Reklama

Gdzie szukać kandydatów do pracy? Jak do nich dotrzeć?

Poszukiwanie kandydatów to jedno z zadań, bez którego nie da się stworzyć rozbudowanego przedsiębiorstwa. Każdy pracodawca musi zorganizować rekrutacje, zatrudnić do tego specjalistów, lub zlecić to zadanie firmie zewnętrznej. Dowiedz się, gdzie szukać kandydatów prowadząc rekrutację.

Gdzie szukać kandydatów - kandydaci do pracy czekający na rozmowę w poczekalni

W ciągu ostatnich 20 lat sytuacja na rynku pracy diametralnie się zmieniła. Na początku lat 2000, gdy stopa bezrobocia oscylowała w zależności od miesiąca w granicach 15%-20% pracodawcy nie mieli trudności ze znalezieniem pracowników. Na rynku był przesyt kandydatów i niedobór miejsc pracy. Według danych GUS sytuacja najgorzej wyglądała w województwie warmińsko-mazurskim, czy zachodniopomorskim, gdzie stopa bezrobocia momentami sięgała niemal 30%. Wówczas to kandydaci starali się otrzymać pracę, poszukując jej w prasie, czy dowiadując się o niej poprzez znajomości. Firmy dopiero się rozwijały, w Polsce zaczęło pojawiać się coraz więcej zagranicznych inwestorów stawiających fabryki i magazyny, tym samym generując nowe miejsca pracy. I tak na przestrzeni lat bezrobocie stopniowo spadało, aż od 2015 roku, gdy stopa bezrobocia spadła poniżej 10% powoli kończył się tzw. rynek pracodawcy, a zaczynał rodzić rynek pracownika. Pracodawcy od lat mają problem ze znalezieniem kandydatów do pracy w różnych branżach. Problem stanowi zarówno to jak do nich dotrzeć oraz jak ich zachęcić do pracy.

Gdzie szukać pracowników. Metody rekrutacji

Istnieją różne metody rekrutacji. Wybór odpowiedniej determinuje powodzenie znalezienia kandydata, jak i przebieg samego procesu rekrutacji. W pierwszej kolejności warto dokonać rozróżnienia na rekrutację zewnętrzną i rekrutację wewnętrzną. O rekrutacji zewnętrznej mówimy, gdy pracodawca poszukuje kandydatów spoza organizacji. Wówczas próbuje do nich dotrzeć różnymi kanałami jak np. serwisy pracy, urząd pracy, czy social media. Z kolei rekrutacja wewnętrzna to proces poszukiwania kandydatów jak sama nazwa wskazuje wewnątrz organizacji. Pracodawca szuka pracownika spośród osób już zatrudnionych w firmie. Kandydaci mogą się sami zgłaszać lub też pracodawca może zaproponować zatrudnionemu zmianę stanowiska, na którą on może przystać. O poszukiwaniu kandydatów wewnątrz firmy więcej piszemy w dalszej części artykułu. Nowoczesne metody rekrutacji obejmują także wyszukiwanie kandydatów w social mediach. Szczególnie polecany jest LinkedIn stanowiący doskonałą platformę do nawiązywania kontaktu z partnerami biznesowymi i potencjalnymi kandydatami.

Istnieje wiele metod rekrutacji, w których źródło pozyskiwania kandydatów jest inne. Aby wybrana metoda była dopasowana do potrzeb rekrutacyjnych pracodawcy, ważne jest ustalenie, jakiego dokładnie pracownika potrzebuje firma. Gdzie inaczej należy szukać pracowników fizycznych, a w innym miejscu inżynierów, czy programistów.

Jak znaleźć dobrego pracownika?

W pierwszej kolejności należy określić, jakiego pracownika dokładnie firma potrzebuje. Pracodawca lub osoby, którym przydziela zadanie przeprowadzenia rekrutacji, muszą wyznaczyć profil idealnego kandydata. Ważne jest określenie oczekiwanych kwalifikacji, edukacji, doświadczenia, kompetencji zawodowych twardych i miękkich. Dopiero gdy wiemy kogo szukać, możemy zdecydować, gdzie tej osoby szukać. I tak przykładowo, jeśli pracodawca poszukuje osoby na stanowisko kierownicze, należy szukać osoby z dużym doświadczeniem. Warto przeprowadzić rekrutację wewnętrzną i wyłonić kandydata w drodze awansu lub też przeprowadzić rekrutację zewnętrzną typu direct search, czyli bezpośrednio zwracając się do osób o odpowiednich kwalifikacjach, które aktywnie nie poszukują pracy. Z kolei poszukując pracowników fizycznych, warto zamieścić ogłoszenie w sieci, w mediach społecznościowych na grupach poświęconych pracy, czy nawiązać kontakt z urzędem pracy.

