Wywiad z Dorota Kuprianowicz-Legutko z RWE Polska Spółka Akcyjna


Miniaturka
Dorota Kuprianowicz-Legutko
E.ON POLSKA S.A.
Od początku swojej kariery zawodowej związana z obszarem HR. Z RWE współpracuje od 2012 roku. W trakcie kilkunastoletniej pracy w HR prowadziła liczne projekty związane między innymi z integracją i reorganizacją zespołów, implementacją systemów benefitów i wynagrodzeń, negocjacjami i współpracą z partnerami społecznymi oraz rekrutacją i rozwojem pracowników. Za jedno z najważniejszych w pracy HR uważa integralność zespołów, celów i misji firmy. Doskonale odnajduje się we współpracy z otoczeniem biznesowym. Jest otwarta na proces zmiany i rozwoju.

Bez prądu nie da się obecnie wyobrazić codziennego życia. Funkcjonujecie na naszym rynku od ponad dwudziestu lat. Czym się zajmujecie?

Od 1991 roku RWE z sukcesami działa na polskim rynku. Obecnie największymi firmami należącymi do Grupy w Polsce są RWE Polska oraz RWE Stoen Operator.  Zostały przekształcone w efektywnie działające prywatne spółki, przykładające szczególną wagę do dbałości o klientów, wysokiego poziomu niezawodności sieci, efektywności i współpracy z lokalnymi społecznościami. RWE Polska odgrywa podwójną rolę – spółki obrotu energią elektryczną oraz podmiotu wspomagającego rozwój Grupy RWE w Polsce. RWE Polska dba o zachowanie najwyższych światowych standardów w dziedzinie zarządzania, rozwoju kadr, obsługi klientów i odpowiedzialności społecznej. Firma korzysta przy tym z doświadczeń Grupy RWE, działającej na konkurencyjnych rynkach w Europie. Natomiast RWE Stoen Operator zarządza siecią elektroenergetyczną stolicy i realizuje zadania operatora systemu dystrybucyjnego. Dostarcza energię 946 tysiącom klientów w Warszawie i okolicach. Służby techniczne stale monitorują stan sieci elektroenergetycznej. Wykonują także niezbędne prace eksploatacyjne, czuwając całodobowo nad bezpieczeństwem energetycznym miasta.

Ilu pracowników zatrudniacie i na jakich stanowiskach?

Obecnie w spółkach RWE Polska i RWE Stoen Operator zatrudniamy łącznie ok. 1500 pracowników. Oferujemy różnorodne kierunki rozwoju zawodowego. RWE Polska wspiera i rozwija biznes w takich obszarach jak sprzedaż, obsługa klientów, marketing, finanse, księgowość, HR.

Dostarczacie prąd, ale staracie się również edukować klientów jak go oszczędzać. W jaki sposób więc to robić we własnych czterech ścianach?

Przede wszystkim należy racjonalnie korzystać z urządzeń gospodarstwa domowego. Gaśmy światło, kiedy wychodzimy z pokoju, wyjmujmy ładowarki z gniazdek, a gdy gotujemy wodę w czajniku, nalewajmy do niego tylko taką ilość wody, którą faktycznie wykorzystamy. Jeśli kupujemy nowy sprzęt AGD zwracajmy uwagę na jego klasę energetyczną. Najlepiej, aby było to A++. Teraz, w sezonie zimowym warto też pamiętać, że obniżenie temperatury ogrzewania o stopień daje oszczędność na poziomie 6% energii. Zachęcam też do zakupu energooszczędnych żarówek, które dają aż do 70% oszczędności energii elektrycznej.

Jakimi kanałami poszukujecie nowych pracowników?

Rekrutujemy własnymi siłami, korzystając z powszechnie znanych portali z ogłoszeniami. Dodatkowo w przypadku skomplikowanych stanowisk korzystamy ze wsparcia firm rekrutacyjnych.

O nowego pracownika trzeba czasem powalczyć na przykład z konkurencją. Czym próbujecie skusić potencjalnych pracowników?

RWE to przede wszystkim ludzie, którzy tworzą niezwykłą atmosferę, są kreatywni i nie boją się wyzwań. Naszym pracownikom pomagamy rozwinąć skrzydła, zapewniając im szkolenia, program mentoringowy czy oferując pracę przy użyciu nowoczesnych technologii. Tworzymy idealne warunki do zdobywania wiedzy i rozwijania kompetencji. Nie można również zapomnieć o szerokim pakiecie świadczeń socjalnych.

Pomagacie też tym, którzy nie mają jeszcze doświadczenia zawodowego, a chcą wkroczyć na rynek pracy?

Przez cały rok prowadzimy nabór do 12-miesięcznego programu Junior Trainee skierowanego do absolwentów średnich szkół technicznych. Program umożliwia staż w RWE Stoen Operator na stanowisku młodszego elektromontera. W odpowiedzi na bieżące potrzeby biznesu organizujemy również praktyki i staże w innych obszarach.

Na jakie stanowiska poszukujecie najczęściej pracowników?

Najczęściej poszukujemy pracowników do działów sprzedaży i obsługi klienta (opiekunów biznesowych, konsultantów), a także specjalistów   zarządzania projektami i procesami. Ponadto do spółki RWE Stoen Operator często poszukujemy specjalistów technicznych oraz elektromonterów.

Rekrutacja to wielostopniowy proces?

