Reklama

Jak zostać marketing managerem? Zakres obowiązków, zarobki, wzór CV

Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, ile zarabia marketing manager albo jakie wymagania muszą spełniać kandydaci, by dostać pracę? W poniższym tekście odpowiadamy na najważniejsze pytania i prezentujemy opis stanowiska marketing managera, a także wzór CV, które ułatwi znalezienie zatrudnienia w tym zawodzie.

Marketing manager podczas pracy

Marketing zyskuje coraz więcej uznania w oczach polskich przedsiębiorców. Firmy nabierają świadomości, że dobry marketing może zdziałać cuda, dlatego chętnie inwestują w działania marketingowe. Jedną z podstawowych inwestycji jest stworzenie stanowiska marketing managera, który będzie odpowiedzialny za prowadzenie działań z zakresu różnych technik marketingowych. W sieci można znaleźć coraz więcej ofert pracy w marketingu m.in. jako marketing manager. Cieszą się one sporą popularnością, gdyż tego rodzaju stanowiska zazwyczaj są bardzo dobrze płatne, a pracodawcom zależy na znalezieniu sumiennych pracowników. Sprawdźmy, jakie są zarobki marketing managera i czym zajmuje się osoba zatrudniona na tym stanowisku. 

Marketing manager — opis stanowiska

Na początek należy stworzyć opis stanowiska marketing managera, który pomoże nam określić, kim jest przedstawiciel wspomnianej profesji. Polska nazwa dla tego stanowiska to kierownik ds. marketingu. Jego zadaniem jest nie tylko branie odpowiedzialności za politykę marketingową danego przedsiębiorstwa, ale i kreowaniedziałań marketingowych. Zakres obowiązków managera ds. marketingu jest szeroki (np. digital marketing, marketing internetowy, influencer marketing), a jego praca jest bardzo odpowiedzialna.

Dyrektor ds. marketingu zajmuje się nie tylko pracą kreatywną, ale również wszelkiego rodzaju analizami czy też negocjacjami. Jest głównym specjalistą-marketingowcem w całej firmie i szkoli innych pracowników oraz tworzy procedury, których przestrzega się w przedsiębiorstwie. 

Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że marketing manager to brand manager. Rzeczywiście w wielu firmach stanowiska te przenikają się, a rolę marketing managera pełni brand manager i odwrotnie. Jednak w większych przedsiębiorstwach i korporacjach brand manager to osobne stanowisko, które zajmuje się marketingiem i wizerunkiem całej marki, natomiast marketing manager jest odpowiedzialny za kampanie poszczególnych produktów. Warto jednak zaznaczyć, że osoby zajmujące te stanowiska muszą ze sobą ściśle współpracować, aby każde działanie utrzymane było w tej samej strategii marketingowej.

Marketing manager: zakres obowiązków managera ds. marketingu

Rola, jaką pełni dyrektor ds. marketingu, jest niezwykle ważna. Jakie dokładnie zadania wykonuje? Na stanowisku managera ds. marketingu będziesz odpowiedzialny za następujacy zakres obowiązków:

  • nadzorowanie pracy działu marketingu,
  • prowadzenie negocjacji dotyczących strategii marketingowych z klientami, 
  • doradzanie klientom w działaniach promocyjnych, 
  • sprzedaż produktów lub usług firmy, 
  • sporządzanie umów,
  • prowadzenie kampanii promocyjnych, 
  • analizowanie wyników kampanii reklamowych, działań konkurencji, rynku,
  • koordynowanie procesu tworzenia materiałów promocyjnych, 
  • tworzenie raportów cenowych, marketingowych, 
  • współpraca z innymi działami w firmie, szczególnie z działem handlowym oraz agencjami reklamowymi, 
  • tworzenie budżetu marketingowego, 
  • koordynacja projektów promocyjnych dealerów,
  • tworzenie procedur i strategii marketingowej przedsiębiorstwa, 
  • koordynacja informacji prasowych,
  • szkolenie pracowników.

Warto jednak zaznaczyć, że obowiązki marketing managera zależą przede wszyskim od specyfiki konkretnej firmy oraz branzy, w której ona działa. Duże znaczenie ma także to, czy osoba na stanowisku marketing managera to jednocześnie brand manager.

Ile zarabia marketing manager?

