Marketing – czym jest? Poznaj rodzaje marketingu

Marketing to pojęcie, którego po raz pierwszy użyto w Stanach Zjednoczonych. Termin zyskał na popularności w latach 50. Choć na początku głównie koncentrował się na produkcie, to dziś pojęcie obejmuje znacznie szerszy zasięg zagadnień, w tym nastawienie na klienta. Poznaj rodzaje marketingu.

Marketing - reklamy na budynku

Zaraz po spopularyzowaniu terminu wiązano go z samą podażą produktów, gdyż po wojnie deficyt produktów nie dawał ludziom dużego pola wyboru. Z czasem, gdy zaczęło pojawiać się coraz więcej konkurentów, firmy przywiązywały coraz większą wagę do jakości produktów. Po tym czasie klienci zyskali na tyle duży wybór spośród produktów, że firmy musiały podjąć próby zachęcenia ich do wyboru własnych produktów i usług. Od tego czasu aż do dziś mamy do czynienia  z marketingiem, który stara się przede wszystkim przewidzieć i spełnić potrzeby zakupowe klientów np. z pomocą psychologa reklamy. To na bazie tej myśli firmy budują swoje strategie sprzedażowe i kierunki rozwoju.

Czym jest marketing?

Marketing to bardzo szerokie pojęcie określające szereg czynności zorientowanych na klienta. Celem marketingu jest wpływ na poprawę sprzedaży wyrobów i usług. Marketing określa pewien sposób działania, wyznacza kierunek zarządzania w firmie i ma wpływ na całą politykę przedsiębiorstwa. Działa pod płaszczem metod i technik, których wykorzystanie ma nakłonić nabywcę do określonych czynności. Choć ostatecznie chodzi o sprzedaż, to marketing koncentruje się także na zadaniach pobocznych mających na nią wpływ. Zadaniem zjawiska jest więc także budowanie marki.

Definicja marketingu

Samo określenie przejawia się w literaturze już od czasów II wojny światowej. Od tego momentu pojawiły się różne definicje marketingu, a i samo pojęcie ewoluowało wraz z rozwojem cywilizacji i pojawieniem się nowych nośników informacji.  Jak mówi menadżerska definicja marketingu, zjawisko polega na działaniach mających za cel zwiększenie sprzedaży określonych dóbr. W 1931 roku powołano Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu. Misja organizacji polegała na zbadaniu nowego pojęcia, a także odkrycie mechanizmów nim rządzących. Termin stanowił środowisko pracy członków organizacji, więc Stowarzyszenie opracowało jedną z najbardziej rozpoznawalnych definicji pojęcia marketingu, która zakłada, że marketing jest procesem planowania i realizacji pomysłów i koncepcji dotyczących towarów, a konkretnie ich cen, promocji i dystrybucji. W myśl definicji marketing stanowi jednocześnie środek do realizacji celów jednostki i przedsiębiorstw.

Inna popularna definicja marketingu pochodzi od Philipa Kotlera – amerykańskiego ekonomisty. Jego zdaniem marketing stanowi naukę i jednocześnie sztukę badania i tworzenia procesu, który służy do regulowania, jakie produkty lub usługi mogą być interesujące dla klientów. Marketing odpowiada również za określenie strategii sprzedaży, komunikacji oraz rozwoju biznesu. Definicja Kotlera jest ściśle nastawiona na sprzedaż konkretnych produktów stworzonych w wyniku znajomości potrzeb klientów.

