Reklama

Jak zadbać o marketing internetowy w firmie?

Dbanie o marketing internetowy to obecnie konieczność dla firm, które chcą być konkurencyjne. Ignorowanie obszaru marketingu internetowego sprawia, że wielu potencjalnych klientów firmy nie ma nawet szansy dowiedzieć się o jej istnieniu. Jak zadbać o marketing internetowy w firmie? To złożony proces, wymagający przemyślanej strategii.

Jak zadbać o marketing internetowy firmy - dwie osoby siedzące przy laptopie z napisem "Internet marketing" na ekranie
Źródło: Photo by rawpixel on 123rf.com

Marketing internetowy to nie tylko prowadzenie social mediów, czy wykupowanie reklam online. Kreowanie wizerunku firmy w sieci, opracowanie strategii zamieszczania reklam, dobór odpowiedniej komunikacji do grupy docelowej i wiele innych etapów dbania o marketing firmy w sieci to skomplikowany proces. Jednocześnie bardzo skuteczny. Marketing internetowy jest ponadto tańszy i szybszy niż marketing tradycyjny. Umożliwia lepsze dopasowanie reklamy do klienta, pod warunkiem oczywiście, że wiemy, jak się za to zabrać. Poniżej prezentujemy garść informacji na temat dbania o marketing internetowy w firmie.

Czemu warto dbać o marketing internetowy?

Odkąd tylko rozwinął się handel, ludzie zaczęli sięgać po różne formy reklamy. Przedsiębiorca, który jedynie sprzedaje swoje produkty czy usługi, bez próby przebicia się ponad konkurencję, szybko zostaje zapomniany przez klientów. Nikogo zatem nie dziwi fakt, że wartość rynku reklamy jest wysoka. Według danych z raportu Publicis Groupe Polska jego w pierwszym półroczu 2023 roku przekroczyła 5,6 mld zł. Jak wynika z tego samego raportu, umacnia się w szczególności udział Internetu na rynku reklamy.

Firmy inwestują w marketing internetowy, ponieważ to właśnie sieć oferuje możliwość dotarcia do nie tylko dużych, ale i skonkretyzowanych grup docelowych. Ludzie codziennie korzystają z Internetu, przeglądają social media, wyszukują interesujące ich informacje, korzystają z narzędzi i przydatnych aplikacji. Niemal w każdym miejscu w Internecie można więc zamieścić reklamę, która może zapaść w pamięci odbiorcy lub skłonić go do wykonania określonej reakcji. Dzięki temu marketing internetowy cechuje duża skuteczność, nawet przy przeznaczeniu niewielkiego (w porównaniu d tradycyjnych form reklamy) budżetu.

Jakie są zalety marketingu internetowego?

  • Dużą zaletą marketingu internetowego jest to, że nie tylko pozwala dotrzeć do nowych odbiorców, lecz także umożliwia stałe pielęgnowanie bezpośredniej relacji z klientami. 
  • Formy marketingu internetowego pełnią także funkcję informacyjną. Wielu klientów, zanim kupi produkt, najpierw czyta w Internecie opinie na jego temat, przegląda różne propozycje zakupu, odwiedzę kilka sklepów, poznaje specyfikacja produktów i zakres usług.
  • Przedsiębiorcy mają w sieci do dyspozycji wiele narzędzi, które pomagają dokładnie przeanalizować pozycję firmy w sieci oraz dostarczyć danych niezbędnych do opracowywania dalszej strategii. To dane np. na temat grupy odbiorców, reputacji firmy, jej wyszukiwania. Możemy także porównać efektywność działań do konkurencji.
  • Inwestując w płatne reklamy internetowe, możemy mieć pewność, że nasze treści dotrą dokładnie do tych osób, które mają największe szanse do tego, by stać się naszymi klientami. To dzięki narzędziom do określenia dokładnej grupy docelowej. Jeśli nie chcemy korzystać z płatnych narzędzi, możemy sami przeanalizować, w jakim miejscu lepiej rozpowszechniać informacje o swojej firmie, by zwiększyć skuteczność przekazu. 
  • Marketing internetowy zwiększa konkurencyjność małych przedsiębiorstw. Aby dotrzeć do klientów z całego kraju, firma nie musi tworzyć filii w każdym województwie. Wystarczy stworzyć sklep internetowy.
  • Poprzez marketing internetowy szanse na wybicie mają także firmy celujące w niszę rynkową. Osoby poszukujące produktów i usług o szczególnych cechach poprzez wykorzystanie słów kluczowych łatwiej mogą dotrzeć do firmy specjalizującej się w danym obszarze.
  • Marketing internetowy pomaga przedsiębiorcy nadążać za swoimi klientami, być obecnym tam, gdzie oni, na bieżąco analizować ich potrzeby, badać reakcje i trendy.
  • Inwestując w ten rodzaj marketingu, jesteśmy w stanie lepiej zarządzać budżetem. Prowadząc płatne kampanie reklamowe, już na starcie wiemy, ile i dokładnie za jakie wyniki zapłacimy.

