Reklama

Marketing – co robić po studiach?

Marketing to jeden z popularniejszych kierunków studiów ostatnich lat. Zaraz obok zarządzania stanowi zagadnienie na tyle obszerne i interdyscyplinarne, że ukończenie kierunku gwarantuje znalezienie zatrudnienia w wielu, niekiedy zupełnie różniących się od siebie zawodach. Co robić po studiach z marketingu?

marketing - co robić po studiach - dłoń układająca piramidę z klocków z kreatywnymi infografikami

Marketing to proces, który polega na zaspokajaniu potrzeb ludzkich, przy jednoczesnym osiąganiu zysków. W zakres zagadnienia, jakim jest marketing, wchodzi cała gama strategii odpowiedzialnych za kreowanie podaży i popytu. Marketing czerpie z psychologii, ekonomii, socjologii. Jego zastosowanie jest kluczowe do tego, aby firma dobrze prosperowała na rynku. Czy warto studiować marketing?

Jaka praca po studiach z marketingu?

Specjaliści do spraw marketingu obecni są niemal w każdej firmie, a zakres ich obowiązków może skupiać się na różnych obszarach, takich jak kreowanie wizerunku firmy w mediach społecznościowych, kontakt z telewizją, prasą, aż po kwestie dotyczące wprowadzania produktów na rynek. Marketing zaczął się rozwijać już w czasach II wojny światowej. Rozwój konkurencji sprawił, że sposoby kreowania rynku stały się niezbędne do tego, by móc utrzymać swoją pozycję. Marketing skupia się na procesie poszukiwania pomysłów mających za zadanie uatrakcyjnić produktu, sprawić, że jego wprowadzenie na rynek zrealizuje cele organizacji.

Marketing – dla kogo kierunek?

Marketing to kierunek studiów dla osób kreatywnych, które są ambitne, mają rozwinięte umiejętności komunikacyjne, doskonale radzą sobie w kontaktach z ludźmi, lubią sobie stawiać cele i dążyć do ich realizacji, a także są odpowiedzialne. Praca po marketingu często wiąże się z rozdysponowywaniem bardzo wysokiego budżetu (na reklamy, produkty, rozwój działu). Należy także pamiętać, że specjalista ds. marketingu jest odpowiedzialny za postrzeganie firmy na rynku, jest to bardzo duża odpowiedzialność i wiąże się ze stresem.

Studia z marketingu – praca po studiach

Istnieją agencje marketingowe, które oferują pomoc specjalistów. Osoba po marketingu może znaleźć w nich zatrudnienie. Jednak takie firmy zwykle obsługują wielu klientów, przez co nie maksymalizują swojego skupienia na dobru konkretnej firmy. Dlatego przedsiębiorcy często decydują się na założenie własnego działu do spraw marketingu. Obszary, w których marketing ma znaczenie, są obecnie na tyle rozległe, że działy od marketingu często wymagają zatrudnienia nawet wielu specjalistów. Każdy wówczas dostaje swój zakres działania, na przykład prowadzenie konta w social mediach, kupowanie przestrzeni reklamowej (media buyer), analizę potrzeb konsumentów, czy analizę konkurencji.

Osoba od marketingu może być także freelancerem. Specjalista może założyć własną działalność gospodarczą i obsługiwać wiele firm jednocześnie. Kierunek daje także kompetencje zawodowe do pracy w obszarze public relations i w agencji reklamowej. Wówczas specjalista zajmuje się kształtowaniem stosunków publicznych z otoczeniem organizacji. Przykładowo angażuje firmę w akcje charytatywne.

Kandydat po ukończeniu studiów może pracować jako:

  • copywriter – specjalista od pisania treści przydatnych na przykład w content marketingu;
  • analityk ds. badań rynku, który ocenia sytuację firmy na rynku, jej szanse rozwoju i pozycję;
  • specjalista ds. SEO – stanowisko kluczowe w dzisiejszych czasach, gdy ludzie poszukujący produktów najpierw zaczynają wyszukiwać w Internecie;
  • product menager, czyli opiekun produktu – do jego obowiązków należy wprowadzenie produktu, jego dalszy rozwój i tworzenie wokół niego kampanii.

Studia z marketingu – czego uczą?

