Stresujące sytuacje w pracy. Jak sobie z nimi poradzić?

Niemal codziennie na naszej drodze napotykamy stresujące sytuacje. To od naszego nastawienia zależy, jak sobie z nimi poradzimy. Nawet najbardziej stresujące sytuacje w pracy i poza nią można zwalczyć odpowiednim podejściem. Dowiedz się, jakie są najpopularniejsze stresory i jak sobie z nimi radzić.

stresujące sytuacje

Stresujące sytuacje – jak do nich dochodzi?

Wydarzenia lub stresujące sytuacje, które wywołują w naszym organizmie zdenerwowanie to stresory. Stres to naturalna reakcja organizmu na obciążające i zbyt wymagające sytuacje, które przekraczają nasze wyuczone zdolności do poradzenia sobie z nimi. Wyróżniamy trzy typy stresorów, mających ogromny wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Są to:

  • Stresory codzienne: małe, a jednocześnie bardzo uporczywe problemy towarzyszące nam każdego dnia.
  • Stresory poważne: o znacznie wyższej skali, występują np. w sytuacji, kiedy przechodzimy do nowej pracy, wygłaszamy prezentację lub idziemy na rozmowę kwalifikacyjną.
  • Stresory katastrofalne: dotykają nas w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia i naszego bezpieczeństwa, np. podczas zagrożenia epidemicznego.

Przeczytaj także: Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Na swojej drodze zawodowej, na każdym kroku możemy napotkać stresory w pracy, które mogą mieć różne podłoże. Sprawdź, w jakich sytuacjach najczęściej występuje stres i jak go pokonać.

Sytuacje stresujące w pracy

Praca wiąże się z wieloma czynnikami, powodującymi większy lub mniejszy stres. Pamiętaj, że po każdym pracowitym dniu, należy ci się odpoczynek, który niweluje negatywne emocje w Twojej głowie. To bardzo ważne, gdyż stres bardzo źle wpływa na nasze zdrowie, samopoczucie oraz relacje międzyludzkie. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów stresujących sytuacji w pracy i zdradzamy sposoby radzenia sobie z nimi:

  • Pierwsze dni w nowej pracy

Dobrze wiemy, że nie jest łatwo przystosować się do nowych warunków w pracy. Warto jednak dać sobie czas i uświadomić, że każdy z obecnych tam pracowników też miało swój “pierwszy dzień w pracy”, który, jak wiemy, obfituje w różnego rodzaju emocje i stresujące sytuacje. Spokój i opanowanie pomogą nam dobrze wypaść i przegonić niechciane myśli.

  • Rozmowa kwalifikacyjna o pracę

Przeglądasz oferty pracy, ale na samą myśli o rozmowie kwalifikacyjnej robi Ci się słabo? Spotkanie z przyszłym pracodawcą jest nie lada wyzwaniem. Aby jak najbardziej zminimalizować występujący wtedy stres, zadbaj o swoje przygotowanie, a pokonasz nawet najbardziej stresujące sytuacje. Dzięki temu będziesz bardziej pewny siebie i swoich wypowiedzi, a w rezultacie zrobisz dobre pierwsze wrażenie. Pamiętaj, uśmiech i pozytywne nastawienie może zdziałać cuda!

  • Rywalizacja między pracownikami

Rywalizacja wpływa mobilizująco na efekty naszej pracy. Pamiętaj jednak, aby zachować w tym zdrowy rozsądek. Unikaj stresorów, które mogłyby pobudzać ostracyzm i doprowadzać do konfliktów między współpracownikami. Jeśli takie zachowanie jest ci dość bliskie, postaraj się od tego jak najdalej wycofać. Nabierz dystansu i skup się na swojej pracy. Często właśnie dzięki temu możesz osiągnąć o wiele lepsze wyniki niż osoby, które uczestniczą w tak zwanym wyścigu szczurów.

  • Konflikt między pracownikami

Społeczne wsparcie jest wbrew pozorom bardzo ważne. Wpływa na nasze lepsze samopoczucie, które blokuje odczuwanie stresu. Świadomość posiadania osób, do których zawsze można zwrócić się o pomoc, jest niezwykle budująca i minimalizuje sytuacje stresujące w pracy. Niestety, nie zawsze tak jest. Jeśli w Twojej firmie nie ma dobrej atmosfery, pamiętaj, aby samoczynnie nie włączać się w żadne konflikty. Skup się na swojej pracy i staraj się wykonać ją jak najlepiej. Rozdzielaj przyjemności od służbowych obowiązków i pamiętaj, że po ciężkim dniu przyjdzie czas na relaks.

  • Zwolnienie z pracy

Zwolnienie z pracy, która była dla nas jedynym lub największym źródłem dochodu jest niezwykle stresująca. Pamiętaj, aby nie poddawać się nagromadzonym w sobie emocjom. Zachowaj dystans i zaplanuj strategię działania w tej stresującej sytuacji. Świadomość posiadania celu i chęć dążenia do jego realizacji pomoże skutecznie zapomnieć o stresie.

Najbardziej stresujące sytuacje – jak je pokonać?

Zawsze staraj się traktować wszystko z dystansem. Jeśli czujesz, że dotyka cię chroniczny stres, skup się na ćwiczeniach relaksujących i zacznij robić to, co sprawia ci przyjemność. Odłóż telefon, spakuj plecak i udaj się na kąpiele leśne do pobliskiego lasu. Posłuchaj ulubionej muzyki, zacznij uprawiać sport, jogę czy medytację, przeczytaj książkę lub obejrzyj dobry film. Porozmawiaj z bliską ci osobą, a jeśli potrzebujesz pomocy specjalisty, nie bój się skorzystać z jego usług i udaj się na terapię, która pomoże Ci pokonać najbardziej stresujące sytuacje.
Kiedy czujesz nagły przypływ adrenaliny, zacznij głęboko oddychać powoli wypuszczając powietrze. Dzięki temu wprowadzisz do swoich płuc więcej tlenu i szybciej się uspokoisz. Pij więcej wody. Nie doprowadzaj organizmu do odwodnienia, które przyczynia się do produkcji hormonów stresu.

Powodzenia!

Kalkulator wynagrodzeń

Kalkulator wynagrodzeń

Neto, brutto, na rękę - można zwariować.
Skorzystaj z naszego prostego i użytecznego kalkulatora wynagrodzeń

Przejdź do kalkulatora

Chcę zarabiać...

 

Przejdź do kalkulatora