Rysunkowa grafika: kartka na stole z napisem

Środowisko rekruterów zgodnie przyznaje: wraz z początkiem pandemii skończył się rynek pracownika. Kryzys dopada wiele firm – z czasem na rynku pracy pojawia się coraz więcej osób poszukujących nowego miejsca zatrudnienia. Oznacza to, że starając się o posadę, w najbliższych miesiącach będziesz konkurował z jeszcze większą liczbą kandydatów niż do tej pory. Według raportu GUS, w kwietniu 2020 roku odnotowano spadek zatrudnienia o 2,1% w stosunku do kwietnia 2019 roku oraz o 2,4% w stosunku do marca 2020 roku. Dane te dotyczą przedsiębiorstw z całego kraju.

Aby zwiększyć swoje szanse na znalezienie nowej pracy, powinieneś się zaprezentować się w sposób, który pozytywnie wyróżni Cię na tle innych osób. Dobra wiadomość jest taka, że są narzędzia, które to umożliwiają. Wciąż niewiele osób wie, jak napisać list motywacyjny. To szansa dla Ciebie! Dzięki lekturze tego artykułu dowiesz się:

 

Pisanie listu motywacyjnego – po co zadawać sobie trud?

Wiele osób z niechęcią podchodzi do pisania listu motywacyjnego. A przecież oferuje on szansę, by dać się poznać od najlepszej strony. W liście motywacyjnym można opowiedzieć o doświadczeniach, które nie zmieściłyby się w CV. Rekruterzy zwracają uwagę na cele, ambicje, sukcesy, pasje oraz dodatkowe umiejętności kandydatów. Oprócz kompetencji w grę wchodzi kwestia dopasowania kulturowego – jeśli dowiesz się, jak napisać list motywacyjny i dobrze się zaprezentujesz, rekruterowi łatwiej będzie ocenić, czy jako kandydat pasujesz do firmowej społeczności.

List motywacyjny odpowiada na pytanie, dlaczego potencjalny pracodawca miałby zatrudnić właśnie Ciebie. On też stara się odpowiedzieć Tobie na to samo pytanie, jedynie od innej strony – dlaczego miałbyś aplikować właśnie do tej firmy. Firma działa na poziomie employer brandingu (w tym odpowiednio skonstruowanego ogłoszenia rekrutacyjnego), Ty natomiast masz do dyspozycji metody autoprezentacji. Skorzystaj z nich i napisz list motywacyjny, który pomoże Ci wyróżnić się na tle tysięcy innych kandydatów.

 

Jak napisać dobry list motywacyjny – podstawowe wskazówki

Wiele osób korzysta z gotowych wzorów tekstowych znalezionych w sieci. Wyobraź sobie, co może myśleć i czuć rekruter, kiedy czyta po raz kolejny niemal identycznie sformułowaną treść. Nie popełniaj tego błędu. Znalezione przykłady listów motywacyjnych traktuj jedynie jako inspirację do przygotowania własnego projektu.

Wiadomości do rekruterów wysyłaj ze swojego oficjalnego adresu mailowego. Optymalnie, jeśli nazwa zbudowana jest z imienia i nazwiska lub inicjałów. Korzystaj z zaufanych domen, takich jak Gmail.com. W przeciwnym wypadku Twoja wiadomość może trafić do spamu. Zwróć też uwagę, by zamieścić ten sam adres mailowy w danych kontaktowych – zarówno w CV, jak i liście motywacyjnym.

Napisz list motywacyjny i dołącz go do CV, jeżeli poproszono o niego w ogłoszeniu. To pierwszy test na czytanie ze zrozumieniem. Jeżeli pominiesz napisanie listu motywacyjnego, jest duże ryzyko, że Twoja aplikacja zostanie odrzucona. Mimo wszystko zalecamy jednak, by dołączać go także wtedy, kiedy nie jest wymagany. Działanie to pomoże Ci wyróżnić się na tle innych osób.

