Reklama

Jakie są metody rekrutacji? Którą wybrać?

Przystępując do rekrutacji, warto najpierw wybrać jej odpowiedni rodzaj, dopasowany do potrzeb firmy i kandydatów. Odpowiednio przygotowywana rekrutacja pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze oraz znaleźć kandydata, który zostanie z firmą na dłużej. Dowiedz się, jakie są rodzaje rekrutacji. 

Jakie są metody rekrutacji - ludzie podczas spotkań biznesowych w firmie

Przeprowadzenie poprawnej rekrutacji jest niezwykle ważne, ponieważ to przedsięwzięcie oznacza dla firmy nie tylko koszty, lecz również wiele poświęconego czasu. Warto zatem odpowiednio przygotować się do rekrutacji, tak by przyniosła spodziewane efekty. To droga do odnalezienia idealnego kandydata na stanowisko. To, w  jaki sposób rekrutacja zostanie przeprowadzona, zależy od pracodawcy. Do wyboru są różne rodzaje rekrutacji przynoszące odmienne efekty. Jeśli planujesz rekrutacje lub chcesz w przyszłości zostać pracodawcą, koniecznie musisz poznać metody rekrutacji i selekcji pracowników.

Czym jest rekrutacja?

Rekrutacja w firmie to duże przedsięwzięcie. Angażuje pracodawcę, dział HR, rekruterów i pracowników działu, do którego poszukiwani są kandydaci. Proces rekrutacji obejmuje szereg czynności, począwszy od ustalenia profilu idealnego kandydata po selekcję aplikacji, zakończywszy na podpisaniu umowy o pracę. Z punktu widzenia pracodawcy ważne jest, aby w procesie rekrutacji udział wzięło wielu kandydatów. Dzięki temu szanse na znalezienie wyjątkowego kandydata rosną, pracodawca może oceniać nadesłane aplikacje i wybrać tę osobę, której kwalifikacje najlepiej odpowiadają stanowisku.

Jak szukać najlepszych kandydatów?

Aby udział w rekrutacji zechciało wziąć wiele osób, ważne, by pracodawca oferował korzystne warunki pracy, stworzył interesująco opisaną ofertę pracy i udostępnił ją w miejscach, do których dociera wielu potencjalnych kandydatów. W najlepszej sytuacji są popularne marki, które na swojej stronie internetowej dysponują zakładką “Kariera”. Osoby, które chcą pracować w konkretnej firmie, mogą wówczas skontaktować się bezpośrednio z pracodawcą, ponieważ szukają wakatów właśnie w tej organizacji. W przypadku mniejszych firm, które nie są powszechnie znane, konieczne jest wykorzystywanie np. serwisów pracy, czy portali społecznościowych, o czym piszemy w dalszej części artykułu.

Od czego zacząć rekrutację?

Przed rozpoczęciem rekrutacji najpierw należy znaleźć odpowiedź na pytania: kogo dokładnie firma szuka, jakie kwalifikacje powinien mieć kandydat, czy dane stanowisko wymaga konkretnej edukacji, praktyki, doświadczenia, czy może ofertę kierujemy raczej do juniora? Trzeba dokładnie zastanowić się nad zakresem obowiązków na danym stanowisku i opisać je w ogłoszeniu. Należy także czymś zachęcić kandydata, napisać, jakich korzyści może się spodziewać ze współpracy z firmą, np. możliwości rozwoju, benefitów, czy pracy zdalnej. Takie ogłoszenie należy umieścić najlepiej w kilku miejscach jednocześnie z opcją przesłania dokumentów kwalifikacyjnych przez internet.

Firma musi także ustalić kwestie organizacyjne. Należy wyznaczyć czas rekrutacji, ilość i rodzaj jej etapów. Ważne jest również ustalenie budżetu przeznaczonego zarówno na rekrutację, jak i zatrudnienie pracownika.

Wewnętrzna i zewnętrzna rekrutacja

Podstawowy podział rekrutacji obejmuje różnicowanie na rekrutację wewnętrzną i zewnętrzną. Często bywa tak, że idealny kandydat na nowe stanowisko pracy znajduje się wewnątrz firmy. Jeśli pracodawca, zanim trafi do ogółu kandydatów, chce przetestować swoich aktualnych pracowników i dać im szanse na rozwój, może się zdecydować właśnie na rekrutację wewnętrzną. Jest to taki rodzaj rekrutacji, w którym to pracodawca analizuje aplikacje już zatrudnionych pracowników. Wówczas wybiera jednego lub kilku na obsadzenie nowych stanowisk. Rekrutacja wewnętrzna to zdecydowanie niższe koszty dla pracodawcy, oszczędność czasu oraz pewność co do kandydatów, którzy są już znani rekruterom. Jednak, podczas gdy pracodawca przenosi pracownika na inne stanowisko, te, które wcześniej pełnił, pozostaje puste. W konsekwencji, jeśli nie zostanie zlikwidowane i tak trzeba przeprowadzić rekrutację zewnętrzną.

