Czy aby założyć biuro nieruchomości, trzeba mieć licencję do prowadzenia tego typu działalności? Jak zacząć? Wyjaśniamy, jakie prawa ma pośrednik w obrocie nieruchomościami. Wszystkie poniższe informacje są niezbędne, jeśli chcesz wiedzieć, jak prawidłowo założyć biuro nieruchomości. Zapraszamy do lektury.

Branża rynku nieruchomości jest w ostatnich latach bardzo chłonna. Ludzie nie tylko chcą mieć własne lokum, lecz także traktują domy i mieszkania jako źródło inwestycji. Dlatego też wiele osób odnalazło w nieruchomościach swoją pasję i pomaga ludziom w znalezieniu odpowiedniej inwestycji. W dzisiejszym artykule przeanalizujemy kwestie otwarcia własnego biura nieruchomości.
Spis treści
Otwarcie własnego biura nieruchomości
Po deregulacji zawodów w 2014 roku, biuro nieruchomości może założyć praktycznie każdy. Nie potrzeba żadnych licencji, zezwoleń, koncesji ani innych dokumentów, które poświadczałyby prawidłowość wykonywania zawodu pośrednika. Stąd pytanie: jak założyć biuro nieruchomości? Z czym wiąże się prowadzenie takiej działalności? W tym artykule wyjaśniamy, jak prawidłowo krok po kroku założyć biuro nieruchomości. Jak zachęcić do siebie klientów? Jakie są prawa agenta nieruchomości?
Z czym wiąże się prowadzenie biura nieruchomości?
Zanim przejdziemy do wyjaśnienia krok po kroku jak założyć biuro nieruchomości, zajmijmy się kwestią obszaru działań tego rodzaju biznesu.
Prowadzenie biura nieruchomości wiąże się z następującymi czynnościami:
- świadczenie odpłatnych usług. Ich celem jest pomoc w zakupie, doradztwie, sprzedaży, najmie lub dzierżawie nieruchomości;
- prezentowanie nieruchomości danemu klientowi;
- prowadzenie negocjacji;
- weryfikowanie stanu prawnego oraz faktycznego nieruchomości;
- zbieranie danych i dokumentów;
- branie udziału w uzgadnianiu treści umów najmu, sprzedaży, dzierżawy i tym podobne.
Praca we własnym biurze nieruchomości
Co jeszcze jest istotne, jeśli chcesz wiedzieć jak otworzyć biuro nieruchomości? Pośrednik w obrocie nieruchomościami powinien również badać stan prawny oraz stan faktyczny danej nieruchomości, a także znać jej historię. Co więcej, jeśli jest to konieczne, udzielać rad w razie problemów, organizować spotkania z prawnikiem, załatwić wszystkie pozwolenia i dokumenty związane z nieruchomością oraz pomóc uzyskać najlepszy kredyt hipoteczny z banku i umówić klienta z notariuszem.
Ważne! Każda umowa podpisywania z klientem zawiera dodatkowo szczegółowy zakres czynności w obrocie nieruchomościami.
Wymagania do prowadzenia własnego biura nieruchomości
Od 2014 roku deregulacja zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami sprawiła, że prowadzenie tej działalności nie wymaga już licencji zawodowej. To oznacza, że każda osoba pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, może założyć biuro nieruchomości. Nie potrzebujesz koncesji ani zezwoleń, choć nadal istnieje obowiązek posiadania odpowiedniego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) przed wykonaniem pierwszej czynności związanej z pośrednictwem.
Jakie są prawa pośrednika?
Jeśli jesteś ciekaw, jak założyć biuro nieruchomości, musisz najpierw znać prawa pośrednika w obrocie nieruchomościami. Przy wykonywaniu obowiązków na podstawie umowy pośrednictwa, pośrednik ma pełne prawo do wglądu, pobierania odpisów, wypisów i zaświadczeń do następujących dokumentów:
- ksiąg wieczystych;
- ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
- katastru nieruchomości;
- ewidencji ludności w obrębie obowiązku meldunkowego;
- rejestru cen i wartości danej nieruchomości oraz osób, które mają spółdzielcze prawo własnościowe oraz prawo w odrębnej własności lokalu;
- świadectw charakterystyki energetycznej;
- tabel i map taksacyjnych;
- planów miejscowych, studiów uwarunkowań oraz kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, a także o decyzji warunkach zabudowy i zagospodarowania danego terenu.
