Reklama

Co to są usługi SEO?

Usługi SEO to obecnie obszar działalności, bez którego wiele firm nie byłoby w stanie generować zysków. Odkąd wiele usług przeniosło się do sieci, pozycjonowanie stało się niezbędnym sposobem na wzmocnienie widoczności firmy i wzniesienie jej ponad konkurentów. Co to są usługi SEO i na czym polegają?

Co to są usługi SEO - ułożony napis z klocków (SEO). W tle urządzenia mobilne
Źródło: Photo by lightfieldstudios on 123rf.com

Zanim Internet zaczął być obecny w naszych życiach i biznesie, przedsiębiorcy w poszukiwaniu swojej grupy docelowej byli ograniczeni regionalnie. Otwierali sklepy i punkty usługowe, do których na zakupy przychodzili mieszkańcy okolicznych miejscowości. Sposobem na dotarcie ze swoją ofertą dalej, było otwarcie kolejnych punktów, czy też delegowanie przedstawicieli handlowych. Wraz z rozwojem Internetu przedsiębiorcy zyskali szersze możliwości dotarcia, do osób nawet z innych krajów. Wystarczy stworzyć stronę internetową firmy, reklamować się na forach branżowych, prowadzić aktywnie social media firmy. Jednak działalność w sieci ma również swoje ciemne strony. Za jedną z nich można uznać dużą konkurencyjność. Wielu producentów i usługodawców dostępnych w jednym miejscu sprawia, że klient nie jest ograniczony wyłącznie do lokalnych punktów. Może przeglądać i porównywać dziesiątki, a nawet setki ofert. To rodzi ze strony przedsiębiorców konieczność działań na rzecz zwiększenia swojej widoczności w sieci. Przedsiębiorca musi sprawić, by klient trafił właśnie do niego, a nie do konkurenta. Do tego właśnie służą działania SEO, czy SEM.

Czym jest SEO?

Ile osób przegląda godzinami dziesiątki, a może i setki stron internetowych firm w poszukiwaniu idealnego produktu? Zwykle to, czego potrzebujemy, znajdujemy już w kilku pierwszych wynikach wyszukiwania. Dlatego szanse stron internetowych znajdujących się dalej drastycznie spadają. Potencjalni klienci w nie nie wchodzą, nie generują ruchu, leadów, ani sprzedaży.

Rozwinięcie SEO to Search Engine Optimization. Pozycjonowanie oznacza działania na rzecz optymalizacji stron internetowych w taki sposób, by wyszukiwarki umieściły je na samej górze wyników wyszukiwania. Według gs.statcounter.com (01.2024 r.) wyszukiwarka Google dominuje zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dalej są takie wyszukiwarki jak DuckDuckGo, Bing, czy Yahoo. Jednak wyniki Google powyżej 80, a nawet 90% (w zależności od tego, czy mówimy o Polsce, świecie, urządzeniach mobilnych, czy w komputerach) są sugestią dla przedsiębiorców, by skupiać się na pozycjonowaniu stron internetowych właśnie w tej wyszukiwarce. Ponieważ ze względu choćby na różnice dzielące algorytmy wyszukiwarek, tymi samymi działaniami uzyskamy różne rezultaty na innych wyszukiwarkach internetowych.

Usługi SEO a płatne pozycjonowanie stron

SEO to skomplikowany proces, który nie polega tylko na jednej czynności, a łączeniu ze sobą wielu działań wzmacniających pozycję w wyszukiwarce. Warto zaznaczyć, że w kontekście SEO mówimy raczej o działaniach bezpłatnych. Oczywiście wiele narzędzi wzmacniających pozycję strony w wyszukiwarce jest płatnych. Natomiast istnieje także droga na skróty w postaci opłacania pozycji. Jednak tego typu reklamy nie mają wpływu na organiczne pozycjonowanie strony. Google Ads nie wpływa na poprawę czynników ocenianych pozytywnie przez algorytmy pod kątem SEO. Dlatego, jeśli chcemy realnie przyczynić się do pozycjonowania stron internetowych, należy prowadzić działania SEO. Jeśli zależy nam na pozyskaniu szybkiego ruchu z reklam, warto zainteresować się SEM (Search Engine Marketing).

Na czym polega SEO?

Google jest wyszukiwarką wysokiej jakości, która stara się spełniać potrzeby użytkowników. Dlatego też, chce dopasować jak najlepsze odpowiedzi do zapytań. To wymaga przeprowadzania pewnego przesiewu stron i stworzenia rankingu tych, które mają największe szanse na zaspokojenie potrzeb użytkowników. Poprzez crawlowanie Google skanuje strony internetowe automatycznie lub po otrzymaniu informacji. Analizuje strony pod kątem treści, układu, zapisuje dane o stronie, kataloguje jej treść, a po zaindeksowaniu strona pojawia się w wynikach wyszukiwania Google.