Sprawdź kompetencje kandydata

Wybór odpowiedniej osoby spośród wielu chętnych jest trudny, dlatego, aby znaleźć idealnego kandydata, warto przetestować go na wielu płaszczyznach jeszcze przed nawiązaniem współpracy. Pierwsza selekcja kandydatów może nastąpić w oparciu o pytania przesiewowe umieszczone w formularzu lub już na etapie czytania nadesłanych aplikacji. Pomoc w ocenie kandydata stanowi CV i list motywacyjny. W CV kandydaci do pracy umieszczają podstawowe informacje na swój temat, w zakresie doświadczenia, umiejętności, kompetencji, edukacji. Jednak są to jedynie suche fakty. Niewiele pracodawców prosi o list motywacyjny, choć jest on bardzo pomocny i mówi o kandydacie znacznie więcej. To przez treść listu przemawia prawdziwy charakter kandydata i to, jakim jest człowiekiem. Prośba o list motywacyjny już sama w sobie stanowi selekcję, ponieważ potencjalni kandydaci, którym nie zależy mocno na pracy w danej firmie, prawdopodobnie nie będą chcieli marnować czasu na napisanie listu.

Selekcja kandydatów umożliwia wyłonienie najlepszego z nich. Po przeanalizowaniu nadesłanych aplikacji pora na kontakt z kandydatami. Można napisać e-mail z propozycją spotkania online lub w siedzibie firmy. Warto także zadzwonić i przy okazji zadać kilka pytań. Jeśli ogłoszenie o pracę zawierało informację na temat wymaganej znajomości języka obcego, można już w trakcie rozmowy telefonicznej zadać kilka pytań w tym języku. Aby wyłonić najlepszego kandydata, warto przeprowadzać wieloetapowe rekrutacje, co niestety wiąże się z wyższymi kosztami i dłuższym czasem. W trakcie etapów warto robić testy kompetencji, testy psychologiczne, czy sprawdziany wiedzy.

Jak znaleźć pracownika? Rekrutacja zewnętrzna

Najpopularniejszym sposobem poszukiwania kandydatów jest zamieszczenie ogłoszenia w serwisie pracy. To miejsca, które odwiedzają kandydaci, którzy aktywnie poszukują pracy. Na portalach ogłoszeniowych dostępne są filtry, które umożliwiają kandydatom odnalezienie oferty pracy, która odpowie na ich oczekiwania. Dzięki temu obie strony zyskują. Pracodawcy otrzymują CV od osób rzeczywiście zainteresowanych opisanym stanowiskiem pracy.

Współpraca z agencją

Jako pracodawca możesz nawiązać współpracę z agencją pracy lub agencją pracy tymczasowej. Ważny jest wybór sprawdzonej agencji pracy. Przed zawarciem współpracy, warto odwiedzić stronę internetową agencji, sprawdzić jej doświadczenie, opinie w sieci na temat firmy. Ważne, by była to agencja wpisana do krajowego rejestru agencji zatrudnienia, co można zweryfikować w internecie na stronie stor.praca.gov.pl. Na korzyść agencji przemawia przynależności do organizacji zrzeszających tego typu organizacje. W ramach współpracy pracodawca przekazuje agencji informacje na temat tego, jaki jest zakres obowiązków na danym stanowisku, jakie wymagania ma wobec kandydata, wyjaśnia kwestie benefitów oraz wynagrodzenia w firmie. Specjaliści z agencji poszukują kandydata odpowiadającego na oczekiwania firmy. Jednak podpisanie umowy zależy od pracodawcy. To on finalnie podejmuje decyzję w sprawie zatrudnienia kandydata.

Rekrutacja wewnętrzna

Wspomniana wyżej rekrutacja wewnętrzna to sposób na poszukiwania sprawdzonych kandydatów. Pracodawca, który tworzy nowe stanowisko pracy, może spośród obecnych pracowników wybrać osobę do pracy na nowym stanowisku, lub też ogłosić w firmie możliwość aplikowania na konkretne stanowisko. To sposób na zaoszczędzenie czasu i kosztów związanych z rekrutacją. Pracodawca może wypytać współpracowników, czy przełożonego kandydata do pracy o jego kompetencje. Ma do czynienia od razu ze sprawdzonym kandydatem i wie, w czym jest dobry i czego może się po nim spodziewać. Często w trakcie pracy w firmie pracownik odnajduje w sobie pasję do nowych zadań, z którymi ma kontakt na swoim stanowisku. Wówczas w ramach rekrutacji wewnętrznej może przejąć stanowisko, na którym będzie się zajmował już tylko tym, co go zainteresowało. Stosowanie rekrutacji wewnętrznych to mocny filar rozwoju w firmie i warto o takich możliwościach wspominać w ofertach pracy, ponieważ jest to korzyść dla pracownika.

Poszukiwanie kandydatów metodą direct search

To metoda na poszukiwanie pracowników, którzy mają odpowiednie kwalifikacje na stanowisko pracy, lecz sami aktualnie nie szukają nowego zatrudnienia. Osoba poszukująca pracownika, czyli tzw. headhunter kontaktuje się bezpośrednio z osobami, które umieszczają w sieci informacje na temat swoich kwalifikacji zawodowych lub chwalą się swoimi umiejętnościami. Rekruter poszukuje na przykład programistów, przeglądając projekty na GitHubie. Rozbudowaną bazę specjalistów stanowi również LinkedIn. Osoby, które mogą się pochwalić dużym doświadczeniem z różnych dziedzin, mogą się spodziewać wielu propozycji nawiązania współpracy w swojej skrzynce wiadomości na portalu.

