Reklama

Jak podnieść kompetencje pracowników? Sposoby

Podniesienie kompetencji pracowników niesie korzyści dla obu stron. Pracownik aktualizujący swoją wiedzę coraz lepiej wykonuje swoją pracę, czuje się doceniony, a możliwości rozwoju w firmie sprawiają, że nie myśli o zmianie miejsca pracy na inne. To sprawia, że rotacja w firmie nie jest wysoka. Jednocześnie wartość pracownika się umacnia. Jak podnieść kompetencje pracowników? Poznaj sprawdzone sposoby. 

Jak podnieśc kompetencje pracowników - Korporacyjny zespół biznesowy i kierownik na spotkaniu, z bliska
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_109635266_korporacyjny-zesp%C3%B3%C5%82-biznesowy-i-kierownik-na-spotkaniu-z-bliska.html

Zawarcie umowy o pracę z pracownikiem wymaga pielęgnowania współpracy przez obie strony umowy. Pracownik powinien wykonywać swoje obowiązki z należytą starannością, angażować się w projekty, wykazywać inicjatywą oraz godnie reprezentować firmę. Pracodawca z kolei zobowiązany jest do wypłaty wynagrodzenia. Jednak na tym jego funkcja się nie kończy. Jeśli chce przyciągnąć do swojej firmy największe talenty, musi zapewnić pracownikom pozytywną atmosferę pracy, dobre warunki zatrudnienia oraz możliwości rozwoju. Te gwarantuje jasny system awansów oraz wsparcie w podnoszeniu kompetencji pracowników. 

Dlaczego warto podnosić kompetencje pracowników?

Tyle się mówi o znaczeniu możliwości rozwoju w firmie. Pracownicy często zmieniają pracę dlatego, że na dotychczasowym stanowisku czują, że nie są już w stanie dalej się rozwinąć. Jak wynika z danych Raportu Wynagrodzeń 2023 Hays Poland, najważniejsze powody rozważania zmiany pracy obejmują na pierwszym miejscu poziom wynagrodzenia (57%), a już na drugim miejscu brak możliwości rozwoju (45%). Dlatego jak widać, inwestowanie w rozwój pracowników to inwestycja w firmie. Podnoszenie kompetencji to właśnie forma rozwoju. Pracownicy nie czują, że stoją w miejscu, dzięki czemu nie myślą o zmianie pracy. To oszczędność czasu i pieniędzy dla pracodawcy. Ciągłe otwieranie nowych rekrutacji nie tylko jest obciążające finansowo, ale sprawia, że pewien obszar zadań nie jest udoskonalany, bo wciąż mamy pracownika, który przechodzi przez onboarding.

Oferując kandydatom możliwość podniesienia swoich kompetencji, pracodawca dba o swój employer branding. Staje się konkurencyjny na tle innych pracodawców i może przyciągnąć najlepsze talenty. Z danych z 2022 roku Sedlak&Sedlak wynika, że 97% firm deklaruje, że pracownicy mogą korzystać ze szkoleń zawodowych w firmie. To jasny komunikat wskazujący, że oferowanie rozwoju stanów już podstawę, a nie wyjątkowy benefit. Dążąc do podniesienia kompetencji, ujawniamy potencjał pracownika. Staje się on nie tylko osobą w pełni samodzielną, lecz również bardziej kreatywną i efektywną pod względem uzyskiwanych wyników.

Jak podnieść kompetencje pracowników? Sposoby

Aby określić sposoby podnoszenia kompetencji pracowników, warto w pierwszej kolejności wiedzieć, czym w ogóle kompetencje są. Kompetencja składa się z wiedzy, umiejętności i motywacji. Ten zestaw cech sprawia, że pracownik jest w stanie osiągnąć zakładane rezultaty. To, czy ktoś posiada odpowiednie kompetencje, jest wynikową predyspozycji pracownika, jego talentów, ale i zdobytych kwalifikacji, czy osobowości. Kompetencje pracownika ujawniają się w pewnych sytuacjach. Fakt posiadania odpowiednich kompetencji, można zmierzyć podczas monitorowania prac lub porównując efektywność do innych. Każda luka w umiejętnościach pracowników ma wpływ na prosperowanie firmy. Możemy spróbować rozwinąć nowe kompetencje w pracownikach lub podnieść te, które już posiadają.