Marketing internetowy

Od czasów pojawienia się sieci marketing w dużej mierze został przeniesiony do Internetu. Kiedyś by zapłacić rachunki należało wyjść z domu, gdzie spotykały nas reklamy np. na poczcie. Stojąc w kolejce do okienka i obserwując przestrzeń, ciężko było nie stać się odbiorcą reklamy. Dziś pracujemy z domu, rachunki także można opłacać z domu, a dostęp do Internetu zapewni nam tyle bodźców, że nie potrzebujemy rozrywki z zewnątrz. Dlatego też reklamodawcy przenieśli się do Internetu, który oferuje duże zasięgi i daje gwarancje przykucia uwagi odbiorcy. Marketing w Internecie przyjmuje przeróżne formy, często jesteśmy jego odbiorcami, nawet o tym nie wiedząc. To mogą być banery w rogach stron, wiadomości e-mail, czy video. Marketing internetowy to zatem ogół czynności, mających miejsce w sieci, które są nastawione na sprzedaż. Jego rodzaje opisano poniżej.

Rodzaje marketingu

Marketing na przestrzeni kilkudziesięciu lat rozwoju został podzielony na wiele odłamów. Możemy wyróżnić aż 23, w tym, omówiony wcześniej marketing internetowy. Wiele typów marketingu ma zastosowanie wyłącznie w Internecie, część zrodziła się jeszcze przed jego powstaniem i dopiero później się do sieci przeniosła. Wiele rodzajów marketingu jest ze sobą powiązanych, co sprawia, że prowadzenie konkretnych działań firmy zwiększa powodzenie strategii.

Ambient marketing

Cechuje się niestandardową formą przekazu treści. Konsument ma z nim styczność np. w autobusie, czy tramwaju. Przejawem ambient marketingu jest także reklama na przystanku, a nawet na chodniku.

Content marketing

Content oznacza treść, a więc jak się można domyślić, jest to forma marketingu treści. Znaczenie content marketingu obejmuje zatem zawartość stron internetowych. Duże znaczenie odgrywa tutaj kwestia pozycjonowania (SEO) i tworzenia treści w oparciu właśnie o tę zasadę. Content marketing to domena marketingu internetowego.  Jego przykładem jest copywriting.

Marketing afiliacyjny

To jedna z odmian marketingu internetowego, w której spotykamy się z płatnością w zamian za działanie użytkownika. Tzn. że aby ta forma marketingu przyniosła zysk reklamodawcy, musi najpierw przynieść zysk sprzedawcy.

Remarketing

Z tą formą marketingu spotykamy się w zasadzie codziennie. Remarketing polega na tym, że jeśli klient trafi już na działania marketingowe sprzedawcy, to następnie nakłania się go do zakupu poprzez przypomnienie. Jest to szczególnie zauważalne w Internecie, gdy przeglądając jakiś produkt, pliki cookies namierzają odbiorcę. Przykładowo, pan Marek myśli o zakupie odkurzacza. Więc poszukuje go na stronie firmy X, lecz nie decyduje się na zakup. Następnie przez pewien czas na innych stronach pokazują mu się reklamy odkurzaczy firmy X.

Marketing mobilny

Choć ze względu na nazwę w pierwszej kolejności nasuwa się marketing przejawiający się na telefonie, czy tablecie, to tak naprawdę jest to starsza forma marketingu, jaka miała miejsce jeszcze przed wynalezieniem smartfonów. Mowa o reklamach w formie ruchomej, np. pokazy drogowe.

Marketing cyfrowy

Marketing cyfrowy wykorzystuje cyfrowe środki przekazu, a zatem będzie to zarówno Internet, jak i telefon. W marketing cyfrowy zaangażowane są media społecznościowe i optymalizacja wyszukiwarek.

Marketing narracyjny

Ma zaciekawić odbiorcę interesującą opowieścią. Opowieść ma wzbudzić w odbiorcy emocje, które sprawią, że zapamięta treść reklamy i przede wszystkim markę, o której pomyśli w przyszłości, chcąc dokonać zakupu.

Marketing podstępny

Ta forma marketingu w niektórych przypadkach może zostać uznana za sprzeczną z prawem. Polega na “podpięciu” się firmy pod działania marketingowe innej firmy. Czerpanie zysków  w ten sposób uznawane jest za nieetyczne, jednak przejawy marketingu podstępnego wciąż są obecne w sieci.