Jak zapewne się domyślasz, na tak odpowiedzialnym stanowisku można liczyć na sporą pensję. Ile zarabia marketing manager? Z danych podawanych przez portal Wynagrodzenia.pl wynika, że mediana zarobków na stanowisku kierownika ds. marketingu wynosi 7800 zł brutto, tj. 5589 zł netto. 

25% osób pełniących tę funkcję otrzymuje pensje wynoszące poniżej 5840 zł brutto miesięcznie, z kolei 25% najwięcej zarabiających ma wynagrodzenia wyższe niż 11350 zł brutto. 

Należy pamiętać, że na wysokość wynagrodzenia managera marketingu wpływa kilka czynników. Wśród nich wymienia się m.in. wykształcenie pracownika, jego doświadczenie w zawodzie, lokalizację oraz wielkość przedsiębiorstwa, w którym pracuje.

Digital marketing manager: zarobki

Zarobki digital marketing managera nie należą do niskich, jednak większość firm poszukujących kandydatów na wspomniane stanowisko nie podaje wysokości wynagrodzenia do publicznej wiadomości – takie informacje przekazywane są dopiero na etapie rekrutacji. 

Wśród obecnie dostępnych ofert tylko jedno przedsiębiorstwo zdecydowało się podać, jakie zarobki zaproponuje osobie, która miałaby pracować jako digital marketing manager obsługujący polski rynek z Pragi. Wynagrodzenie przewidziane dla tego pracownika to między 22000 a 25000 zł brutto miesięcznie. Biorąc pod uwagę wymagania oraz doświadczenie, które muszą mieć osoby chcące pracować na stanowisku digital manager, zarobki – choć bardzo wysokie – wcale nie dziwią.

Head of marketing – jaka pensja?

Head of marketing to angielska nazwa, którą określa się dyrektora ds. marketingu. Jego pensja jest zazwyczaj jeszcze wyższa niż wypłata marketing managera. 

Sprawdźmy, na jakie wynagrodzenie może liczyć head of marketing. Zarobki na tym stanowisku, jak informuje portal Wynagrodzenia.pl, wynoszą przeciętnie 14680 zł brutto, tj. 10442 zł netto.

25% dyrektorów ds. marketingu otrzymujących najniższe wynagrodzenia zarabia poniżej 9110 zł brutto, z kolei 25% najlepszych – ponad 20680 zł brutto.

Jak zostać marketing managerem?

Jeżeli nie pracowałeś jeszcze w zawodzie, a zainteresował Cię on na tyle, że zastanawiasz się, jak zostać marketing managerem, podpowiadamy, co liczy się dla pracodawców: 

  • wykształcenie – najlepiej ekonomiczne np. ukończone studia z zarządzania lub marketingu; przydatne będą studia podyplomowe, 
  • ukończone dodatkowe szkolenia oraz kursy – poparte certyfikatami, 
  • doświadczenie w pracy w marketingu (jeżeli go nie masz, najlepiej będzie, gdy na początek zatrudnisz się na niższym stanowisku; bycie marketing managerem potraktuj wówczas jako swój cel zawodowy), 
  • umiejętność obsługi pakietu Microsoft Office.

Jak wygląda kwestia umiejętności: czym powinni charakteryzować się przyszli marketing managerowie? Oto cenne w zawodzie umiejętności miękkie: 

  • komunikatywność, 
  • kreatywność, 
  • odporność na stres, 
  • umiejętność zarządzania zespołem, 
  • odpowiedzialność,
  • zdolności analityczne.

W większości przypadków przydatne będzie także prawo jazdy kat. B. 

Marketing manager: CV

W CV marketing managera skup się na swoich osiągnięciach i opisz zajmowane przez Ciebie stanowiska oraz obowiązki, które pełniłeś. Napisz w życiorysie, jakie szkolenia ukończyłeś. Możesz (choć nie jest to konieczne) dopisać również podsumowanie zawodowe, w którym dokonasz krótkiej autoprezentacji. Jeżeli nie jesteś pewien, co powinno znaleźć się w CV managera ds. marketingu, możesz skorzystać z przygotowanego przez nas szablonu (szablon CV marketing managera: PDF) lub wzoru.

