Zacząć pracę w marketingu internetowym można w każdym momencie życia. Mnogość źródeł informacji dostępnych od ręki, kursy, szkolenia to tylko niektóre z możliwości wspierających budowanie kariery w branży marketingu. Sprawdź, jak możesz zacząć swoją przygodę z marketingiem internetowym.

Można powiedzieć, że współcześnie marketing poniekąd „rządzi światem”, a już na pewno rynkiem produktów i usług. Strategia marketingowa firmy wpływa na jej konkurencyjność. Sposób komunikacji z klientami, forma promowania produktów, umiejętne wyciąganie wniosków z badań rynkowych – to wszystko przyczynia się do pozycji firmy, wzrostu zainteresowania jej produktami, czy usługami oraz finalnie zysków. To, jak dużą moc ma marketing, sprawia że pojawia się wielu pasjonatów tego zagadnienia. Szczególnie w czasach współczesnych, gdzie mamy do dyspozycji tak potężne narzędzie, jakim jest Internet. Pracy dla specjalistów ds. marketingu nie brakuje. Trzeba jednak wiedzieć, jak zacząć.
Spis treści
Dlaczego warto zacząć w marketingu?
Jak zadbać o marketing internetowy w firmie? Większość dużych firm posiada w swoich strukturach dział odpowiedzialny za marketing. Jednak samo określenie marketing to tak naprawdę zagadnienie mieszczące w sobie bardzo wiele innych obszarów. Marketing możemy bowiem rozłożyć na czynniki pierwsze ze względu na obszerność tej dziedziny. Dlatego również w firmach ulega rozgałęzieniu i możemy znaleźć zespoły koncentrujące się na wąskich obszarach marketingu, które razem tworzą jedną całość.
Przykładowo są to zespół ds. SEO, czy zespół ds. social mediów. W mniejszych firmach częstą praktyką jest zatrudnianie jednej osoby odpowiedzialnej za marketing, która skupia się na wszystkich zagadnieniach z obszaru marketingu. Często przy większych projektach firmy szukają wsparcia w agencjach marketingowych. Jednak znaczenie marketingu w rozwoju biznesu jest niepodważalne. Dlatego też nie brakuje ofert pracy w tym obszarze.
Opierając swoją ścieżkę kariery na marketingu, możemy być pewni, że znajdziemy miejsce pracy, w którym będziemy mogli się rozwijać. Wiele jednak zależy od tego, jak zaczniemy, a następnie poprowadzimy swoją karierę.
Dlaczego marketing jest tak istotny w biznesie?
Przede wszystkim warto wyjaśnić, czym jest marketing. To określenie na wszystkie działania, które służą zwiększeniu sprzedaży. Działania marketingowe są skoncentrowane na klienta, ponieważ to on jest nabywcą produktów firmy, czy korzysta z jej usług, zapewniając dochód przedsiębiorstwa. Wybór konkretnej strategii marketingowej rzutuje na działanie całej firmy. Ma wpływ na jej politykę, wizerunek, styl działania i pozycje na rynku. Przedsiębiorstwo poprzez działania marketingowe próbuje zbadać potrzeby klientów, przewidzieć je i zaspokoić.
Jeśli chcemy osiągnąć wysoki zysk i wzmocnić swoją pozycję, musimy dotrzeć do klientów. Dokonujemy tego poprzez reklamę, przeprowadzenie badań rynku, czy komunikację. Kandydaci, którzy chcą rozwijać się w marketingu, powinni zatem dysponować umiejętnościami dotyczącymi badań rynku, pozycjonowania, wiedzieć, jaka jest istota budowania świadomości marki. Wszystkiego można się nauczyć, niekoniecznie na studiach.
Marketing klasyczny a internetowy
Marketing towarzyszy nam praktycznie od początku działalności handlowej człowieka, jednak jego gwałtowny rozwój nastąpił w XV wieku, kiedy to Gutenberg wynalazł druk. Od tamtego momentu jesteśmy świadkami rozwoju różnych form marketingu. Współcześnie za rewolucję moglibyśmy uznać moment pojawienia się Internetu. Jak już wyżej wspomniano, marketing koncentruje się na klientach. Dlatego też, aby komunikacja była skuteczna, musi docierać do odbiorców. Gdzie ich współcześnie szukać, jeśli właśnie nie w Internecie?