List motywacyjny powinien być czytelny i schludny. Wybierz taki szablon, którego styl będzie nawiązywał do CV. Jeżeli nie czujesz się pewnie w projektowaniu graficznym, skorzystaj z kreatorów lub gotowych szablonów (darmowe dostępne są np. w serwisie Canva). Pisząc list motywacyjny, pamiętaj także o poniższych kwestiach:

  • Tekst powinien być łatwy do przeczytania – w dobrze napisanym liście motywacyjnym optymalny rozmiar czcionki wynosi przynajmniej 12 punktów
  • Z kolei objętość nie powinna być większa niż jedna strona A4 – dłuższy tekst może nie być przeczytany do końca
  • Przy zapisie wybierz format PDF. Dzięki temu zyskasz pewność, że na komputerze rekrutera Twój list motywacyjny będzie wyglądał tak samo, jak na Twoim.
  • W przypadku branży kreatywnej, nieszablonowe myślenie odgrywa ogromną rolę. Zamiast o tym mówić, pokaż! Postaw na oryginalną, zaskakują formę, która będzie stanowiła dodatkową próbkę Twoich możliwości.

Unikaj pustych haseł. Popularne zwroty typu „kreatywny, zmotywowany, pozytywnie nastawiony, wysokie umiejętności interpersonalne” niczego nie wnoszą. Podczas pisania listu motywacyjnego skupiaj się na konkretnych umiejętnościach i osiągnięciach, a następnie podeprzyj je przykładami.

Jeżeli dysponujesz dokumentami z referencjami od poprzednich pracodawców, warto je załączyć. Stanowią one potwierdzenie Twoich umiejętności.

Pisząc CV i list motywacyjny, zadbaj o ich spójność wizualną oraz językową. Oto przykład:

 

List motywacyjny

List motywacyjny

Przykładowe CV

CV

 

Jak napisać list motywacyjny – personalizacja

List motywacyjny powinien być skierowany do konkretnego odbiorcy – odradzamy przygotowywanie jednego szablonu i rozsyłanie go do wszystkich pracodawców. Adresatem może być zarówno firma, jak i rekruter lub menedżer działu – w zależności od tego, w jaki sposób aplikujesz i kto zajmuje się rekrutacją. W małych firmach list motywacyjny może trafić bezpośrednio do Twojego potencjalnego przełożonego, a w większych organizacjach trafi najprawdopodobniej do rąk rekrutera.

Jak zacząć list motywacyjny, by od pierwszych linijek tekstu czytający wiedział, że pismo to zostało przygotowane specjalnie dla niego? W pierwszym akapicie warto podkreślić, na jakie stanowisko aplikujesz i do której firmy – o ile w ogłoszeniu pojawiła się jej nazwa.

Zwróć uwagę, w jaki sposób firma komunikuje się poprzez sposób sformułowania ogłoszenia rekrutacyjnego, a także w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Linkedin) i na swojej stronie internetowej. Wiele możesz dowiedzieć się z naszego portalu z opiniami GoWork.pl – część pracodawców prowadzi aktywną komunikację z pracownikami. Twój potencjalny pracodawca również może korzystać z tego kanału komunikacji. Sprawdź, jakim językiem się posługuje. Jeżeli oficjalny styl komunikacji jest swobodny i potoczny, możesz zastosować podobny zabieg podczas pisania listu motywacyjnego.

 

Co napisać w liście motywacyjnym, aby się wyróżnić?

Ta część stanowi punkt wyjścia w pisaniu listu motywacyjnego. Im dokładniejszą analizę przeprowadzisz, tym bardziej zwiększysz swoją szansę na sukces. Wszystkie zebrane informacje wykorzystasz później w czwartym kroku.

Po pierwsze – znaj swoje USP (Unique Selling Proposition). Pojęcie to pochodzi z marketingu i odnosi się do unikalnej wartości, jaka proponowana jest ze strony marki dla konsumenta. Zastosowanie znajduje również w personal brandingu. Gorąco zachęcamy do tego, by aktywnie zarządzać swoim wizerunkiem jako kandydat i pracownik. Najpierw zdefiniuj unikalną wartość, jaką możesz wnieść do organizacji, a następnie opisz ją w liście motywacyjnym, opierając się o dowody.

Osobiste USP powinno być:

  • Konkretne i możliwe do zweryfikowania
  • Wyróżniające się na rynku pracy
  • Atrakcyjne i pożądane
  • Zgodne z realnymi potrzebami potencjalnego pracodawcy

Przed napisaniem listu motywacyjnego przyjrzyj się dokładnie elementom wymienionym w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Jakich umiejętności i doświadczeń pracodawca wymaga? Jakie projekty będziesz realizować na danym stanowisku? Co wchodzi w zakres odpowiedzialności? Postaraj się dowiedzieć także, z jakimi wyzwaniami zmaga się firma, do której aplikujesz. Może to być specyfika branży lub kontekstu społeczno-gospodarczego. Na przykład w czasach pandemii szczególnie ważna jest umiejętność szybkiego uczenia się oraz kompetencje cyfrowe.

