Wygląda na to, że coraz trudniej utrzymać work-life balance w czasie pandemii. Badanie Monitor Rynku Pracy pokazało, że zdalni pracownicy narzekają na trudności w oddzieleniu życia zawodowego od prywatnego. Czy praca z domu wydłużyła czas pracy Polaków?

Trudno nie zauważyć wielu zalet wykonywania obowiązków z domu. Praca zdalna to przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy na dojazdy, a także poczucie swobody i większe szanse na bycie wypoczętym. Okazuje się, że work-life balance w pracy zdalnej stanowi drugą stronę medalu. Z badań Monitora Rynku Pracy firmy Randstad i Instytutu Badań Pollester wynika, że osoby pracujące z domu częściej odpowiadają na maile po godzinach pracy i wykonują więcej nadgodzin. Czy praca zdalna zatarła granice między życiem prywatnym a zawodowym? Ile osób sugeruje, że ma problemy z zachowaniem work-life balance? Z czego wynika przesiadywanie po godzinach? Sprawdź!
Praca zdalna a work-life balance – ile osób pracuje zdalnie?
Badania Monitor Rynku Pracy rzuciły światło dzienne na życie zawodowe Polaków w czasie pandemii. Z przeprowadzonych ankiet wynika, że ponad 30% zatrudnionych wykonuje swoje obowiązki z domu (częściowo lub w całości). Statystyka wskazuje też, że aż 60% z tych osób, rozpoczęło pracę zdalną w związku z pandemią koronawirusa. Co z pozostałymi? Ponad 70% osób pracujących z biura robi to tylko dlatego, że ich pracy nie da się wykonać z domu. Co z nadgodzinami w pracy zdalnej? Czy osoby na home office częściej przesiadują po godzinach?
Work-life balance w pracy zdalnej jest zachwiany?
Oddzielanie pracy od życia prywatnego jest bardzo ważne. Domowy odpoczynek od firmowego zgiełku, może uchronić nas przed wypaleniem zawodowym i pracoholizmem. Niestety prawo do bycia offline zostało nieco zachwiane, gdy służbowe komputery i konferencje zagościły w prywatnych mieszkaniach pracowników. Wielu z nich sugeruje, że work-life balance w czasie pandemii jest bardzo trudne do utrzymania. Okazuje się, że aż 25% ankietowanych spotkało się z częstszymi nadgodzinami. Wykonywanie obowiązków po godzinach, to przede wszystkim problem specjalistów z wyższym wykształceniem. Aż 60% z nich musi pozostawać dłużej w pracy, a 21% odczuło, że muszą pracować po godzinach częściej, niż przed pandemią.
Work-life balance w czasie pandemii a korespondencja po godzinach pracy
W kontekście work-life balance w czasie pandemii – nie sposób pominąć komunikacji zespołowej. Coraz więcej pracowników uskarża się na konieczność odpowiadania na maile i odbierania telefonów służbowych już po godzinach pracy. Z badań Monitora Rynku Pracy wynika, że zaledwie 29% pracowników zdalnych nie odpisuje na korespondencję po godzinach pracy. W opozycji do nich są zatrudnieni stacjonarnie. Aż 47% biurowych pracowników nie odpisuje na wiadomości po wyjściu z firmy.
Według ekspertów powyższe badania wskazują na to, że nie wszystkie firmy są przygotowane na wprowadzenie modelu pracy na odległość. Wciąż występujące nieprawidłowości w pracy zdalnej i zmuszanie do wyrabiania nadgodzin, świadczą o problemach komunikacyjnych i powolnym wdrażaniu rozwiązań cyfrowych ułatwiających współpracę na odległość. Drugim problemem jest rozchwianie czasu pracy zatrudnionych, którzy zajmują się innymi czynnościami w ciągu dnia, aby wieczorem spokojnie odpowiedzieć na zalegającą korespondencję.
Jednak praca zdalna może zostać z nami na dłużej, nawet po zakończeniu okresu pandemii. Choć pracodawcy mogą mieć trudności z kontrolą pracowników, to w obliczu zachowania pełnej wydajności jest to korzystne rozwiązanie. Ogranicz koszty wynajmu biura.