Copywriting – co oznacza? Dowiedz się, na czym polega i ile można na nim zarobić

Copywriting to kreatywna forma pisania, która obecnie stosowana jest przez większość istniejących w sieci firm. Copywriting przyjmuje różne formy i zbudowany jest na wielu zasadach, które zależą od tego, co autor chce osiągnąć. Dowiedz się, co oznacza copywriting i ile można na nim zarobić.

 

Copywriting - osoba pisząca tekst na laptopie

Ze względu na rozwój pracy online, wielu copywriting kojarzy się z szybką formą zarobku w sieci. Tymczasem copywritingiem zajmowano się jeszcze przed powstaniem Internetu. Wbrew pozorom copywriter nie pracuje tylko w Internecie, a zadania, których się podejmuje, potrafią być bardzo rozwojowe i dobrze wynagradzane. Copywriting obecnie jest popularnym narzędziem reklamy. Oznacza nie tylko pisanie artykułów, lecz także sloganów, scenariuszy do reklam telewizyjnych, czy treści do ulotek i plakatów. Ogromne znaczenie we współczesnym copywritingu odgrywa termin SEO. Z tego artykułu dowiesz się czy SEO to szansa na zwiększenie rentowności Twojej działalności w sieci oraz czym zajmuje się osoba na stanowisku copywritera.

Copywriting a copywriter – rozróżnienie pojęć

Najprościej mówiąc, copywriting to czynność, zjawisko, zawód lub forma przekazu. Copywriter to autor, osoba, która wykonuje copywriting. Rozwińmy jednak ten temat. Copywriting oznacza kreatywny sposób pisania tekstów. Mogą to być teksty reklamowe, broszury, ulotki, porady lub bardziej rozbudowane, jak scenariusze lub teksty na bloga. Treści powstające w wyniku copywritingu cechuje użytkowość, powstają w jakimś szerszym niż sama potrzeba pisania celu. Z copywritingiem wszyscy mamy do czynienia każdego dnia. Pojawia się w telewizji, na opakowaniach produktów, czy w przestrzeni miejskiej. A surfując w sieci z copywritingiem, praktycznie się nie rozstajemy. Copywriting reklamowy wykorzystuje pewne schematy, które pozwalają wpłynąć na zachowanie odbiorcy. Jednak to nie sama czynność do tego dąży, a pomysłowy człowiek, który pisanie tekstów traktuje jak narzędzie marketingowe.

Copywriter zajmuje się wymyślaniem haseł reklamowych, sloganów i innych treści jednocześnie łącząc w sobie funkcje redaktora. Dba nie tylko o, to by treść była chwytliwa, przyciągała uwagę, czy niosła za sobą wiedzę, lecz także, aby była poprawna merytorycznie, językowo, gramatycznie i została napisana w zgodzie z zasadami ortografii i interpunkcji. Zadaniem copywritera jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy treści. Jednak nie samo przeczytanie tekstu daje zysk, a nakłonienie do akcji.

Większość copywriterów do swoich obowiązków zalicza:

  • tworzenie tekstów do publikacji, reklamowych, zapleczowych, opisów produktów
  • tworzenie tekstów na strony internetowe
  • pisanie artykułów eksperckich, treści blogowych
  • tworzenie contentu na social media

To tylko niektóre z obowiązków spoczywających na copywriterach, ponieważ wiele zależy od specjalności i tematyki. Teksty czesto tworzy się w oparciu o twarde wytyczne klienta, dlatego czasami copywritingnie nie ma zbyt wiele wspólnego z twórczym pisaniem.

Co oznacza copywriting?

Copywriting to wyrażenie, które narodziło się w XIX wieku. Gdy Internetu jeszcze nie było, ludzie zaczytywali się w treściach drukowanych. Jednak te krótkie teksty znajdujące się np. na opakowaniach produktów powstawały przez zupełnie inny typ autorów niż np. powieści. Z czasem zatem ukute zostało rozróżnienie między zwykłymi pisarzami a pisarzami “kopii”. Z angielskiego writing oznacza pisanie, copy – kopiowanie. To jednak nie oznacza, że copywriter kopiuje treści. Wręcz przeciwnie do jego zadań należy tworzenie tekstów unikalnych. Obecnie copywriting można podzielić na jeszcze inne, bardziej zwięzłe obszary, takie jak:

  • Contentwriting i webwriting – pisanie krótkich tekstów, haseł, sloganów reklamowych czy nazw produktów.
  • SEO copywriting – tworzenie tekstów służących do pozycjonowania, które sprawiają, że strony internetowe znajdują się wyżej w wyszukiwarkach. Copywriting SEO to jedna z najpopularniejszych odmian copywritingu.
  • Ghostwriting – tworzenie treści na zlecenie innego podmiotu. Twórca przekazuje prawa autorskie do dzieła klientowi.

SEO copywriting – czym jest?