Następnie zastanów się, które z Twoich doświadczeń (nie tylko z pracy zawodowej) stanowią dowód na to, że umiesz dostarczyć pożądaną wartość. Zdefiniuj konkretne, mierzalne osiągnięcia, i napisz o nich w liście motywacyjnym. Idealnie, jeśli jesteś w stanie oprzeć się na liczbach, choć oczywiście nie w każdym przypadku będzie to możliwe. Im bardziej precyzyjnie określisz, co udało Ci się dokonać, tym silniejszy argument zyskasz. Dzięki zebranym dowodom będziesz wiedział, jak napisać list motywacyjny, a co za tym idzie zdobędziesz także przewagę nad konkurencją.

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej – oprócz umiejętności ważne jest także dopasowanie kandydata do kultury organizacyjnej. Jeżeli system wartości firmy, do której aplikujesz, pokrywa się z Twoim, prawdopodobnie z większym zaangażowaniem przystąpisz do wspólnej realizacji wyznaczonego celu. Rekruterzy dobrze o tym wiedzą, dlatego zwracają na takie rzeczy uwagę. Oceniają także stopień dopasowania do zespołu, do którego dołączysz. Nawet na samodzielnym stanowisku często będziesz współpracować z innymi ludźmi. O ile na podstawie CV trudno jest wnioskować na temat czyjejś osobowości, tak list motywacyjny oferuje szersze możliwości. Zatem jeżeli w trakcie researchu na temat profilu organizacji dojdziesz do wniosku, że utożsamiasz się z nią, wspomnij o tym w liście motywacyjnym. Zwróć uwagę na wszelkie podobieństwa.

 

Jak napisać list motywacyjny – struktura

List motywacyjny podzielić można na 6 segmentów:

  1. Dane nadawcy i adresata
  2. Zwrot powitalny
  3. Przyciągający wstęp
  4. Perswazja
  5. Wezwanie do działania
  6. Zwrot końcowy i podpis

W dalszej części tekstu omówimy każdy punkt krok po kroku. Dzięki temu dowiesz się, jak napisać list motywacyjny.

struktura listu motywacyjnego

Krok 1 – Na początek: dane nadawcy i adresata

Formalnie pisanie listu motywacyjnego obejmuje zawarcie w nim informacji o danych nadawcy i adresata. Rozmieszczenie graficzne zależy od zastosowanego szablonu. Dane kontaktowe do siebie zamieścić możesz albo w oddzielnej kolumnie, albo u góry dokumentu. Wystarczy:

  • Imię i nazwisko
  • Data
  • Numer telefonu
  • Adres mailowy
  • Ewentualnie możesz dodać Twoje stanowisko.

Przykład:

Patrycja Nowak
Specjalista ds. content marketingu
1 maja 2000 r.
600600600
patrycja@nowak.pl

Poniżej zamieść dane osoby (imię, nazwisko, stanowisko) lub firmy, z którą się kontaktujesz. Zawsze staraj się dotrzeć do nazwiska konkretnej osoby, nie zawsze jednak będzie to możliwe. Zamieść także adres firmy, nawet jeśli wysyłasz dokument elektronicznie.

Przykład:

Paulina Kowalska
Specjalistka ds. rekrutacji
Firma X
Marszałkowska 999
00-000 Warszawa

Nie jest to konieczne, jeżeli zdecydujesz się na napisanie listu motywacyjnego w mniej formalnym wydaniu – wystarczy zwrot grzecznościowy i nazwisko osoby, jeśli je znasz.

 

Krok 2 – Jak zacząć list motywacyjny?

Zastanawiasz się pewnie teraz, jak zacząć list motywacyjny. Jaki zwrot grzecznościowy użyć? Zależy to od charakterystyki firmy, do której aplikujesz. Jeżeli wiesz, że panuje w niej luźna atmosfera i w ogłoszeniu zwracają się do Ciebie na „Ty”, list motywacyjny zacząć możesz zwracając się imiennie. Jeżeli jednak nie jest to określone i masz wątpliwości, opcja „Pan, Pani” jest bardziej bezpieczna. Oto przykłady:

  • Szanowna Pani/Szanowny Panie (imię i nazwisko),
  • Szanowni Państwo,
  • Szanowna Pani Prezes,
  • Aleksandro,
  • Drogi Zespole,

Pamiętaj, żeby po zwrocie grzecznościowym zamieścić przecinek, a następny wiersz zacząć od małej litery.

