Reklama

Copywriter – co to za zawód i ile zarabia się na tym stanowisku?

Copywriter to osoba, która zarabia pieniądze, pisząc internetowe teksty na zlecenie. Coraz więcej ludzi w Polsce wybiera ten zawód, głównie ze względu na możliwość wykonywania pracy zdalnej i elastyczność w sposobie zatrudnienia. Ile zarabia copywriter? Jak zacząć przygodę z pisaniem tekstów?

copywriter piszący artykuł

Copywriter to coraz bardziej popularne stanowisko. Niemalże każda firma potrzebuje content marketingu, który może być wspaniałym wsparciem dla działu sprzedaży lub public relations. Obecnie większość przedsiębiorstw prowadzi strony internetowe, pozwalające w łatwy sposób dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Za wszystkimi treściami na takiej stronie, stoi grupa copywriterów sprzedażowych, kreatywnych i optymalizujących artykuły pod SEO. Dzięki nim strona internetowa może zyskiwać interesujące treści i zdobywać zaufanie klientów. Dobrze napisane teksty poprawiają też zasięg marki, dzięki czemu łatwiej sprzedawać firmowe produkty. Kim jest specjalista z zakresu marketingu pisanego? Jak zostać copywriterem? Jak zdobyć pierwsze zlecenie w copywritingu i czy w dobie kultury obrazkowej, wciąż warto zajmować się pisaniem?

Copywriter – co to za praca?

Wielu copywriterów boryka się z tym samym problemem. Większość osób słyszała o tym zawodzie, jednak mało kto wie, czym się zajmuje copywriter. Obecność firmy w internecie to teraz konieczność. Mnóstwo dużych i małych przedsiębiorstw ma stronę internetową, sklep e-commerce i konta w social mediach. Każde z tych miejsc potrzebuje treści pisanej, najlepiej zoptymalizowanej pod wyniki wyszukiwania Google. Copywriter zajmuje się tworzeniem różnego rodzaju treści na zamówienie.

Internetowy tekściarz może wybrać dwie główne ścieżki kariery. Pierwszą z nich jest pisanie artykułów, opisów do sklepów internetowych i np. tworzenie treści blogowych. W grupie tej są także opisy produktów. Wszystko to zgodnie z zasadami SEO i przy użyciu odpowiednich słów kluczowych. Copywriter SEO to osoba pisząca teksty, które mają zaprzyjaźnić się z silnikiem wyszukiwania Google. SEO copywriting jest obecnie jedną z istotniejszych dziedzin jeśli chodzi o zaistnienie produktu lub firmy w internecie i mediach społecznościowych.

Drugą popularną ścieżką kariery jest pisarz kreatywny (content writer). Zarobki copywritera kreatywnego są uznawane za nieco wyższe od SEO. Jego główne zadania to tworzenie treści podcastów i scenariuszy reklam. Content writer często muszi wymyślać również hasła reklamowe na plakaty, ulotki i reklamy internetowe. Ich praca jest mniej techniczna i skupia się na jak najlepszym sprzedaniu produktu.

Do głównych zadań copywritera należy między innymi:

  • tworzenie tesktów umieszczanych na stronach internetowych
  • tworzenie haseł reklamowych i tekstów kampanii marketingowych
  • prowadzenie własnego bloga
  • prowadzenie firmowego bloga
  • tworzenie treści na social media
  • teksty na opisy kategorii w sklepach internetowych
  • pisanie treści SEO

Copywriter – jak zacząć?

Wiele osób zastanawia się, jak zostać copywriterem. Jego praca nie wymaga ukończenia konkretnego kierunku studiów, jednak firmy poszukujące nowych pracowników, bardziej interesują się absolwentami polonistyki lub dziennikarstwa. W pracy copywritera niezwykle ważne jest lekkie pióro i chęć ciągłego rozwoju. Wielu początkujących adeptów copywritingu pisze teksty do szuflady lub podejmuje zlecenia na popularnych stronach typu Textbooker lub Giełda Tekstów.