Podnoszenie kompetencji to proces, w wyniku którego pracownik udoskonala swoje kompetencje, zdobywa szerszy zakres wiedzy i umiejętności potrzebnych do realizowania celów. Kompetencje warto podnosić także wtedy, gdy wydaje nam się, że są na odpowiednim poziomie. Mogą jednak wymagać adaptacji do nowych warunków, celów firmy, czy zmian technologicznych. Rozwijanie kompetencji nie musi przebiegać wyłącznie w drodze szkolenia. Te zyskujemy także, realizując swoje codzienne obowiązki. Dlatego też warto zawsze w ogłoszeniu o pracę zamieszczać informacje o ciekawych wyzwaniach, które czekają na kandydatów.

Jak rozwijać kompetencje pracownika na danym stanowisku?

Sam rozwój kompetencji nie powinien być losowy. Dobry manager jest w stanie zdefiniować mocne strony pracowników i możliwości ich dalszego rozwoju. Jeśli pracownik sam jest świadom, że ma pewne słabe strony, także może nad nimi popracować. Przykład może stanowić specjalista, który oprócz wykonywania swoich obowiązków musi także przedstawiać efekty swojej pracy w ramach wystąpień publicznych. Jeśli prowadzenie prezentacji stanowi dla niego przeszkodę, warto nad tym popracować.

Inny przykład może stanowić osoba, która wcześniej nie wykazywała umiejętności cyfrowych, lecz została zatrudniona ze względu na swoją wiedzę branżową. W ramach szkoleń łatwo można nadrobić niski poziom kompetencji cyfrowych. Warto przeprowadzać regularne testy kompetencji pracowników, czy testy behawioralne i na tej podstawie oceniać, na jakim stopniu rozwoju dysponują poszczególnymi kompetencjami. Możliwości rozwoju kompetencji jest wiele. Najbardziej oczywiste to szkolenia i kursy. Jednak pracowników można także zachęcać do realizacji studiów podyplomowych, rozwoju także we własnym zakresie po godzinach pracy, czytania książek, czy innych materiałów branżowych. Warto angażować pracowników w konferencje, czy inne wydarzenia. Dobrym rozwiązaniem jest także zatrudnienie coacha oraz organizacja wyjazdów integracyjnych.

Kursy stacjonarne

Rozwój kompetencji pracowników możliwy jest w ramach kursów stacjonarnych. Pracodawcy mogą nawiązać współpracę ze specjalistami branży, którzy zrealizują takie szkolenie dla na przykład całego zespołu. W momencie planowania budżetu warto przeznaczyć pewną część na szkolenia. Jednak dostępne są także pewne dofinansowania na rozwój pracowników. Warto śledzić informacje dostępne np. na stronie Funduszy Europejskich. Kursy stacjonarne są w pewnych aspektach korzystniejsze od kursów online. Przede wszystkim są to spotkania twarzą w twarz z innymi, co stwarza możliwości przeprowadzenia efektywniejszych treningów umiejętności. Uczestnicy mogą na bieżąco wymieniać się informacjami, zadawać pytania, zdobywać praktyczne doświadczenia. To także sposób na kształtowanie umiejętności interpersonalnych, co nie zawsze jest możliwe w przypadku kursów online. Wiele z nich nie wymaga nawet łączenia kamerki.

Kursy online

Jeśli jednak sytuacja nie pozwala na udział w kursach stacjonarnych, warto rozważyć podnoszenie kompetencji zawodowych za pomocą kursów i szkoleń online. Ich główną zaletą jest brak ograniczenia czasowego. Jeśli pracownicy mają do dyspozycji dedykowaną platformę, mogą wracać do kursów wtedy, gdy znajdą na to czas. Pracodawca nie musi organizować specjalnego wyjścia, czy przestrzeni szkoleniowej. To także dobre rozwiązanie dla pracowników, którzy pracują zdalnie. Ciężko jest zorganizować wydarzenie stacjonarne dla osób zatrudnionych w całej Polsce. Materiały edukacyjne w wersji zdigitalizowanej mogą być bardziej różnorodne i może ich być przede wszystkim więcej. Takie kursy wiążą się także z niższym nakładem finansowym.

Warto także śledzić webinary prowadzone przez specjalistów branży. Wiedzę zawsze można odświeżyć, powracając do takich materiałów. Często webinary są bezpłatne i stanowią formę promocji dla organizatorów.