 

Krok 3 – Wstęp, który przyciągnie uwagę

Jeżeli nie wiesz jeszcze, co napisać w liście motywacyjnym to miej na uwadze, że wstęp jest dla Ciebie wielką szansą. Po przeczytaniu go rekruter zdecyduje, czy przejdzie do dalszej części tekstu. Musisz więc oczarować go już w pierwszych linijkach listu motywacyjnego. Wstęp powinien być chwytliwy, błyskotliwy, ale także krótki i konkretny. Przedstaw się i powiedz, skąd wiesz o ogłoszeniu – jeżeli to rekrutacja z polecenia, powołaj się na konkretną osobę. Wyjaśnij krótko, dlaczego chcesz dostać tę pracę.

Wstęp, który napiszesz w liście motywacyjnym, może być ugryziony na kilka sposobów:

  • Odwołaj się do wydarzeń z życia firmy: na przykład ostatnich sukcesów, otwarcia ciekawego projektu czy utworzenia stanowiska, na które aplikujesz
  • Powołaj się na osobę, która poleciła Twoją kandydaturę lub poinformowała Cię o otwarciu rekrutacji
  • Wspomnij o odniesionych sukcesach oraz o potrzebie dalszego rozwoju
  • Wyraź radość i podekscytowanie, szczególnie jeśli od dłuższego czasu interesujesz się tą firmą lub po zaznajomieniu się z jej profilem masz poczucie, że stanowi dla Ciebie idealne miejsce pracy
  • Powołaj się na wartości, misję, wizję oraz kulturę organizacyjną wskazując, że Ty także masz podobne cele
  • Napisz list motywacyjny w sposób kreatywny, wykraczający poza schematy. Znany jest nam przypadek kandydatki, która swoją motywację opisała… Wierszem.
  • Wpleć w wypowiedź odrobinę subtelnego, błyskotliwego humoru
  • Zainspiruj się technikami narracyjnymi. Pamiętaj jednak, wstęp w liście motywacyjnym nie powinien wynosić więcej niż jeden akapit, czyli około 3-4 zdania.

Przykład:

Szanowna Pani,

od lat obserwuję i podziwiam projekty realizowane przez Firmę X. Kiedy Anna Nowak, menedżer działu kreacji, powiedziała mi, że planują Państwo uruchomić rekrutację na stanowisko specjalisty ds. mediów społecznościowych, postanowiłam niezwłocznie wykorzystać tę okazję i zaproponować swoją kandydaturę. Praca w tak niesamowicie twórczym środowisku to spełnienie moich marzeń. Jest to także doskonałe pole do zagospodarowania umiejętności, które nabyłam w trakcie mojej kariery zawodowej – o której za chwilę opowiem.

 

Krok 4 – Pisanie listu motywacyjnego a perswazja

Jak napisać list motywacyjny, który przekona pracodawcę, że to Ty jesteś idealnym kandydatem? W tym miejscu postaw na rzeczowe argumenty. Język korzyści to kolejne narzędzie wywodzące się z marketingu. Każdy reklamowany obiekt można przedstawić z perspektywy walorów (jako opis cech) lub z perspektywy korzyści (co zyskuje odbiorca). Wykorzystaj go i napisz list motywacyjny w taki sposób, by pokazać rekruterowi, że Twoje kompetencje zaspokoją potrzeby istniejące w jego firmie. Zamiast skupiać się na swojej charakterystyce, pokaż, co faktycznie zrobiłeś i jakie efekty to przyniosło.

Wróć do informacji zebranych w trakcie analizy własnego wizerunku. Wybierz około 3-4 najlepiej rozwinięte i najbardziej adekwatne kompetencje, a następnie opisz je krótko. Nie musisz rozpisywać każdego szczegółu – opowiesz o nich na rozmowie kwalifikacyjnej. List motywacyjny ma przede wszystkim wzbudzić ciekawość, chęć poznania Cię lepiej.