Marketing internetowy a remarketing

Jedną z dużych zalet marketingu internetowego, jest możliwość skorzystania z remarketingu. Jest to sposób na dotarcie do klientów, co do których mamy już pewność, że interesują się ofertą naszej firmy. Skąd to wiemy? Ponieważ przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi, docieramy z reklamą do tych osób, które wcześniej już odwiedziły stronę internetową firmy. 

W ten sposób docieramy do potencjalnych klientów – osób, które szukają dokładnie tego, co możemy im zaoferować. To właśnie remarketing jest odpowiedzialny za to, że przeglądając na przykład garnki, później na innych stronach internetowych pokazują nam się reklamy odwiedzanego sklepu, a także i przejrzanych produktów. 

W ramach remarketingu możemy skłonić rabatem do zakupu osobę, której wcześniej np. oferta wydawała się zbyt droga. Remarketing jest możliwy dzięki wykorzystaniu plików cookies. Jednak wiele zależy od tego, gdzie dokładnie chcemy się wyświetlać. Przykładowo do wykorzystania algorytmów Facebooka do remarketingu potrzebujemy instalacji piksela Facebooka.

Strategia marketingu internetowego firmy

Skuteczny marketing internetowy musi przede wszystkim uwzględniać cechy grupy docelowej firmy. Wszystkie działania marketingowe należy dostosować do naszych odbiorców. Trzeba sobie odpowiedzieć na pytania: 

  • Do kogo chcemy dotrzeć? 
  • W jakim miejscu możemy znaleźć te osoby? 
  • Jak się z nimi komunikować?

Dlatego, zanim przystąpisz do działań, musisz opracować strategię marketingową swojej firmy. Nie ma sensu przeprowadzać działań metodą prób i błędów, ponieważ w ten sposób możemy tylko stracić budżet i nawet w połowie nie osiągnąć zakładanych kryteriów. Jak stworzyć strategię?

Jak dbać o marketing swojej firmy? Tworzenie strategii

  • W pierwszej kolejności określ cel, który chcesz osiągnąć poprzez inwestycje w marketing online. To może być na przykład dotarcie do nowych klientów, poprawa wizerunku firmy, czy zwiększenie sprzedaży.
  • Zdefiniuj swoją grupę docelową. To jest kwestia, którą określamy jeszcze zanim rozpoczniemy działania marketingowe. Jeśli tworzymy jakiś produkt lub oferujemy usługę, musimy wiedzieć, do kogo ją kierujemy. To mogą być osoby z określonej grupy wiekowej, cechujące się podobnymi zainteresowaniami, czy też zróżnicowane ze względu na płeć. Mając taki zestaw danych, jesteśmy w stanie dopasować zarówno tryb komunikacji, jak i miejsca, w których należy się promować, czy zamieszczać reklamę.
  • Porównaj działania marketingowe dużych firm, które mają ugruntowaną pozycję na rynku, do działań firm, którym ciężko się wybić. Wyciągnij wnioski dla twojej działalności.
  • Wybierz odpowiednie kanały marketingowe. Wybór ten zależy w szczególności od twojej grupy docelowej. Jeśli celujesz do młodych odbiorców, na pewno dotrzesz do nich poprzez TikTok, czy Instagram. Jeśli tworzysz ofertę dla firm, koniecznie musisz komunikować się na LinkedInie.
  • Absolutną podstawą niezależnie od grupy odbiorców jest także strona internetowa firmy. Oceń mocne strony swojej firmy, produktów, usług. Możesz przeprowadzić analizę SWOT. Mocne strony możesz wykorzystać w swojej komunikacji. Znając słabsze, wiesz, nad czym trzeba popracować.
  • Określ, jaki budżet jesteś w stanie przeznaczyć na marketing online swojej firmy. Od tego uzależniony jest zakres działań, jakie możesz podjąć. Przykładowo, samo założenie strony firmowej na Facebooku nic nie kosztuje, lecz jeśli chcemy promować reklamy, czy prowadzić rozbudowane kampanie w social mediach, musimy liczyć się z kosztami. Te są bardzo różnorodne i są uzależnione od celów firmy. Minimalny budżet zaczyna się już od kilku złotych za 1000 wyświetleń, lecz w przypadku rozbudowanych i długoterminowych kampanii związanych z dotarciem do szerokiego grona odbiorców kwoty mogą być liczone nawet w setkach tysięcy złotych.

