Reklama

Marketing internetowy firmy – lepiej zatrudnić pracownika czy agencję?

Marketing internetowy firmy można powierzyć agencji marketingowej lub też zatrudnić pracownika, który stale będzie koncentrował się na marketingu tylko jednej firmy. Często przedsiębiorcy stosują także system łączony. Kiedy warto zatrudnić pracownika, a kiedy wystarczy współpraca z samą agencją?

Mężczyzna stojący przed napisem marketing
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_129625734_zestresowany-m%C5%82ody-biznesmen-patrz%C4%85cy-na-szkic-marketingowy-na-tle-bia%C5%82ej-%C5%9Bciany-z-ikonami-internetu.html

Prowadzenie biznesu często wymaga podjęcia ważnych i trudnych decyzji. Jeśli firma ma się rozwijać, trzeba dążyć do optymalizacji kosztów, lecz jednocześnie nie zaniedbując przy tym dążenia do realizacji celów firmy. Nie ze wszystkiego możemy zrezygnować, jednak czasem dostępne są alternatywne rozwiązania. Tak jest w przypadku działań marketingowych. Te można powierzyć agencji marketingowej lub stworzyć rozbudowany dział, który będzie spełniał szczegółowe wytyczne przedsiębiorstwa.

Marketing internetowy firmy – dlaczego jest tak ważny?

Marketing, czyli działania na rzecz wzmocnienia sprzedaży i podniesienia zysków firmy jest obowiązkowym punktem do realizacji w każdym przedsiębiorstwie. Oczywiście w znacznie lepszej pozycji są firmy, które już są znane w danym regionie i mają wypracowaną pozycję na rynku. Jednak nawet w takiej sytuacji, stale trzeba być czujnym, ponieważ konkurencja nie śpi. Inwestując w marketing, zwiększamy świadomość na temat istnienia naszych produktów i usług. Rośnie nasza rozpoznawalność, a co za tym idzie, klienci częściej decydują się na wejście w interakcje z firmą. Mowa nie tylko o dokonaniu zakupów, lecz zainteresowaniem ofertą firmy w ogóle.

Firma działa dzięki zdobywanym zyskom. Aby je pomnażać, musi docierać także do większej liczby potencjalnych klientów. Miejscem, w którym ma taką możliwość jest internet. To właśnie marketing internetowy stanowi obecnie największą dźwignię handlu. Ludzie codziennie spędzają godziny, przeglądając różne źródła internetowe, social media, blogi, czy serwisy newsowe. Praktycznie w każdym miejscu w internecie możemy zamieścić reklamę, która bezpośrednio pokieruje użytkownika do naszej firmy. Firma musi mieć własną stronę internetową, koniecznie wysoko umieszczoną w wyszukiwarce Google oraz być obecna w social mediach.

Znaczenie marketingu internetowego w biznesie doprowadziło do powstania agencji wspierających marketing firmy. Przedsiębiorstwa otwierają także własne działy, które stale podejmują różne działania marketingowe. Są one potrzebne praktycznie cały czas, lecz także ad hoc, np. w sytuacji kryzysowej, w przypadku wypuszczania nowych produktów na rynek, czy w momencie, gdy konkurencja zaczyna nas wyprzedzać.

Komu powierzyć marketing internetowy firmy? 

Marketing rozwija się obecnie na ogromną skalę. Wiele przedsiębiorczych osób zastanawia się, jak zacząć w marketingu internetowym, ponieważ jest to bardzo rozchwytywana branża, co widać choćby po liczebności ofert pracy. Jednak przedsiębiorcy, którzy poszukują specjalistów, nie są już zmuszeni do budowania zespołu, który zajmie się marketingiem firmy od podstaw. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszy się outsourcing. Jest to powierzenie zadań w firmie zewnętrznej. Taki sposób stosowany jest zarówno w marketingu, jak i branży IT, czy księgowości.