Marketing partyzancki

Jego cechą są niekonwencjonalne techniki dotarcia do odbiorcy. Choć nie tylko same środki są nietypowe, lecz i same treści. Przykład może stanowić ukazanie drastycznych scen. Jednym ze środków dotarcia do klienta są np. naścienne naklejki rozmieszczone w mieście.

Marketing sensoryczny

Polega na wzbudzeniu w odbiorcy wrażeń zmysłowych, które wywołują pozytywne reakcje i budują w nim korzystną opinię na temat produktu, czy marki. Często spotykamy się z marketingiem sensorycznym, wchodząc do sklepu w galerii handlowej, gdzie na wejściu dotyka nas przyjemny, charakterystyczny dla danej marki zapach.

Marketing sportowy

To budowanie marki/produktu na wydarzeniach sportowych. Są to zwykle duże imprezy, które dają szerokie grono odbiorców. Dana firma zazwyczaj koncentruje się na współpracy z konkretnym zespołem lub sportowcem.

Marketing SMS

To wiadomości wysyłane drogą elektroniczną na telefon zawierające treść reklamową. Często sami udzielamy zgody na stosowanie wobec nas marketingu SMS, dokonując rejestracji konta w jakimś serwisie.

Marketing polityczny

Służy do budowania szacunku poprzez drobne gesty w postaci np. wyrażania swojej opinii publicznie. Nazwa nawiązuje właśnie do częstego obszaru, w jakim ta forma marketingu jest wykorzystywana.

Marketing szeptany

Funkcjonuje zarówno w Internecie, jak i poza nim. Polega na “wplataniu” informacji reklamowych w pozornie swobodne wypowiedzi. Szczególnie często spotykana jest na forach internetowych jako komunikat rozpowszechniany „przy okazji”, pod przykrywką wyrażenia swojej opinii o firmie lub produkcie w komentarzu.

Marketing zwrotny

Podobnie jak remarketing trafia do odbiorcy, który miał już kontakt z danym produktem, czy marką. Marketing zwrotny nie odnosi się już do przestrzeni wirtualnej, zatem może przyjmować formę np. fizycznych kuponów na pizzę do wykorzystania przy następnym zamówieniu lub na miejscu w lokalu.

Marketing wielopoziomowy

MLM, czy też marketing sieciowy to właśnie marketing wielopoziomowy. Na forach często można spotkać osoby, które gwarantują pracę online, która polega właśnie na udziale w projekcie MLM. Wielopoziomowość zakresu marketingu polega na tworzeniu struktur sprzedawców odpowiedzialnych za dotarcie do klienta końcowego.

Marketing zapachowy

Przytoczony w punkcie o marketingu sensorycznym przykład jednocześnie stanowi właśnie marketing zapachowy. Każdy z nas wie jak silnie na zmysły działa zapach, potrafi nawet przywołać w myślach wspomnienia. To sposób na przyciągnięcie klienta i wzbudzenie w nim pozytywnych wrażeń.

Marketing wirusowy

To forma budowania świadomości marki, która polega na puszczeniu w ruch pewnych informacji o marce, jakie wywołują pozytywne skojarzenia. Dlaczego nazywa się „marketing wirusowy„? Odbiorcy w końcu sami zaczynają przekazywać sobie treści jak wirusa.

Shopper marketing

Jest fizycznie dostrzegalny szczególnie w sklepach wielkopowierzchniowych. Polega na umiejętnym rozmieszczeniu produktów w taki sposób, by klient dokonał zakupu większej ilości towarów, niż początkowo planował.

Social media marketing

Marketing w mediach społecznościowych gwarantuje duże zasięgi. Choć jego ostateczny efekt uzależniony jest od nakładów finansowych sprzedawcy. Social media marketing polega na tym, że w trakcie przeglądania social mediów nagle pojawiają się reklamy z odnośnikiem do strony, czy formularza. Zwykle jest to film, zdjęcie lub stories.