Warto wiedzieć, że w zawodzie copywritera liczy się przede wszystkim nastawienie na ciągłe doszkalanie (np. znajomość psychologii sprzedaży, podstaw marketingu, znajomość strategii komunikacji) i predyspozycje, które znacznie wpływają na płynność pracy i lekkość tekstu. Często znajomość zasad ortografii to za mało, aby tekst był przyjemny w odbiorze. Szczególnie jeśli chodzi o copywriting SEO, czyli pisanie tekstów pod wyszukiwarki internetowe, można łatwo popaść w pułapkę pisania dla algorytmu, a nie dla obdiorcy. Zachowanie równowagi jest trudne, szczególnie, że teksty pod kątem SEO wymagają użycia konkretnych słów lub fraz, czesto w nieodmienionej, trochę nienaturalnej formie. Przyda się także podstawowa wiedza z konkretnej dziedziny, z którą będziesz pracował na codzień.

Początkujący internetowy pisarz prawdopodobnie będzie musiał pogodzić się ze stosunkowo niskimi zarobkami. Wynagrodzenie ulegnie poprawie, gdy twórca treści wybierze konkretną specjalizację, zdobędzie doświadczenie zawodowe i uzupełni swoje portfolio. W takiej pracy przyda się także znajomość języków obcych. Osoba płynnie pisząca w innym języku, może liczyć na kilkukrotnie wyższe stawki za 1000 znaków ze spacjami.

Ile zarabia copywriter? Zarobki netto i brutto

Copywriter i jego zarobki to temat rzeka. Według portalu wynagrodzenia.pl mediana zarobków na tym stanowisku to około 3900 złotych brutto. Ile to netto? Wykorzystując popularne kalkulatory wynagrodzeń, możemy obliczyć, że przeciętny tekściarz pracujący na podstawie:

  • umowy o pracę zarobi średnio 2815 złotych na rękę
  • umowy zlecenie dostanie 2947 złotych netto
  • o dzieło osiąga przeciętnie 3370 złotych netto

Jak można się domyślić, te dane dotyczą raczej osób współpracujących na stałe w strukturach firm. Dużo zależy oczywiście także od branży w jakiej działa firma, jej wielkości i rozpoznawalności na rynku. Dobry copywriter, jako autor tekstów SEO i treści publikowanych na mediach społecznościowych w renomowanej agencji marketingowej może zarabiać nawet około 5-6 tys. zł brutto. Z racji tego, że teksty SEO są obecnie popularniejsze z usług etatowych copywriterów korzysta coraz więcej firm.

Pozostają jeszcze pisarze, którzy wybierają zakładanie działalności gospodarczej i wykonywanie zleceń na własny rachunek. Zarobki copywritera podejmującego zlecenia samodzielnie są ciężkie do ustalenia. Ankiety przeprowadzone przez portal whitepress.pl pokazują ogromne różnice w zarobkach freelancerów.

Część osób deklaruje, że ich zarobki są tak niskie, że mogą stanowić zaledwie małą pomoc w załataniu domowej dziury budżetowej. Natomiast inni twierdzą, że osiągają nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. Wszystko zależy od zaangażowania copywritera, renomy, znajomości i warsztatu.

Copywriter – zdalnie czy w biurze?

Niezależnie od tego, czym się zajmuje copywriter – jest to zawód stworzony dla osób lubiących pracować zdalnie. Wszystkie niezbędne narzędzia do pracy znajdzie w swoim komputerze, a praca pisarza nie wymaga spotkań z klientami. Dlatego wiele osób wybierających pracę copywritera wykonuje swoje obowiązki z domu. Dzięki temu nie marnują czasu na dojazdy, oszczędzają pieniądze i mogą pracować w ciszy swoich czterech ścian. Praca copywritera jest stworzona dla osób ceniących sobie spokój i wygodę pracy zdalnej. Będąc autorem tekstów zdalnie możesz pracować w agencjach reklamowych lub firmach z całej Polski, a nawet z całego świata. W takim razie, dlaczego część copywriterów wybiera pracę w biurze? Jest kilka powodów!