Rynek reklamy stale się rozwija, o czym świadczą wyniki raportu Publicis Groupe Polska, z których wynika, że w pierwszym półroczu 2023 roku wartość rynku reklamowego przekroczyła 5,6 miliarda złotych. To wartość wyższa od roku poprzedniego o 6,7%. Poszukując w sieci rozwiązań dla biznesu, szybko zauważamy, jak duża konkurencja panuje na rynku marketingu. Agencje marketingowe prześcigają się w opracowywaniu ofert jak najlepiej odpowiadających na potrzeby klientów. Nie każdy jednak chce korzystać z usług agencji. Mamy do dyspozycji także inne opcje.

Korzystanie z usług agencji marketingowych

Agencja marketingowa to przedsiębiorstwo zajmujące się opracowywaniem strategii marketingowych i ich realizacją na zlecenie przedsiębiorców prowadzących własne biznesy. Agencje oferują pewne pakiety usług, czyli koncentrują się np. tylko na usługach SEO (pozycjonowanie stron), tylko na mediach społecznościowych firmy lub łączą kompleksową obsługę w ramach jednej ceny. Niektóre mają w swojej ofercie także działania z zakresu IT, np. tworzenie stron internetowych. Obsługują także klientów, którzy mają szczególne oczekiwania przy wykorzystaniu określonego budżetu. W agencji marketingowej pracują specjaliści z różnych dziedzin. Można powiedzieć, że to taki dział marketingu, który nie podlega bezpośrednio pod jedną firmę, lecz obsługuje wielu przedsiębiorców jednocześnie. Agencje są od razu wyposażone w szereg niezbędnych narzędzi marketingowych. Koncentrują się na celach, które przedsiębiorca chce osiągnąć. Wybierają do tego najlepszą ścieżkę.

Z agencją należy zawrzeć umowę o świadczenie usług. Agencja sama także potrzebuje czasu na poznanie sytuacji firmy oraz dostępu do jej narzędzi, np. CMS-a. Do zadania agencji należy prowadzenie kampanii, zarządzanie nią, także dodawanie treści (content marketing). Wszystko zależy od warunków umowy. Efektywność działań agencji możemy także śledzić. Zwykle w ramach współpracy odbywają się spotkania, których celem jest omówienie postępów kampanii.

Zatrudnienie specjalisty ds. marketingu

Zatrudnienie osoby, która będzie czuwała nad marketingiem firmy, wydaje się najbardziej oczywistym rozwiązaniem dla przedsiębiorcy. W końcu firmę tworzą ludzie oraz jej kultura organizacyjna. Agencje marketingowe nie są częścią firmy, a pracownik tak. Podczas gdy agencje marketingowe realizują pewien zakres usług, specjalista od marketingu to osoba, która ciągle jest w firmie i można z nią realizować wszelkie projekty, jakie tylko przyjdą nam do głowy. 

Pracownik troszczy się wyłącznie o zadania w firmie, w której jest zatrudniony. To cele tej firmy są najistotniejsze i sam postrzegany jest przez pryzmat ich realizacji. Jednak nawiązanie współpracy z pracownikiem wymaga zawarcia umowy o pracę i przestrzegania przepisów Kodeksu pracy. Wiąże się także z procesem rekrutacji, który już sam w sobie jest kosztowny, a nie daje pewności że znajdziemy odpowiednią osobę na to miejsce. Pracownika trzeba także wdrożyć oraz zlecać mu konkretne zadania do wykonania.

Współpraca z freelancerem

Freelancer, czyli tzw. wolny strzelec, to osoba, która nie jest zatrudniona w firmie, nie prowadzi rozbudowanej agencji, lecz samodzielnie realizuje zlecenia. Freelancerzy to zwykle utalentowani ludzie, którzy cenią sobie swoją wolność, brak związania z jedną firmą na stałe. Lubią podejmować różnego rodzaju wyzwania. Pomagają przedsiębiorcom za odpowiednim wynagrodzeniem. Zanim podejmiemy decyzję o współpracy z freelancerem, zwykle przedstawi nam swoje portfolio i pochwali się osiągnięciami we współpracy z innymi firmami.

