Reklama

Praca w biurze podróży – co trzeba wiedzieć? Wynagrodzenie i wymagania

Praca w biurze podróży to doskonały zawód dla ludzi z pasją. Stanowiska w biurze podróży pozwalają rozwinąć skrzydła wszystkim tym, którzy pragną pogłębiać wiedzę na temat świata i dzielić się nią z innymi. Jakie wymagania musi spełnić pracownik biura podróży?

Praca w biurze podróży - pracownica biura podróży oferuje wycieczkę dla pary, na biurku leży mapa oraz zdjęcia

Praca w biurze podróży to praca w sprzedaży i obsłudze klienta. To także przede wszystkim praca biurowa, która – owszem – polega na zwiedzeniu świata, ale raczej zza ekranu komputera. Współcześnie jest to jedna z odnóg branży turystycznej na polskim rynku, która cieszy się największą popularnością wśród klientów. Niskie ceny i profesjonalna organizacja zagranicznych wycieczek przyciągają coraz więcej klientów. Praca ta daje dużo satysfakcji i z pewnością nie jest nudna. Różne stanowiska, które oferuje biuro podróży to szansa na rozwój zawodowy oraz pogłębianie swojej wiedzy z zakresu branży turystycznej. Na czym dokładnie polega praca w biurach podróży? Jakie stanowiska znajdziesz w branży biur podróży?

Praca: biuro podróży – na czym polega?

Praca w biurze podróży polega na prezentacji i sprzedaży wycieczek. Dodatkowo do głównych obowiązków na tym stanowisku należy także pozyskiwanie nowych klientów oraz dbanie o relację z obecnymi. Niezależnie od tego, czy zatrudnienie podejmiesz w jednym z największych biur podróży w Polsce, czy może w mniejszych placówkach musisz nastawić się, na to, że oczekiwania klientów są równe, a Twoim zadaniem jest dopasować ofertę do tych wytycznych.

To, jak dokładnie wygląda praca w biurze podróży, w dużej mierze zależy od miejsca pracy oraz pełnionego stanowiska. Najpopularniejszym jest specjalista ds. obsługi klienta. Taki pracownik ma kilka funkcji i oprócz sprzedawcy, pełni także rolę doradcy, a niekiedy nawet psychologa ratującego małżeństwa swoich klientów romantyczną wycieczką na Bali.

Pracownik biura podróży wybiera ofertę lub komponuje i personalizuje wycieczkowe propozycje, dobierając i skreślając konkretne opcje. Praca w biurze podróży polega także na zarządzaniu rezerwacjami i udzielaniu informacji, co do warunków wyjazdów — zalicza się do tego informowanie o wymaganych ubezpieczeniach i szczepieniach. Osoba na tym stanowisku powinna umieć rozpoznać oczekiwania klienta i zorganizować dla niego wycieczkę życia.

Warto wspomnieć, że biuro podróży prowadzące rozwój własnej sieci sprzedaży wymaga od swoich pracowników tzw. study tour. Jest to turystyka przedstawiciela biura do miejsc, które firma chciałaby mieć w swojej ofercie. Dokładne sprawdzenie hoteli, lokalizacji, a nawet komfortu podróży nowymi liniami lotniczymi, a następnie na tej podstawie przygotowywanie ofert na polskim rynku — taki opis obowiązków również można znaleźć, przeszukując najnowsze oferty pracy w całej Polsce w branży turystycznej.

Jakie są stanowiska pracy w biurze podróży?

Typowa praca w biurze podróży większości osób kojarzy się ze skwaszonym pracownikiem siedzącym za biurkiem w oddziale biura w galerii handlowej. Nic bardziej mylnego. Choć oczywiście i takie okazy możemy spotkać na swojej drodze, to jednak praca w branży turystyki prezentuje się znacznie ciekawiej.

W biurach podróży wymagana jest obecność osób, które nie tylko sprzedadzą usługę, ale również zadbają o marketing i stworzenie długofalowej relacji z klientem. Organizacja pracy w biurze podróży rodzi więc obowiązki, które kreują całkowicie odmienne od siebie stanowiska pracy. Pracownik biura podróży to, więc nie tylko sprzedawca, ale i animator, kierownik, pilot wycieczki, prezenter oferty, doradca wakacyjny czy nawet pracownik ds. social media. Do najpopularniejszych stanowisk należy specjalista ds. obsługi klienta oraz manager oddziału.

Praca w biurze podróży – zarobki

Praca w biurze podróży często zawiera pensję podstawową plus prowizję od sprzedaży wycieczki. Dodatkowo dużo zależy także od doświadczenia w turystyce oraz od miejscowości, w której chcesz podjąć zatrudnienie. Nie bez znaczenia jest także rodzaj umowy. Na umowie zlecenie zarobisz nieco więcej niż na umowie o pracę, jednak nie otrzymasz wszystkich przywilejów i praw pracowniczych takich jak, chociażby płatny urlop wypoczynkowy.