Metody rekrutacji wewnętrznej

Rekrutacja wewnętrzna może zostać przeprowadzona np. w drodze awansu. Wówczas kandydaci wewnątrz firmy nie muszą nawet wysyłać swoich aplikacji, lecz przełożony wybiera osobę, która według niego zasługuje na wyższe stanowisko z szerszym zakresem odpowiedzialności. Popularnym rozwiązaniem są też wewnętrzne programy poleceń pracowników. Wówczas to pracownicy wskazują osobę, która według nich ma odpowiednie kompetencje zawodowe, do tego, by przejąć obowiązki na danym stanowisku. W ten sposób pracodawca może pozyskać pracownika zarówno z wewnątrz, jak i zewnątrz organizacji. Tym, co jest istotne w tego typu programie, to fakt, że polecani kandydaci są już poddani wstępnej ocenie innych osób i rzeczywiście mogą się okazać dobrymi pracownikami. To także świetny sposób na budowanie w pracownikach zaangażowania na rzecz budowania firmy.

Czym jest rekrutacja zewnętrzna?

Rekrutacja zewnętrzna polega natomiast na poszukiwaniu pracowników spoza organizacji. Jest to proces znacznie bardziej rozbudowany i czasochłonny. Najpierw trzeba do kandydatów dotrzeć, a potem przeprowadzić selekcje zebranych aplikacji, umawiać się na spotkania, opracować ewentualne testy rekrutacyjne. Wszystko to jest jednak niezbędne dla celów lepszego poznania kandydata, co pozwala uniknąć dodatkowych kosztów związanych z kolejną rekrutacją w razie wyboru niewłaściwej osoby.

Rodzaje rekrutacji pracowników

Rodzaj rekrutacji należy dopasować do potrzeb firmy. Jeśli pracodawcy zależy na dotarciu do wielu kandydatów, warto stworzyć profesjonalne ogłoszenie o pracę i zamieścić je na popularnych serwisach pracy, takich jak GoWork.pl. Rekrutacja przez serwisy pracy zwiększa szanse na dotarcie kandydatów do ofert i sprawia, że pracodawca ma szeroki wybór osób o różnych kompetencjach zawodowych.

Firmy rozpoznawalne, cieszące się dobrą renomą, mogą odnieść również duże korzyści z utworzenia własnego kanału. Wielu kandydatów marzy o pracy w konkretnej firmie. Poszukują w niej zatrudnienia, wpisując nazwę firmy z dopiskiem ”praca”. Często nie znajdują nic, przez co pracodawca traci kontakt z wartościowymi kandydatami. Rekrutacja poprzez własne kanały umożliwia nawiązanie kontaktu z osobami, które są zdecydowane i zdeterminowane do pracy w danej firmie, a nie z przypadkowymi kandydatami, którzy traktują ofertę pracy jak jedną z wielu innych.

Aby dotrzeć do prawdziwych specjalistów i jednocześnie pasjonatów danej dziedziny, można przeprowadzić rekrutację poprzez fora branżowe. Już analizując aktywność użytkowników takich for, można oszacować, jak dużą wiedzę mają w zakresie branży i w ten sposób wybrać osobę, która będzie lubić swoją pracę.

Można też zlecić rekrutację specjalistom i postawić na outsourcing rekrutacji. Warto nawiązać kontakt z agencją doradztwa personalnego. Poszukiwanie najlepszego kandydata poprzez agencje rekrutacyjne ściąga z pracodawcy ciężar związany z formalnościami rekrutacyjnymi. Trzeba jednak wybrać dobrą agencję, cieszącą się dobrymi opiniami, prowadzoną przez specjalistów, którzy wiedzą, w jaki sposób pozyskać naprawdę wartościowych i sprawdzonych kandydatów.

Pracodawcy, którzy poszukują kandydatów młodych, z potencjałem do wyszkolenia i nawiązania długotrwałej współpracy, mogą brać udział w tragach pracy. To świetny sposób na bezpośrednią interakcję z kandydatem, pokazanie atutów firmy i przybliżenie profilu jej działalności. Taka rekrutacja pracowników to także dobre narzędzie marketingowe, które przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku firmy. Warto także brać udział w konferencjach i tam, wśród uczestników poszukiwać kandydatów do pracy. Korzystna w kontekście poszukiwania kandydatów dopiero wstępujących na rynek pracy jest również rekrutacja poprzez współpracę z uczelniami. Ta metoda pozwala dotrzeć do ambitnych, pełnych kreatywnych pomysłów kandydatów.