Przykład:

Od 5 lat prowadzę liczne projekty związane z rozwijaniem marek dzięki działaniom w mediach społecznościowych. Jednym z nich było wprowadzenie na rynek nowego brandu odzieżowego. Byłam odpowiedzialna za przygotowanie całej strategii promocji marki w serwisach takich jak Youtube, Facebook oraz Instagram, a także przygotowywanie szerokiego spektrum contentu: od angażujących postów na Facebooku i Instagramie (średnio 800 reakcji i 50 komentarzy pod każdym postem po pierwszych 3 miesiącach działań, natomiast po 6 miesiącach liczby te wzrosły trzykrotnie) aż po filmy wideo z życia firmy publikowane na kanale YouTube (każdy film średnio 70 tysięcy wyświetleń po 3 miesiącach, 150 tysięcy po 6 miesiącach). Obecnie firma znajduje się w czołówce 5 najpopularniejszych marek odzieży produkowanej w Polsce.

 

Krok 5 – Jak napisać list motywacyjny, który wzywa do działania?

Pamiętasz widoczne w sklepach internetowych przyciski typu „kup teraz”? A może czytając artykuł w gazecie zetknąłeś się z frazami w stylu „podziel się z nami swoimi przemyśleniami – napisz do nas” ? Są to przykładowe wezwania do działania (Call To Action – CTA). Mają one na celu wywołanie konkretnego efektu, czyli określonego zachowania odbiorcy – najczęściej chodzi o sprzedanie produktu. Natomiast w przypadku pisania listu motywacyjnego, celem jest skłonienie osoby rekrutującej do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną.

 

wezwanie do działania w liście motywacyjnym

 

To doskonały sposób na zakończenie listu. Oto przykład, w jaki sposób możesz sformułować własne CTA:

Z wielką chęcią opowiem więcej podczas rozmowy rekrutacyjnej – o swoich doświadczeniach, a także tym, w jaki sposób moja praca przyczyni się do realizacji celów założonych przez Firmę X.

 

Krok 6 – Podpis na zakończenie

Formę końcowego zwrotu grzecznościowego dostosuj do tej, którą użyłeś na początku listu motywacyjnego. Oto przykłady:

  • Szanowna Pani, Szanowny Panie, Szanowni Państwo…
    … Z poważaniem/Z wyrazami szacunku
    Patrycja Nowak
  • Aleksandro, Drogi Zespole…
    Pozdrawiam serdecznie
    Patrycja Nowak

Zwróć uwagę, że po zwrocie pożegnalnym nie występuje przecinek, ani żaden inny znak interpunkcyjny. Nie jest wymagany podpis odręczny – w zupełności wystarczy, że podpiszesz się imieniem i nazwiskiem.

 

Rozmieszczenie listu motywacyjnego

Przykładowe rozmieszczenie sekcji w liście motywacyjnym
Orientacyjna objętość poszczególnych sekcji

 

Jak napisać list motywacyjny bez doświadczenia lub zmieniając branżę?

List motywacyjny jest szczególnie przydatny wtedy, kiedy zmieniasz branżę lub nie masz doświadczenia, a chciałbyś zwiększyć szansę na zatrudnienie w danej firmie. Jeżeli Twoje CV sugeruje zupełnie inną ścieżkę kariery, rekruter może uznać, że Twoja aplikacja jest przypadkowa, co poskutkuje odrzuceniem kandydatury. Natomiast jeśli napiszesz list motywacyjny, w którym wyjaśnisz swoją motywację do zmiany zawodu lub rozpoczęcia kariery w tej konkretnej firmie lub branży, rekruter spojrzy na Twoją aplikację z zupełnie innej perspektywy.

W liście motywacyjnym możesz opisać nie tylko sukcesy zawodowe, ale też wszelkie inne okoliczności, w których miałeś możliwość doskonalić swoje kompetencje: kursy, praktyki, staże, wolontariat, działalność w ramach kół naukowych, a nawet hobby. Wiele umiejętności znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach. Zastanów się, jak napisać list motywacyjny, by pokazać, jak wykorzystasz je w nowej pracy i co pracodawca może na tym zyskać.

Jeżeli przyszły zawód jest spójny z Twoimi zainteresowaniami, warto o tym wspomnieć. Istnieje bowiem znaczące prawdopodobieństwo, że będziesz w tę pracę bardziej zaangażowany niż ktoś, kto ma neutralny stosunek do swoich zadań. Pasja to dodatkowa motywacja, która może odegrać istotną rolę jako atut, pomimo braku formalnego doświadczenia na rynku pracy. Niektóre osoby w wolnym czasie na własną rękę uczyły się różnych kompetencji związanych z danym zawodem i osiągnęły już zdolność do samodzielnej pracy – weź to pod uwagę podczas pisania listu motywacyjnego. Nieformalne doświadczenie jest jak najbardziej cenne, pamiętaj tylko by je udokumentować. W przypadku zawodów kreatywnych, to portfolio będzie odgrywało kluczową rolę. Powołaj się na nie w liście motywacyjnym.