Na początek wszystkie CV oraz listy motywacyjne kandydatów poddajemy wstępnej selekcji. Pozwala nam to zapraszać do następnych etapów osoby spełniające wymagania na dane stanowisko. Następnie, w trakcie wywiadu telefonicznego weryfikujemy i uzupełniamy informacje o kandydatach. Na tym etapie kandydaci również mogą dowiedzieć się więcej o RWE i stanowisku, na które aplikują.

A potem już rozmowa kwalifikacyjna?

Wybranych kandydatów zapraszamy na co najmniej dwie rozmowy kwalifikacyjne. Spotkania rekrutacyjne prowadzą doświadczeni rekruterzy, którzy weryfikują kompetencje, wiedzę merytoryczną oraz motywację do pracy kandydatów. W procesie rekrutacji korzystamy dodatkowo z testów analitycznych, testów znajomości języków obcych, próbek pracy czy assesment center. W kolejnych spotkaniach uczestniczą menedżerowie. Kandydatom, którzy uczestniczyli w spotkaniach rekrutacyjnych przekazujemy informację zwrotną drogą telefoniczną lub mailową. Na każdym etapie rekrutacji gwarantujemy naszym kandydatom dyskrecję i zachowanie poufności.

Mając już kompetentny zespół warto zadbać o jego zgranie. W jaki sposób próbujecie integrować swoich pracowników?

Nasi pracownicy integrują się przede wszystkim podczas szkoleń. Przynajmniej raz do roku organizujemy także spotkanie firmowe dla wszystkich pracowników obu naszych spółek, w trakcie którego wręczamy nagrody w konkursie „Pracownik z Pozytywną Energią”. W konkursie tym pracownicy sami wybierają osoby otwarte na współpracę, chętnie udzielające wsparcia, promujące i angażujące się w zmiany wprowadzane w organizacji. Jednym z programów mającym na celu integrację pracowników jest także „Zarządzanie różnorodnością”. W 2015 roku już po raz kolejny zorganizowaliśmy „Dzień Różnorodności”, w ramach którego pracownicy dzielili się swoją wiedzą, mogli wziąć udział w warsztacie na temat rozwoju osobistego, warsztatach dla rodziców oraz próbowali specjałów międzynarodowej kuchni. Różnorodność to również działania wspierające program „Rodzic w pracy”. Dla rodziców w 2015 roku przygotowaliśmy szereg propozycji: wspólne wyjścia m.in. do Teatru Baj, Teatru Małego Widza, Teatru Niewielkiego, Centrum Nauki Kopernik oraz parku linowego. Pamiętamy też o dzieciach. Przygotowaliśmy dla nich warsztaty kulinarne i treningi piłkarskie.

Podstawą zadowolenia każdego pracownika jest wynagrodzenie. Jaki stosujecie system płac oraz ewentualnych premii?

W RWE w Polsce mamy jasny i przejrzysty model tworzenia i opisywania stanowisk. Wszystkie stanowiska podlegają wycenie według metodologii przyjętej w koncernie. Wysokość wynagrodzenia pracownika związana jest z wyceną stanowiska i poziomem w taryfikatorze, do którego zostało przypisane. Każdy pracownik ma dostęp do informacji na temat zasad tworzenia opisów stanowisk w firmie. Dbamy, aby nasi pracownicy byli wynagradzani na poziomie płac rynkowych. W tym celu regularnie korzystamy z raportów płacowych. W RWE w Polsce mamy wdrożony System Ocen Okresowych. Celem tego systemu jest zapewnienie pracownikom jasnej i obiektywnej informacji na temat osiągnieć i wyników pracy. System oparty o zadania, kryteria i KPI wspiera efektywność i jakość pracy. Ponadto w obszarze sprzedaży mamy dodatkowe bonusy dla pracowników uzyskujących najlepsze wyniki sprzedażowe.

Nie samą pracą człowiek żyje. Czy w czasie wolnym Wasi pracownicy mogą korzystać z zajęć dodatkowych bądź są objęci pakietami socjalnymi?

Nasi pracownicy angażują się we wspólne akcje, a my wspieramy ich pomysły. Jedną z inicjatyw pracowniczych jest program  „Pracuj zdrowo i sportowo”, którego główną ideą jest promowanie zdrowego trybu życia na co dzień. Pracownicy w 2015 roku mieli okazję wziąć udział w treningu tenisa, badmintona, wspinaczki skałkowej, warsztatach przygotowywania sushi czy skorzystać z serwisu rowerowego. Oferujemy także atrakcyjne zaplecze socjalne poprzez szereg programów i benefitów takich jak: opieka medyczna, pakiet MultiSport, karty żywieniowe, dofinansowanie do wypoczynku, paczki świąteczne dla dzieci, pakiet ubezpieczeniowy czy możliwość korzystania z kasy zapomogowo-pożyczkowej. O naszej wysokiej marce pracodawcy świadczą prestiżowe wyróżnienia, które otrzymaliśmy jak np. certyfikat Top Employers, przyznawany pracodawcom spełniającym najwyższe standardy w dziedzinie polityki personalnej.

Wiem, że stawiacie też na nietypowe aktywności. Dajecie między innymi szansę wykazania się w szybkim wiosławaniu.

Zgadza się. Co roku organizujemy wyścigi smoczych łodzi, w których konkurują ze sobą osady z różnych spółek z całego koncernu RWE. Warto też wspomnieć o corocznej akcji „Dzień Zdrowia w RWE”, podczas której pracownicy mogą poddać się szybkiej diagnostyce, dokonać przeglądu znamion skórnych u dermatologa czy skorzystać z relaksacyjnego masażu w godzinach i miejscu pracy.

Dziękuję za rozmowę.

gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
RWE Polska Spółka Akcyjna