Lojalność pracownika to jedno z najważniejszych osiągnięć i wyznacznik dobrze prowadzonych działań z zakresu employer brandingu. Szczęśliwy i lojalny pracownik to nie tylko inwestycja w przyszłość, ale też ważny ambasador marki. Czy istnieje definicja lojalności pracownika i jak sprawdzić jej poziom?

Lojalny pracownik to prawdziwy skarb dla pracodawcy. Wie, że może mu zaufać, że zależy mu na sprawach firmy i aktywnie angażuje się w jej rozwój. Problem rotacji jest na tyle duży, że pracodawcy coraz bardziej koncentrują się na employer brandingu. Starają się pozyskać największe talenty dla firmy. Jednak nawet najbardziej wykwalifikowany pracownik nie zastąpi pracownika lojalnego, który zwiąże się z firmą na lata.
Spis treści
Lojalność pracownika wobec pracodawcy – definicja i kodeks pracy
Lojalność pracownika wobec firmy to pojęcie, które można rozpatrywać w szerokim i wąskim ujęciu. Według definicji słownika języka polskiego PWN lojalność w ujęciu pracowniczym to postępowanie zgodne z przyjętymi zobowiązaniami (np. względem pracodawcy) lub istniejącym prawem. Tak rozumiana lojalność w kontekście stosunku pracy jest dosyć łatwa do zrozumienia. W tym przypadku lojalność pracownika to postępowanie w zgodzie z warunkami podpisanej umowy, a także obowiązkami na stanowisku, kodeksem pracy i obowiązującymi zasadami BHP.
Kodeks pracy nakłada na pracownika obowiązek dochowania tajemnicy służbowej i zabrania przekazywania informacji poufnych lub takich, które mogą mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Dotrzymanie tajemnicy to też zachowanie lojalności wobec firmy i pracodawcy.
Lojalność pracownika wobec firmy a employer branding
Trudniejszym do osiągnięcia rodzajem lojalności jest pozyskanie ambasadora marki, czyli pracownika zadowolonego z warunków pracy, kontaktów z przełożonymi, atmosfery w firmie i szans na rozwój. Szczęśliwy pracownik to lojalny pracownik, którego zadowolenie będzie najlepszym możliwym rodzajem reklamy i bardzo mocnym punktem w kreowaniu wizerunku pracodawcy. Im więcej osób chwalących sobie pracę w danej firmie, tym większa szansa na zdobycie statusu pożądanego pracodawcy. Co to znaczy?
Lojalność pracowników to wyraźny sygnał dla najbardziej uzdolnionych kandydatów na rynku pracy. Dzięki pozytywnym ocenom współpracy firma staje się miejscem, gdzie ludzie chcą pracować. Taki wskaźnik wzmacnia wizerunek nie tylko pracodawcy, ale całej marki, którą stara się wypromować.
Sprawdź też: Satysfakcja z pracy. Czy pieniądze są najważniejsze?
Jak sprawdzić lojalność pracownika w firmie?
Sprawdzenie lojalności pracownika nie należy do najłatwiejszych zadań. Przede wszystkim warto zapomnieć o lojalności wymuszonej. Co to jest? Lojalność pracownika wobec przedsiębiorcy, która jest wymuszona określonymi karami i “wezwaniem na dywanik” nie jest prawdziwą lojalnością. Osoby zmuszane do posłuszeństwa nigdy nie będą szczęśliwe, a firma nie stanie się polecanym przez nich miejscem.
Prawdziwie lojalny pracownik to szczęśliwy człowiek poświęcający swój cenny czas dla firmy. Czuje więź z biurem i ludźmi, a także zależy mu na jak najlepszym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Dlatego jest to osoba, która wychodzi z inicjatywą i proponuje zmiany w firmie. Proponowanie zmian nie oznacza niezadowolenia z pracy, a dbanie o rozwój miejsca, z którym zatrudniony wiąże plany na przyszłość.
Warto proponować zmiany, rozmawiać z podwładnymi i naprawdę przyjmować ich zdanie do wiadomości. Każda dobrowolna forma zaangażowana w rozwój firmy powinna być nagradzana i rozpatrywana w kategorii lojalności pracownika.
Obowiązek lojalności pracownika wobec pracodawcy
W określonych przypadkach lojalność pracownika wobec firmy, która go zatrudnia to nie tylko dobrowolny akt uznania. Kodeks pracy określa prawa i obowiązki pracownika, także te dotyczące lojalności w firmie:
(…) pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
Kodeks pracy wskazuje, że lojalność to także dochowanie tajemnicy służbowej i brak bezpodstawnego działania na szkodę pracodawcy:
(…) jest obowiązany dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.