Określ swoje cele biznesowe

Nie reklamuj się w sieci, tylko dlatego, że tak trzeba. Twoje działania marketingowe muszą mieć cel. Zastanów się nad tym, czego oczekujesz, co chcesz osiągnąć poprzez swoje działania. Cel powinien być możliwy do zmierzenia, abyś mógł sprawdzić, czy podjęte przez ciebie kroki rzeczywiście przynoszą zamierzony skutek.

Cel powinien być także możliwy do spełnienia jak np. zwiększenie rozpoznawalności marki (a nie zwiększenie w miesiąc sprzedaży o 500%). Dobrze, by cel był również ambitny, ponieważ w przeciwnym razie motywacja do jego osiągnięcia nie będzie zbyt silna. Staraj się skorelować swoje cele z możliwymi działaniami. Zastanów się, w jaki sposób można taki cel osiągnąć. Przykładowo, jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, musisz postarać się o zwiększenie ruchu w swoim sklepie internetowym. Aby to osiągnąć, powinieneś wzmocnić swoje pozycjonowanie w Google.

Określenie grupy docelowej

Przeprowadź badania, które pomogą ci zdefiniować osoby najczęściej korzystające z produktów lub usług twojej firmy. Te dane będą ci potrzebne do wyboru stylu i miejsca komunikacji. Przykładowo, jak wynika z Digital 2023 Global Overview Report, opracowanego we współpracy Meltwater i We Are Social, odbiorcami reklam na Facebooku najczęściej są osoby w wieku od 18 do 34 lat. Podobnie jest na Instagramie, lecz tam zwiększa się udział kobiet. Zanim wybierz swoje kanały komunikacji, przeanalizuj dokładnie statystyki i oferty dla przedsiębiorców, jakie oferuje. Jeśli na rynku działasz już od jakiegoś czasu i masz grupę lojalnych klientów, możesz skorzystać z marketingu internetowego, aby zwiększyć grono swoich klientów.

Twitter jest miejscem skupiającym osoby zainteresowane tematami społecznymi, politycznymi, kulturalnymi. To szybki sposób do komunikacji i śledzenia aktualnych wydarzeń.

Choć początkowo wydawało się, że TikTok trafi głównie do najmłodszych grup, to dziś jest to platforma zyskująca coraz większą popularność. Viralowe treści tworzą świetny przekaz marketingowy. Z TikToka korzysta sporo osób powyżej nawet 50 lat.

Dopasuj styl komunikacji do grupy docelowej

Jeśli chcesz, by twoje działania były skuteczne, musisz dopasować je do swojej grupy docelowej. Jeśli są to młode osoby, lepiej zatrudnić kogoś, kto nadąża za współczesnymi trendami i wie, jakiego słownictwa używa młodzież, jak się z nimi porozumiewać. Natomiast oferując usługi dla biznesu, należy posługiwać się językiem formalnym, profesjonalnym. Używać słownictwa branżowego. Ważna jest także kwestia identyfikacji wizualnej firmy. Zastanów się, jakie skojarzenia chcesz wywołać w swoich odbiorcach. Przypomnij sobie kolory McDonalda. Czy widząc te barwy, zaczynasz odczuwać głód? Tak działa psychologia kolorów. Jeśli chcesz, by twoja firma wywoływała uczucie spokoju, czy wzbudzała zaufanie, to wybierz np. kolor niebieski. Możesz także przeprowadzić testy A/B, aby otrzymać feedback na temat wybranych przez siebie kolorów i ich skuteczności.

Przeanalizuj działania konkurencji

Przenosząc część biznesu do Internetu, poszerza się twoje grono konkurentów. Sprawdź, w jaki sposób oni starają się dotrzeć do swoich odbiorców. Jak wzmacniają swoją pozycję w sieci. Przeanalizuj ich:

  • obecność w mediach społecznościowych,
  • pozycje w wyszukiwarce,
  • strategie SEO,
  • rodzaj publikowanych treści,
  • UX strony,
  • prowadzone przez konkurentów kampanie online;
  • opinie klientów na temat firmy. 

