Reklama

Zasady pracy zespołowej. Jakie są zalety i wady pracy w grupie?

Praca w zespole jest jednym z najważniejszych elementów dobrze funkcjonującej firmy. Jak pracować lepiej w zespole? Zastosuj się do kilku najważniejszych zasad dobrej współpracy w grupie, które poprawią komunikację, atmosferę i tempo wykonywania zadań. Sprawdź również, jakie są wady i zalety pracy zespołowej.

Praca zespołowa - współpracujący zespół ludzi układający napis WIN

W trakcie pracy zespołowej z reguły efektywność poszczególnych członków zespołu powinna wzrastać. Współpraca między członkami grupy sprawia, że powierzone zadania są wykonywane szybko, sprawnie, a co najważniejsze dokładnie. Jednak aby się to sprawdziło, konieczne jest przestrzeganie kilku kluczowych zasad zarówno przez leadera, jak i przez pozostałych członków zespołu. Warto przede wszystkim wykształcić w sobie poczucie odpowiedzialności za swoją pracę, ale także za pracę grupy. Wzmacnia to poczucie przynależności, powoduje wzrost kompetencji, a także sprawia, że każdy członek zespołu chce dać z siebie jak najwięcej, co przekłada się na ich motywację. Jednak praca zespołowa ma także swoje wady takie jak np. syndrom grupowego myślenia, który powoduje, że ulegamy presji grupy, nawet jeśli znamy sposób rozwiązania na określone zadania. Jak zatem znaleźć złoty środek? Jak poprowadzić zespół, aby jego członkowie mogli dzięki współpracy zbudować zaangażowanie i wzajemne relacje przekładające się na oryginalne pomysły?

Jak pracować lepiej w zespole? Zacznij od zmian w rekrutacji

Umiejętność pracy w grupie i wysokie zdolności interpersonalne to jedne z ważniejszych umiejętności miękkich według osób zajmujących się rekrutacją. Jeśli w Twojej firmie istnieje problem z pracą zespołową, warto zastanowić się nad możliwymi przyczynami zjawiska. Odpowiedzi na pytanie, jak pracować w zespole poszukaj już na etapie rekrutacji nowych członków zespołu. Jeśli komunikacja kuleje, a w zespole często dochodzi do konfliktów – może czas na lepszy dobór osób?

Umiejętność pracy w zespole jako kompetencja

Doświadczenie zawodowe, dodatkowe kursy i wykształcenie są bezsprzecznie ważne. Jednak nie można zapominać o umiejętnościach miękkich, które mogą zadecydować o jakości współpracy wszystkich pracowników w firmie. Jeżeli zadania wymagają ścisłej współpracy i opierają się na treściwej wymianie informacji, to warto zatrudniać osoby o wysoko rozwiniętych zdolnościach interpersonalnych, szczególnie umiejętności pracy w zespole. Naprawianie problemów w obecnym zespole to jedno, lecz nie wolno zapominać o przyszłości firmy.

Sprawdź też: Wyścig szczurów w pracy. Jak wygląda i jak go przetrwać?

Zasady pracy zespołowej – wprowadź je w życie!

Źle układająca się praca w zespole pracowników to poważny problem, któremu trzeba zaradzić jak najszybciej. Konflikty, atmosfera niezdrowej rywalizacji i niedostateczna komunikacja to prosta droga do błędów i gorszych wyników całego zespołu. Nawet najbardziej zdolni pracownicy nie będą mogli rozwinąć skrzydeł w grupie, która nie potrafi ze sobą współpracować.

Poznaj kilka złotych zasad pracy zespołowej, które pokażą Ci, jak pracować lepiej w grupie.

1. Wprowadzenie premii zespołowych

Rywalizacja w firmowym zespole to nic złego. Zdrowa dawka walki o wynik między współpracownikami jest wyrazem ambicji i może poprawić wyniki całego działu. Problemy zaczynają się w sytuacji, gdy zespołowym wyścigom towarzyszą złe emocje, brak współpracy i podrzucanie kłód pod nogi. Jak pracować lepiej w zespole, w którym rywalizacja wymknęła się spod kontroli? Warto pomyśleć o wprowadzeniu premii zespołowych i zrezygnowaniu z dodatków jednostkowych. Wspólne cel dla całej grupy współpracowników może sprawić, że swoje ambicje przerzucą na jego wykonanie. Dzięki temu pokonanie kolegi z pracy może zejść na drugi plan.

2. Komunikacja kluczem do lepszej pracy zespołowej

Praca w zespole nie może istnieć bez dobrej komunikacji między współpracownikami.  Jeśli praca zespołowa pozostawia wiele do życzenia, warto zainwestować w nowe narzędzia i szkolenia dla pracowników. W dobie internetu znalezienie firmowego programu do wymiany informacji nie będzie stanowiło problemu. Dzięki takim narzędziom jak Slack, Skype, czy Microsoft Teams pracownicy mogą tworzyć pokoje rozmów i wspólnie pracować nad nowymi projektami nie wstając od biurka. Właściwa komunikacja to podstawowa zasada pracy zespołowej, dlatego zacznij rozmawiać!

3. Dobra atmosfera to udana praca zespołowa

Nawet najlepiej zaprojektowany system komunikacji w pracy zespołowej nie pomoże, gdy pracownicy nie pałają do siebie sympatią. Zła atmosfera i brak sympatii to niemal gotowy konflikt w pracy. Dlatego warto zadbać o wyjścia integracyjne, wspólne świętowanie sukcesów i utrzymywanie kontaktu po pracy – to działania, których rezultatem jest lepsza atmosfera. A jeśli nie ma możliwości spotkania się twarzą w twarz, doskonałą propozycją może być integracja pracowników online!

