Doradca techniczno-handlowy: wymagania, obowiązki, zarobki

Doradca techniczno-handlowy, to branżowy człowiek orkiestra. Dba o dobre relacje z klientami, przygotowuje oferty, prowadzi negocjacje handlowe, a jednocześnie prowadzi warsztaty i szkolenia. Jednak na czym dokładnie polega praca doradcy techniczno-handlowego?

Doradca techniczno-handlowy - widok na dłonie mężczyzny siedzącego przy biurku i przybijającego pieczątkę

Przedstawiciel techniczno-handlowy, to praca przy obsłudze klienta. Osoba na tym stanowisku musi wykazać się więc nie tylko szeroką wiedzą z zakresu branży, w której działa, ale także wachlarzem kompetencji miękkich, które wpływają na budowanie długofalowych relacji z klientami obecnymi oraz na pozyskiwanie klientów. Specjalista w swoim fachu prowadzi także szkolenia i warsztaty, na których omawia technologię, rozwiązania lub produkty, których dystrybucją zajmuje się dane przedsiębiorstwo. Więc jak naprawdę wyglądają obowiązki doradcy techniczno-handlowego?

Kim jest doradca techniczno-handlowy?

Doradca techniczno-handlowy to osoba odpowiedzialna za wsparcie działu handlowego firmy (doradca klienta). Buduje długofalowe, trwałe relacje z klientami oraz partnerami handlowymi. Dodatkowo służy wsparciem technicznym w razie reklamacji lub ewentualnych problemów przy transakcjach. Bierze udział także w targach branżowych i dba o spójny, profesjonalny wygląd marki. Często przygotowuje oferty handlowe oraz prowadzi negocjacje z kontrahentami.

Z racji specyfiki pracy, doradca techniczno-handlowy musi łączyć kompetencje twarde na równi z kompetencjami miękkimi. Kompleksowa obsługa klientów handlowych wiąże się bowiem z szeroką wiedzą techniczną, często w stopniu specjalistycznym oraz z umiejętnościami interpersonalnymi.

Doradca techniczno-handlowy: zakres obowiązków

Zakres obowiązków doradcy techniczno-handlowego wiąże się z częstymi wyjazdami służbowymi. W celu prowadzenia negocjacji handlowych doradca musi dojechać do klienta lub na wcześniej umówione miejsce spotkania. Przy małych lub średnich firmach zakres ten ogranicza się zazwyczaj do lokalnych firm, natomiast w dużych przedsiębiorstwach praca ta często wiąże się z podróżami po całej Polsce lub Europie. Z tego względu często jest to praca zdalna.

Oprócz spotkań wyjazdowych do obowiązków doradcy techniczno-handlowego zalicza się także:

  • pozyskiwanie nowych klientów,
  • przygotowywanie ofert handlowych,
  • prowadzenie negocjacji handlowych,
  • utrzymywanie dobrych relacji z klientami firmy,
  • prowadzenie szkoleń,
  • doradztwo w zakresie technicznym,
  • wyszukiwanie nowych rozwiązań z zakresu techniczno-handlowego,
  • negocjowanie stawek z dostawcami,
  • rozwijanie oraz wspieranie działu handlowego.

Asystent biura handlowego a doradca techniczno-handlowy

Asystent biura handlowego to stanowisko podobne, jednak nietożsame z doradcą techniczno-handlowym. Każdy z nich ma inną odpowiedzialność zawodową oraz inne zadania. Asystent biura handlowego w dużej mierze zajmuje się wsparciem samego biura. Prowadzi rejestr dokumentów, przygotowuje materiały do negocjacji ofert handlowych oraz na bieżąco sprawdza stan magazynów i kontroluje dostawy.