Z działań konkurencji możesz wyciągnąć wnioski. Analiza konkurencji pomoże ci lepiej zrozumieć rynek, lepiej zrozumieć twoją grupę docelową. Widząc, w jaki sposób relacje z nią nawiązuje konkurencja, jesteś w stanie stwierdzić, czy przynosi to pozytywne efekty. Możesz także dostosować swoją ofertę, aby była bardziej konkurencyjna, uczyć się na błędach innych i zwiększyć skuteczność swoich kampanii.

Opracuj niebanalny przekaz

Na rynku jest już praktycznie wszystko. W sieci widać to jeszcze bardziej. Zanim sprzedaż przeniosła się do Internetu, klient musiał wyjść z domu i poszukać produktu, który go interesuje. Zamiast odwiedzić 10 sklepów, odwiedził dwa, trzy lub po prostu kupił produkt w pierwszym, w którym go znalazł. W sieci po wpisaniu wyszukiwanego hasła w wyszukiwarkę klient dostaje dziesiątki propozycji sklepów i produktów. Musisz się więc wyróżnić na tle konkurencji. 

Nie stosuj „oklepanych” rozwiązań. Takie hasła jak zrównoważony rozwój; produkt najwyższej jakości; stworzony z myślą o spełnieniu potrzeb klientów to treści, jakie potencjalni klienci spotykają na większości stron. Usiądź ze swoimi pracownikami i przeprowadźcie burzę mózgów. Zdecydujcie, co wyróżnia wasze produkty, czym możecie wyróżnić się na tle konkurencji i sprawić, że klient skorzysta właśnie z waszej oferty. Możesz także zatrudnić copywritera, który zajmie się content marketingiem na twojej stronie i sprawi, że będzie ona interesująca dla odbiorców.

O co zadbać, by wzmocnić marketing internetowy swojej firmy?

Absolutną podstawą w marketingu online jest strona internetowa firmy. To ona stanowi wizytówkę twojej firmy. Strona musi być optymalizowana pod kątem SEO. Należy starać się utrzymać jej pozycję jak najwyżej w wyszukiwarce. Może łączyć w sobie wiele funkcji. Z jednej strony stanowić źródło informacji o twojej firmie, a z drugiej sklep. Stwórz także miejsce na artykuły eksperckie, które pomogą wypozycjonować twoją stronę. 

Drugim obszarem, w którym twoja firma powinna zaistnieć, są social media. Najbardziej uniwersalnym z nich jest Facebook. To często właśnie tam klienci szukają informacji o firmie, opinii, czy bieżących aktualności na temat jej oferty, czy działania. Wybór pozostałych social mediów jest już uzależniony od wyboru twojej grupy docelowej i profilu firmy. Jeśli działasz w branży estetycznej, czy możesz się pochwalić realizacjami, np. oświetlenia, to wskazane jest także prowadzenie firmowego Instagrama. 

Warto także zastanowić się nad formami marketingu online znanymi od lat. Są to np. e-mail marketing, marketing szeptany, czy afiliacyjny. Działania marketingowe przynoszące największe rezultaty obejmują płatne kampanie reklamowe w wyszukiwarkach czy social mediach. Zastanów się, jaki budżet możesz przeznaczyć na reklamy i sprawdź oferty Google Ads, czy Meta Ads. Szczególnie te wskaźniki, na których ci zależy, np. CPC (więcej o wskaźnikach w dalszej części artykułu). 

Pamiętaj, by być systematycznym i konsekwentnym w działaniach. Nawet jeśli wydaje ci się, że marketing internetowy nie przynosi efektów. Jeśli zrezygnujesz z działań, szybko zauważysz, że konkurencja rośnie w siłę.  

