Kompetencje miękkie i twarde. Jak je wpisać do CV?

Kompetencje miękkie i twarde to bardzo ważna sekcja w skutecznym CV. Umiejętności miękkie są dla pracodawców bardzo znaczące, za to umiejętności twarde określają, czy posiadasz kompetencje do wykonywania danej pracy. Jak umieścić umiejętności miękkie i twarde w CV, aby dostać pracę?

Kompetencje miękkie i twarde - klawisz na klawiaturze z napisem "new skills"

 

Droga zawodowa, którą podążamy, wzbogaca nas w nowe doświadczenia i umiejętności. Rozwijamy się, uczęszczając na kursy i szkolenia. Planujemy zdobywać certyfikaty i dyplomy. Te działania poszerzają nasz portfel, na który składają się kompetencje miękkie i twarde. Gdy pojawia się potrzeba zmiany pracy, przyda nam się wiedza jak je rozróżnić i gdzie prawidłowo umieścić je w CV. W końcu pracodawcy poszukują ekspertów i wykwalifikowanych, świadomych specjalistów. Kompetencje miękkie wbrew pozorom również są bardzo ważne i nie warto ich pomijać. Jak znaleźć złoty środek? Czym charakteryzują się kompetencje miękkie i twarde?

Kompetencje – czym one są?

Kompetencje to połączenie trzech atrybutów – wiedzy, umiejętności i postawy. Wyróżniają one daną osobę łatwością sprawnej, skutecznej oraz odpowiadającej oczekiwaniom jakościowym realizacją danych zadań. Dzielimy je na kompetencje miękkie i twarde.

Umiejętności miękkie i umiejętności twarde charakteryzują nas jako pracowników. Dzięki nam pracodawca może wywnioskować, czy nadajemy się do danej pracy, czy raczej nie. Na rynku pracy znajdziemy wiele ofert i wiele stanowisk, jednak nie do wszystkich prac się nadajemy. Szczególne znacznie mają tu predyspozycje, które pozwalają nam zdobywać i utrwalać umiejętności i kompetencje twarde. Warto zauważyć, że na nasze sukcesy zawodowe przekładają się nie tylko nasze umiejętności twarde, ale również nasze umiejętności miękkie. Czym się różnią kompetencje twarde od umiejętności miękkich? Które są dla pracodawców istotniejsze?

Kompetencje twarde — co to?

Kompetencje twarde zaliczają się do tych umiejętności, które w jakiś sposób możemy zmierzyć lub potwierdzić świadectwem bądź certyfikatem. Tak naprawdę umiejętności twarde rozpatrujemy w kategoriach: albo potrafisz, albo nie potrafisz. Dla pracodawców kompetencje twarde są szczególnie istotnie, ponieważ definiują twoje doświadczenie zawodowe, wykształcenie oraz pokazują, czy będziesz w stanie fizycznie wykonywać swoje codzienne obowiązki.

Do umiejętności twardych zaliczamy przede wszystkim to, co potrafisz, czyli między innymi:

  • znajomość języków obcych
  • prawo jazdy
  • obsługa kasy fiskalnej
  • obsługa programów komputerowych
  • tworzenie prezentacji multimedialnych
  • uprawnienia na wózki widłowe
  • programowanie Java
  • znajomość zasad SEO
  • znajomość programów graficznych

W skrócie do kompetencji twardych zaliczamy całe zaplecze techniczne potrzebne do pracy na danym stanowisku. W przypadku pracy technicznej lub wymagającej specjalistycznej wiedzy to właśnie lista kompetencji twardych jest najbardziej znaczącym aspektem, który brany jest pod uwagę w trakcie rekrutacji. Jednak zdobywanie umiejętności twardych uzależnione jest od kilku bardzo istotnych czynników, a jednym z nich są umiejętności miękkie. To często naturalne predyspozycje warunkują to, czy łatwiej Ci nauczyć się języka obcego bądź zgłębić tajniki programowania.

Kompetencje miękkie – czym się charakteryzują?

Kompetencje miękkie są bardzo rozległe i ściśle powiązane z naszą psychiką i predyspozycjami. Dzięki nim potrafimy zarządzać swoją osobą i odpowiednio reagować na różne sytuacje, a z kolei takie zachowanie dzielimy na kompetencje osobiste i umiejętności interpersonalne.

Jeszcze do niedawna kompetencje miękkie były uznawane za mniej istotne, nawet w przypadku umieszczania ich w CV. Obecnie pracodawcy zaczęli zwracać na nie ogromną uwagę. Dlaczego? Ponieważ dużo łatwiej jest zainwestować i nauczyć pracownika umiejętności twardych, niż inwestować w rozwój umiejętności miękkich.

Umiejętności miękkie to przede wszystkim cechy psychofizyczne, które związane są z osobowością. Umiejętności społeczne i umiejętności interpersonalne napędzają działanie całej grupy oraz rzutują na efektywność i dynamikę pracy całego zespołu. W wielu pracach dobra znajomość języka angielskiego nie wystarczy, aby dogadać się z klientem. Istnieją stanowiska, w których posiadanie umiejętności twardych to za mało. Mówimy tu przede wszystkim o handlowcach, managerach, czy zawodach kreatywnych. Takie zawody wymagają rozbudowanych kompetencji miękkich, które stanowią ogół predyspozycji danej osoby do pracy na konkretnym stanowisku.

