Call center – na czym polega praca na tym stanowisku? Sprawdź, ile można zarobić!

Praca w call center wiąże się na byciu w stałym kontakcie z klientami, choć pracodawcy nie wymagają od osób na tym stanowisku dużego doświadczenia zawodowego. Jakie są wady i zalety pracy w call center oraz na jakie zarobki mogą liczyć pracownicy?

pracownik-call-center

Przyjęło się mówić, że praca w call center na infolinii jest idealnym zajęciem na pracę tymczasową np. dla studentów. Często można liczyć na dopasowanie grafiku do godzin wykładów na uczelni, otrzymuje się odpowiednie wynagrodzenie za proste zadania, zaś pracodawcy zazwyczaj wcale nie wymagają doświadczenia. Praca na tym stanowisku jest coraz popularniejsza także wśród starszych osób, które muszą pozostać jeszcze na rynku pracy lub chcą dorobić do emerytury, ale z racji wieku nie mogą wykonywać skomplikowanych obowiązków. Z jakimi trudnościami muszą mierzyć się pracownicy call center? Czy otrzymują sowite wynagrodzenie za swoją pracę? Zapraszamy do lektury!

Czym zajmują się osoby pracujące w call center?

Pracownik call center zajmuje się głównie obsługą klienta. Dokładne zadania na tym stanowisku zależne są od działu firmy, jej branży czy po prostu potrzeb. Zazwyczaj jednak w tego rodzaju pracy trzeba głównie obsługiwać połączenia przychodzące i połączenia wychodzące. Praca polega również na oferowaniu produktów marki (np. ubezpieczeń), podpisywaniu umów, przyjmowaniu zleceń, reklamacji i zażaleń, przeprowadzaniu różnego rodzaju ankiet, potwierdzaniu danych marketingowych, pomaganiu w przypadku awarii, rozwiązywaniu problemów, odpowiadaniu na pytania klientów itd.

Dotychczas zawód ten skupiał się jedynie na telefonicznym kontakcie z klientami, przez co zyskał nazwę call center (telefoniczna obsługa klienta). Od jakiegoś czasu możemy jednak zaobserwować rozwój stron internetowych, a także wszelkich możliwych interakcji między firmą a jej klientami. Z tego też powodu powstało stanowisko znane jako contact center (przygotowane do obsługi masowych kontaktów za pomocą różnych kanałów), na którym osoba wykonuje także połączenia telefoniczne, ale też prowadzi czaty, odpowiada na wiadomości e-mail, wysyła SMS-y. Tak właśnie wygląda praca w call i contact center.

Możliwości awansu w call center

Zazwyczaj już od pierwszych dni pracy w firmie call center, nowy pracownik może liczyć na zdobycie nieznanej dotąd wiedzy i nowych kwalifikacji, a także wziąć udział w rozmaitych szkoleniach z różnych dziedzin. Większość firm, których główne zadanie to kontakt telefoniczny z klientami, ma bogato rozwiniętą sieć stanowisk, dzięki czemu nietrudno w tym przypadku o dokształcenie i późniejsze zyskanie awansu. Często przeprowadzane są w tym celu rekrutacje wewnątrz pracowników. Mnogość szkoleń, zaangażowanie w pracy, dobre wyniki – to wszystko sprawia, że osoba ze stanowiska zwykłego konsultanta może stać się team leaderem, a potem może migrować do innego działu, by tam wspinać się po kolejnych szczeblach kariery. Jak się zatem okazuje, awans w call center jest jak najbardziej możliwy.

Ile zarabia pracownik call center?

Zarobki jak zawsze są zależne od wielu czynników. Mowa tu chociażby o branży, wielkości przedsiębiorstwa, rejonie kraju, rynku oraz klientach firmy, zadaniach przypisanych do danego stanowiska, czy wreszcie o doświadczeniu, umiejętnościach i wykształceniu samego pracownika. W przypadku pracy polegającej na telefonicznym sprzedawaniu produktów lub ofert firmy, pracownik może liczyć na podstawę oraz wysoką prowizję za przekonanie klienta do podpisania umowy. Coraz częściej zauważa się też, że zagraniczni przedsiębiorcy chętniej korzystają z naszego krajowego call center. Jeśli pracownik zna na wysokim poziomie języki obce, to bez trudu może zyskać zatrudnienie za znacznie wyższą stawkę. W przypadku mniej popularnych języków zarobki są zawsze wyższe.

Jak czytamy na stronie wynagordzenia.pl, średnie miesięczne wynagrodzenie dla konsultanta call center wynosi 4050 zł brutto. 25% ankietowanych zarabia poniżej 3470 zł brutto, zaś drugie 25% ankietowanych otrzymuje pensję wyższą niż 5100 zł brutto. Badanie wykonano na podstawie odpowiedzi 130. pracowników.

Zazwyczaj oprócz wynagrodzenia pracownicy mogą liczyć na dodatkowe benefity pracownicze, które wpływają na przyjazne nastawienie i komfort pracy. W przypadku call center są to:

  • karnety do klubów fitness i na siłownie,
  • prywatna opieka medyczna,
  • darmowe owoce w biurze,
  • imprezy integracyjne.

Wady i zalety pracy w call center

Każdy z nas nie raz miał możliwość przeprowadzenia kilku rozmów przez telefon z osobą na stanowisku call center. Zazwyczaj jako klienci szybko się rozłączamy, a jeśli pozostaniemy na linii czujemy się często osaczeni. Możemy sobie zatem wyobrazić, co może czuć taki konsultant, którego praca w telemarketingu polega głównie na ciągłym kontakcie z klientem. Zdarzają się klienci bardzo nieprzyjemni i opryskliwi, ale zwłaszcza w takich sytuacjach pracownik call center powinien zachować spokój i opanowanie. Zadania każdego dnia pracy są zazwyczaj takie same lub zbliżone i powtarzalne, przez co szybko można niestety popaść w rutynę oraz zniechęcić się do pracy, przez co spadną wyniki. Praca na stanowisku konsultanta bywa męcząca nie tylko pod względem psychicznym, ale też fizycznym. Mowa tu o wielogodzinnej pracy głosem, przez którą nie trudno o ból gardła czy chrypkę. W sytuacji kiedy dział firmy skupia się głównie na sprzedaży, a zarobki są uzależnione od wyników, może pojawić się spadek zadowolenia z pracy, zaś między pracownikami niezdrowa rywalizacja.

Wśród zalet możemy z pewnością wymienić dobre zarobki względem łatwości powierzonych obowiązków. Pracodawcy rzadko kiedy wymagają od swoich kandydatów wiedzy, umiejętności czy wykształcenia. Doświadczenie na podobnym stanowisku również nie jest konieczne, dlatego idealny kandydat może cechować się jedynie przyjaznym głosem, poprawną dykcją, samodzielnością oraz pracowitością. Następna zaleta w dużej mierze zależy od regulaminu firmy, ale często istnieje możliwość pracy z dowolnego miejsca poprzez pracę zdalną. W połączeniu z elastycznym grafikiem, można stwierdzić, że jest to niemal praca idealna nie tylko dla studentów, ale też dla innych grup społecznych.

Oceń artykuł
0/5 (0)