Nowoczesne metody rekrutacji pracowników

W rekrutacji można wykorzystać również media społecznościowe. Warto wykorzystać własną stronę na Facebooku, promować oferty pracy na LinkedInie, czy tworzyć także ciekawe materiały na YouTube dla przyszłych kandydatów. Rekrutacja przez social media obejmuje również udostępnianie informacji o poszukiwaniach kandydata w grupach dedykowanych pracy w danym mieście, czy branży.

Jedną ze stosowanych technik jest również rekrutacja direct search obejmująca docieranie do kandydatów pasywnych, którzy akurat w danej chwili nie szukają aktywnie nowej pracy, a którzy mogą się pochwalić dobrymi kwalifikacjami. W tym przypadku rekruterzy sami próbują dotrzeć do kandydatów, których profil zawodowy odpowiada na oczekiwania pracodawcy. Ta metoda pozwala zaoszczędzić czas, nie wiąże się z koniecznością sprawdzania setek nadesłanych CV. Jednak nie zawsze jest owocna, ponieważ wielu kandydatów, z którymi rekruterzy się kontaktują, nie jest zainteresowanych propozycją zmiany pracy. Zawsze jednak jest szansa, że benefity, polityka firmy, warunki pracy, czy wynagrodzenie skuszą kandydata do zmiany decyzji.

Sposoby selekcji kandydatów

Współcześnie to CV i list motywacyjny stanowią podstawowe dokumenty, jakie służą rekruterom i pracodawcy do oceny kompetencji zawodowych kandydata i jego kwalifikacji. Szczególnie przy rekrutacji zewnętrznej liczba nadesłanych aplikacji może wynieść dziesiątki, setki, a nawet tysiące w zależności od firmy i stanowiska. Dokumenty należy przeczytać i na ich podstawie wybrać kilkunastu, czy kilku kandydatów, z którymi warto przeprowadzić rozmowę i zakwalifikować do ewentualnych późniejszych etapów rekrutacji. Pomóc w tym mogą pytania przesiewowe wdrożone w formularzu rekrutacyjnym. Mogą one dotyczyć np. dotychczasowego stażu pracy, lat doświadczenia, wykształcenia, czy oczekiwań względem wynagrodzenia. Pytania wstępne pozwalają wykluczyć część kandydatów, którzy na przykład złożyli CV mimo niespełniania wymagań ujętych w ogłoszeniu. W przypadku twórczych prac można również poprosić kandydatów o przesłanie portfolio, czy wstępnego zadania rekrutacyjnego i wykluczyć tych kandydatów, którzy go nie zrealizują, czy nie dostarczą portfolio.

Kolejnym krokiem jest skontaktowanie się z wybranymi kandydatami. Na tym etapie rekrutacji również możliwa jest selekcja kandydatów. Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon może się odbyć w języku, który został wskazany w ogłoszeniu o pracę jako wymagany. Kandydatom można także zadawać pytania sprawdzające ich wiedzę. Zanim dojdzie do spotkania na żywo, można także przeprowadzić rozmowę online. To może być także jedyna forma przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej. Za pośrednictwem internetu warto również opracować testy dla kandydatów i zadania rekrutacyjne. Niektóre firmy proszą kandydatów o przygotowanie prezentacji na jakiś temat, próbki pracy, czy angażują ich w testy psychologiczne.

Jakie znaczenie ma wybór metody rekrutacji pracowników?

Wybór właściwej metody rekrutacji jest istotniejszy, niż się wydaje. Opracowując profil kandydata, jakiego firma oczekuje, łatwiej jest wybrać taką metodę rekrutacji, która pomoże w dotarciu do idealnie odpowiadających na ten profil kandydatów. Przykładowo pracodawca, który poszukuje osoby, która nie jest nauczona nawyków pracy z innych firm, może nawiązać współpracę z uczelniami, czy brać udział w targach pracy i w ten sposób dotrzeć do kandydatów, których można ukształtować na nowo, kandydatów ambitnych, zaangażowanych i chętnych do nauki.

Z kolei pracodawca, który nastawiony jest na poszukiwanie wyłącznie doświadczonych kandydatów, może posłużyć się rekrutacją direct search, aby dotrzeć do najbardziej wykwalifikowanych kandydatów z długim stażem pracy w danej branży. Wybór rekrutacji ma również znaczenie ze względu na koszty i czas. Osoby, którym zależy na szybkiej rekrutacji, mogą dodać ogłoszenia np. w social mediach. Z kolei pracodawcy, którzy chcą dokładnie zbadać kandydata w ramach rekrutacji wieloetapowej, mogą zdecydować się na umieszczenie oferty pracy w serwisach do tego przeznaczonych. Tam oferta może być aktywna przez dłuższy czas, dostępna dla kandydatów z całej Polski.

Oceń artykuł
0/5 (0)