Wzór CV managera ds. marketingu

CURRICULUM VITAE

Rafał Trzciński

Numer telefonu: 987-654-321

Adres e-mail: rafal.trzcinski@mail.pl

Profil social media: pl.linkedin.com/in/rafal-trzcinski-13695738

Języki:

  • Angielski C1
  • Niemiecki B2

Kursy, szkolenia:

  • Uczestnictwo w szkoleniu Certyfikowany Trade Marketing Manager
  • Ukończone szkolenie Zarządzanie Marką

Zainteresowania:

  • Social media
  • Jazda konna

Doświadczenie zawodowe

Data: od 06.2017 do 05.2021 

Nazwa stanowiska: Marketing manager

Nazwa firmy: Mark-e-ting

  • Współtworzenie strategii marketingowej firmy
  • Nadzorowanie pracy działu marketingu
  • Prowadzenie kampanii marketingowych
  • Tworzenie budżetu marketingowego

Umiejętności twarde:

  • Umiejętność zarządzania kampaniami marketingowymi
  • Prawo jazdy kat. B
  • Znajomość pakietu Microsoft Office
  • Umiejętność prowadzenia profili w mediach społecznościowych

Umiejętności miękkie:

  • Umiejętność pracy pod presją
  • Komunikatywność
  • Zdolność analitycznego myślenia
  • Kreatywność

Edukacja:

Data: od 2016 do 2019 (ukończone)

Nazwa uczelni: Uniwersytet Łódzki

Profil/kierunek nauczania: Marketing

Data: od 2013 do 2016

Nazwa uczelni: Liceum Ogólnokształcące nr 1 w Warszawie

Profil/kierunek nauczania: Profil humanistyczny

List motywacyjny marketing managera

Pracodawcy doceniają zaangażowanie kandydatów. Możesz je okazać, tworząc list motywacyjny. Jeżeli nie jesteś pewien, jak powinien wyglądać ten dokument, sprawdź, jak napisać list motywacyjny.

Na początek uważnie przeczytaj ofertę pracy jako marketing manager. List motywacyjny powinien ściśle nawiązywać do jej treści – powinieneś wykazać, że spełniasz wymagania do pracy na tym stanowisku. Oto przykłady:

  • Moja kreatywność sprawia, że świetnie odnajdę się na tym stanowisku.
  • Dzięki skończonym studiom marketingowym posiadam dużą wiedzę teoretyczną oraz praktyczną, którą będę mógł zastosować w nowej pracy. 
  • Jako kierownik ds. marketingu w poprzedniej firmie przyczyniłem się do 5-procentowego wzrostu zysków przedsiębiorstwa oraz poprawy wizerunku marki.
  • Jestem osobą pełną energii i kreatywną. Współtworzyłem kampanię firmy X, która została okrzyknięta jedną z najgłośniejszych kampanii marketingowych roku 2020.
  • Posiadam kilkuletnie doświadczenie w pracy w marketingu. Po ostatniej kampanii marketingowej, którą nadzorowałem w poprzedniej firmie, odnotowano zainteresowanie produktami wyższe o 7% w stosunku do poprzedniego roku.

Czy manager marketingu to trudna praca?

Jeżeli działania, które wchodzą w zakres obowiązków managera ds. marketingu, to coś dla Ciebie, zapewne zastanawiasz się, czy to faktycznie tak trudna praca, jak zwykło się uważać. Ofert pracy nie brakuje – możesz aplikować wszędzie tam, gdzie funkcjonuje dział marketingu. Dużo trudniej jest zdobyć wymagane w większości firm doświadczenie. 

Zazwyczaj będziesz pracować w biurze oraz prawdopodobnie w terenie, mieć stały kontakt z innymi ludźmi. Możlia jest także praca zdalna lub praca hybrydowa, jednak większość marketing managerów ceni sobie kontakt twarzą w twarz i codzienną obecność w biurze, gdzie mogą na bieżąco zarządzać zespołem i reagować na zmiany rynku.

Manager ds. marketingu to praca w ogromnym stresie – z całą pewnością można zatem powiedzieć, że nie jest to łatwy zawód i nie każdy odnajdzie się na tym stanowisku. Musisz liczyć się również z tym, że jeśli firma nie będzie zadowolona z Twojej pracy, najpewniej w niedługim czasie znajdzie inną osobę na to miejsce – zawód managera ds. marketingu wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i tylko podołanie jej zagwarantuje Ci stabilne zatrudnienie. 

Wiesz już wszystko, co najważniejsze, na temat pracy marketing managera. Teraz możesz spróbować swoich sił, zatrudniając się w dziale marketingu. Powodzenia!

Oceń artykuł
3.4/5 (5)