Kiedy pracownik może wykonywać dwa stanowiska na jednej umowie o pracę? Czy to jest w ogóle możliwe? Jakie są warunki? Na te i inne ważne pytania odpowiadamy poniżej!
Kodeks pracy dokładnie reguluje kwestie stosunku, jaki łączy pracodawcę i pracownika. Określa prawa i obowiązki obu stron. Czasem nawet mimo zgody między obiema stronami, pewnych rozwiązań nie da się wprowadzić do umowy, gdyż Kodeks pracy wprowadza ograniczenia. Dziś przyjrzymy się kwestii dwóch stanowisk w ramach jednej umowy o pracę.
Dwa stanowiska na jednej umowie o pracę – czy to możliwe? Tak! Jednak zarówno pracownika, jak i pracodawcę obowiązuje kilka zasad, do których każda ze stron musi się dostosować. Istnieją także warunki, bez których wykonywanie zadań na dwóch różnych stanowiskach na jednej umowie nie jest możliwe. Czy wtedy pracodawca zawiera z pracownikiem dwie umowy o pracę? Sprawdźmy. Zapraszamy do lektury!
Dwa stanowiska na jednej umowie o pracę: Kodeks pracy
Współpraca na podstawie umowy o pracę zobowiązuje najczęściej do wykonywania jednego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy. Zdarza się jednak, że pracownikowi zostaną również nałożone dodatkowe obowiązki, które mają być wykonywane na podstawie dotychczasowej lub nowej umowy.
Przepisy z Kodeksu pracy nie zabraniają pracodawcy powierzenia pracownikowi dodatkowych zadań. Jego obowiązkiem jest jedynie dodanie tej kwestii do obecnej umowy za pomocą np. aneksu.
Czy można mieć dwa stanowiska na jednej umowie?
Przepisy Kodeksu pracy nie określają, w jaki sposób obydwie strony umowy mają ustalić dany rodzaj pracy. Dlatego nie ma przeszkód, aby wykonywać dwa stanowiska na jednej umowie o pracę. Jest jeden warunek. Pracodawca musi zawrzeć taki zapis w treści umowy. Może zrobić to w trakcie zatrudnienia lub już na samym początku nawiązywania współpracy.
Czy dwa stanowiska na jednej umowie oznaczają nawiązywanie kolejnego stosunku pracy?
Wprowadzenie zmian do umowy o pracę dotyczących wykonywania obowiązków zawodowych na dwóch stanowiskach na jednej umowie, nie oznaczają nawiązywania kolejnego stosunku pracy. Jest to po prostu zwyczajny zapis, który można wprowadzić w trakcie zatrudnienia (aneks do umowy) lub na samym początku nawiązywania współpracy.
Dwa stanowiska na jednej umowie: o czym warto pamiętać?
Dwa stanowiska na jednej umowie o pracę to dwa razy więcej obowiązków i zadań, za które należy się lepsze wynagrodzenie. Dlatego pracownik i pracodawca muszą ustalić między sobą nowe warunki pracy i płacy w odniesieniu do każdego ze stanowisk.
Zapis dotyczący nowych zadań w umowie powinien określać dokładny wymiar czasu pracy i wynagrodzenia w odniesieniu do np. danej liczby godzin pracy/wymiaru etatu na dodatkowym stanowisku.
Zobacz też -> Błąd w umowie o pracę: jak poprawić?
Dwa stanowiska na jednej umowie a badania u lekarza medycyny pracy
Dwa stanowiska na jednej umowie o pracę nie zobowiązują do konieczności przeprowadzenia kilku badań lekarskich. Jeśli przed nawiązaniem stosunku pracy na jednym stanowisku, pracownik wykonał badania wstępne u lekarza medycyny pracy, a następnie po kilku miesiącach pracodawca nałożył na pracownika dodatkowe obowiązki zawodowe wpisując je w aneks do obecnej umowy, to pracownik nie musi ponownie kierować się do lekarza medycyny pracy. Jednak są pewne wyjątki!
Zgodnie z art. 229 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy badania wstępne są niezbędne kiedy powierzenie dodatkowego stanowiska:
- Dotyczy pełnoletniego pracownika, a na nowym stanowisku panują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe
- Dotyczy pracownika młodocianego
Dwa stanowiska a badania okresowe
W przypadku badań okresowych, jeśli dwa stanowiska na jednej umowie dotyczą zupełnie różnych obowiązków zawodowych, zobowiązują również do wykonania badań okresowych. Jak sama nazwa wskazuje, obowiązują one tylko przez pewien czas, zależny on od rodzaju wykonywanej pracy.