Jak podaje portal Wynagrodzenia.pl, mediana zarobków pracownika biura podróży odpowiedzialnego za wakacje marzeń swoich klientów, to 4680 zł brutto. Do tego należy dodać prowizje oraz premie okolicznościowe. 25% osób trudniących się branżą turystyczną zarabia powyżej 5830 zł brutto, natomiast kolejna 1/4 zatrudnionych musi na początku zadowolić się wynagrodzeniem w okolicach 3800 zł brutto.

Turystyka to branża, w której można rozwinąć skrzydła, a awans zawodowy jest realnym celem, dlatego warto ciągle podnosić kwalifikacje oraz korzystać z usług szkoleniowych. W ten sposób wzrośnie Twoja wypłata, oraz wartość Ciebie jako pracownika na rynku pracy.

Praca w biurze podróży: wymagania

Praca w biurze podróży wymaga przede wszystkim zamiłowania do świata, potwierdzonego wieloma wspomnieniami z podróży. Ważne są kompetencje miękkie, które są nieodłączną częścią turystki. Otwartość, komunikatywność i zorientowanie na drugiego człowieka to podstawa w tej pracy.

Biura podróży wymagają także, aby kandydaci wykazywali żywe zainteresowanie turystką i dzięki temu potrafili mówić w taki sposób, by zaciekawić klienta. Dodatkowo przyda się umiejętność słuchania i empatia, która pomoże w dopasowaniu wycieczki do portfela klienta.

Od kandydatów wymaga się także wiedzy o turystyce. Nie musi być ona poświadczona dyplomem uczelni wyższej, jednak jest to zdecydowany atut, który pracodawca weźmie pod uwagę w procesie rekrutacji. Kierunkiem, który przygotuje Cię do pracy m.in. w biurze podróży, jest turystyka i rekreacja.

Najnowsze oferty pracy pokazują, że często biuro podróży rezygnuje z wymogu studiów wyższych na rzecz doświadczenia i pasji. Dotyczy to jednak stanowisk niższego szczebla, czyli np. specjalisty ds. obsługi klienta. Wykształcenie z dziedziny turystyki jest natomiast koniecznością jeśli aplikujesz na managera oddziału lub inne stanowisko kierownicze.

Co trzeba wiedzieć o pracy w biurze podróży?

Pracownika biura podróży cechuje pasja do turystyki i poznawania świata. Powinien interesować się geografią, częściowo także i historią. Klienci podróżują w różne miejsca i mają różne oczekiwania, dlatego znajomość polskiego morza oraz gór nie może stanowić jedynego obszaru wiedzy pracownika.

Równie ważna jest organizacja pracy w biurze podróży. Pracownik biura musi mieć wiedzę na temat systemów rezerwacyjnych używanych w branży. Dobrze, aby znał określone techniki sprzedaży oraz wady i zalety określonych kierunków podróży, a także potrafił opowiedzieć o nich, coś więcej, niż to, co znalazło się w ulotce. Pełni on także funkcję „żywej” reklamy firmy — osoba na tym stanowisku ma za zadanie dostarczania klientom dawki pozytywnej energii i pasji do podróży. Jeśli więc chcesz mieć ciekawą pracę połączoną z Twoimi zainteresowaniami podróżniczymi, to biuro podróży to dobry kierunek.

Jak dostać pracę w biurze podróży?

Jeśli jeszcze nie znalazłeś oferty pracy, która pokrywa się zarówno z Twoimi wymaganiami jak i z tym co możesz zaoferować pracodawcy, to nic straconego. Najlepsze ogłoszenia dotyczące branży turystki znajdziesz w Internecie, na portalach takich jak GoWork.pl. Posiada on jedną z największych tablic ogłoszeniowych w Polsce. Codziennie znajdziesz tam najnowsze oferty pracy z różnych obszarów turystyki, także z biur podróży. Warto więc przeszukać wiele stron z ogłoszeniami o pracę zamieszczanymi w Internecie i zbudować sobie obraz rynku pracy w swoim mieście i w całej Polsce.

Może się zdarzyć, że zainteresuje Cię praca w konkretnej firmie. W takim wypadku dobrze jest przygotować profesjonalne CV oraz list motywacyjny i osobiście zanieść go do konkretnego biura podróży. Nawet jeśli nie posiada ono aktualnie wakatów, to w przyszłości, przygotowując najnowsze oferty pracy, rekruter z pewnością sięgnie najpierw po Twoją aplikację.

Źródło: turyści.pl

Oceń artykuł
2/5 (4)