Współpraca z uczelniami

Proces rekrutacji warto rozpocząć jeszcze przed stworzeniem stanowiska pracy. Duże, renomowane firmy, które zatrudniają wiele osób, poszukuje kandydatów już wśród młodych absolwentów szkół. Oferują programy stażowe, praktyki zawodowe, które stanowią świetny sposób na poznanie kandydata. Osobom, które najlepiej wykonują swoje obowiązki w przyszłości, można zaoferować stałą współpracę. Pracodawcy poszukiwanie pracownika niedoświadczonego mogą rozpocząć, współpracując z biurami karier, biorąc udział w targach pracy, czy wspólnie ze szkołami i uczelniami tworząc programy stażowe dla uczniów i studentów.

Targi pracy

Warto zainteresować się także poszukiwaniem pracowników na targach pracy. Uczestnictwo firm w targach to metoda na dotarcie do kandydatów, którzy są realnie zainteresowani pracą w danej branży i firmie. Udział w targach jednocześnie świetnie wpływa na wizerunek pracodawcy. W trakcie targów firma pokazuje się jako poważny pracodawca, przedstawia swoją ofertę. Potencjalny pracownik ma szansę zapoznać się z wartościami, jakie propaguje firma, benefitami, jakie oferuje, kulturą organizacji, czy oferowanymi możliwościami rozwoju.

Polecenia innych pracowników

Na program poleceń pracowników decyduje się wiele znanych firm. Taka rekrutacja polega na oferowaniu nagród pracownikom firmy w zamian za polecenie osoby do pracy. Dzięki temu pracodawca ma pewność, że kandydat do pracy został już poddany wstępnie ocenie i ktoś dostrzegł jego kompetencje zawodowe. Program poleceń pracowników to także korzyść dla osób już zatrudnionych w firmie. Nie tylko otrzymują nagrody pieniężne, lecz również mają realny wpływ na działania firmy.

Poszukiwanie kandydatów – media społecznościowe

Na Facebooku dostępnych jest wiele grup, które służą poszukiwaniom pracy. Pracodawcy umieszczają tam oferty do pracy w danym mieście, czy konkretnej branży. W ten sposób można znaleźć pracowników fizycznych, np. chętnych do pracy w sklepie, jak i pracowników biurowych, np. do prostych prac administracyjnych. To także miejsce do poszukiwania pracowników gotowych do pracy dodatkowej i od zaraz, przy inwentaryzacji. Specjalistów różnych branż natomiast znajdziemy na LinkedInie.

Poszukiwanie pracowników u konkurentów

Nieco wątpliwym moralnie, lecz mimo wszystko stosowanym sposobem na poszukiwanie kandydatów do pracy jest docieranie do pracowników konkurencyjnych firm. Przedsiębiorstwa działające w tej samej branży często na swoich stronach internetowych umieszczają informacje na temat specjalistów, którzy zajmują się w firmie konkretnym obszarem działań. Często na stronie widnieje również kontakt do nich. W ten sposób łatwo dotrzeć do kandydata, który dobrze wykonuje swoją pracę. Jednak niekoniecznie musi on chcieć zmienić miejsce zatrudnienia.

Stwórz zakładkę „Kariera”

Pracodawcy, którzy dysponują znaną marką, mają tę przewagę na rynku pracy, że wielu kandydatów chciałoby nawiązać z nimi współpracę. W takiej sytuacji nie muszą sami szukać pracowników. Wystarczy, że na swojej stronie internetowej stworzą zakładkę „Kariera”. Tam mogą prowadzić swój profil pracodawcy, opisać dokładnie, jak wygląda praca w firmie, jaka jest kultura zatrudnienia, czy benefity pozapłacowe. Strona z ofertami pracy wraz z opisem i miejscem na wgranie dokumentów aplikacyjnych obniża koszty rekrutacji. Osoby poszukujące pracy same zgłoszą swoją kandydaturę.

Współpraca z urzędem pracy

Warto pamiętać, że w poszukiwaniu pracownika pomagają również urzędy pracy. Zgłoszenie ofert pracy w urzędzie dokonuje się na specjalnym formularzu drogą elektroniczną, osobiście, albo pocztą. Współpraca z urzędem pracy oferuje także wiele korzyści pracodawcy. Możliwe jest uzyskanie dofinansowania stanowiska pracy, o czym więcej można przeczytać w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 roku.

Pamiętaj, by dbać o swój wizerunek jako pracodawcy, nawet wtedy, gdy nie prowadzisz aktywnej rekrutacji. Warto prowadzić profil w mediach społecznościowych, nagrywać filmy promocyjne, czy dzielić się opiniami już zatrudnionych pracowników na temat pracy w firmie. Jeśli zadbasz o swój employer branding, możesz liczyć na to, że w razie rekrutacji, wielu wykwalifikowanych kandydatów będzie chętnych do pracy w firmie.

Oceń artykuł
0/5 (0)