Jeżeli dwa stanowiska uwzględnione na jednej umowie o pracę są takie same, nie ma podstaw do wykonania badań okresowych pracownika. Jeśli jednak jest między nimi znacząca różnica, to badania okresowe są konieczne. Obowiązkiem pracodawcy jest monitorowanie okresu ich ważności, aby w razie konieczności ponowić badania okresowe pracownika u lekarza medycyny pracy.
Dwa stanowiska na jednej umowie a szkolenie BHP
Rozpoczynając pracę na etacie, każdy pracownik musi obowiązkowo przejść szkolenie z bezpieczeństwa i higieny pracy. Bez tego nie może rozpocząć wykonywania swoich nowych obowiązków zawodowych. Szkolenie jest zazwyczaj przypisywane do konkretnego stanowiska.
Zgodnie z art. 2373 Kodeksu pracy, pracodawca może odpuścić przeprowadzenie wstępnego szkolenia BHP tylko wtedy, gdy przedłuża umowę o pracę danemu pracownikowi na tym samym stanowisku, co poprzednio.
Szukasz pracy w Radomiu? Aplikuj na nasze oferty -> Praca Radom
Jak sądzisz, czy dwa stanowiska na jednej umowie to częsta praktyka? A może sam pracujesz na dwóch stanowiskach w ramach jednej umowy i zechciałbyś podzielić się praktycznymi aspektami tego rozwiązania? Czekamy na Twoją odpowiedź na Forum: dwa stanowiska na jednej umowie 🙂
Dzień dobry. Pracuje w pewnej firmie już cztery lata. Półtora roku temu zmieniono mi stanowisko pracy z powodu rzekomo braku pracy na moim stanowisku … Do dnia dzisiejszego, a minęły już dawno 3 miesiące nie dostałem aneksu ani nowej umowy, ani zakresu obowiązków a nic innego związanego z nowym stanowiskiem pracy … Czy w związku z taka sytuacją mogę rozwiązać umowę o prace bez okresu wypowiedzenia czy obowiązują mnie dalej 3 miesiące wypowiedzenia. Dodam ze na stanowisku na które chciałem wrócić znaleźli sobie niedawno innego pracownika … Dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam serdecznie.
Wojcie,
co do zasady, w przypadku uzasadnionych potrzeb pracodawcy, bez wypowiedzenia zmieniającego, możliwe jest powierzenie pracownikowi innej pracy niż ta określona w umowie o pracę na okres nie przekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, pod warunkiem jednak, że nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika (art. 42 Kodeksu pracy).
Jeśli natomiast wykonywanie przez pracownika owej innej pracy miałoby trwać powyżej 3 miesięcy lub też wiązałoby się to z obniżeniem wynagrodzenia i nie odpowiadałoby kwalifikacjom pracownika, to konieczne jest wystosowanie przez pracodawcę wypowiedzenia zmieniającego, które powinno zostać dokonane na piśmie. Kodeks pracy w tym przypadku wyraźnie zastrzega, że jeżeli pracownikowi nie zaproponowano nowych warunków na piśmie, to uznaje się, że takiego wypowiedzenia w ogóle nie dokonano, a pracownik pracuje nadal na dotychczasowych warunkach.
Odnosząc się do możliwości skorzystania z opcji rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia, to przywołując art. 55 Kodeksu pracy, pracownik może to zrobić w dwóch sytuacjach: gdy zostanie wydane orzeczenie lekarskie stwierdzające szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, a pracodawca nie przeniesie go w terminie wskazanym w orzeczeniu lekarskim do innej pracy oraz w przypadku, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika.
W związku z tym, że wypowiedzenie zmieniające traktowane jest jak wypowiedzenie umowy o pracę, to nawet jeżeli uznalibyśmy, że pracodawca naruszył przepisy o wypowiadaniu umów (przede wszystkim nie przedstawił nowych warunków na piśmie), a tym samym naruszył swój podstawowy obowiązek (głównie ten wyrażony w art. 94 pkt 1 Kodeksu pracy – obowiązek zaznajamiania pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami), to niestety uprawnienie do rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia wygasa po upływie 1 miesiąca od uzyskania przez pracownika wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy w ten sposób.
Wojcie, w obecnej sytuacji możesz spróbować rozwiązania umowy za porozumieniem stron lub też z zachowaniem okresu wypowiedzenia wskazanym w Twojej umowie o pracę.
Pozdrawiam
Ekspert GoWork