Strona internetowa firmy

Strona internetowa firmy jest niezbędna w dzisiejszych czasach. Jest często pierwszym miejscem, na które trafia potencjalny klient. Wchodzą z różnych źródeł, głównie wyszukiwarki Google, czy mediów społecznościowych. To, jak się prezentuje, wpływa na jego wrażenia i ewentualną decyzję o zakupie. To często główne miejsce zawierania transakcji. Również za jej pośrednictwem przedsiębiorca ma szansę dowiedzieć się czegoś o swoich klientach, czy też pozyskać wartościowe leady przy pomocy subskrypcji newslettera, czy formularza kontaktowego. Sam wygląd strony ma drugorzędne znaczenie, jeśli nie zadbamy o jej podstawowe funkcjonalności. Do tych należy skuteczna realizacja sprzedaży. Trzeba zatem zadbać o UX Design. Strona powinna odpowiadać na potrzeby swojej grupy odbiorców. Przykładowo, jeśli grupą docelową firmy są ludzie w wieku podeszłym:

  • strona powinna być prosta i intuicyjna;
  • zamieszczone na niej treści powinny być ujęte dużym i czytelnym tekstem;
  • nawigacja nie może sprawiać trudności;
  • powinno się na niej znajdować jak najmniej zbędnych elementów, które mogłyby dezorientować odbiorców.

Strona kierowana do młodych ludzi powinna mieć charakter bardziej dynamiczny, wykorzystywać interaktywne elementy i multimedia.

Strona internetowa firmy powinna być intuicyjna. Jeśli użytkownik nie będzie w stanie szybko wykonać czynności, na jakiej mu zależy, może zrezygnować z zakupu. Trzeba pamiętać o tym, aby strona była dostosowana do różnych urządzeń i ekranów. Obecnie użytkownicy przeglądają internet na komputerach, telefonach, tabletach, co wymaga od niej responsywności – musi zapewniać podobne doświadczenia użytkownika, niezależnie od tego, na czym się wyświetla. Strona musi się także szybko ładować. Zbyt długie oczekiwanie również zniechęca użytkowników do skorzystania z niej. Trzeba ją także dostosować do użytkowników o poszczególnych potrzebach, na przykład do osób niewidomych i słabowidzących. Dobrze jest badać doświadczenia użytkowników. Zbierać ich opinie na temat działania strony, co pomoże dostosować ją lepiej do ich potrzeb.

Jak stworzyć stronę internetową firmy?

Tworząc stronę internetową, możesz zatrudnić specjalistów, którzy skonstruują ją od podstaw, lecz zdecydowanie wygodniejszym sposobem będzie wybór jednego z CMS. Są to systemy, które umożliwiają tworzenie stron zgodne z zasadami SEO. Z ich pomocą można wygodnie zarządzać treściami na stronie, nawet nie mając szczególnie rozbudowanej wiedzy technicznej w tym zakresie. CMS można dostosować do własnych potrzeb, dodając różne moduły, blog, sklep internetowy, formularze kontaktowe.

Z poziomu CMS-a można zarządzać użytkownikami, dbać o bezpieczeństwo strony, optymalizować treści. Do popularnych CMS-ów należą np. szeroko stosowany na świecie WordPress, Magento, czy Shopper dedykowany sklepom internetowym. Jeśli chcesz zwiększyć swoją widoczność w wyszukiwarce Google i na Mapach Google, stwórz wizytówkę Google Moja Firma. W ten sposób zyskasz także zaufanie swoich odbiorców.

Pamiętaj, że samo stworzenie strony internetowej to nie wszystko. Trzeba stale ją utrzymywać i aktualizować.

Znaczenie pozycjonowania

Obecnie wiele firm i sklepów internetowych działa dzięki pozycjonowaniu. Jest to proces optymalizacji strony w celu zwiększenia jej widoczności w wynikach wyszukiwania. W ten sposób zwiększamy ruch na stronie i sprawiamy, że pozyskujemy więcej potencjalnych klientów. Stajemy się bardziej konkurencyjni , firma zyskuje większe zasięgi i umacnia swoją pozycję na rynku. W odniesieniu do wyszukiwarek internetowych w Polsce konkurencję deklasuje Google. I to właśnie pod kątem tej wyszukiwarki należy tworzyć strategię optymalizacji. Optymalizując stronę, trzeba mieć na uwadze wiele elementów. Służy oczywiście do tego sporo narzędzi. Jednak algorytmy stają się coraz inteligentniejsze, coraz trudniej jest je „oszukać”, działając schematycznie.

Pozycjonowanie stron – na czym polega?

Strona musi więc przede wszystkim być użyteczna dla użytkowników. Musi zawierać najlepiej dopasowane odpowiedzi na ich pytania. Dlatego powinny się na niej znajdować wartościowe treści. Strona musi odpowiadać na zapytania klientów. Dlatego warto zainwestować w narzędzia do analizy słów kluczowych, na przykład Senuto, czy Ubersuggest. Trzeba także zadbać o strukturę strony, z zastosowaniem hierarchii nagłówków. Pozycję buduje także linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne. Swoją widoczność można wzmocnić, zakupując płatne reklamy Google, które pojawiają się nad standardowymi wynikami wyszukiwania. Wówczas płacimy za kliknięcie w link strony. Jest to jednak droga na skróty i warto łączyć ją z jednoczesnym działaniem na rzecz klasycznej optymalizacji strony.