W każdym z powyższych przypadków miej na uwadze odnoszenie się do profilu umiejętności zamieszczonych w ogłoszeniu rekrutacyjnym.

 

Aplikujesz do tej samej firmy? Napisz list motywacyjny

Jak napisać list motywacyjny, jeżeli bierzesz udział w rekrutacji w ramach organizacji, w której aktualnie pracujesz? Pamiętaj, że posiadasz pewne atuty, które Cię wyróżniają spośród innych kandydatów. Po pierwsze, wzbudzasz większe zaufanie. Już raz podjęto decyzję o zatrudnieniu, musiałeś więc wywrzeć korzystne wrażenie. Dobrze znasz to środowisko: rozumiesz jego kulturę, zasady, oczekiwania, szybciej więc przejdziesz proces adaptacji do nowego stanowiska.

Rekrutowanie osób z wewnątrz wiąże się z wymiernymi korzyściami dla organizacji. Autorzy publikacji „Pomoc pracodawcom w zakresie doboru kandydatów do pracy – metody rekrutacji i selekcji” przygotowanej w ramach rządowego programu Eurodoradztwo wśród zalet wymieniają: oszczędność czasu i pieniędzy, możliwość weryfikacji kompetencji oraz jakości pracy kandydata, wzmacnianie pozytywnego wizerunku pracodawcy, a także pozyskiwanie osób o wysokiej motywacji do rozwoju w strukturze firmy. Istnieje więc duża szansa, że zyskasz większą przychylność ze strony pracodawcy.

Napisz list motywacyjny w taki sam sposób, jak gdybyś aplikował do innej organizacji. W tym przypadku również koncentruj się na dowodach. Posługuj się także językiem korzyści – wskaż, w jaki sposób zmiana stanowiska sprawi, że firma zyska jeszcze więcej na Twojej pracy. Jedyną istotną różnicę stanowi podkreślenie unikalnych atutów, które wyróżniają Cię jako osobę z wewnątrz.

Jeżeli znasz osobiście rekrutera, pisząc list motywacyjny, możesz pozwolić sobie na nieco bardziej swobodną formę, niż w przypadku rekrutacji do firmy zewnętrznej. Dostosuj się do norm, jakie obowiązują w Twojej organizacji.

Pisanie listu motywacyjnego – checklista

Na sam koniec mamy dla Ciebie jeszcze jedną sugestię. Aby mieć pewność, że podczas pisania listu motywacyjnego będziesz pamiętać o wszystkich detalach, skorzystaj z checklisty. Możesz skorzystać z naszej – przygotowaliśmy ją w oparciu o wskazówki zawarte w tym artykule.

 

jak napisać list motywacyjny

 

Podsumowując:

  1. Na rynku pracy w najbliższym czasie będzie coraz więcej kandydatów rywalizujących o posadę.
  2. Zastosowanie w praktyce powyższej wiedzy o tym, jak napisać list motywacyjny, pomoże Ci wyróżnić się na tle innych.
  3. Zdefiniuj swoje USP i napisz list motywacyjny, prezentując swoje możliwości z perspektywy korzyści: co pracodawca zyska dzięki zatrudnieniu Ciebie.
  4. Przygotuj dla każdego potencjalnego pracodawcy dedykowany list motywacyjny – unikaj powielania gotowych wzorów.
  5. Pamiętaj o zachowaniu właściwej struktury podczas pisania listu motywacyjnego: dane nadawcy i adresata, zwrot rozpoczynający, zachęcający wstęp, argumentacja oparta na dowodach, wezwanie do działania, zwrot końcowy, podpis.
  6. Jeżeli to Twoja pierwsza praca na danym stanowisku lub w nowej branży, znajdź argumenty potwierdzające Twoje umiejętności poza doświadczeniem zawodowym.
  7. Jeśli aplikujesz do firmy, w której obecnie pracujesz, przedstaw wynikające z tego Twoje unikalne atuty.

 

Wiesz już, jak napisać list motywacyjny. Życzymy zatem owocnych poszukiwań oraz sukcesów na dalszej drodze zawodowej! 🙂