Treści SEO (Search Engine Optimization) są obecne w sieci niemal na każdej stronie internetowej. Ich celem jest przyciągnięcie jak największej liczby klientów, którzy będą generować ruch na stronie. Duża ilość odwiedzających oznacza lepsze dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Znaczenie mają w tym wyszukiwarki internetowe. Gdy klient szuka danego przedmiotu lub usługi, to poszukiwania zwykle zaczyna od sformułowania swoich oczekiwań w konkretną frazę. Wpisując ją oczekuje, że wyszukiwarka zwróci mu konkretne wyniki takie jak strony internetowe.

Klient zwykle koncentruje się na pierwszych wynikach, które ukażą się jego oczom i to właśnie pierwszych kilka stron rozważy, decydując się na dokonanie transakcji. Dlatego wszelkie sklepy internetowe lub strony monetyzujące swoje wyświetlenia np. udostępnieniem przestrzeni do reklam chcą być jak najwyżej wypozycjonowane w wynikach wyszukiwania. Do wypozycjonowania służy m.in. copywriting SEO. Autorzy, tworząc tzw. precle, teksty zapleczowe, wiele opisów produktów i kategorii, czy artykułów sprawiają, że strona lepiej odpowiada na oczekiwania użytkownika i pokazuje się wysoko. Copywriting SEO to narzędzie, które zmienia strony www w skuteczne narzędzie marketingowe, a służą do tego właśnie teksty stworzone przez copywriterów.

Copywriting – praca. Jak zostać copywriterem?

By zdobyć posadę w copywritingu nie trzeba mieć specjalistycznych studiów. Choć oczywiście kierunki zahaczające o marketing, reklamę, polonistykę, czy sztukę pisania podwyższają szanse kandydata. Jednak jak w każdej branży i w tej istotne jest doświadczenie – czesto to jakim doświadczeniem legitymuje się kandydat interesuje pracodawcę najbardziej. Najcenniejsze jest to uzyskane w agencji reklamowej, czy w każdej innej firmie na stanowisku związanym z marketingiem i reklamą. Praca copywritera polega na pisaniu tekstów o różnym charakterze. To mogą być treści do reklam, scenariusze, poradniki na temat ekologii, inwestowania, czy opisy produktów technicznych zatem aplikując na copywritera, w pierwszej kolejności należy dokładnie sprawdzić obowiązki dotyczące stanowiska. Nie każdy copywriter, który zajmował się tworzeniem sloganów, poradzi sobie z długimi treściami i na odwrót.

Aby zostać copywriterem można szukaćpracy na portalach, które zawierają oferty pracy w Szczecinie, Wrocławiu, czy Warszawie lub z nastawieniem na całą Polskę, gdyż copywriting to często praca w domu. Copywriting można wykonywać również jako freelancer, czyli wolny strzelec. Samodzielny copywriter znajdzie oferty na dedykowanych stronach internetowych, ogłaszając się na forach, w mediach społecznościowych lub poprzez własną stronę internetową.

Copywriting: stawki

Wynagrodzenie copywritera jest bardzo różnorodne. Ostatecznie zależy od rodzaju tworzonych treści, ich celu, czy wymaganej jakości. Tworząc jako copywriter na umowie o pracę, to pracodawca wybiera sposób rozliczenia. To może być stała pensja lub uzależniona od wyników. Wyniki obejmują albo ilość artykułów, albo liczbę ich odbiorców w przypadku copywritingu SEO. Sugerując się danymi z portalu Wynagrodzenia.pl widać, że mediana zarobków osób zajmujących się copywritingiem wynosi 4000 zł brutto. Zarobki poniżej rynku obejmują kwoty niższe niż 3400 zł brutto. Z kolei aż 25% copywriterów może liczyć na wynagrodzenie powyżej 5100 zł brutto. Oczywiście najwyższe pensje można otrzymać w dużych miastach. Zagwarantuje nam to praca we Wrocławiu, Poznaniu lub Warszawie.

Z kolei w przypadku pracy jako freelancer rozliczenie najczęściej dotyczy liczby znaków ze spacją, bez spacji lub ilości napisanych tekstów. Nie bez znaczenia jest także tematyka tekstu. Najlepiej płatne są treści poruszające trudne tematy, takie jak finanse i podatki. Na krótkich tekstach SEO można zarobić zaledwie kilka złotych, natomiast w przypadku dłuższych artykułów ok. 80 zł za sztukę. Jeśli stawka dotyczy liczby znaków, to zwykle mieści się w granicach od 10 zł do 25 zł za 1000 znaków – średniej długości artykuły blogowe to około 8 tys. znaków.

Copywriting – na co zwracać uwagę?

Copywriting to styl pisania tekstów użytkowych, a co za tym idzie, treści powstałe w jego wyniku mają określony charakter. Na co zwracać uwagę tworząc treści z zakresu copywritingu?