Jak założyć biuro nieruchomości? Krok po kroku
Na samym początku należy wybrać formę prawną biura nieruchomości, czyli: jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka cywilna. Pod względem organizacyjnym, biuro nieruchomości można prowadzić w różnych formach prawnych: od jednoosobowej działalności gospodarczej, przez spółki cywilne, po spółki handlowe (np. spółka z o.o.). Wybór formy prowadzenia działalności zależy od osobistych preferencji oraz skali planowanego biznesu. Pamiętaj również, że niezależnie od formy, prowadzenie biura nieruchomości wiąże się z obowiązkiem rejestracji działalności oraz zgłoszeniem odpowiedniego kodu PKD dla tej branży.
1. Wybór formy prawnej działalności
Pierwszym krokiem jest decyzja, w jakiej formie prawnej chcesz prowadzić swoje biuro nieruchomości. Możesz zdecydować się na jednoosobową działalność gospodarczą lub różne formy spółek (np. cywilną, z o.o.). Jednoosobowa działalność gospodarcza to najprostsza opcja, szczególnie dla osób, które planują działać samodzielnie. Jeśli jednak zamierzasz współpracować z innymi osobami, warto rozważyć spółkę cywilną lub spółkę z o.o..
2. Rejestracja działalności gospodarczej
Aby zarejestrować działalność gospodarczą, należy zgłosić ją do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) dla jednoosobowych firm lub spółek cywilnych. Można to zrobić online, osobiście w urzędzie lub wysyłając formularz listem. W przypadku spółek kapitałowych, rejestracja odbywa się w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).
3. Wybór kodu PKD
Każda działalność musi być przypisana do odpowiedniego kodu PKD. W przypadku biura nieruchomości obowiązującym kodem jest PKD 68.31.Z, który obejmuje pośrednictwo w kupnie, sprzedaży i wynajmie nieruchomości.
4. Ubezpieczenie OC
Pośrednicy w obrocie nieruchomościami są zobowiązani do posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC), które zabezpiecza ich przed ewentualnymi roszczeniami wynikającymi z błędów w wykonywanej pracy. Ubezpieczenie to powinno być wykupione przed rozpoczęciem działalności pośredniczącej.
5. Wybór formy opodatkowania
Właściciele biur nieruchomości mogą wybrać jedną z kilku form opodatkowania: zasady ogólne, podatek liniowy, lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Warto skonsultować się z księgowym, aby dobrać najkorzystniejszą opcję, biorąc pod uwagę przewidywane przychody i koszty.
6. Zakup narzędzi pracy
Do prowadzenia biura nieruchomości niezbędne będą różne narzędzia, takie jak program CRM do zarządzania klientami, sprzęt biurowy (komputer, telefon, aparat fotograficzny), a także środki transportu. Nowoczesne systemy zarządzania danymi klientów mogą znacznie usprawnić codzienną pracę.
7. Marketing i budowanie marki
Warto zainwestować w dobrą stronę internetową oraz marketing online, aby dotrzeć do szerokiego grona klientów. Skuteczne narzędzia to media społecznościowe, wizytówki w Google oraz reklamy internetowe, np. w Google Ads.
Każdy z tych kroków wymaga przemyślenia, ale jeśli zostaną one zrealizowane z należytą starannością, własne biuro nieruchomości może stać się dobrze prosperującym biznesem.
Szukasz pracy w Krakowie? Aplikuj na nasze oferty praca Kraków
UX Twojego bloga jest optymalne i nowatorskie, ostylowanie CSS sprawia wrażenie świeżości fajnie też że zadbałeś o detale to „kuje” w oczy. Długo pracowałeś nad jego realizacją ?
Stylistyka, interpukcja Twojej wypowiedzi kłuje w oczy, dosłownie 🙂