Reklama

Czym zajmuje się specjalista SEO?

Branże technologiczna i informatyczna bardzo prężnie się rozwijają. Optymalizacja SEO stała się doskonałą metodą na pozyskiwanie nowych klientów online z całego świata. Jej znaczenie jedynie wzrosło w związku z niedawną pandemią COVID-19, kiedy to większość biznesów musiała przenieść się do świata internetowego niezależnie od gałęzi usług czy przemysłu. Ta sytuacja dała też możliwość rozwoju dla branży IT oraz marketingowej. Warto więc zastanowić się, kim właściwie jest specjalista SEO.

Grafika przedstawiająca ekran z smartfona wyświetlający puchar za pierwsze miejsce
Diego Velázquez/pixabay.com

Kilka słów o samej optymalizacji na dobry początek

Zanim zaczniemy, należy rozwiać wszelkie wątpliwości na temat tego, czym w zasadzie jest SEO. Zgodnie z najbardziej aktualną definicją, znajdującą się na stronie topowej agencji iCEA Group, jest to skomplikowany, złożony proces budowania zaufania do witryny w oczach robotów sieciowych. Jego celem jest zwiększenie widoczności witryny w SERP-ach oraz zdobycie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej.

Specjalista od SEO

Pozycjonowanie stron internetowych wykorzystuje wiedzę z takich dziedzin, jak informatyka, programowanie, marketing oraz promocja. Specjalista zajmujący się tym procesem musi więc posiadać szeroki przekrój umiejętności, pozwalający na to, aby dana witryna cieszyła się zainteresowaniem odbiorców.

Specjalista SEO dostosowuje swoje działania pod konkretną wyszukiwarkę (Google, Bing, Yahoo! oraz inne) i algorytmy, które ta wykorzystuje, bowiem to one dyktują standardy pracy i metody postępowania z daną witryną. Jest to więc zawód wymagający nieustannego dokształcania się, a także zwiększana posiadanych kompetencji. Warto również wiedzieć, że zakres obowiązków specjalisty różni się w zależności od doświadczenia – młodszy specjalista odpowiada za mniej skomplikowane kwestie niż wieloletni ekspert. W podstawowy zakres obowiązków wchodzi:

  • ustalanie indywidualnych celów biznesowych dla danego klienta i przygotowywanie na ich podstawie strategii optymalizacji oraz pozycjonowania;
  • przeprowadzenie audytu witryny, a także znalezienie potencjalnych błędów w jej strukturze i propozycja rozwiązań pozwalających na zwiększenie jej widoczności;
  • podejmowanie działań związanych z optymalizacją on-site (research i analiza słów kluczowych, opracowanie strategii contentu, stworzenie profili odbiorców, techniczne SEO);
  • podejmowanie działań związanych z optymalizacją off-site, zwłaszcza opracowanie strategii link buildingu;
  • analiza i monitoring wdrożonej strategii w kontekście konkurencji;
  • przygotowywanie raportów;
  • podejmowanie współpracy z innymi specjalistami, głównie copywriterami, grafikami, handlowcami.

Jak zostać specjalistą SEO?

Początki kariery mogą być różne i zależą przede wszystkim od zainteresowań oraz umiejętności potencjalnego pracownika. Wiele osób zaczyna jako stażysta w firmie, czego naturalną konsekwencją jest pięcie się po kolejnych szczeblach zawodowych. Z drugiej strony można samodzielnie rozwijać umiejętności, podejmując się różnego rodzaju kursów i szkoleń, które pozwolą zająć stanowisko juniora, specjalisty bądź starszego specjalisty SEO.

Do podstawowych umiejętności, które tego typu pracownik powinien posiadać, zalicza się: znajomość podstaw HTML i WordPressa, wiedzę na temat CSS oraz PHP, a także z zakresu User Experience. Konieczna jest również znajomość narzędzi optymalizacyjnych, bowiem są one niezbędne do pracy z klientem (absolutną podstawą jest panel obsługi Google Analytics i Google Search Console). Ważne jest też śledzenie trendów z branży, ponieważ to właśnie one często przeważają o sukcesie opracowanej strategii.

Zarobki

W tej branży bardzo trudno podać jednoznaczne widełki wynagrodzeń, na jakie mogą liczyć specjaliści SEO. Wszystko zależy od firmy i jej zasobów, ale przede wszystkim od doświadczenia potencjalnego pracownika.

Wnioski

Jak widzisz, zakres obowiązków specjalisty SEO jest tak samo elastyczny, jak sama strategia optymalizacji. Posiada wiele zmiennych, które muszą zostać uwzględnione i trudno skonstruować listę stałych obowiązków czy nawet określić dokładną wysokość wynagrodzenia. Jest to jednak z pewnością jedna z najbardziej rozwojowych prac, która w dobie globalizacji i rozwoju sztucznej inteligencji nie straci na znaczeniu.

Artykuł sponsorowany

Oceń artykuł
1/5 (1)