Reklama

Czy można wykonywać dwa stanowiska na jednej umowie o pracę?

Kiedy pracownik może wykonywać dwa stanowiska na jednej umowie o pracę? Czy to jest w ogóle możliwe? Jakie są warunki? Na te i inne ważne pytania odpowiadamy poniżej!

Dwie osoby podające sobie dłonie
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_101183465_zbli%C5%BCenie-na-lekarza-p%C5%82ci-m%C4%99skiej-%C5%9Bciskaj%C4%85cego-d%C5%82o%C5%84-pacjentowi-z-koncepcj%C4%85-medycyny-i.html

Kodeks pracy dokładnie reguluje kwestie stosunku, jaki łączy pracodawcę i pracownika. Określa prawa i obowiązki obu stron. Czasem nawet mimo zgody między obiema stronami, pewnych rozwiązań nie da się wprowadzić do umowy, gdyż Kodeks pracy wprowadza ograniczenia. Dziś przyjrzymy się kwestii dwóch stanowisk w ramach jednej umowy o pracę.

Dwa stanowiska na jednej umowie o pracę – czy to możliwe? Tak! Jednak zarówno pracownika, jak i pracodawcę obowiązuje kilka zasad, do których każda ze stron musi się dostosować. Istnieją także warunki, bez których wykonywanie zadań na dwóch różnych stanowiskach na jednej umowie nie jest możliwe. Czy wtedy pracodawca zawiera z pracownikiem dwie umowy o pracę? Sprawdźmy. Zapraszamy do lektury!

Dwa stanowiska na jednej umowie o pracę: Kodeks pracy

Współpraca na podstawie umowy o pracę zobowiązuje najczęściej do wykonywania jednego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy. Zdarza się jednak, że pracownikowi zostaną również nałożone dodatkowe obowiązki, które mają być wykonywane na podstawie dotychczasowej lub nowej umowy.

Przepisy z Kodeksu pracy nie zabraniają pracodawcy powierzenia pracownikowi dodatkowych zadań. Jego obowiązkiem jest jedynie dodanie tej kwestii do obecnej umowy za pomocą np. aneksu.

Czy można mieć dwa stanowiska na jednej umowie?

Przepisy Kodeksu pracy nie określają, w jaki sposób obydwie strony umowy mają ustalić dany rodzaj pracy. Dlatego nie ma przeszkód, aby wykonywać dwa stanowiska na jednej umowie o pracę. Jest jeden warunek. Pracodawca musi zawrzeć taki zapis w treści umowy. Może zrobić to w trakcie zatrudnienia lub już na samym początku nawiązywania współpracy.

Czy dwa stanowiska na jednej umowie oznaczają nawiązywanie kolejnego stosunku pracy?

Wprowadzenie zmian do umowy o pracę dotyczących wykonywania obowiązków zawodowych na dwóch stanowiskach na jednej umowie, nie oznaczają nawiązywania kolejnego stosunku pracy. Jest to po prostu zwyczajny zapis, który można wprowadzić w trakcie zatrudnienia (aneks do umowy) lub na samym początku nawiązywania współpracy.

Dwa stanowiska na jednej umowie: o czym warto pamiętać?

Dwa stanowiska na jednej umowie o pracę to dwa razy więcej obowiązków i zadań, za które należy się lepsze wynagrodzenie. Dlatego pracownik i pracodawca muszą ustalić między sobą nowe warunki pracy i płacy w odniesieniu do każdego ze stanowisk.

Zapis dotyczący nowych zadań w umowie powinien określać dokładny wymiar czasu pracy i wynagrodzenia w odniesieniu do np. danej liczby godzin pracy/wymiaru etatu na dodatkowym stanowisku.

Zobacz też -> Błąd w umowie o pracę: jak poprawić? 

Dwa stanowiska na jednej umowie a badania u lekarza medycyny pracy

Dwa stanowiska na jednej umowie o pracę nie zobowiązują do konieczności przeprowadzenia kilku badań lekarskich. Jeśli przed nawiązaniem stosunku pracy na jednym stanowisku, pracownik wykonał badania wstępne u lekarza medycyny pracy, a następnie po kilku miesiącach pracodawca nałożył na pracownika dodatkowe obowiązki zawodowe wpisując je w aneks do obecnej umowy, to pracownik nie musi ponownie kierować się do lekarza medycyny pracy. Jednak są pewne wyjątki!

Zgodnie z art. 229 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy badania wstępne są niezbędne kiedy powierzenie dodatkowego stanowiska:

  • Dotyczy pełnoletniego pracownika, a na nowym stanowisku panują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe
  • Dotyczy pracownika młodocianego

Dwa stanowiska a badania okresowe

W przypadku badań okresowych, jeśli dwa stanowiska na jednej umowie dotyczą zupełnie różnych obowiązków zawodowych, zobowiązują również do wykonania badań okresowych. Jak sama nazwa wskazuje, obowiązują one tylko przez pewien czas, zależny on od rodzaju wykonywanej pracy.

Jeżeli dwa stanowiska uwzględnione na jednej umowie o pracę  są takie same, nie ma podstaw do wykonania badań okresowych pracownika. Jeśli jednak jest między nimi znacząca różnica, to badania okresowe są konieczne. Obowiązkiem pracodawcy jest monitorowanie okresu ich ważności, aby w razie konieczności ponowić badania okresowe pracownika u lekarza medycyny pracy.

Dwa stanowiska na jednej umowie a szkolenie BHP

Rozpoczynając pracę na etacie, każdy pracownik musi obowiązkowo przejść szkolenie z bezpieczeństwa i higieny pracy. Bez tego nie może rozpocząć wykonywania swoich nowych obowiązków zawodowych. Szkolenie jest zazwyczaj przypisywane do konkretnego stanowiska.

Zgodnie z art. 2373 Kodeksu pracy, pracodawca może odpuścić przeprowadzenie wstępnego szkolenia BHP tylko wtedy, gdy przedłuża umowę o pracę danemu pracownikowi na tym samym stanowisku, co poprzednio.


Szukasz pracy w Radomiu? Aplikuj na nasze oferty -> Praca Radom

Oceń artykuł
5/5 (1)