Ukończenie studiów daje kandydatowi duży atut na rynku pracy, jednak nie jest to warunek konieczny. Wielu specjalistów do spraw marketingu nie ukończyło studiów lub ma za sobą pokrewne kierunki. Mogłoby się wydawać, że marketing to zagadnienie, do którego wystarczy kurs. Nie jest to jednak prawdą. Zakres wiedzy i mechanizmów, jakie student poznaje w ramach studiów, jest bardzo rozległy. Istnieje wiele rodzajów marketingu, każdy działa na innych zasadach i wymaga poznania innych procesów, niektóre czerpią z nowoczesnych technologii. Możemy wyróżnić przykładowo marketing internetowy, rozwinięty nie tak dawno, jednak obecnie kluczowy w kształtowaniu pozycji marki na rynku. To między innymi e-mail marketing, banery, czy pisanie komentarzy. Do innych rodzajów marketingu należą:

  • marketing afiliacyjny,
  • content marketing (polegający na umieszczanie odpowiednich treści na stronie, pozycjonujących daną firmę w wyszukiwarkach);
  • remarketing, w którym to klienci wielokrotnie mają kontakt z działaniami marketingowymi marki, przez to w końcu decydują się na zakup;
  • marketing cyfrowy,
  • social media marketing,
  • sensoryczny (nawołujący do wrażeń zmysłowych),
  • marketing szeptany,
  • społeczny.

Należy pamiętać, że studia z marketingu głównie przekazują wiedzę teoretyczną. Warto wybrać taki kierunek, który zagwarantuje także praktyki. Dopiero w ich trakcie student dostrzega, jak procesy opisane w książkach oddziałują na rynek w rzeczywistości. Studenci, którzy chcą w przyszłości pracować w marketingu, powinni się także dokształcać we własnym zakresie. Warto wykonywać kursy, czytać książki na temat marketingu, brać udział w warsztatach i webinarach. Pracodawcy bardzo doceniają zaangażowanie i pasję do zawodu.

Zarobki po studiach z marketingu

Zarobki po marketingu są dobre. Zwykle znacznie przekraczają najniższą krajową. Oczywiście w dużej mierze są uzależnione od tego, jakiej wielkości jest firma, w której specjalista jest zatrudniony, gdzie ona się znajduje, jakie doświadczenie ma absolwent. Zgodnie z danymi zamieszczonymi na stronie Wynagrodzenia.pl mediana zarobków specjalisty do spraw marketingu wynosi 5130 zł brutto, czyli ponad 3700 zł na rękę. Co drugi pracownik zarabia od 4300 zł brutto (3200 netto) do 6400 zł brutto (4600 zł netto). Starszy specjalista ds. marketingu może zarobić nawet więcej niż 6000 zł na rękę. Jednak warto zaznaczyć, że już stanowiska juniorskie są dobrze opłacane.

Jak wyglądają studia z marketingu?

Studia z marketingu dzielą się na studia pierwszego i drugiego stopnia. Studia I stopnia – licencjackie trwają 3 lata. Kolejny stopień, czyli studia magisterskie trwają dwa lata. Kandydaci mogą wybrać studia zaoczne, które można połączyć z pracą. Dzięki temu zdobędą pierwsze doświadczenie już w czasie odbywania nauki.

Marketing dostępny jest na wielu uczelniach. Przy rekrutacji brane są pod uwagę takie przedmioty jak informatyka, język obcy, język polski, WOS, historia. Student w czasie studiów poznaje zagadnienia z zakresu zarządzania sprzedażą, handlu, przeprowadzania badań marketingowych, psychologii w kontekście zachowań konsumenckich, e-marketingu, mechanizmów działających rankiem, negocjacji.

Gdzie studiować marketing?

Marketing można studiować na wielu uczelniach, m.in. kierunek oferuje:

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu,
  • Uniwersytet Łódzki,
  • Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie.

Wiele zależy od tego, jaki program studiów ma uczelnia. Wiele uczelni oferuje kierunki studiów, w których marketing stanowi specjalność. Tak jest w przypadku Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach, gdzie marketing i zarządzanie sprzedażą stanowi specjalność na kierunku zarządzanie. Społeczna Akademia Nauk w Warszawie oferuje studia z zarządzania z profilem digital marketing i Social Media.

W tym zawodzie bardzo ważne są umiejętności miękkie, dlatego wielu specjalistów odnoszących sukcesy w marketingu nie ma studiów. Zatrudnienie w marketingu można znaleźć zarówno w małych lokalnych firmach, jak i duży światowych korporacjach. W drugim przypadku warto także zainwestować w umiejętności posługiwania się językami obcymi. Znajomość języków pomaga w nawiązywaniu kontaktów z zagranicznymi kontrahentami oraz ułatwiają inspiracje procesami zarządzania rynkiem znanymi w innych krajach.

Oceń artykuł
0/5 (0)