Copywriter pracujący zdalnie naraża się na rozleniwienie. Niektórzy nie są w stanie pracować efektywnie, gdy tylko od nich zależy, ile napiszą tekstów. Umiejętność samodzielnej motywacji do pracy jest bardzo ważna, zwłaszcza gdy chodzi o freelancerów. Nie można zapomnieć, że zarobki copywritera pracującego na pełny etat w dużej firmie są łatwiejsze do przewidzenia. Ustalona z góry pensja jest bardziej bezpieczna i pozwala lepiej zaplanować swoje dalsze kroki. Copywriter freelancer musi „walczyć o zlecenia” i tak planować czas pracy, aby zachować work-life balance. Praca zdalna nie jest dla wszystkich. Niektórzy lubia kontakt w biurzę i dyscyplinę związaną z porannym wstawaniem i dojazdem do pracy. Jeśli chcesz zacząć swoją przygodę z copywritingiem, zastanów się, który model pracy bardziej Ci odpowiada.

Jak szukać klientów jako copywriter?

Pisanie tekstów na strony internetowe lub do mediów społecznościowych nie musi oznaczać pracy w agencji reklamowej. Zawód copywritera można wykonywać na własny rachunek, poszukując klientów zewnętrznych, którzy zlecą stworzenie konkretnych tekstów. Znalezienie potencjalnych klientów nie jest łatwe, jednak podjęcie stałej współpracy z dużą firmą, może kilkukrotnie zwiększyć przychody copywritera.

Pierwsze zlecenia pozyskuje się zazwyczaj reklamując swoje usługi w internecie. Copywriterzy zamieszczają oferty w popularnych serwisach ogłoszeniowych. Opisują tam swoje umiejętności, doświadczenie, przedstawiają próbne teksty, a także prezentują proponowaną stawkę. Propozycję zapłaty najczęściej przedstawia się w formie kwoty za 1000 znaków ze spacjami. Wartościowe treści napisane w oparciu o odpowiedni research, będą zdecydowanie droższe niż opisy produktów lub teksty zapleczowe.

Drugą popularną formą podejmowania współpracy na własny rachunek, jest odpowiedź na oferty zamieszczane przez konkretną firmę. Niektóre przedsiębiorstwa zlecają napisanie paczki tekstów lub opisów produktów, proponując określoną stawkę za liczbę znaków bądź całe zlecenie. Jeżeli firma będzie zadowolona z przebiegu współpracy, może zaproponować copywriterowi dłuższą relację biznesową.

Gdzie znaleźć zlecenia jako copywriter?

Pierwsze kroki w pisaniu tekstów na zlecenie stawia się często na portalach internetowych, które niejako pośredniczą między klientami a copywriterami. Firmy zlecają teksty na strony internetowe, umieszczając je w konkretnym panelu, do którego dostęp mają tekściarze z całego kraju. Teksty napisane przez copywritera są oceniane przez zleceniodawcę. Akceptacja oznacza, że na konto dopisane do profilu copywritera wpłynie z góry ustalona stawka.

Po uzbieraniu określonej w regulaminie kwoty, osoby zajmujące się tworzeniem treści mogą wypłacić pieniądze na swoje konto bankowe. Zazwyczaj minimalna kwota wypłaty to od kilkudziesięciu do stu złotych.

Przydatne narzędzia w pracy copywritera

Bez względu na to, czy copywriter pisze teksty reklamowe, czy sprzedaje treści na blogi firmowe, powinien znać kilka narzędzi przydatnych w pracy online każdego twórcy. Dobry copywriting opiera się także na analizowaniu słów kluczowych, doborze odpowiednich zdjęć i dbałości o poprawność językową. Poniżej przedstawimy kilka przydatnych narzędzi, które mogą pomóc w wykonywaniu swoich obowiązków.