Zwykle współpraca przebiega w oparciu o umowę zlecenie lub umowę o dzieło. Współpraca z freelancerem trochę przypomina stosunek pracy. Jest to jedna osoba zajmująca się kampaniami reklamowymi, prowadzeniem social mediów, czy innymi elementami. Jednak trzeba brać pod uwagę, że wciąż jest to zewnętrzna współpraca i nie powinniśmy oczekiwać takiego samego zaangażowania od freelancera, co od pracownika zatrudnionego w firmie na stałe. Nie wykonuje pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Zaletą współpracy z freelancerem jest natomiast duża elastyczność, która pozwala na szybkie działanie, nawet poza standardowymi godzinami pracy. Wszystko zależy od ustaleń w umowie.

Agencja, czy zatrudnienie pracownika. Co lepsze?

Trudno jest odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie o to, czy lepszym wyborem jest agencja pracy, czy zatrudnienie specjalisty. Wszystko zależy od sytuacji konkretnej firmy. Kluczowe znaczenie ma tutaj budżet, cele, do których dąży przedsiębiorca. Wiele też zależy od wyboru konkretnej agencji. Niektóre oferują kompleksowe usługi i mają w swoich strukturach specjalistów od SEO, Google Ads, Menadżera reklam na Facebooku, a także narzędzi do badania wzmianek o firmie, badania słów kluczowych czy mierzenia efektywności kampanii. Przedsiębiorca, który chce bazować wyłącznie na własnych zasobach firmowych, musi poświęcić część budżetu nie tylko na zatrudnienie specjalisty, lecz także na zakup tych narzędzi

Warto także pamiętać, że zatrudniając pracownika, zwykle nie skończy się na jednym etacie. Zatrudnienie specjalisty ds. marketingu, który będzie znał się dosłownie na wszystkim, co ma związek z marketingiem, graniczy z cudem. Nawet jeśli ktoś rzeczywiście tę wiedzę posiada, braknie mu czasu i możliwości przerobowych, aby koncentrować się na wszystkim jednocześnie. Dlatego często trzeba powołać od razu cały zespół, w którym znajdą się np.:

  • Specjalista ds. Social media;
  • Specjalista ds. SEO;
  • Specjalista SEM;
  • Specjalista ds. e-mail marketingu;
  • Specjalista ds. Public relations;
  • Grafik;
  • Produkt Manager.

Poniżej znajdują się wady i zalety obu rozwiązań.

Zalety agencji

  • Doświadczenie – agencja marketingowa obsługuje wielu klientów jednocześnie. To sprawia, że w ciągu jednego roku jej doświadczenie bardzo rośnie. Wielu klientów ma oczekiwania, które stanowią nowe wyzwania. W ten sposób agencja cały czas się rozwija i może zrealizować bardziej wymagające projekty, niż pracownik, który nawet w ciągu 15 lat pracy nie jest w stanie przerobić tylu różnorodnych projektów.
  • Rozbudowany wachlarz usług – agencje marketingowe mają zwykle do wyboru różne pakiety. Przedsiębiorca może w jednym miejscu zlecić obsługę wszystkich swoich kanałów marketingowych. Obsługa social media, plany marketingowe, troska o identyfikację wizualną – możesz liczyć na pomoc w każdym aspekcie.
  • Płatność za efekty – niektóre agencje marketingowe oferują płatność za zrealizowanie założonego efektu. W przypadku pracownika przysługuje mu stałe wynagrodzenie z ewentualnymi premiami. Rozliczanie za efekt może stanowić dla agencji czynnik motywacyjny do realizacji celów firmy.
  • Dostęp do narzędzi – narzędzia marketingowe nie należą do najtańszych. Dodatkowo zwykle nie wystarczy korzystanie tylko z jednego. Agencja marketingowa w ramach swoich usług wykorzystuje najlepsze narzędzia (np. Senuto, SEMrush, czy Ahrefs) do promowania twojej firmy.
  • Doradztwo – jeśli jako przedsiębiorca sam nie czujesz się mocny w temacie marketingu, agencja posiada specjalistów, którzy zawsze chętni są, by doradzić ci, jakie działania marketingowe najlepiej podjąć, co warto zmienić. Po każdej kampanii powinieneś otrzymać rekomendacje.
  • Elastyczność – współpraca z agencją jest bardziej elastyczna. Nie musisz zatrudniać pracownika, możesz dostosowywać zakres współpracy do swoich potrzeb.

