Na czym polega praca w call center? Zarobki i CV pracownika call center

Co robi pracownik call center i jakie są jego zadania? Z jednej strony hałas i szybkie tempo, z drugiej – możliwość pomocy innym i wysokie prowizje. Czy praca w call center jest trudna? Sprawdź, jak napisać CV i list motywacyjny oraz przygotować się do rozmowy o pracę w call center.

Call center - stanowiska pracy

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się nad podjęciem pracy jako pracownik call center, zapewne chciałbyś dowiedzieć się, co to jest call center, jakie obowiązki ma osoba zatrudniona w takim miejscu i na jakie zarobki może liczyć. Warto poznać również wady i zalety tego rodzaju pracy, by dokonać świadomego wyboru. Czy praca w call center jest dla Ciebie? 

Call center: co to?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest call center. Na łamach serwisów z ogłoszeniami pojawiają się regularnie oferty pracy w call center, zachęcając do bliższego przyjrzenia się tematowi pracy w tym miejscu.

Call center nazywane jest również biurem obsługi klienta lub centrum obsługi telefonicznej. Sama nazwa oznacza oprogramowanie pozwalające na telefoniczną obsługę konsumentów; często rozszerza się tę obsługę o inne kanały, umożliwiając obsługę mailową, faksową, SMS-ową czy przez social media (np. Facebooka). 

Czym zajmuje się pracownik call center?

Pracownik call center zajmuje się przede wszystkim szeroko rozumianą obsługą klienta. Jego zadaniem może być obsługa połączeń przychodzących lub wychodzących, czatu, skrzynki mailowej, SMS-ów, social mediów. 

Co robi pracownik call center, który obsługuje połączenia przychodzące? Taka osoba zajmuje się głównie obsługą posprzedażową, wyjaśnianiem wątpliwości klientów, pomocą techniczną i rozwiązywaniem problemów oraz przyjmowaniem reklamacji.

Jak wygląda praca w call center dla osoby, która obsługuje połączenia wychodzące? Do jej zadań należy zwykle realizowanie kampanii marketingowych, oferowanie nowych produktów, przeprowadzanie ankiet, zawieranie i przedłużanie umów, windykowanie należności. 

Jaki powinien być pracownik call center?

Call center to praca w obsłudze klienta. Jej specyfika sprawia, że pracownik powinien charakteryzować się konkretnymi cechami osobowości. Pracownik call center powinien posiadać następujące cechy: 

  • otwartość, 
  • asertywność,
  • komunikatywność,
  • odporność na stres, 
  • cierpliwość,
  • umiejętność pracy pod presją,
  • podzielność uwagi.

Pracownik w call center powinien potrafić wypełniać dane w systemie komputerowym lub szukać w nim informacji podczas rozmowy z klientem. Oczywistym warunkiem do pracy w tej branży jest również bardzo dobra dykcja. Rekruterzy często stawiają umiejętności miękkie ponad doświadczenie kandydata, a wiele firm oferuje szkolenia od podstaw. 

Kto pracuje w call center?

Często słyszymy, że to miejsce tylko dla studentów i absolwentów, a praca w call center ma być formą złapania pierwszego doświadczenia zawodowego. Jest to mit. Zarobki w call center są jednym z czynników sprawiających, że do pracy na takich stanowiskach zgłaszają się również osoby starsze.

Olbrzymim atutem tej pracy jest możliwość uczestnictwa w szkoleniach, i to zarówno z zakresu kompetencji twardych, jak i miękkich. Tym samym pracownicy zdobywają nowe kwalifikacje. Praca w obsłudze klienta może być również dobrą opcją w przypadku zmiany kierunku zawodowego. 

Praca w call center a psychika

Dla kogo praca w call center będzie odpowiednim wyborem? Z pewnością nie jest to stanowisko dla każdego. Praca w call center wymaga silnej psychiki – nie każdy poradzi sobie z dużą presją i narzuconym tempem, które niekiedy przyprawia o zawrót głowy. 

Poza cierpliwością trzeba być bardzo odpornym nie tylko na stres, ale również na to, co można usłyszeć od klientów – a ci potrafią być zirytowani i niezwykle dosadnie wyrażać swoje opinie.

Call center – zarobki

Wysokość wynagrodzenia jest zazwyczaj uwarunkowana znajomością języków obcych i ilością podpisanych umów. Premie można otrzymać od każdej podpisanej umowy; w takiej sytuacji może ona być naprawdę wysoka. W kwestii znajomości języków: im bardziej niszowy język znasz, tym większa szansa na wyższe zarobki.