Do CMS-a warto dodawać już podczas zakładania strony wtyczki wspierające optymalizację SEO. Samą stronę korzystnie jest dzielić na kategorie tak, aby jej struktura ułatwiała klientom dotarcie do tego, czego szukają. Warto prowadzić bloga z treściami związanymi z branżą. To dobry sposób na umieszczenie słów kluczowych i linkowania. Usługi SEO oferują agencje, czy freelancerzy. Warto także otworzyć w firmie zespół ds. SEO.

Content marketing – zdobądź pozycję eksperta

Content marketing obejmuje działania na rzecz tworzenia ciekawych treści, angażujących odbiorców, wartościowych, z których można wyciągnąć wiele przydatnych informacji. Tworząc takie treści, firma buduje swoją pozycję eksperta. Warto tworzyć artykuły branżowe, udostępniać zdjęcia realizacji, tworzyć filmy wyjaśniające pewne mechanizmy dotyczące branży. W ten sposób dostarczamy użytkownikom wiedzę i wskazówki, których potrzebują dla zaspokojenia własnego zainteresowania, czy rozwiązywania problemów. To także sposób na zbudowanie zaufania wobec firmy. Żeby tworzyć skuteczny marketing treści, trzeba oczywiście znać potrzeby swojej grupy docelowej, problemy, z jakimi borykają się jej członkowie i odpowiadać na nie.

W content marketingu znaczenie ma regularne tworzenie treści, aby użytkownicy i potencjalni klienci mieli pewność, że firma wciąż funkcjonuje i się rozwija. Jednocześnie treści muszą być różnorodne. Sama ściana tekstu nie wygląda zachęcająco. Warto tworzyć artykuły, różne raporty, być może i podcasty, infografiki. To, jaki rodzaj treści wybierzemy, również uzależnione jest od tego, w jaką grupę celujemy. Zastanów się także, w jaki sposób dotrzesz ze swoimi treściami do odbiorców. Oprócz strony internetowej możesz rozpowszechniać je za pomocą social mediów, czy poprzez e-mail marketing lub na inne sposoby.

Tworząc marketing treści na swojej stronie internetowej, warto połączyć działania z SEO. Używaj narzędzi do określenia słów kluczowych. W ten sposób dowiesz się, jakie tematy są najbardziej interesujące dla przedstawicieli targetu twojej firmy. Warto także korzystać z Google Trends, które pozwala śledzić bieżące tematy i wykorzystywać je w swoim marketingu treści. Tworząc artykuły, należy używać niektórych słów kluczowych, zadbać o czytelną konstrukcję treści, podzielność na H2, H3 oraz umieszczać linki do już istniejących treści, czy produktów, jeśli chcemy zwiększyć sprzedaż.

E-mail marketing

E-mail marketing to sposób na zwiększenie sprzedaży i budowanie lojalności klientów.

  • Newsletter trzeba wysyłać regularnie, tak, by przyzwyczaić klientów do stałych treści oraz zwyczajnie przypominać im o firmie.
  • Polega na wysyłaniu odbiorcom wiadomości e-mail. Mogą one mieć różny charakter. Mogą jedynie stanowić źródło informacji, poruszać ciekawostki, czy też zachęcać do zakupu.
  • Treść wiadomość jest uzależniona od celu biznesowego e-mail marketingu.
  • Aby zastosować e-mail marketing, trzeba zebrać adresy e-mail. Dobrym sposobem jest np. możliwość zapisania się do newslettera przez klientów bezpośrednio ze strony internetowej firmy. Można zachęcić do tego poprzez udzielanie np. rabatu.
  • Przed zaangażowaniem się w tę formę marketingu internetowego, warto przeprowadzić testy, aby sprawdzić, jak się taka wiadomość będzie wyświetlać, czy przenosi we właściwe miejsca i spełnia swoje zadanie.
  • Skuteczność e-mail marketingu polega na tym, że z wiadomościami docieramy do osób, które wcześniej już wyraziły pewne zainteresowanie naszą ofertą, ponieważ znalazły się na stronie firmy. Nie ma sensu wysyłanie wiadomości do zakupionych baz mailingowych, ponieważ efektywność takich działań marketingowych jest zwykle niska i niewarta budżetu.
  • Dostępne są różne narzędzia do e-mail marketingu takie jak Freshmail, Mailchimp, czy Redlink. Należy pamiętać, żeby nie spamować, ponieważ klienci szybko wypiszą się z newslettera, jeśli będą dostawali zbyt wiele wiadomości.

