Reklama

System motywacji pracowników – płacowa i pozapłacowa walka o zatrzymanie najlepszych

Dobry system motywacji w przedsiębiorstwie jest ważnym elementem walki o employer branding i zatrzymanie najlepszych specjalistów na rynku. Wysoka wypłata i premie to nie wszystko, ponieważ pozapłacowe systemy motywacji grają coraz większą rolę na rynku pracy. Jak zadbać o wysoką motywację w organizacji?

Motywacja
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_108852144_widok-z-g%C3%B3ry-d%C5%82oni-i-drewnianego-o%C5%82%C3%B3wka-na-bia%C5%82ym-papierze-przy-u%C5%BCyciu-koncepcji-biznesowej.html

 

System motywacji pracowników – co to jest?

Odpowiednio zaimplementowany system motywacji w przedsiębiorstwie to coś więcej niż wymaganie bardziej wytężonej pracy. Dobry pracodawca wie, że motywacja pracownika nie powinna opierać się na rozkazywaniu, a stworzeniu atrakcyjnych warunków pracy. Dzięki nim osoba zatrudniona poczuje, że warto wykonywać swój zawód jak najlepiej, chociażby z powodu utrzymania się na stanowisku, które tak bardzo jej odpowiada. System motywacyjny pracownika polega na dbaniu o szczęście podwładnego zarówno w formie płacowej, jak i pozapłacowej. 

Pracownik lubiący swoją firmę i stanowisko nie będzie potrzebował dodatkowej motywacji w formie rozkazów. Dlatego pracodawcy rozumiejący zagadnienia employer brandingu dbają o stworzenie rozsądnych systemów premiowych, pakietów pozapłacowych, bonów wspomagających rozwój i przyjaznego środowiska w biurach.

Motywacja do pracy do pracy polega na wytworzeniu pewnego układu sił, które skłonią pracownika do zachowania się w wymagany przez pracodawcę sposób. Jest to więc proces świadomego i celowego oddziaływania na pracowników poprzez dostarczanie środków i możliwości spełnienia ich oczekiwań w taki sposób, aby obie strony (pracodawca i pracownik) odniosły korzyści – źródło Encyklopediazarzadzania.pl

Rodzaje systemów motywacji pracowników

Jeszcze kilka lat temu motywację pracownika kojarzono głównie z podwyżką bądź premią kwartalną. Oczywiście kwestia wynagrodzenia zawsze była i prawdopodobnie zawsze będzie bardzo ważnym elementem motywowania w przedsiębiorstwach, jednak od jakiegoś czasu pracodawcy dostrzegają inne (niematerialne) aspekty. Wiele uległo zmianie, gdy zostawiliśmy za sobą rynek pracodawcy i wkroczyliśmy w nowe realia rynku pracownika. To właśnie wtedy role się odwróciły, a pozyskanie najlepszych specjalistów oznaczało walkę z konkurencją. 

Podstawowym podziałem systemu motywacji pracowników jest podejście materialne i niematerialne. Płacowy (materialny) system motywacji opiera się na przemyślanych warunkach premiowania, podwyżkach wynagrodzenia i konkursach z nagrodami finansowymi. Natomiast pozapłacowy system motywowania (niematerialny) to dbanie o możliwości rozwoju, atrakcyjną ścieżkę awansu, umożliwienie odbywania szkoleń, utrzymywanie dobrej atmosfery w biurze i elastyczność w stosunku do formy wykonywania obowiązków. 

Sprawdź też: Lojalność pracownika – czym jest i jak sprawdzić jej poziom w pracy?

Jak stworzyć system motywacji finansowej pracowników

Wprowadzenie płacowego systemu motywacji pracownika to coś, o co powinien pokusić się każdy pracodawca. Głównym powodem jest jego prostota i doskonały stosunek wyników do poniesionych kosztów. Rzeczą, o której zawsze warto pamiętać, jest stworzenie systemu o jasnych zasadach i wypunktowanych celach premiowanych dodatkowym wynagrodzeniem.

Prostota i przejrzystość warunków do otrzymania premii to podstawa, bez której wprowadzenie takiego systemu mija się z celem. Pracownik powinien wiedzieć, jakie wyniki musi osiągnąć i na jakich obszarach skupić swoje wysiłki. Oferując mglisty i niepewny system premiowania, pracodawca może osiągnąć cel odwrotny do spodziewanego. Wśród wielu pracowników pogmatwany system premiowy to jedna z istotnych wad pracy w danej firmie.

Zalety systemu motywacji pracownika

Należy pamiętać, że budowanie marki pracodawcy, u którego warto pracować, jest jednym z ważniejszych elementów rozwoju przedsiębiorstw. Czasy się zmieniają i zmotywowany pracownik nie jest już szybciej obracającym się trybikiem. Motywacja pracownika to dbanie o jego szczęście, a szczęśliwy członek zespołu może stać się ambasadorem marki i całego przedsiębiorstwa.

Oceń artykuł
3.7/5 (3)