Media społecznościowe, fora, narzędzia internetowe wspomagające pracę, czy po prostu ciekawe blogi stanowią przestrzeń, której poświęcamy bardzo dużo uwagi. Dlatego też jest tak skuteczna w marketingu. Firmy zamieszczają tam swoje reklamy, utrwalając w odbiorcach świadomość marki. Jednak to, co szczególnie wpływa na znaczenie internetowego marketingu, to możliwość określenia dokładnej grupy docelowej. Z reklamą nie docieramy do wszystkich, lecz do tych osób, które mają największy potencjał do skorzystania z naszych produktów, czy usług.
Co łączy marketing internetowy z klasycznym?
Choć to właśnie marketing internetowy jest głównym obszarem działalności specjalistów poszukiwanych przez pracodawców, to nie należy zapominać o klasycznym marketingu. W końcu to na jego podwalinach zrodził się obszar marketingu internetowego, który znamy obecnie. Nowe formy łączy wspólny cel, który koncentruje się na zwiększeniu liczby klientów i sprzedaży. W obu przypadkach znaczenie ma odpowiednie targetowanie i zdolności do rozumienia zasad sterujących rynkiem. Marketing klasyczny i internetowy opierają się także na kreowaniu atrakcyjnych, przyciągających uwagę treści wizualnych i komunikatów.
Choć jeszcze do niedawna marketing internetowy wybierany był raczej do komunikacji z młodszymi odbiorcami, obecnie firmy są w stanie dotrzeć z jego pomocą praktycznie do wszystkich grup wiekowych. W sieci poszukujemy informacji, utrzymujemy kontakt ze znajomymi, śledzimy także życie osób, które nas inspirują, wykorzystujemy go do pracy i nauki oraz zwykłej rozrywki. Jak wynika z raportu „Polaków portfel własny: Polacy w sieci“ 75% Polaków spędza od 1 do 4 godzin dziennie swojego wolnego czasu w Internecie. Jak widać, jest to więc miejsce o ogromnych zasięgach, wspierających dotarcie do licznego grona odbiorców reklamy.
Marketing internetowy – zacznij od podstaw. Co warto wiedzieć?
Wiesz już, czym jest marketing. Jednak sama świadomość tego nie wystarcza, by zacząć rozwijać się w marketingu. Na szczęście dużo źródeł do poszerzania wiedzy masz na wyciągnięcie ręki, wiele z nich za darmo. Nie musisz jednak czytać opasłych książek dotyczących marketingu. Oczywiście podstawy tego zagadnienia są jak najbardziej przydatne, lecz marketing rozwija się tak szybko, że wiele źródeł błyskawicznie traci na aktualności lub staje się niepełnych. Czego musisz się nauczyć, zanim zaczniesz działać w marketingu?
Koniecznie musisz poznać zagadnienie zasięgów w sieci, potencjałów poszczególnych stron, czy aplikacji. Oprócz tego niezbędna jest wiedza z zakresu pomiaru efektywności kampanii i wskaźników z tym związanych. Powinieneś nauczyć się także kwestii zarządzania budżetem marketingowym. Są takie zagadnienia, bez których nie ruszysz dalej. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.
Marketing MIX (4P)
To absolutna podstawa, z którą spotykamy się często już w szkołach średnich. To zestaw elementów wpływających na proces realizacji celów marketingowych. Obejmuje 4 zagadnienia rozpoczynające się w języku angielskim na P.
- Product (produkt) – produkty, które firma chce sprzedawać klientom. Określa ich cechy obejmujące funkcjonalność, czy design.
- Price (cena) – nie tylko sama cena produktów, lecz także ogólna polityka cenowa, sposoby płatność, czy rabaty.
- Place (miejsce) – dotyczy dystrybucji produktów, logistykę, dostarczenie do miejsca, w którym klienci będą mogli je pozyskać oraz ich dostępność w określonych miejscach.
- Promotion (prompocja) – sposób komunikacji z klientami, public relations, reklama i inne formy dotarcia.
Kompozycja Marketing MIX wskazuje na wzajemne połączenia powyższych elementów w dążeniu do realizacji celów firmy. Koncentrując się na 4P, tworzymy system oddziaływania przez firmę na rynek.
