Burza mózgów jest jedną z najpopularniejszych metod, które sprawdzają się w przypadku generowania nowych pomysłów i rozwiązań w firmie. Dowiedz się, jak należy ją przeprowadzić, aby odnieść same zadowalające efekty i nie mieć poczucia zmarnowanego czasu.
Spis treści
Burza mózgów – co to jest?
Burza mózgów jest jedną z najpopularniejszych technik, które mobilizują do twórczego myślenia, rozwiązywania problemów, wymiany zdań i kreatywnych pomysłów. Termin ten został stworzony w latach 50. XX wieku przez Alexa Osborna – menedżera, twórcę metody heurystycznej oraz autora wielu książek o metodach kreatywnego myślenia.
Jednak, aby skutecznie przeprowadzić takie spotkanie i po jego zakończeniu nie mieć poczucia straconego czasu, należy zapoznać się z kilkoma niezbędnymi zasadami, które przydadzą się zarówno dla uczestników, jak i liderów grupy.
Jakie są zasady burzy mózgów?
- Każdy uczestnik burzy mózgów powinien móc swobodnie wyrażać swoje zdanie i dzielić się pomysłami. Tworzenie krytycznej i pretensjonalnej atmosfery w grupie zniechęca do jakiejkolwiek współpracy
- Nie oceniaj i nie krytykuj pomysłów zaraz po ich “wyjściu na światło dzienne”
- Zastosuj ograniczniki czasowe. Dzięki nim uczestnicy są zmotywowani do skupienia się na jednej rzeczy przez dany okres czasu, bez zbędnego przedłużania i „myślenia o niebieskich migdałach”. Lider powinien również dokładnie sprecyzować powód spotkania i zachęcić grupę do zapisywania wszystkich pomysłów, które tylko wpadną im do głowy
Ponadto, aby wspomóc grupę w burzy mózgów, zadaj konkretne pytanie, które wyjaśni istotę problemu. Pamiętaj, że w tym przypadku nie liczy się jakość, a ilość pytań złożonych w odpowiedniej konstrukcji. Spotkanie możesz przeprowadzić w biurze lub w dowolnie wybranym przez siebie miejscu, które wspomoże grupę w kreatywnym i otwartym myśleniu. Nie zapominaj o pomocnych narzędziach, takich jak flipchart, karteczki i flamastry.
Burza mózgów składa się również na trzy jasno określone etapy. Są nimi:
- Przygotowanie – zebranie uczestników, określenia czasu i miejsca spotkania, poinformowanie o tym, jaki jest powód i temat burzy
- Praca kreatywna i zbieranie pomysłów
- Selekcja, analiza i weryfikacja pomysłów
Sprawdź również: Zarządzanie projektem – na czym polega? Jakie są metody?
Jakie są zalety burzy mózgów?
Dzięki burzy mózgów jesteśmy w stanie szybciej i łatwiej wykrywać problemy, które pojawiają się w trakcie pracy. Czujemy się bardziej zmotywowani do twórczego myślenia, szukamy wielu możliwości rozwiązań oraz uczymy się współpracować i integrować w grupie, co ma ogromny wpływ na jakość prowadzonego projektu.
Współpraca z ludźmi inspiruje i pobudza do działania. Grupowe spotkania pozwalają nam wytworzyć wiele oryginalnych pomysłów, opierających się na kreatywnym myśleniu i wiedzy oraz doświadczeniu wszystkich uczestników. W przeciwieństwie do pracy w pojedynkę burza mózgów przynosi naprawdę wiele pozytywnych efektów. To jedna z metod, która świetnie sprawdza się w nowoczesnych metodach zarządzania zespołem. Oparta jest bowiem na ścisłej współpracy i zaufaniu do wiedzy i doświadczenia każdego członka zespołu. Każdy manager doskonale wie, że wprowadzenie zwyczaju burzy mózgów sprawia, że codzienne problemy są znacznie szybciej i sprawniej rozwijane przez cały zespół, który wspólnie tworzy skuteczne rozwiązania oparte o swoje doświadczenia.