Konferencje, spotkania branżowe

Sposobem na podniesienie umiejętności pracowników i poszerzenie ich wiedzy oraz potrzeby dalszego rozwoju jest udział w konferencjach i innych tego typu wydarzeniach branżowych. Zwykle w trakcie takich spotkań, pojawia się wiele informacji o innowacjach i wszelkich nowinkach technologicznych, czy prawnych dotyczących branży. To świetna okazja do nabywania nowej wiedzy i umiejętności oraz nawiązania nowych kontaktów. Pracownicy mają szansę zweryfikować swoje tempo nadążania za zmieniającą się branżę oraz aktualizować swoją wiedzę. To pozytywnie wpływa na motywację. Udział wydarzeniach branżowych to także dobry krok marketingowy firmy. Nie tylko wspiera umiejętności pracowników, lecz wpływa na kreowanie wizerunku firmy jako eksperta.

Dostęp do rozwojowych narzędzi

Warto także zadbać o to, by przestrzeń do pracy stwarzała możliwości samorozwoju. Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się książki branżowe, a nawet gry planszowe, które mogą podnieść kompetencje zawodowe miękkie pracowników. Różne gry logiczne, łamigłówki wspierają analityczną pracę. Można rozważyć również benefit pracowniczy w postaci dostępnej biblioteki online z książkami w formie e-booków. Na rynku dostępne są także ciekawe aplikacje e-learningowe, które umożliwiają również dokonanie oceny rezultatów szkoleń poprzez wybrane statystyki.

Zatrudnienie specjalistów ds. rozwoju

Jeśli chcemy stale dbać o rozwój i umiejętności pracowników, możemy także zatrudnić w strukturach firmy osoby, które znają się na tym. Mowa w szczególności o coachu, trenerach komunikacji, a także pracownikach działu HR miękkiego. Specjaliści zapewniają indywidualne wsparcie i mentoring. Są stale dostępni na terenie firmy i każdy pracownik może się do nich zgłosić w momencie kryzysu lub gdy będzie chciał wykazać potrzebę rozwoju kompetencji. Zatrudnienie specjalistów umożliwia pracodawcy także uzyskanie feedbacku i oceny efektywności prowadzonych działań. Pomijanie oceny rezultatów szkoleń niestety jest częstym błędem, który prowadzi do tego, że nawet nie wiemy, czy pieniądze wydane na szkolenia przynoszą zamierzone efekty.

Wspólne spotkania wspierające

To naturalne, że każdy pracownik woli pracować własnym systemem, lecz w oparciu o zasady scrum, warto wprowadzić pewne wspólne case study. Jeśli w firmie wypróbowano już system pracy, który się sprawdza, warto wykorzystać go do rozwoju umiejętności pracownika. Połączenie umiejętności praktycznych ze sprawdzoną wiedzą może pozytywnie przyczynić się do realizowania celów firmy. Warto organizować co jakiś czas spotkania pracowników, na których mogą dzielić się swoimi wnioskami, wiedzą i zrealizowanymi zadaniami. To może motywować innych do rozwoju. Takie spotkania stanowią także szansę do podzielenia się z innymi ciekawymi podcastami, czy artykułami branżowymi.

Przydzielanie rozwojowych zadań

Wielu pracowników wyznaje zasadę przyjścia do pracy, zrealizowania swoich rutynowych zadań i powrotu do domu. To stabilna sytuacja, która sprawia, że stale pozostają w swojej sferze komfortu. Jednak w takim systemie nadchodzi moment, w którym przestają czuć, że się rozwijają. Także w pracy możemy stworzyć przestrzeń do rozwoju kompetencji zawodowych, w codziennych zadaniach. Ważne, aby były one rozwojowe, stanowiły pewne wyzwanie dla pracownika. Jeśli dostanie polecenie służbowe, które będzie wymagało od niego wykorzystania innych zasobów intelektualnych niż dotychczas, zacznie rozwijać się w nowych kierunkach. Nabierze także elastycznego podejścia do pracy, zmotywuje się do działania w nowych obszarach, nauczy się rozwiązywania problemów i poszerzy swoje horyzonty.

Rozwój kompetencji pracowników – podsumowanie

Sposoby na rozwój pracowników można mnożyć. Wszystko zależy od tego, w jakiej branży działamy, czy chcemy wspomóc ich rozwój w czasie pracy, czy jesteśmy gotowi poświęcić budżet na szkolenia zewnętrzne. Umiejętności pracowników są kluczowe, jeśli chcemy zbudować silny zespół. Zwykle poszukujemy pracowników, którzy już dysponują odpowiednimi kwalifikacjami i zdolnościami do pracy. Jednak warto pamiętać o tym, że pracodawca może sam przyczynić się do ich rozwoju. Czasem warto wybrać pracownika, który ma potencjał do szybkiej nauki niż znacznie bardziej konkurencyjnego na rynku pracy kandydata z wieloletnim doświadczeniem w danej dziedzinie.

Oceń artykuł
0/5 (0)