Segmentacja rynku
To działanie, które ma na celu określenie grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć poprzez działania marketingowe. To nie musi być jedna grupa. Jeśli mamy różnego rodzaju produkty lub chcemy prowadzić dwa rodzaje komunikacji w ramach tego samego produktu, musimy określić grupy docelowe, ich cechy, potrzeby, zachowania. Jest to niezbędne do określenia strategii marketingowej.
Rodzaje marketingu
W zależności od źródła możemy wyróżnić nawet kilkadziesiąt rodzajów marketingu. Jeśli planujesz działać tylko w marketingu internetowym, to i tak będziesz zahaczać o inne rodzaje marketingu. Możemy wyróżnić marketing szeptany, marketing wirusowy, marketing sieciowy, employer branding (marka pracodawcy); marketing społeczny, content marketing, czy marketing afiliacyjny. Wiele z wymienionych również rozwija się na gruncie marketingu internetowego.
SEO
Koncentracja na Search Engine Optimization, czyli pozycjonowaniu to obecnie must have każdej firmy. Z pewnością nie raz sam wyszukiwałeś w sieci pewnych usług, czy produktów. Jak daleko zabrnąłeś w wynikach wyszukiwania? Zwykle koncentrujemy się na kilku pierwszych, ponieważ nie ma sensu marnować więcej czasu, skoro spełniają nasze oczekiwania. SEO polega na wypozycjonowaniu strony internetowej, czy sklepu jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, tak, aby wybić się ponad konkurencję i zwiększyć szanse firmy na zostanie wybraną przez klienta.
Optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych to także bardzo obszerne zagadnienie, obejmujące dobór słów kluczowych, linkowanie, całą strukturę strony, jej szybkości ładowania, responsywność, indeksowanie i wiele innych elementów.
Skąd brać wiedzę na temat marketingu?
Nie masz doświadczenia? Nie szkodzi. Możesz czerpać je od innych ludzi. Wielu pasjonatów marketingu decyduje się dzielić swoją wiedzą z innymi. Prowadzą blogi, mówią o swoim doświadczeniu w firmach na YouTubie, prowadzą komunikację w mediach społecznościowych, podcasty, czy webinary. Zapoznaj się z działalnością twórców i zdecyduj, który z nich stanowi dla ciebie źródło inspiracji. Marketingu możesz uczyć się nawet w drodze do domu. Jeśli nie masz czasu na dłużej angażujące treści, pigułkę wiedzy zdobędziesz z shortsów na YouTubie, rolek na Facebooku, czy TikToków popularnych twórców. Zerknij na Udemy w poszukiwaniu darmowych kursów. Jeśli masz środki na pogłębienie wiedzy, znajdziesz także wiele płatnych kursów, których ceny (w zależności od formy i złożoności) zaczynają się już od 100 zł.
Rozwój w marketingu internetowym: jaką szkołę wybrać?
Osoby, które są pewne swoich aspiracji już w wieku nastoletnim, mogą poprowadzić swoją ścieżkę edukacji w marketingu od momentu wyboru szkoły średniej. Aby to zrobić, można:
- Udać się do liceum, które realizuje przedmioty rozszerzone wymagane na studiach z marketingu. Jest to uzależnione od uczelni. Liczą się np. WOS, przedmioty ścisłe, czy język obcy.
- Udać się do technikum, wybierając profil pokrewny do marketingu, jak np. technik reklamy. W technikum oprócz zdobycia cennych kwalifikacji zawodowych, uczniów czeka także matura. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, by udać się później na studia.
- Pójść na studia marketingowe, studia pokrewne, lub studia w ramach których realizowana jest specjalność z zakresu marketingu internetowego.
Natomiast osoby, która zorientują się, że chcą się rozwijać w marketingu już po ukończeniu swojej ścieżki edukacji, lub w trakcie jej realizacji, mogą jeszcze zmienić zdanie. Pokrewne kierunki oferują szkoły policealne (np. marketing i public relations). Aby podjąć naukę w szkole policealnej, wystarczy mieć wykształcenie średnie, ukończyć liceum lub technikum. Nie trzeba mieć matury. Natomiast absolwenci uczelni wyższych mogą rozważyć kontynuowanie nauki na studiach podyplomowych. Gdzie uczą marketingu?