  1. Programy do edycji tekstów: aplikacje do edycji tekstów zawarte w pakiecie Microsoft Office to drogie oprogramowanie. Wielu internetowych pisarzy decyduje się na wybór darmowych wersji edytorów tekstu, takich jak LibreOffice lub OpenOffice Writer. Zaletą tych programów jest łatwość obsługi i oczywiście brak zapłaty. Coraz bardziej popularne jest także pisanie w chmurze. W tym celu najczęściej wybiera się aplikację Google Docs.
  2. Dbałość o poprawność językową: dobry copywriter powinien wystrzegać się literówek i błędów językowych. Oczywiście pracując w pośpiechu trudno o bezbłędny tekst, dlatego copywriterzy dość często stosują programy pomagające w korygowaniu pisarskich potknięć. Często wybieranymi narzędziami online są: Ortograf.pl i Euro Alphabet. Warto też ściągnąć wtyczkę do przeglądarek Language Tool, która sprawdza pisany tekst na bieżąco.
  3. Narzędzia pomocne w analizie słów kluczowych: SEO copywriter zajmuje się nie tylko pisaniem, ale też optymalizowaniem tekstów pod kątem wyszukiwarki Google. Aby tego dokonać, warto znać programy pomagające w poszukiwaniu słów kluczowych. Dużą popularnością cieszą się płatne programy Ahrefs, Senuto i Semstorm. Jeżeli interesuje Cię darmowe wyszukiwanie, możesz sprawdzić strony www: Ubersuggest, Answerthepublic lub Keywordtool.io.
  4. Programy do analizowania konkurencji: napisanie tekstu, który znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania, wymaga przede wszystkim przeanalizowania konkurencji. W tym przypadku można wykorzystać narzędzia do analizy słów kluczowych (Ahrefs, Senuto, Semstorm, SurferSeo) i sprawdzić, na jakie frazy pozycjonuje się konkurencyjny portal. Dzięki tym narzędziom sprawdzimy też optymalną liczbę znaków, nagłówków i zdjęć. Wykorzystanie takich programów na pewno pomoże w całym procesie kreacji tekstu.
  5. Wyszukiwanie trendów: głównym zadaniem copywriterów jest stworzenie interesującej i sprzedającej dany produkt treści. Od czasu do czasu copywriter zajmuje się też pisaniem artykułów newsowych, które powinny powstawać w zgodzie z panującymi trendami. Ich znajomość sprawdzi się także w pracy copywritera, który tworzy slogany reklamowe i kampanie do social media. Bezapelacyjnie najlepszym narzędziem do sprawdzania trendów jest Google Trends.
  6. Darmowe zdjęcia i tworzenie grafik: każdy, kto chce być dobrym copywriterem, powinien znać się na dobieraniu zdjęć i tworzeniu podstawowych grafik uzupełniających szatę napisanego artykułu. Najpopularniejsze i dramowe programy online w tej dziedzinie to Canva, Unsplash i Pixabay.

Czy copywriter musi mieć portfolio?

Gdy mówimy o portfolio, często mamy na myśli zbiór prac danego malarza, fotografa albo grafika komputerowego. W praktyce portfolio to bardzo dobry wybór także dla osoby zajmującej się pisaniem artykułów. Firmy bardzo często chcą sprawdzić warsztat copywritera, zlecając mu tekst do napisania po rozmowie kwalifikacyjnej. Jeżeli dołączysz portfolio ze swoimi tekstami do dokumentów rekrutacyjnych, możesz wyprzedzić konkurencję i pominąć pisanie dodatkowych treści testowych dla potencjalnego pracodawcy.

Portfolio copywritera można umieścić na własnej stronie internetowej, blogu lub zbiorze załączników w formacie PDF. Niektórzy twórcy decydują się na umieszczenie linków do publikacji na innych portalach.

Zalety i wady pracy copywritera

Zanim zaczniesz poszukiwać ofert pracy, przemyśl, czy to na pewno branża dla Ciebie. Jakie są zalety i wady pracy copywritera?

  • Zalety pracy copywritera: osoby zajmujące się pisaniem mogą pracować na własny rachunek, bez konieczności dostosowywania się do godzin pracy w danej firmie. Niewątpliwą zaletą jest też praca zdalna i możliwość dzielenia się swoją wiedzą z innymi ludźmi. Tworzenie tekstów do internetu to ciekawe zajęcie, które otwiera furtki do wielu innych ścieżek zawodowych. Coraz więcej firm poszukuje osób rozwijających ich content marketing, dlatego można przypuszczać, że zawód copywritera będzie tylko zyskiwał na popularności.
  • Wady pracy copywritera: zadaniem copywriterów może być tworzenie wielu podobnych tekstów pod presją czasu. Niestety, niektóre artykuły nie będą odpowiadały Twoim zainteresowaniom, a klienci będą oczekiwali pełnego zaangażowania i znajomości tematu. Kolejną wadą może być kontakt z klientami, którzy starają się wycisnąć z Ciebie jak najwięcej, jak najniższym kosztem. Początkujący copywriterzy często tworzą specjalistyczne i dopracowane teksty, za stawki odpowiadające najgorszej jakości artykułom zapleczowym.
Oceń artykuł
4/5 (4)