Reklama

Jak otworzyć biuro nieruchomości? Poradnik krok po kroku, wymagania

Czy aby założyć biuro nieruchomości, trzeba mieć licencję do prowadzenia tego typu działalności? Jak zacząć? Wyjaśniamy, jakie prawa ma pośrednik w obrocie nieruchomościami. Wszystkie poniższe informacje są niezbędne, jeśli chcesz wiedzieć, jak prawidłowo założyć biuro nieruchomości. Zapraszamy do lektury.

Kobieta tłumaczy jak założyć biuro nieruchomości

Po deregulacji zawodów w 2014 roku, biuro nieruchomości może założyć praktycznie każdy. Nie potrzeba żadnych licencji, zezwoleń, koncesji ani innych dokumentów, które poświadczałyby prawidłowość wykonywania zawodu pośrednika. Stąd pytanie: jak założyć biuro nieruchomości? Z czym wiąże się prowadzenie takiej działalności? W tym artykule wyjaśniamy, jak prawidłowo krok po kroku założyć biuro nieruchomości. Jak zachęcić do siebie klientów? Jakie są prawa agenta nieruchomości?

Jak założyć biuro nieruchomości?

Zanim przejdziemy do wyjaśnienia krok po kroku jak założyć biuro nieruchomości, zajmijmy się kwestią obszaru działań tego rodzaju biznesu.

Prowadzenie biura nieruchomości wiąże się z następującymi czynnościami:

  • świadczenie odpłatnych usług. Ich celem jest pomoc w zakupie, doradztwie, sprzedaży, najmie lub dzierżawie nieruchomości;
  • prezentowanie nieruchomości danemu klientowi;
  • prowadzenie negocjacji;
  • weryfikowanie stanu prawnego oraz faktycznego nieruchomości;
  • zbieranie danych i dokumentów;
  • branie udziału w uzgadnianiu treści umów najmu, sprzedaży, dzierżawy i tym podobne.

Co jeszcze jest istotne, jeśli chcesz wiedzieć jak otworzyć biuro nieruchomości? Pośrednik w obrocie nieruchomościami powinien również badać stan prawny oraz stan faktyczny danej nieruchomości, a także znać jej historię. Co więcej, jeśli jest to konieczne, udzielać rad w razie problemów, organizować spotkania z prawnikiem, załatwić wszystkie pozwolenia i dokumenty związane z nieruchomością oraz pomóc uzyskać najlepszy kredyt hipoteczny z banku i umówić klienta z notariuszem.

Ważne! Każda umowa podpisywania z klientem zawiera dodatkowo szczegółowy zakres czynności w obrocie nieruchomościami.

Jakie są wymagania do prowadzenia własnego biura nieruchomości?

W związku z deregulacją zawodów od 1 stycznia 2014 roku nie ma wymogu posiadania licencji zawodowej do prowadzenia działalności w obrocie nieruchomościami. To znaczy, że każdy, bez wyjątku, może założyć biuro nieruchomości i być jego pośrednikiem.

Jedynym warunkiem jest wykupienie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (ubezpieczenie OC) za ewentualne szkody w związku z wykonywaniem czynności pośrednictwa.

Jakie są prawa pośrednika?

Jeśli jesteś ciekaw, jak założyć biuro nieruchomości, musisz najpierw znać prawa pośrednika w obrocie nieruchomościami. Przy wykonywaniu obowiązków na podstawie umowy pośrednictwa, pośrednik ma pełne prawo do wglądu, pobierania odpisów, wypisów i zaświadczeń do następujących dokumentów:

  • ksiąg wieczystych;
  • ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
  • katastru nieruchomości;
  • ewidencji ludności w obrębie obowiązku meldunkowego;
  • rejestru cen i wartości danej nieruchomości oraz osób, które mają spółdzielcze prawo własnościowe oraz prawo w odrębnej własności lokalu;
  • świadectw charakterystyki energetycznej;
  • tabel i map taksacyjnych;
  • planów miejscowych, studiów uwarunkowań oraz kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, a także o decyzji warunkach zabudowy i zagospodarowania danego terenu.

Jak założyć biuro nieruchomości? Krok po kroku

Na samym początku należy wybrać formę prawną biura nieruchomości, czyli: jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka cywilna. Następnie wskazać formę opodatkowania swojej działalności na przykład: opodatkowanie na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym.

Opodatkowanie na zasadach ogólnych wynosi 17 procent dochodu (dla dochodów uzyskanych do kwoty 85 528 złotych) albo 32 procent dochodu (dla nadwyżki kwoty uzyskanej powyżej 85 528 złotych).

Określ kod Polskiej Klasyfikacji Działalności firmy

Kolejnym krokiem do tego, aby założyć biuro nieruchomości, jest podanie obszaru działalności twojej firmy, czyli kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności (kodu PKD). Ten kod określa się na etapie składania wniosku o rejestrację działalności.

Kod Polskiej Klasyfikacji Działalności do biura nieruchomości to PKD 68.31.Z. Obejmuje on działalność w zakresie pośrednictwa lub doradztwa i szacowania wartości nieruchomości związanych z jej sprzedażą, kupnem czy dzierżawą.

Podejmij decyzję w kwestii prowadzenia księgowości

Jeśli chcesz założyć biuro nieruchomości oraz zarejestrować własną działalność gospodarczą, musisz zdecydować się, czy chcesz sam prowadzić księgowość firmy, czy jednak wolisz powierzyć to zadanie wyspecjalizowanemu podmiotowi. Większość przedsiębiorców wybiera teraz księgowość internetową w biurze rachunkowym online.

Zarejestruj firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz do Krajowego Rejestru Sądowego

Jeśli dopełniłeś wszystkich wcześniej wspomnianych formalności niezbędnych do założenia własnej działalności, musisz wpisać się do:

  • Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (mowa o wpis do CEIDG) – jeśli zamierzasz prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą lub jesteś wspólnikiem spółki cywilnej;
  • rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) – obejmuje wszystkie spółki handlowe oraz stowarzyszenia.

Szukasz pracy w Krakowie? Aplikuj na nasze oferty praca Kraków

Oceń artykuł
3/5 (2)