- Uniwersytet Łódzki z kierunkiem Marketing;
- Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie ze specjalnością Marketing i PR na studiach drugiego stopnia na kierunku Zarządzanie ze specjalnością Marketing i PR;
- Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie na kierunku Bachelor in Management ze ścieżką kształcenia Marketing;
- Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu na kierunku Administracja – studia online ze specjalnością Media i marketing z komunikacją wizerunkową.
Praca w marketingu a wykształcenie – czy jest konieczne?
Warto jednak mieć świadomość tego, że studia, choć bardzo pomagają i stanowią dla pracodawcy potwierdzenie posiadania przez kandydata pewnej wiedzy, to wcale nie są konieczne. Praca w marketingu nie jest regulowana, a największe możliwości rozwoju w tym kierunku mają przede wszystkim pasjonaci. Osoby, które zdobywają wiedzę na własną rękę, nadążają za nowymi trendami, mają potrzebę realizowania największych wyzwań, mogą rozwinąć karierę i tworzyć najlepsze kampanie mimo braku kwalifikacji kierunkowych, czy dyplomu uczelni wyższej.
Marketing internetowy to droga, która się nie kończy – ciągły rozwój
Marketing, w szczególności internetowy to branża, która stale ewoluuje. To sprawia, że raz zdobyte wykształcenie nie gwarantuje aktualności wiedzy przez cały okres kariery. Osoby, które nie mają potrzeby ciągłego rozwoju, mogą mieć trudności z odnalezieniem się w marketingu internetowym. Ciągle pojawiają się nowe narzędzia, sposoby dotarcia do klientów i trendy. Zmieniają się także zachowania klientów, ich potrzeby. W marketingu praktycznie stale trzeba aktualizować swoją wiedzę, we własnym zakresie – czytając książki, słuchając podcastów, czy czytając blogi branżowe. Dużą dawkę wiedzy stanowią także profile specjalistycznych firm na LinkdInie.
Kwalifikacje warto poszerzać o kursy, które dotyczą nawet nie tyle samego marketingu, ile poszczególnych narzędzi wspierających działania marketingowe, czy innych obszarów mających wpływ na tę dziedzinę. Specjalista ds. marketingu online musi także mieć odpowiednie predyspozycje adaptacji do zmian rynkowych. Jeśli będzie się kurczowo trzymał działań, które sprawdzały się 5 lat temu, firma będzie stała w miejscu, a konkurencja rosła w siłę.
Chcesz zacząć pracę w marketingu internetowym? Poznaj te narzędzia
W oczach współczesnych pracodawców z pewnością zyskasz, jeśli w CV wskażesz znajomość narzędzi do marketingu internetowego. To wiedza, którą masz na wyciągnięcie ręki. Możesz ją zdobyć, inwestując w płatne kursy, lecz wiele tutoriali jest dostępnych w Internecie za darmo. Możesz testować narzędzia w okresie próbnym i sam nauczyć się ich działania. Poniżej przykłady kilku narzędzi, którymi warto się zainteresować.
- Google Analytics – narzędzie do mierzenia ruchu w witrynie. Za pośrednictwem Google Analytics możemy sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy korzystają w naszej witryny, interakcje użytkowników ze stroną. Dostarcza danych na temat demografii, zainteresowań, czy lokalizacji. Dzięki narzędziu możemy lepiej zdefiniować naszą grupę docelową oraz wytypować obszary strony, nad którymi warto popracować.
- Senuto – to narzędzie dla osób koncentrujących się na SEO. Umożliwia wytypowanie słów kluczowych o największym potencjale zasięgów. Przeprowadza także audyt techniczny sklepu internetowego, pomaga monitorować linki prowadzące do strony.
- Mailchimp – to narzędzie do kampanii e-mail marketingowych. Z jego pomocą możemy zautomatyzować wysyłanie do potencjalnych klientów ofert promocyjnych, informacji produktowych, analizować wyniki oraz dokonywać segmentacji odbiorców.
- SentiOne – to narzędzie do monitoringu Internetu, a konkretnie opinii na temat naszej marki, czy sklepu. To także dobre narzędzie do analizy konkurencji. Z pomocą SentiOne możemy monitorować wzmianki zarówno te o charakterze pozytywnym, jak i negatywnym. Narzędzie korzystne w szczególności w momentach kryzysowych, gdy jesteśmy zmuszeni do szybkiej reakcji.