Obecność firmy w social mediach

Media społecznościowe są praktycznie centrum naszego internetowego życia. Dostarczają nam bieżących informacji, ciekawostek, wglądu w życie naszych znajomych. Jak wynika z raportu Digital 2023, globalnie ludzie najwięcej czasu spędzają na TikToku, YouTube i Facebooku. Dużym zainteresowaniem cieszy się także Instagram, czy Twitter. Oczywiście głównym powodem do przeglądania social mediów jest pozostawanie w kontakcie z przyjaciółmi, rodziną, czy zwyczajne wypełnianie czasu wolnego, lecz wiele osób szuka tam inspiracji zakupowych, czy konkretnie produktów, jak i contentu ulubionych marek.

Dlatego firmy muszą zadbać o swoją obecność także w social mediach. Wiedzą o tym także dostawcy usług, którzy oferują szereg rozwiązań biznesowych. Przykładowo Facebook oferuje stworzenie fanpage’a, strony frimowej na Facebooku. Jest to wizytówka firmy, zawierające informacje na temat godzin i otwarcia, szczegółów oferty, danych adresowych i innych. Przedsiębiorcy mają dostęp do statystyk, które umożliwiają im ocenę efektywności działań. Konto firmowe zakłada się z poziomu konta prywatnego. Należy wybrać kategorię, której strona dotyczy. Dzięki temu dotrzemy do osób, które interesują się branżą, w której działa firma.

Prowadząc fanpage, trzeba znać zasady Facebooka. W przeciwnym razie możemy stworzyć treść, która szybko zostanie zablokowana. Strona na Facebooku umożliwia stworzenie tzw. call to action, czyli zachęcenia klientów do dokonania określonej czynności na przykład Kup teraz, Zagraj w grę, Obejrzyj teraz, Zarezerwuj. W mediach społecznościowych, w tym na Facebooku możemy prowadzić aktywną komunikację ze swoimi klientami. Trzeba tworzyć angażujące treści, zachęcać do działania, reakcji, udostępniania, czy napisania komentarza. Warto mieć w firmie osobę odpowiedzialną za prowadzenie social mediów, która będzie się znała na komunikacji z odbiorcami i będzie miała czas na to, aby ją aktywnie prowadzić.

Influencer marketing

Marketing afiliacyjny to jedna z form marketingu internetowego, w której to firmy promują inne firmy. Inne firmy promują produkty i usługi, uzyskując w ten sposób prowizję ze sprzedaży. Tego typu marketing możemy spotkać choćby w postach w social mediach, gdzie twórcy oferują zniżki za zakup poprzez specjalnie dedykowany link. Szczególnie jeśli poleceniem zajmuje się znana osoba, czy marka, to jesteśmy w stanie znacząco zwiększyć swoją sprzedaż. Musimy się jednak częściowo podzielić zyskiem. Z marketingiem afiliacyjnym ściśle wiąże się influencer marketing. Influencer jest osobą wpływową w świecie mediów społecznościowych.

Ta osoba z dużymi zasięgami, która jest w stanie trafić do wielu osób, oddziaływać na ich decyzje, zachęcać do dokonywania różnych czynności, w tym właśnie zakupu. Influencerzy podejmują współpracę z różnymi markami. Promują je, noszą ich ubrania, czy inne produkty. Osoby, które Inspirują się działaniami influencerów, również stają się wówczas klientami firmy. Influencer marketing jest skuteczny, szczególnie jeśli wejdziemy we współpracy z kimś, kto ma naprawdę duże grupy obserwujących. Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją karierę i zyskują swoich fanów, czasem godzą się na współpracę barterową.

