Reklama

Kompetencje przyszłości: czego pracodawcy oczekują najbardziej?

Jakie są kompetencje przyszłości? Czy automatyzacja i digitalizacja na stałe opanują rynek pracy? Jakie umiejętności twarde i miękkie są najbardziej potrzebne? Wyjaśniamy.

pracownicy czytają o kompetencjach przyszłości

Jak czytamy na stronie Bankier.pl, aż 27 procent firm w Polsce decyduje się przyspieszyć decyzję o digitalizacji i automatyzacji, natomiast 25 procent na razie pozostaje przy obecnych rozwiązaniach. Przyczyną przyspieszenia i tworzenia tak zwanej transformacji cyfrowej jest kryzys związany z pandemią koronawirusa oraz chęć ułatwienia pracownikom wykonywania obowiązków zawodowych. Kompetencje przyszłości to przede wszystkim posiadanie specjalistycznej wiedzy z zakresu różnych dziedzin oraz nieustanne uczenie się i rozwijanie swoich umiejętności.

Kompetencje przyszłości: umiejętności miękkie

Jak wskazuje raport ManpowerGroup, masowe przejście na pracę zdalną w czasie pandemii koronawirusa spowodowało ogromny popyt na umiejętności miękkie, czyli współpracę i pracę zespołową. Kompetencje przyszłości idealnego kandydata do pracy według modelu LAD to: stawianie sobie wyzwań, duży potencjał poznawczy i wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne. Na drugim miejscu jest kandydat, który biernie podchodzi do swoich obowiązków służbowych, nie wychodzi z własną inicjatywą, tylko czeka na zlecenie zadań, ma gorsze zdolności poznawcze i jest niesympatyczny. Firmy są również nastawione na pracowników, którzy nieustannie poszerzają swoje umiejętności twarde.


Szukasz pracy w Katowicach? Aplikuj na nasze oferty praca Katowice


Kompetencje przyszłości: umiejętności twarde

Barometr zawodów 2021 opracowany przez różne urzędy pracy w Polsce wskazuje, że mimo umiejętności miękkich, na liście kompetencji przyszłości ważną rolę odgrywają również umiejętności twarde, czyli bardzo dobra znajomość danej dziedziny i fachowe wykonywanie swoich obowiązków. Co ciekawe, ekonomista to według specjalistów zawód nadwyżkowy. Według barometru deficyt na rynku pracy od 2015 roku utrzymuje się głównie w zawodach:

  • branży budowlanej (dekarze, murarze, tynkarze, blacharze budowlani, operatorzy i mechanicy sprzętu do robót ziemnych czy pracownicy robót wykończeniowych);
  • branży produkcyjnej (na przykład spawacz, krawiec, ślusarz, pracownik produkcji odzieży);
  • branży medyczno-opiekuńczej (fizjoterapeuci, masażyści, opiekunowie osób starszych lub osób z niepełnosprawnościami, lekarze, pielęgniarki i położne);
  • logistyce i spedycji (kierowcy autobusów, kierowcy ciągników siodłowych, kierowcy samochodów ciężarowych, magazynierzy).
Oceń artykuł
5/5 (1)