Wady agencji

  • Brak związania z firmą – dla agencji marketingowych przedsiębiorca jest tylko jednym z klientów, a jego sprawy są tak samo istotne, jak sprawy innych firm (niekiedy konkurencyjnych). Agencja nie jest związana z firmą, realizuje swoje cele, aby zwiększyć dochód i renomę firmy.
  • Utrudniona komunikacja – firma może zwykle liczyć na pomoc opiekuna, który zajmuje się jej marketingiem. Jednak agencja nie jest pracownikiem dostępnym przez pełen etat, 8 godzin każdego dnia. Dostęp do informacji i ustalanie szczegółów mogą być zatem momentami utrudnione. 
  • Kontrola – przedsiębiorca nie jest w stanie stale kontrolować działań agencji. Może widzieć wskaźnik jej efektywności, lecz nie ma bezpośredniej kontroli nad jej pracą. Nie wie, czy działania są np. zgodne z polityką jego firmy. 
  • Różnorodność branż – marketing w przypadku każdej firmy może przyjmować inne formy. W agencji marketingowej znajdują się osoby, które znają się na marketingu. Jednak, jeśli twoja firma dotyczy np. fotowoltaiki, w firmie masz specjalistów w swojej dziedzinie. Takich konsultantów nie mają natomiast specjaliści ds. marketingu, pracujący w agencji. 
  • Outsourcing- współpraca z agencją to uzależnienie firmy od zewnętrznych dostawców. Niektórzy przedsiębiorcy wolą być bardziej niezależni.

Zalety zatrudnienia pracownika

  • Brak ograniczeń współpracy – agencja marketingowa realizuje tylko te obszary marketingu, których dotyczy umowa. Z własnym pracownikiem, czy całym zespołem pracowników ds. marketingu mamy znacznie szersze horyzonty. Pracownicy mogą próbować nowych rozwiązań, kreatywnie działać nad nowymi formami marketingu. 
  • Komunikacja – z własnymi pracownikami i przedstawicielami całego zespołu możemy komunikować się szybko oraz błyskawicznie podejmować decyzje. To oznacza także szybkie działanie. 
  • Kontrola – pracodawca ma pełną kontrolę nad działaniami i budżetem w wydziale marketingu. 
  • Lojalność – jeśli dbasz o swój employer branding i wellbeing pracowników, to są oni lojalni wobec swojej firmy i wynagrodzenie nie stanowi jedynego czynnika motywacyjnego w realizacji celów firmy. Rzeczywiście chcą się zaangażować w jej rozwój, co owocuje kreatywnymi działaniami marketingowymi.
  • Znajomość konkretnej branży – możesz zatrudniać ludzi, którzy nie tylko znają się na marketingu, ale także na danej branży, w której działa twoja firma. Marketing w branży IT może wymagać zupełnie innego podejścia niż np. marketing w branży gastronomicznej. 
  • Ciągłość działań – twój pracownik zawsze jest dostępny w godzinach pracy. Tak długo, jak pozostaje w Twojej firmie, zachowana zostaje także ciągłość działań. Strategia firmy nie zmienia się, jak ma to miejsce np. w przypadku częstych zmian usługodawców z zakresu marketingu. 