Jak widać, proces ten nie zachodzi błyskawicznie, dlatego też, często opublikowane przez stronę treści nie pojawiają się od razu i trzeba na to poczekać (czasem kilka dni, a nawet tygodni). Poprzez działania SEO, proces ten można nieco przyspieszyć. Aby strona znalazła się, jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania, trzeba zadbać o wykorzystanie kluczowych fraz, zbudować autorytet strony, dostosować się do robotów, ale również i użytkowników, ponieważ to właśnie dla nich tworzone są treści i to ich Google chce zadowolić.

Optymalizacja strony. Co składa się na SEO?

Przede wszystkim, aby użytkownik wyszukiwarki znalazł to, czego szuka, strona musi odpowiadać jego zapytaniu. Tutaj duże znaczenie mają słowa kluczowe. Na przykład, jeśli klient szuka odkurzacza bezworkowego, to właśnie takie hasło wpisze w wyszukiwarkę. Powinno się ono znaleźć licznie w treści i w strukturze strony sprzedawcy. To oczywiście duże uproszczenie, ponieważ Google bierze pod uwagę wiele innych czynników, np.:

  • Jakość treści, linków prowadzących;
  • ux strony;
  • domenę (reputacja, słowa kluczowe, historia, bezpieczeństwo, prowadzące do niej linki);
  • nie bez znaczenia pozostaje także popularność marki;
  • to jak szybko strona się ładuje;
  • wpływ na wypozycjonowanie strony mają także strony konkurentów.

Jednak nie wszędzie dana strona będzie się wyświetlała na takiej samej pozycji. Wpływ ma także lokalizacja, język oraz to, na jakim urządzeniu jest wyświetlana.

Czym są usługi SEO?

Niestety nie ma jednego, stałego zbioru wskazówek, który obejmowałby szczegółowo wszystkie czynniki mające wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. To sprawia, że przedsiębiorcy często podchodzą do optymalizacji strony na zasadzie prób i błędów. Specjalista ds. SEO bazuje na doświadczeniu własnym i innych ekspertów. Trzeba także pamiętać, że algorytmy Google ciągle się zmieniają, a to wpływa również na wyniki wyszukiwania. Kryterium, które do momentu aktualizacji wysoko pozycjonowało stronę firmy, po zmianach może mieć mniejsze znaczenie i umieścić ją znacznie niżej. Eksperci SEO wiedzą o tym, dlatego swoje doświadczenia odnoszą nie tyle do działania dawnych algorytmów, co po prostu doświadczeń pracy z Google. Wiedzą, czego mogą się spodziewać, opracowują scenariusze działań na wypadek spadków w wynikach.

Usługi SEO – na czym polegają?

Działania SEO wymagają analizowania kroków podejmowanych przez konkurencję. Specjaliści muszą przeprowadzać testy, aby sprawdzać, czy podejmowane działania się sprawdzają, wyciągać z nich wnioski i udzielać dalszych rekomendacji.

Działania SEO wymagają praktycznie ciągłej optymalizacji. Nie da się umieścić strony wysoko na dobre. Kiedy uda nam się uzyskać zadowalającą pozycję, nie jest to moment na to, by spocząć na laurach. Trzeba stale walczyć o to, by ją utrzymać. Konkurencja nie śpi i też walczy o pozycję. Strony są praktycznie stale analizowane przez boty Google.

Trzeba ciągle aktualizować swoją wiedzę, wsłuchiwać się także w komunikaty pracowników Google. To wszystko sprawia, że firmy bazujące na swojej obecności w wyszukiwarkach, muszą dysponować specjalnym zespołem SEO. Działań wymagających stałego monitoringu jest zbyt wiele, aby mogła sobie z tym poradzić jedna osoba, zajmująca się do tego jeszcze marketingiem, czy innymi obszarami. Można też skorzystać z usług SEO, czyli outsourcingu i powierzyć działania z zakresu optymalizacji innemu podmiotowi.

Co obejmują usługi SEO?