Jak podaje serwis wynagrodzenia.pl, mediana zarobków w call center to 3900 zł brutto. Połowa wszystkich konsultantów call center zarabia od 3300 zł brutto do 5050 zł brutto. 25% pracowników na tym stanowisku otrzymuje wynagrodzenia niższe niż 3300 zł brutto, a 25% – wyższe niż 5050 zł brutto.

Ścieżka kariery w call center

Szukając zatrudnienia, można natknąć się na wiele ofert dotyczących pracy w call center. Czy warto spróbować swoich sił w tego rodzaju obsłudze klienta, jeśli planujemy rozwijać się zawodowo? Czy call center da nam szanse na rozwój? 

Nie ulega wątpliwości, że osoby ambitne i chętne do poszerzania swoich umiejętności mogą szybko awansować, a stanowisko konsultanta może być początkiem długiej przygody zawodowej w call center. W tych firmach na wyższe stanowiska prowadzi się zwykle wewnętrzne rekrutacje, więc możesz mieć naprawdę spore szanse na awans. Ścieżka kariery konsultanta prowadzi przez różne szczeble, aż do stanowiska team leadera, managera lub przejścia do zupełnie innych struktur firmy. 

Jak wygląda praca w call center? Fakty i mity

Wielu osobom praca w call center kojarzy się z nachalnymi konsultantami, pracującymi na akord. Jednak gdy bliżej poznamy jej specyfikę, wykażemy większe zrozumienie dla pracowników call center. Opryskliwy klient może zepsuć dzień konsultanta, dlatego nie powinien on dawać się wyprowadzić z równowagi. Call center uczy pewności siebie i opanowania, ale jeśli nie posiadasz siły przebicia, trudno Ci będzie przekonać do siebie klienta. 

Może się zdarzyć, że powtarzalne zadania i monotonia odbiorą Ci motywację i sprawią, że będziesz mniej efektywnie wykonywać swoje obowiązki. To spowoduje, że stracisz radość z wykonywanej pracy. Nie pomoże presja związana z wynikami i niezdrowa rywalizacja między pracownikami, obecna w wielu firmach. W call center często słyszymy o wyścigu szczurów i stresie, choć nie zawsze jest to całkiem zgodne z prawdą.

Faktem jest natomiast, że w call center masz olbrzymie szanse na szybki rozwój horyzontalny i wertykalny – organizowanych jest sporo szkoleń, a w dobrej firmie możesz piąć się coraz wyżej po szczeblach stanowisk. Zdobyte umiejętności mogą Ci się przydać wszędzie, bez względu na obrany kierunek ścieżki zawodowej.

CV – call center

Jak stworzyć dobre CV do call center? Zadbaj nie tylko o podkreślenie swoich umiejętności twardych, ale również miękkich – w tej branży to właśnie predyspozycje mają ogromne znaczenie. Zaznacz swoje najmocniejsze strony i daj rekruterowi powód, by chciał zatrudnić właśnie Ciebie. Do dyspozycji masz gotowe wzory CV do wypełnienia. Możesz też skonstruować własne, niepowtarzalne CV – przyszły pracodawca z pewnością doceni Twoją oryginalność.

Pobierz PDF: wzór CV pracownika call center

CURRICULUM VITAE

Barbara Pietrzak

Numer telefonu: 987-654-321

Adres e-mail: barbara.pietrzak@mail.pl

Profil social media: pl.linkedin.com/in/barbara-pietrzak-92340435

Języki:

  • Niemiecki B2
  • Angielski B1

Certyfikaty:

  • Certyfikat ukończenia szkolenia „Skuteczne Techniki Sprzedaży”

Zainteresowania:

  • Jogging
  • Karate

Doświadczenie zawodowe

Data: od 11.2019 do 05.2021 

Nazwa stanowiska: Specjalista ds. obsługi klienta, konsultant telefoniczny

Nazwa firmy: Tele-Centrum

  • Przedstawianie oferty firmy oraz sprzedaż usług
  • Obsługa połączeń przychodzących
  • Budowanie bazy klientów
  • Tworzenie oraz utrzymywanie relacji z klientami
  • Przygotowywanie umów 

Umiejętności twarde:

  • Obsługa komputera (Windows 10, Microsoft Office, Adobe Photoshop)
  • Umiejętność sporządzania ofert i umów
  • Obsługa urządzeń biurowych (drukarki, skanery, faks)