Marketing wirusowy

Marketing wirusowy polega na rozpowszechnianiu treści o potencjale viralowym, które następnie są przekazywane dalej przez innych. Zyskujemy tutaj darmowy marketing, w którym osoby nieświadome celu wpływają na zwiększenie zasięgów firmy. To z kolei wpływa pozytywnie na zainteresowanie marką, jej produktami. O firmie zaczyna się robić głośno, zwiększa się sprzedaż. Marketing wirusowy ma różną formę – od filmów, po e-maile. Taka forma marketingu zwykle wywołuje określone emocje, które sprawiają, że użytkownicy social mediów mają potrzebę podzielenia się treścią z innymi. Trudno jest jednak stworzyć treść, która stanie się przedmiotem marketingu wirusowego. Często dzieje się to bez wcześniejszego planowania. Chcąc opracować strategię marketingu wirusowego, trzeba przede wszystkim postawić na oryginalność, starać się uzyskać efekt domina. Trzeba być jednak ostrożnym, aby treść jednocześnie była na tyle neutralna, by nie wywoływała negatywnych reakcji. To może zaszkodzić firmie wizerunkowo.

Stale polepszaj, monitoruj swoje działania

Internet oferuje wiele możliwości monitorowania skuteczności własnych działań. Warto z tego skorzystać, aby wiedzieć, czy zmierzamy w dobrą stronę oraz ulepszać nasze praktyki. Do analizy ruchu na swojej stronie internetowej możesz użyć Google Analytics. Z danych dowiesz się między innymi tego:

  • kto odwiedza twoją stronę,
  • z jakiego kraju pochodzą użytkownicy, jakiej są płci, czy w jakim wieku,
  • jakie są koszty kliknięcia w reklamie,
  • długość przebywania na stronie,
  • najchętniej oglądane strony,
  • poznasz liczbę użytkowników w czasie rzeczywistym,
  • stosunek nowych do powracających użytkowników,
  • urządzenia, na których odbiorcy korzystają ze strony,
  • ścieżki klientów.

Są to bardzo pomocne dane w biznesie, szczególnie dla sklepów internetowych, ale nie tylko. Jeśli chcesz zwiększyć skuteczność swoich kampanii reklamowych, możesz prowadzić je w Google, czy na Facebooku. Narzędzia reklamowe również oferują szereg statystyk, koszty konwersji, wskaźników klikalności. Inwestując w reklamy na Facebooku, do wyboru masz różne cele takie jak:

  • Rozpoznawalność – gwarancja dotarcia do jak największej liczby osób.
  • Ruch – sposób na zyskanie większej liczby użytkowników.
  • Aktywność – zwiększenie zaangażowania użytkowników poprzez na przykład wiadomości, czy polubienia.
  • Kontakty – sposób na pozyskiwanie leadów, czyli na przykład właśnie subskrypcji, czy rejestracji.
  • Promocja aplikacji – ma na celu zachęcenie odbiorców do pobrania aplikacji i korzystania z jej funkcji.
  • Sprzedaż – cel typowy dla sklepów internetowych, które chcą zwiększyć sprzedaż swoich produktów. W reklamach na Facebooku możemy określić budżet dzienny lub budżet całkowity, który serwis będzie następnie wykorzystywał na czas emisji reklamy.

Wskaźniki KPI do pomiaru efektywności reklam obejmują przede wszystkim:

  • CPC (cost per klik) – koszt za kliknięcie użytkownika w reklamę.
  • CTR – współczynnik klikalności (stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy).
  • CPA – kosz konkretnej akcji.
  • CMP – koszt za 1000 wyświetleń.

Czy warto zlecić działania marketingowe firmie?

Na początku nie musisz się znać na marketingu internetowym, aby móc w ten obszar zainwestować. Na rynku działa wiele agencji zajmujących się profesjonalną obsługą firm w zakresie marketingu online. Możesz również sam zapoznać się z materiałami szkoleniowymi w sieci. Wiele z nich dostępnych jest za darmo. Na YouTube są także poradniki, które pomagają rozpocząć swoją drogę z marketingiem internetowym. Dobrym rozwiązaniem jest także zatrudnienie specjalisty, który dysponuje wiedzą odpowiednią do opracowania i wdrożenia strategii marketingowej firmy w Internecie.

Jeśli masz wystarczająco duży budżet, możesz zdecydować się powierzyć to zadanie profesjonalistom, dzięki czemu będziesz mieć pewność, że działania zostaną odpowiednio zoptymalizowane, pod twoją grupę docelową, a ty sam nie popełnisz błędu, który mógłby cię sporo kosztować. Profesjonalne agencje prowadzą np. kampanie na Facebooku już od ok. 1000 zł miesięcznie. Trzeba jednak dokładnie przeanalizować każdą ofertę i wybrać taką, która odpowiada oczekiwaniom przedsiębiorcy.

Oceń artykuł
0/5 (0)