Usługi SEO realizują agencje, czy też osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Poszukując specjalisty, trzeba doprecyzować kwestie wykorzystywanych technologii w firmach, rodzaju strony, CMS-ów, wtyczek. Jeśli celujemy w agencję SEO, możemy mieć pewność, że pracują w niej specjaliści zajmujący się różnymi obszarami. Dzięki temu nad zleceniem firmy pracuje jednocześnie wiele kreatywnych osób. Agencje wykorzystują profesjonalne narzędzia SEO, a obsługa wielu klientów stanowi gwarancję doświadczenia. Usługi SEO zwykle rozpoczynają się od przeprowadzenia audytu. Jest to etap, w którym specjaliści badają stronę internetową pod kątem spełnienia kryteriów na rzecz optymalizacji. Sprawdzają, jaka jest struktura strony, analizują słowa kluczowe i unikalność treści. Dokonują także oceny technicznej, m.in. to, jak szybko strona się ładuje, jej responsywność, indeksowanie, ewentualne błędy w kodzie, linkowanie. Przeprowadzają także analizę przy użyciu Google Search Console, czyli narzędzia do monitorowania pozycji witryny.

Po wykonaniu audytu należy opracować strategie SEO. Wiąże się to oczywiście z rozmowami z przedsiębiorcą, który musi podzielić się swoimi celami, tym, co chce osiągnąć poprzez działania SEO. Wiadomo, że chodzi o wypozycjonowanie, ale dlaczego? To już zależy od profilu firmy. Przykładowo jeden przedsiębiorca może chcieć zwiększyć widoczność strony, zbudować świadomość marki. Dla innego może to być zwiększenie sprzedaży, a dla jeszcze innego generowanie leadów w celu zdobycia klientów dla oferowanych usług. Agencja dokonuje także analizy konkurencji, którą chcemy wyprzedzić w wynikach. Sugestie, które mogą pojawić się ze strony agencji SEO, obejmują na przykład zmiany struktury strony, propozycje założenia bloga, dodatkowych podstron.

Aby specjalista mógł swobodnie działać, potrzebuje oczywiście dostępu do stron firmy. Najlepiej pełnych, umożliwiających szerokie pole działania. 

Kto korzysta z usług SEO?

Usługi dedykowane są wszystkim firmom, które zarabiają na swojej obecności w sieci. W szczególności są to właściciele sklepów, ponieważ od tego zależy ich sprzedaż – ale nie tylko. Praktycznie każda strona internetowa firmy stanowi jej wizytówkę i to właśnie tam potencjalni klienci szukają informacji na jej temat. Jeśli szukają firmy z polecenia, prawdopodobnie wpiszą w wyszukiwarkę bezpośrednio nazwę tej firmy. Jeśli jednak nie mają na uwadze konkretnej firmy, lecz produkt, czy usługę, to będą szukać przy użyciu fraz kluczowych. Działania pozycjonujące zwiększają szanse firmy na zostanie wybraną spośród wielu. To także sposób dla osób, które chcą zarabiać na udostępnianiu treści.

W szczególności blogerzy, polecający różne produkty w ramach partnerstwa (marketing afiliacyjny), czy sprzedający przestrzeń na swojej stronie wraz z linkami, potrzebują większej widoczności strony internetowej, aby zarabiać na reklamach i otrzymywać więcej ofert współpracy. To także szansa dla startupów, które muszą na początku zaangażować wszystkie siły w pozyskanie klientów. Są to firmy, o których w sieci nie ma żadnych wzmianek i muszą budować wszystko od podstaw. Optymalizacja strony internetowej pod SEO może skutecznie pomóc im zaistnieć w sieci w krótkim czasie. O SEO dbają praktycznie przedstawiciele wszystkich branż. Także uczelnie, próbujące zdobyć jak najwięcej konkurencyjnych kandydatów, starają się promować na hasła konkretnych kierunków nauczania.

Ile kosztują usługi SEO?

Na rynku istnieje naprawdę duży wybór agencji i freelancerów zajmujących się usługami SEO. Konkurencja jest na tyle duża, że wiele z nich umieszcza cennik już na swojej stronie internetowej. Oczywiście istnieje także możliwość uzyskania indywidualnej wyceny, która będzie zawierała wszystkie elementy usługi, na jakie przedsiębiorca się zdecyduje. Agencje oferują także przygotowane już pakiety, które obejmują jedynie kilka wybranych usług. Dzięki temu możliwe jest dopasowanie działań do dostępnego budżetu. Sam audyt SEO to koszt rzędu kilku tysięcy złotych. W okazyjnych cenach można uznać oferty zaczynające się od ok. 2 tysięcy zł. Standardowa cena sięga ok. 8 tys. zł. Oczywiście można znaleźć także oferty bardziej rozbudowane, przekraczające kwotę 10 000 zł. Cena uzależniona jest m.in. od tego, jak duża jest konkurencja w branży, w której działasz, jakie masz zasięgi i jak wiele stron.