  • Poprawność językowa

To absolutna podstawa wszelkich treści. W copywritingu ma znaczenie nie tylko estetyczne i merytoryczne, lecz także marketingowe. Tekst napisany niepoprawnie może zostać źle odczytany przez wyszukiwarki i w rezultacie trafić na dalsze pozycje.

  • Zwroty CTA

CTA, czyli call to action oznacza zwroty, które skłaniają czytelnika do dokonania konkretnych akcji. Ich użycie jest szczególnie ważne np. w tytułach tekstów. Przykład mogą stanowić często używane wyrazy, takie jak “wejdź” czy “sprawdź”.

  • Pisanie z myślą o użytkowniku

Trzeba mieć na uwadze to, że teksty piszemy do osoby. Nawet jeśli ostatecznie jest to treść pisana dla statystyk i wyników wyświetleń, to finalnie dociera ona do ludzi, którzy chcą po przeczytaniu tekstu wzbogacić swoją wiedzę. Dlatego treści nie mogą wyglądać jak ciąg słów kluczowych, lecz musi wynikać z nich sens.

  • Używanie języka korzyści

Aby autor nakłonił odbiorcę do danej czynności, np. zakupu produktu lub kliknięcia w reklamę to musi to zrobić subtelnie. W tym celu najlepiej stosować języka korzyści. W tekście należy zaznaczyć, co czytelnik może osiągnąć, wykonując określoną czynność. Przykład może stanowić informacja o tym, że po zakupie konkretnego produktu, potencjalny klient wzbudzi nim podziw wśród swoich znajomych.

Co cechuje dobrego copywritera?

Dobry copywriter powinien spełniać oczywiste wymagania takie jak umiejętność poprawnego pisania i lekkości pióra (lekkości w pisaniu). Ale to jedynie podstawa. Istnieje wiele więcej aspektów dotyczących jego fachu. Praca w copywritingu polega na poruszaniu wielu bardzo różnorodnych tematów. Autor nie musi być specjalistą w danej dziedzinie, ale musi wykazywać umiejętność researchu, ponieważ oczekuje się od niego rzetelności. W copywritingu pomaga znajomość wielu źródeł trudno dostępnych dla innych. Aby do nich dotrzeć, warto także znać języki obce. Artykuły napisane przez copywritera, szczególnie te na zlecenie, nie mogą posiadać błędów merytorycznych. Często sam reaserch zajmuje sięcej czasu niż dostosowanie tekstu do wymagań klienta.

Efektywny copywriter SEO potrafi wczuć się w potrzeby potencjalnych klientów, zna sztukę perswazji i umiejętnie ją wykorzystać. Współczesny copywriter musi przede wszystkim wiedzieć jak zachęcić odbiorcę do wykonania danej akcji, np. zakupu w sposób nienachalny. Atutem autora jest znajomość programów do analityki np. Google Analytics, czy umiejętność obsługi programów graficznych. Dlaczego? Ilustracje w tekście podnoszą atrakcyjność treści i sprawiają, że jest ona przyjemniejsza w odbiorze. Copywriter musi także być na bieżąco z wszelkimi branżowymi trendami i wykorzystywać je w swoich publikacjach. Ponadto liczą się umiejętności pracy pod presją czasu (deadliny znacznie przeszkadzają w twórczym pisaniu) oraz zorientowania na priorytety.

Copywriting a content marketing

Podczas rekrutacji na specjalistę ds. content marketingu często ludzie zastanawiają się, dlaczego w obowiązkach na stanowisko jest pisanie tekstów. Wynika to z faktu, że content marketing jest pojęciem szerszym i zawiera w sobie różne elementy, m.in. copywriting. Content marketing to przede wszystkim strategia dotycząca treści znajdujących się na stronie. Obejmuje swoim zakresem zarówno teksty, jak i grafiki, recenzje, czy wywiady, które często copywriting zamienia w tekst na stronie. To mogą być także treści w formie podcastów, webinarów, wideo, raportów lub case study. Strategia w dobrym marketingu internetowym wpływa na to, że klienci sami popularyzują markę, rozpowszechniając informacje na jej temat w sieci. Dobra startego działań powinna być dostosowana do grupy docelowej i starać się odpowiadać na potrzeby użytkowników. Zadaniem content marketingu jest budowanie trwałych relacji z odbiorcą, dzięki czemu zaufanie wobec marki wzrasta, a liczba klientów rośnie.

Copywriting to praca dla ludzi kreatywnych, którzy chcą się wykazać nie tylko warsztatem pisarskim, lecz także znajomością zasad psychologii marketingu. Zawód copywritera wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem. Choć powstają coraz to nowsze oprogramowania do automatycznego pisania tekstów, to na tę chwilę nie ma narzędzia, na tyle doskonałego by zastąpił czynnik ludzki. Dlatego liczba zleceń dla copywriterów i ofert zatrudnienia nie maleje na rynku pracy. Dla osób, które lubią pisać praca w copywritingu stanowi dobry wybór.

Oceń artykuł
5/5 (1)