4. Jak pracować lepiej w zespole? Bądź uczciwym człowiekiem!

Uczciwość w pracy jest bardzo ważna w kontekście utrzymania dobrej atmosfery w zespole. Współpracownicy, którzy sobie ufają, będą chętniej spędzać ze sobą czas. Dodatkową zaletą zachowywania się uczciwie jest większa swoboda w przekazywaniu informacji.

5. Otwartość na sugestie pracowników

Dobry lider grupy to osoba, która słucha swoich podopiecznych. Praca zespołowa w firmie powinna opierać się na zaufaniu i wierze w kompetencje drugiego człowieka. Pracownicy, którzy czują, że mają realny wpływ na pracę zespołu, będą przekazywać swoje sugestie i pomysły na dalszy rozwój całego działu.

6. Pilnowanie wykonywania obowiązków na czas

Praca w zespole to wiele połączonych ze sobą czynności. Opóźnienie w wykonywaniu konkretnych zadań może uniemożliwić pracę innym osobom. Wszyscy członkowie powinni zadbać o to, aby ich obowiązki były wykonywane na czas.

7. Jak pracować lepiej w zespole? Pomóż nowym pracownikom

Wprowadzenie nowych pracowników do swojego zespołu to bardzo ważny element współpracy. Zapoznanie nowicjuszy z nowym stanowiskiem, przedstawienie współpracownikom i przeszkolenie sprawi, że nowy członek zespołu dużo szybciej stanie się jego pełnoprawną częścią. Dzięki temu może okazać się faktycznym wsparciem i będzie miał większy wpływ na osiąganie lepszych wyników drużyny, a to ogromna zaleta pracy w grupie.

8. Stosuj konstruktywną krytykę i pochwały

Działania pracowników powinny spotykać się z pochwałą lub krytyką. Dzięki temu będą wiedzieli, co robią dobrze, a nad czym muszą popracować, a zatem osiągną większą efektywność pracy zespołowej. W tym przypadku bardzo ważna jest szczerość i konstruktywna opinia. Takie podejście to dla pracownika znak, że koledzy z zespołu zauważają jego pracę i chcą, aby był jeszcze lepszy w tym, co robi.

9. Rozwiązywanie konfliktów

Jak pracować lepiej w zespole? Przede wszystkim zwracać uwagę na wszystkie występujące konflikty między jego członkami. Praca w firmie wiąże się z zamknięciem wielu osób o różnych charakterach pod jednym dachem. Nie da się uniknąć konfliktów, a przymykanie oczu może tylko pogorszyć sytuację. Warto dbać o dialog między skłóconymi pracownikami i szukać płaszczyzny do porozumienia – bez tego inne zasady współpracy w zespole, które zostały już wprowadzone, nie będą miały szansy przynieść efektów.

10. Zwracaj uwagę na zjawiska niepożądane

W każdej firmie i w każdym zespole może dochodzić do zjawisk, które nie powinny mieć miejsca. Ostracyzm lub mobbing w stosunku do któregoś z pracowników muszą spotkać się z natychmiastową reakcją reszty zespołu. Jedna osoba jest w stanie zniszczyć zdrową atmosferę w pracy – zadbaj o to, by nie mogła tego robić bezkarnie.

Wady i zalety pracy w grupie

Praca zespołowa potrafi przynieść niesamowite efekty, na przykład w postaci bardzo wysokich wyników. Trzeba jednak podkreślić, że nie jest ona wolna od niedoskonałości. Przedstawiamy najważniejsze wady i zalety pracy w grupie.

Zalety pracy zespołowej

Podniesienie wydajności pracy, osiąganie wysokich wyników, wzrost integracji między pracownikami i wzajemna motywacja do działania to tylko niektóre zalety pracy zespołowej. Wśród nich warto wymienić również wzrost wydajności, nadanie wspólnego tempa pracy, szybszy przepływ informacji, zaspokojenie potrzeby przynależności do grupy oraz zminimalizowanie ryzyka pojawienia się przypadkowych błędów. Dobra komunikacja wyzwala także chęć podnoszenia kompetencji. Co więcej, często jedna osoba nie jest w stanie wykonać projektu w danym czasie z takim samym efektem jak podczas pracy w zespole.

Wady pracy w grupie

Praca w zespole niekiedy wiąże się ze zjawiskiem lenistwa społecznego. Polega ono na tym, że członkowie zespołu mają skłonność do mniejszego angażowania się w obowiązki, ponieważ i tak zostaną one przez kogoś wykonane (brak zaangażowania). Działania zespołowe mogą również przyczynić się do powstania konfliktów. To bez wątpienia największa wada pracy w grupie. Może również dojść do sytuacji, w której inni członkowie grupy zostaną zdominowani przez jedną osobę, która postanowi przejąć rolę lidera, przez co zamkną się na nowe możliwości czy pomysły. Zdarza się również, że między członkami grupy objawia się nadmierna podejrzliwość i chęć wybicia się ponad siebie nawzajem.

Cytaty o współpracy w zespole

Jeżeli chcesz zainspirować członków grupy do wspólnego działania, wykorzystaj cytaty o pracy zespołowej:

  • Praca zespołowa to paliwo, które pozwala zwykłym ludziom na osiąganie niezwykłych rezultatów ~ Andrew Carnegie
  • Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces ~ Henry Ford
  • Sami możemy zrobić niewiele, razem tak dużo ~ Helen Keller
  • Powinniśmy się skupiać na tym co nas łączy, a nie na tym co nas dzieli ~ Richard Branson
Oceń artykuł
4/5 (4)