Działania optymalizacyjne to także zwykle koszt kilku tysięcy złotych. Do tego dochodzą ewentualne koszty treści. W zależności od tematyki tekstu za 1000 znaków ze spacją to koszt od ok.15 zł do 35 zł brutto. Najwięcej zapłacimy za artykuły specjalistyczne, np. medyczne, wymagające dogłębnej analizy artykułów naukowych. Jeśli zastanawiamy się nad stałą współpracą z agencją, możemy wybrać gotowy pakiet. Te zaczynają się już od kilkuset złotych miesięcznie. Jednak najbardziej rozbudowane pakiety, to koszt ok. 4 tysięcy lub więcej złotych. Wciąż jednak może to oznaczać znacznie mniejszy koszt niż zatrudnienia kilku specjalistów w firmie na wyłączność.

Jak wdrożyć działania SEO w firmie?

Jeśli chcesz rozpocząć wspinaczkę po wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google, powinieneś zacząć od audytu. Jeśli termin Search Engine Optimization stanowi dla ciebie nowość, lepiej na początku skorzystać z usług profesjonalnej agencji. Jeśli chcesz podejść do tego samodzielnie, musisz zaopatrzyć się w dostęp do profesjonalnych narzędzi takich jak Ahrefs, czy SEMSTORM.

  • Po przeprowadzeniu audytu pora na opracowanie strategii SEO. Obejmuje ona w szczególności wybór słów kluczowych, z którymi chcesz dotrzeć do swoich klientów. Jak to zrobić? Weźmy na przykład przytoczoną wcześniej frazę „odkurzacz bezworkowy”. Korzystając z darmowego (do kilku zapytań) narzędzia do analizy słów kluczowych, dowiadujemy się, że jest to fraza o dużym potencjale.
Źródło: Panel Ubersuggest, neilpatel.com. Wyszukiwane hasło: odkurzacz bezworkowy.
Źródło: Panel Ubersuggest, neilpatel.com. Wyszukiwane hasło: odkurzacz bezworkowy.

Prowadząc sklep z odkurzaczami, w swoich treściach możemy nawiązywać do znanych producentów, takich jak Bosch, czy Philips. Do wielu potencjalnych klientów możemy dotrzeć także, przygotowując ranking odkurzaczy bezworkowych.

  • Jeśli chcemy pisać treści newsowe, warto śledzić bieżące tematy w Google Trends.
  • Należy zadbać o rozbudowanie struktury witryny. Można dodać nowe podstrony, które zostaną zoptymalizowane pod kątem innych fraz kluczowych. Mogą być wykorzystywane do dodatkowych linków wewnętrznych oraz pozytywnie wpłynąć na indeksowanie strony internetowej w wyszukiwarce.
  • Jeśli działamy na terenie danego obszaru i ze swoimi usługami nie planujemy wychodzić dalej, można zadbać o pozycjonowanie lokalne, dodając do słów kluczowych nazwę miasta.
  • Kluczowe są działania SEO off-site, czyli np. ink building, polegający na zdobywaniu linków z wartościowych miejsc w siec, np. z mediów społecznościowych. Dzięki temu wyszukiwarka postrzega stronę jako wiarygodną o gruntownym autorytecie. Wpływa to także pozytywnie na ruch na stronie.
  • Trzeba także zadbać o marketing treści (content marketing). Same słowa kluczowe zawarte na stronie nie wystarczą. Powinny one mieć także wartość merytoryczną. Dlatego warto tworzyć artykuły eksperckie, opisy kategorii i samych produktów, treści na stronie głównej. Treści oprócz poprawności językowej, muszą być także odpowiednio skonstruowane. Korzystne jest stosowanie grafik, czy dzielenie tekstu na nagłówki (H1,H2 H3).

Usługi SEO – o czym warto pamiętać?

Korzystając z usług SEO, trzeba się uzbroić w cierpliwość. Jest to proces, którego efekty nie przychodzą od razu. Jednocześnie jest konieczny, jeśli firma chce być konkurencyjna w dzisiejszych czasach. Algorytmy stale się rozwijają, są coraz bardziej wymagające względem przedsiębiorców. Trzeba więc pamiętać, że SEO nie kończy się na zdobyciu pozycji. To obszar, który wymaga ciągłej pielęgnacji. Aby zauważyć pierwsze efekty działań, trzeba zwykle poczekać kilka miesięcy. To nie znaczy, że przez kilka miesięcy traciliśmy czas, a dopiero gdy wyniki poszybowały do góry, udało nam się zrobić coś dobrze. Sukces jest sumą wielu czasochłonnych działań. Trzeba także znać umiar w swoich działaniach. Wbrew pozorom przesycenie tekstu słowami kluczowymi wcale nie jest korzystną praktyką. Treści mają być w szczególności użyteczne dla użytkownika.

Oceń artykuł
0/5 (0)