Wyspecjalizuj się w konkretnych obszarach marketingu internetowego
Jak już wspomniano na początku tego artykułu, w zakres marketingu internetowego wchodzi bardzo wiele zagadnień. Jeśli zechcesz być po prostu specjalistą ds. marketingu, możesz nie przekonać pracodawcy do swoich umiejętności. Musisz wskazać konkretne obszary zainteresowań, narzędzia, z których korzystasz oraz cele, które chcesz osiągać. Możesz się specjalizować np. w digital marketingu, content marketingu, social media marketingu, ale i łączyć to z innymi formami marketingu internetowego, takimi jak np. e-mail marketing, czy marketingu treści.
Przykładowo, jeśli chcesz prowadzić działania SEO i interesuje Cię to, jednocześnie możesz rozwinąć swoje zdolności copywriterskie i tworzyć treści na stronę internetową firmy. W marketingu możesz dotykać różnych dziedzin, ważne, by podnosić skuteczność kampanii reklamowych i realizować cele firmy. Jeśli chcesz skoncentrować się na social mediach, warto poznać Facebook Business Manager, czy LinkedIn Ads. Potencjalnemu pracodawcy zaimponujesz, jeśli zrealizujesz najważniejsze kursy, takie jak np. Meta Blueprint.
Zdobądź doświadczenie w marketingu internetowym
Nawet najobszerniejsza wiedza z zakresu marketingu może nie wygrać z doświadczeniem. Właśnie na nim najbardziej zależy pracodawcom. Jednak pamiętaj, że zdobywanie doświadczenia nie oznacza wyłącznie pracy na etacie. Jeśli zależy Ci na rozwoju w marketingu, powinieneś poszukać praktyk zawodowych i stażu. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, bierz pod uwagę także te niepłatne. Wówczas będziesz mieć większy wybór i Zresztą twoje szanse na znalezienie miejsca do zdobycia pierwszego doświadczenia w branży marketingowej.
Możesz także wziąć udział w rzeczywistych projektach bez wynagrodzenia, tylko po to, by zbudować swoje portfolio. Innym sposobem jest także udział w wolontariacie, gdzie działaniami marketingowymi nie tylko zbudujesz swoje portfolio, ale i przyczynisz się do dobrej inicjatywy. Działanie przez jakiś czas jako freelancer także pomoże ci zdobyć doświadczenie. Jeśli odpowiednio się do tego przygotujesz, możesz szukać pracy z powodzeniem wśród ofert na stanowiska juniorskie dla specjalistów do spraw marketingu, czy konkretnych stanowisk związanych z marketingiem takich jak np. specjalista ds. SEO, specjalista ds. Google Ads, czy Copywriter. Swoje skrzydła możesz rozwinąć w agencji marketingowej, małych i dużych firmach.
Poszerz swoje kompetencje
Pamiętaj, że na rynku pracy znaczenie mają nie tylko twoje kwalifikacje, ale i kompetencje zawodowe miękkie. Te, które powinieneś rozwinąć, celując w marketing, to:
- Umiejętności analityczne, które są niezbędne do przeprowadzania badań rynkowych, czy analizy skuteczności kampanii.
- Kreatywność – wbrew pozorom to zdolność, której także można się nauczyć. W marketingu ma znaczenie, ponieważ pomaga wyprzedzać konkurencję, wyróżniać się na jej tle, choćby unikalnymi treściami.
- Zdolność do komunikacji – praca w marketingu, nawet jeśli nie polega na bezpośrednim kontakcie z klientem i tak wymaga komunikacji. Specjalista zwykle odpowiedzialny jest za prowadzenie komunikacji z odbiorcami, choćby na fanpage firmowym. Warto umieć dostosować język i styl wypowiedzi do odbiorcy.
- Zdolność do pracy zespołowej – specjalista ds. marketingu często współpracuje z przedstawicielami innych działów. Umiejętność współpracy jest więc kluczowa w osiąganiu celów.
- Decyzyjność – specjalista musi brać na siebie odpowiedzialność oraz umieć podejmować trafne decyzje. Kampanie reklamowe w Internecie wiążą się z przeznaczeniem pewnej części budżetu. Trzeba mieć odwagę, aby nim dysponować w sposób efektywny.
- Elastyczność – specjalista musi ciągle się rozwijać i mieć w sobie zdolności do dostosowywania się do zmian. Jak już wyżej wspomniano, marketing to ciągła nauka i śledzenie trendów. Nie można stać w miejscu.