Marketing sieciowy – na czym polega? Jak szukać pracy? Przykłady firm MLM w Polsce

Marketing sieciowy to sposób na dodatkowy lub stały zarobek w pośrednim kanale dystrybucji. Dla niektórych jest to bardzo atrakcyjna forma współpracy, dzięki np. elastycznym godzinom pracy czy zniżkom na sprzedawane produkty. Sprawdź, na czym polega marketing sieciowy i jak szukać pracy w tej branży?

marketing sieciowy

Marketing sieciowy – co to jest? Definicja

Marketing sieciowy to pośredni kanał dystrybucji, nazywany inaczej marketingiem wielopoziomowym (z ang. MLM – Multi-Level Marketing). Jego celem jest dotarcie do jak największej liczby klientów, angażując przy tym jak największą liczbę pośredników. Ponadto, w przeciwieństwie do bezpośredniego marketingu dystrybucji, gdzie dany producent zajmuje się sprzedażą produktów lub usług tylko we własnym sklepie internetowym lub stacjonarnym, marketing sieciowy nie posiada tradycyjnej sieci sprzedaży.

Celem MLM jest ograniczenie kosztów związanych z działaniami marketingowymi w taki sposób, aby zysk ze sprzedaży przeznaczyć głównie na wynagrodzenie współpracowników. Dlatego ich podstawową zasadą jest zdobywanie jak największej liczby sprzedawców, którzy sami będą poszukiwać i rekrutować nowych pracowników, sprzedawać i zarabiać coraz to większą kwotę. W dodatku każdy dystrybutor działający w danym obszarze MLM ma równe prawa i takie same szanse na osiągnięcie sukcesu i znalezienia się wyżej w hierarchii.

Marketing sieciowy a zarobki

Praca w MLM może być pracą dodatkową. Wielu ludzi traktuje ją jednak jako główne źródło zarobku. Dlaczego? Zarobki w marketingu sieciowym uzależnione są głównie od motywacji, zaangażowania, samodyscypliny i łatwych umiejętności nawiązywania kontaktów międzyludzkich. Warto również wybierać firmę o ugruntowanej pozycji na rynku, dobrym wizerunku i wysokim prawdopodobieństwie na długotrwałą i sukcesywną działalność.

Jak wybrać firmę w marketingu sieciowym?

Jeśli chcesz rozpocząć pracę w branży MLM, zwróć uwagę na kilka poniżej wymienionych kwestii. Być może w dużym stopniu zaważą na twojej przyszłej karierze w marketingu sieciowym oraz wysokości zarobków. Na samym początku sprawdź:

  • Historię firmy (jak długo i w jaki sposób działa, kto nią zarządza)
  • Opinie o firmie i produktach
  • Rodzaj sprzedawanych produktów i usług (tak, aby pokrywało się to z twoimi zainteresowaniami, dzięki czemu staniesz się bardziej wiarygodnym sprzedawcą)
  • Jaki jest sposób naliczania twojej prowizji za sprzedaż
  • Na jaki okres czasu zawierana jest umowa
  • Czy umowa obejmuje również zakaz konkurencji

Marketing sieciowy – wady i zalety

Każda praca ma swoje wady i zalety. Na poniżej wymienionych przykładach sprawdź, czy marketing sieciowy jest dla ciebie.

Jakie są zalety marketingu sieciowego?

  • Nienormowany czas pracy – czyli tak zwany zadaniowy czas pracy. Sam decydujesz o tym, kiedy i gdzie chcesz wykonywać swoje obowiązki
  • Możliwość pracy w młodym wieku – jeśli jesteś niepełnoletni, musisz mieć podpis swoich rodziców
  • Rozwój i nauka – większość firm MLM prowadzi szkolenia, umożliwiające podnoszenie kwalifikacji zawodowych i umiejętności sprzedaży przez ich pracowników. Ponadto zdobędziesz niezbędną wiedzę na temat rekrutacji pracowników i wdrażania ich do pracy
  • Wsparcie liderów – wiele liderów w tej branży chętnie wspomaga młode osoby dopiero wkraczające w świat marketingu sieciowego, ucząc ich m.in. metod skutecznej sprzedaży

Jakie są wady marketingu sieciowego?

  • Brak stałych dochodów – wysokość wynagrodzenia zależeć będzie od twojego wkładu i zaangażowania w pracę. Ponadto większość zarobionych przez ciebie pieniędzy przechodzi na osobę postawioną wyżej w hierarchii. Jeśli przestaniesz dbać o rozwój i sprzedaż, twoje obroty znacznie się zmniejszą, co wpłynie na jakość twojej pensji
  • Brak wpływu na jakość i cenę produktu – z racji tego, że nie jesteśmy ich bezpośrednim dystrybutorem, nie mamy wpływu na wysokość cen za produkt lub usługę. Ponadto musimy ciągle dostosowywać się do zmiany ofert i jej warunków
  • Sporo negatywnych opinii o marketingu sieciowym w internecie – mogą zniechęcać potencjalnych klientów do zakupu produktów i w dużej mierze wpływać na ich odbiór naszej osoby

Popularne firmy działające w marketingu sieciowym

Do polskich firm MLM zaliczamy np. Avon Cosmetics, Oriflame, Organic Life, Herbalife, Tupperware, Zepter International, FM World, Colway International czy Vantis Holding.

Sprawdź również: Zawody przyszłości. Najbardziej opłacalne specjalizacje od 2020 roku

Oceń artykuł
5/5 (3)
Kalkulator wynagrodzeń

Kalkulator wynagrodzeń

Neto, brutto, na rękę - można zwariować.
Skorzystaj z naszego prostego i użytecznego kalkulatora wynagrodzeń

Przejdź do kalkulatora

Chcę zarabiać...

 

Przejdź do kalkulatora