Umiejętności miękkie – przykłady kompetencji miękkich:

  • Dbałość o dobrą atmosferę i komunikację w zespole
  • Wypracowywanie kompromisów
  • Umiejętność szybkiego uczenia się
  • Umiejętność zarządzania zespołem (zdolności przywódcze)
  • Umiejętność pracy pod presją czasu i odporność na stres
  • Motywowanie pracowników w zespołach 5-20 osób
  • Umiejętność pracy w wielokulturowym środowisku
  • Duża kreatywność i innowacyjność
  • Pozytywne nastawienie
  • Zdolności interpersonalne i zdolności komunikacyjne
  • Komunikatywność i umiejętność współpracy
  • Łatwość w realizowaniu zadań i skupienie na celu
  • Rozwiązywanie konfliktów
  • Umiejętność delegowania zadań i skutecznego ich egzekwowania
  • Życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi
  • Doskonałe zarządzanie czasem i terminowość pracy
  • Łatwość w nawiązywaniu długofalowych relacji
  • Świetna organizacja pracy (także przy pracy zdalnej)
  • Wysoka kultura osobista
  • Chęć do nauki i samorozwoju
  • Umiejętność radzenia sobie z “trudnymi” klientami
  • Produktywne przyjmowanie konstruktywnej krytyki

Jak widać, kompetencje miękkie to indywidualne cechy, które stanowią o naszym nastawieniu oraz o naszej osobowości. Ocena umiejętności miękkich możliwa jest dopiero po dłuższym czasie, ponieważ pracodawca musi sprawdzić, jak pracownik zachowuje się w różnych, trudnych sytuacjach.

Kompetencje miękkie, a twarde – różnice

Umiejętności twarde od miękkich różnią się specjalistycznymi kompetencjami. Są ściśle związane z naszą merytoryczną wiedzą z określonej branży czy dziedziny. Znacznie łatwiej je zbadać, ocenić, poddać weryfikacji i nauce.

Kompetencjami miękkimi budujemy obraz naszych cech osobowości. Pracodawca szuka kandydata, który nie tylko przoduje w kompetencjach twardych, ale również świetnie wpasowuje się w dane stanowisko pracy osobowością.

Główna różnica między kompetencjami miękkimi a twardymi, to to, że te drugie to wiedza specjalistyczna, a te pierwsze są nazywane zdolnościami osobistymi. Co ważne jeszcze do niedawna na rynku pracy uznawano, że z umiejętnościami miękkimi trzeba się urodzić i w żaden sposób nie da się ich wyćwiczyć bądź się nauczyć. Jednak obecnie pod okiem profesjonalnych trenerów możemy przygotować się do objęcia danego stanowiska, również pod względem kompetencji miękkich. Rozwój kompetencji miękkich współcześnie staje się coraz popularniejszą praktyką. Korzystają z niej team leaderzy, managerowie, a także osoby, które chcą rozwinąć swoją karierę. Można rozwijać kompetencje miękkie poprzez codzienną praktykę i specjalistyczne ćwiczenia.

Co ważniejsze? Kompetencje twarde czy kompetencje miękkie

Posiadanie umiejętności twardych jest niezwykle istotne dla pracodawców, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę stanowiska wymagające wysokich kwalifikacji. Kandydaci, którzy legitymują się umiejętnościami twardymi pożądanymi na danym stanowisku, na starcie zyskują przewagę nad innymi aplikującymi. Jednak znajomość języka obcego lub obsługa kasy fiskalnej, to często za mało, aby osiągnąć sukces w życiu zawodowym. Jeśli chcesz stać się profesjonalistą w tym co robisz, warto odpowiednio wyważyć rodzaj kompetencji do zajmowanego stanowiska.

Umiejętności miękkie i twarde nie są w stanie funkcjonować bez siebie nawzajem. Oczywiście w zależności od stanowiska, waga jednych lub drugich może się różnić, jednak w zdecydowanej większości umiejętności miękkie są tak samo ważne jak umiejętności twarde.

Jak umieszczać kompetencje miękkie i twarde w CV?

Do CV warto podejść w sposób nieszablonowy. Pamiętajmy, że pracodawca lub dział HR nieraz dostaje setki dokumentów z aplikacjami kandydatów. Co wobec tego zaważy na rozpatrzeniu Twojego CV? Jakie umiejętności wpisać w CV zainteresować pracodawcę?

Najlepsze CV ma w sobie odpowiedź na ogłoszenie firmy. CV nie jest dokumentem pisanym o sobie, ale jest odpowiedzią na pytanie: „Dlaczego to Ty jesteś najlepszym kandydatem na to stanowisko?”. Rekruter będzie szukał w CV punktów stycznych oczekiwanych kompetencji zarówno miękkich, jak i twardych.

Zawsze staraj się dopasować opis umiejętności do oferty pracy. Wpisz wszystkie miękkie i twarde umiejętności, które pokrywają się z wymaganiami w ofercie pracy. Opisuj je, konkretnie zaznaczając poziom znajomości. Staraj się utrzymać odpowiedni podział, wyszczególniając kompetencje miękkie i twarde.

Spróbuj opisać umiejętności miękkie w taki sposób, aby jak najbardziej pasowały do interesującego Cię stanowiska przy jednoczesnej zgodności z twoją osobowością. Nie ma sensu „podkręcać” umiejętności miękkich — rekruter już na rozmowie rekrutacyjnej wyczuje, czy to, co mieści się w twoim CV, jest zgodne z prawdą.

Oceń artykuł
5/5 (2)