Marketing społeczny

Polega na wsparciu organizacji bądź konkretnej misji. Zwykle akcje dotyczą zaangażowania firmy w akcje charytatywne, czy z działania w jakimś drażliwym temacie. Udział firmy w takim przedsięwzięciu sprawia, że jest postrzegana pozytywnie.

Marketing w wyszukiwarkach

Polega na wypozycjonowaniu strony internetowej w wynikach wyszukiwarek. Klienci poszukujący towaru zwykle koncentrują się na wynikach wyszukiwania wyświetlanych już na pierwszej stronie, dlatego tak istotna jest walka o pozycję.

Od czego zależy skuteczność działań marketingowych?

By marketingowe działania zmierzające do wzrostu sprzedaży zadziałały, należy zacząć od opracowania strategii i badań rynku. Do uporządkowania informacji warto zastosować analizę SWOT. Bardzo istotny jest wybór narzędzi. Na początek warto poznać badania marketingowe określonych mechanizmów. W zależności od tego, czy skupiamy się na marketingu internetowym, czy jednak klasycznym będziemy mieć inne  narzędzia do wyboru. To może być np. panel reklamowy wybranego portalu społecznościowego.

Aby przemyślana strategia się powiodła, działania należy dostosować do wybranej grupy docelowej. Jeszcze przed zakończeniem kampanii, warto przeanalizować jej dotychczasowe powodzenie. Jeśli czas, środki i sam charakter działań na to pozwalają, dobrze na początek przeprowadzić testy. Planując działania marketingowe, warto przeanalizować ich rozmieszczenie w czasie. Przykładowo, suplementy na trawienie lepiej reklamować w okresie świątecznym, gdy ludzie spożywają wiele pokarmów i nietrudno wówczas o dolegliwości żołądkowe.

Marketing klasyczny czy internetowy?

To, czy warto wybrać marketing klasyczny, czy jednak internetowy, jest uzależnione przede wszystkim od grupy docelowej firmy. Przykładowo, jeśli firma zajmuje się ubezpieczeniami i planuje kampanię, w której grupą docelową są seniorzy, to marketing internetowy najpewniej okaże się niekorzystną formą dotarcia do odbiorców. Poza seniorami, którzy doskonale radzą sobie z obsługą Internetu, wielu jednak nie potrzebuje go do życia. W przytoczonej sytuacji korzystne może być zastosowanie reklamy telewizyjnej lub w prasie. Seniorzy chętnie oglądają programy emitowane każdego dnia o tej samej porze i od lat czytają swoje ulubione czasopisma.

Marketing klasyczny może się okazać skuteczny także w małych miejscowościach, gdzie łatwiej jest dotrzeć do ludzi, rozdając ulotki niż przez Internet. Jeśli target firmy stanowią kierowcy, to warto wybrać reklamę radiową, gdyż kierowcy często słuchają radia, jadąc i w tym czasie nie przeglądają Internetu.

Marketing internetowy jest natomiast doskonałym wyborem, jeśli chodzi o grupę docelową w postaci młodszych pokoleń. W zasadzie stanowi niemal jedyny sposób dotarcia do nastolatków i dwudziestolatków. Są to osoby, które nie oglądają już telewizji i nie czytają gazet, a w autobusie, zamiast patrzeć na plakaty wolą skupić się na przeglądaniu mediów społecznościowych.

Plusem marketingu internetowego jest możliwość określenia konkretnej grupy docelowej. Przykładowo w przypadku social media marketingu możemy dokładnie określić zainteresowanie osób, do których chcemy dotrzeć (np. motoryzacja, makijaż). Natomiast marketing tradycyjny sprawia wrażenie “bliższego”. Łatwiej jest nam ignorować reklamę w Internecie niż animatora, który zaprasza do skorzystania  z usługi.  Najlepszym rozwiązaniem wydaje się więc połączenie obu form marketingu i zastosowanie ich w różnym zakresie w zależności od wybranej grupy docelowej.

Oceń artykuł
0/5 (0)