Umiejętności miękkie:

  • Komunikatywność
  • Zaangażowanie i sumienne realizowanie powierzonych zadań
  • Kreatywność
  • Łatwe nawiązywanie relacji z klientem

Edukacja:

Data: od 2016 do 2019 (ukończone)

Nazwa uczelni: Wyższa Szkoła Bankowa w Warszawie

Profil/kierunek nauczania: Psychologia w biznesie

Data: od 2012 do 2016

Nazwa uczelni: Technikum Ekonomiczne nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Warszawie

Profil/kierunek nauczania: Technik ekonomista

List motywacyjny – call center

Czy powinieneś go w ogóle pisać? Wszystko zależy od tego, gdzie zamierzasz podjąć pracę. W części firm, głównie największych, wciąż docenia się, gdy pracownik poza życiorysem wyśle list motywacyjny. Call center to taki rodzaj pracy, w którym szczególnie liczą się Twoje sukcesy, dlatego podkreśl je w liście. 

List motywacyjny do call center – przykładowe zwroty

  • Jestem osobą silnie zmotywowaną, dzięki czemu w poprzedniej firmie dwukrotnie zdobyłem tytuł pracownika miesiąca…,
  • Dzięki swoim umiejętnościom komunikacyjnym w poprzedniej pracy udało mi się sprawić, że zadowolenie klientów z obsługi wzrosło o 7%…,
  • Moje umiejętności sprzedażowe przyczyniły się do sukcesu, jakim było zdobycie tytułu Sprzedawcy roku 2020…

Call center – rozmowa kwalifikacyjna

Jeśli Twoje CV spodoba się rekruterowi, czeka Cię kolejny etap poprzedzający pracę w call center – rozmowa kwalifikacyjna. Czego możesz się po niej spodziewać? Przygotuj się na konieczność odpowiadania na często padające pytania dotyczące Twojego doświadczenia zawodowego, dotychczasowych sukcesów oraz umiejętności. 

Przede wszystkim zachowaj zimną krew i zaprezentuj się najlepiej, jak potrafisz. Bądź przygotowany i nie krępuj się – pokaż, że jesteś pewny siebie.

Rozmowa kwalifikacyjna – call center: pytania

Przygotuj się na to, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej do call center usłyszysz pytania nie tylko na temat swojego doświadczenia zawodowego. Oto lista tematów, o które często pytają rekruterzy: 

  • firma i jej usługi – dowiedz się, co oferuje Twój potencjalny pracodawca i jaki miałby być Twój zakres obowiązków, 
  • zagadnienia związane z działalnością firmy – np. dotyczące umów czy produktów,
  • osiągnięcia, sukcesy – przypomnij sobie kilka z nich, które będziesz mógł przedstawić w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, 
  • doświadczenie zawodowe, wykształcenie,
  • oczekiwania finansowe.

Możesz usłyszeć dodatkowe pytania mające na celu sprawdzenie Twoich cech, m.in. kreatywności czy komunikatywności. Pamiętaj – powinieneś się przygotować, ale nie musisz wiedzieć wszystkiego – jeśli zostaniesz zatrudniony, pracodawca zapewni Ci szkolenie. 

Praca w call center – porady

Czy praca w call center jest trudna? Jak można zauważyć, nie jest to stanowisko dla każdego. Praca z pewnością nie należy do najłatwiejszych, a zadowolenie pracownika zależy od podejścia do niej. Jeśli czujesz, że obsługa klienta może być dla Ciebie – spróbuj swoich sił, korzystając z porad dotyczących pracy w call center. 

Przede wszystkim w pracy dawaj z siebie sto procent, ale po godzinach pozwól sobie na relaks – nie zastanawiaj się nad realizacją planu sprzedażowego. Skup się na sferze prywatnej. 

Bądź cierpliwy i miej dystans – nie bierz do siebie wszystkiego, co usłyszysz od poirytowanego klienta. Odpowiednio przygotuj swoje miejsce pracy – ma być komfortowe. Słuchaj rozmówców i odpowiadaj na ich pytania, bądź uprzejmy i dbaj o odpowiedni ton głosu. 

Pracowałeś już w ten sposób i nie wiesz, jak wpisać call center do CV? Powinieneś wymienić swój zakres obowiązków; jeśli pracowałeś nad konkretnymi projektami – wskaż, jakimi i na czym polegały. Wymień swoje sukcesy, osiągnięte cele, nagrody, wyniki. 

Oceń artykuł
4.7/5 (3)