Wady zatrudnienia pracownika

  • Egzekwowanie efektu – korzystając z usług agencji, możemy się umówić na konkretny efekt. Zatrudniając pracownika, nie możemy mieć pewności, że jest on najlepszym wyborem. Musielibyśmy mieć możliwość przetestowania wszystkich kandydatów, zanim zwiążemy się z nim na stałe. To jednak bardzo kosztowny plan. 
  • Koszty narzędzi pracy – jako pracodawca pokrywasz koszty narzędzi pracy, w tym narzędzi do marketingu. 
  • Koszty zatrudnienia – w zależności od wybranego pakietu agencji, zatrudnienie pracownika może okazać się znacznie droższe. Przypominamy, że często jeden pracownik nie zaspokoi potrzeb firmy, ponieważ nie jest specjalistą od wszystkiego, co wiąże się z marketingiem. Stworzenie całego zespołu bardzo podnosi koszty działań marketingowych. 
  • Szkolenia – agencja marketingowa dba o szkolenia swoich pracowników. Dlatego korzystając z jej usług, otrzymujesz na tacy wiedzę i doświadczenie specjalistów. O swoich pracowników musisz zadbać sam. Jeśli chcesz, by mieli aktualną wiedzę (która w marketingu ciągle ewoluuje), to musisz inwestować również w szkolenia. 
  • Ryzyko konfliktów – agencja stara się zrealizować cele przedsiębiorcy. Pracownik, choć działa w dobrej wierze, może mieć inną wizję na pewne obszary działań. To może doprowadzić do konfliktów, a te negatywnie wpływają na realizację celów firmy. 

Zatrudnienie pracownika i współpraca z agencją jednocześnie

Popularnym rozwiązaniem jest jednoczesne zatrudnienie kogoś od marketingu w strukturach swojej firmy oraz zatrudnienie agencji. Jest to korzystne pod tym względem, że przedsiębiorca zawsze ma przy sobie pracownika, który może realizować zadania bieżące, na których doskonale się zna. Jeśli potrzebujemy zrealizować niestandardowe zadanie, dotyczące obszaru, w którym nasz pracownik nie ma wiedzy, pomoże nam w tym agencja.

Wówczas w zakres zadań pracownika może wchodzić także zarządzanie pracą agencji, kontakt z nią, monitorowanie efektywności działań. Podział zadań może wyglądać różnie. W zakres zadań pracownika mogą wchodzić np. tworzenie content marketingu, media społecznościowe i prowadzenie płatnych kampanii marketingowych w ich przestrzeni. Z kolei agencję marketingową można zaangażować w działania SEO. Łączone działanie wymaga wysokiej zdolności koordynacji oraz dogłębnej analizy budżetu.

Kiedy lepiej zatrudnić pracownika, a kiedy agencję? 

Należy pamiętać, że w marketingu nie ma działań uniwersalnych. Podczas gdy dla jednej firmy skorzystanie z usług agencji marketingowych będzie optymalne, dla drugiej to właśnie zatrudnienie specjalisty będzie właściwszą opcją. W przypadku małych firm korzystniejsze może się okazać zatrudnienie własnego pracownika, przynajmniej na początku. Po wdrożeniu pierwszych działań marketingowych i ustabilizowaniu sytuacji firmy warto rozważyć konsultację z agencją marketingową i powierzenie jej części działań. 

Większość dużych firm posiada wewnętrzny dział marketingu, jednak wciąż w niektórych obszarach korzystają z usług agencji. Wymaga tego w szczególności działanie na kilku rynkach jednocześnie. Agencje znają zachowania konsumentów i użytkowników Internetu na innych rynkach i wykorzystują tę wiedzę do budowania konkurencyjności klienta. Choć może się to wydawać rzadkie, to są firmy, których potrzeby marketingowe są krótkoterminowe. Wówczas, zamiast zatrudniać pracownika na stałe, warto rozważyć krótką współpracę z agencją, czy freelancerem. 

Oceń artykuł
0/5 (0)