Do podstawowych obowiązków asystenta biura handlowego zaliczamy:

  • pozyskiwanie nowych klientów i utrzymywanie z nimi relacji biznesowych,
  • budowanie dobrych relacji z obecnymi klientami,
  • przygotowywanie ofert dla klientów,
  • realizacja celów sprzedażowych,
  • zapewnienie ciągłości sprzedaży,
  • przygotowywanie materiałów analitycznych oraz raportów ze sprzedaży,
  • doradztwo w zakresie niezbędnej dokumentacji potrzebnej do przeprowadzenia transakcji lub współpracy biznesowej,
  • ewidencja i prowadzenie korespondencji,
  • wsparcie prac administracyjno-biurowych.

Natomiast praca doradcy techniczno-handlowego opiera się w dużej mierze na prowadzeniu współpracy biznesowej z kontrahentami, wsparciu technicznym oraz prowadzeniu szkoleń technicznych.

Zarobki doradcy techniczno-handlowego

Zarobki doradcy techniczno-handlowego są zależne od wielu czynników, do których zaliczamy wielkość firmy, województwo, a także doświadczenie zawodowe oraz wykształcenie. Logiczne jest, że na znacznie wyższe zarobki może liczyć doradca pracujący w dużej firmie produkcyjnej, której główna siedziba mieści się w Warszawie niż osoba na tym samym stanowisku pracująca w małej firmie produkcyjnej w Lwówku Śląskim.

Jednak decydując się na obranie tej ścieżki zawodowej, warto mieć ogólne rozeznanie o tendencjach zarobkowych panujących na stanowisku doradcy techniczno-handlowego. Jak podaje portal Wynagrodzenia.pl mediana zarobków w tym zawodzie to 5940 zł brutto na stanowisku specjalisty. Zarobki na stanowisku „starszy specjalista” rozpoczynają się natomiast od 7 tysięcy zł brutto. Natomiast rozpoczynając pracę jako młodszy specjalista, mediana ta zmniejsza się do kwoty 4780 zł brutto.

Dla najlepszych doradców techniczno-handlowych pracodawcy oferują także atrakcyjny system wynagrodzeń, czyli system prowizyjny zależny od wyników sprzedaży. Często też w puli jest samochód służbowy. Zważywszy, że w większości przypadków jest to praca zdalna, w której normą jest umowa o pracę i liczne benefity (takie jak wyżej wspomniany samochód służbowy) to warunki płacowe w branży doradców techniczno-handlowych są na wysokim poziomie. Szczególnie zważyszwy na wspomniany wyżej system prowizyjny. Jeśli jesteś dobry w swoim fachu, to z pewnością będziesz usatysfakcjonowany wypłata.

Doradca techniczno-handlowy: wymagania

Najlepsi doradcy techniczno-handlowi mogą poszczycić się pasmem sukcesów zawodowych oraz doświadczeniem prężnie rozwijającej się kariery. Jednak jakie oczekiwania wobec kandydatów mają pracodawcy? Jakie wymagania należy spełnić, aby dostać szansę pracy w tym zawodzie (jako doradca klienta) oraz mieć możliwość rozwoju kariery?

Poniżej przedstawiamy kilka najczęstszych wymagań, które stawia przed kandydatami pracodawca, związanych z objęciem posady doradcy:

  • wyższe wykształcenie techniczne,
  • doświadczenie w sprzedaży,
  • komunikatywna znajomość języka angielskiego,
  • wysokie zdolności interpersonalne,
  • Prawo jazdy kat. B
  • nastawienie na realizację celów,
  • nastawienia na pozyskanie klienta,
  • samodzielność w działaniu,
  • zadaniowość,
  • odporność na stres.

Na tym stanowisku dodatkowym atutem jest też komunikatywność oraz pozytywne nastawienie do drugiego człowieka. To praca opierająca się na budowaniu relacji, dlatego tak ważne są umiejętności miękkie. To właśnie dzięki nim, zjednasz sobie klientów i podniesiesz swoje wyniki sprzedażowe.

List motywacyjny i CV doradcy techniczno-handlowego

Stanowisko doradcy techniczno-handlowego cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Firmy zyskują coraz większą świadomość, jak ważne są działania skoncentrowane na klientów. Często dochodzi do sytuacji gdy na jedno stanowisko jest kliku lub nawet kilkudziesięciu chętnych! Najczęściej zdarza się to w dużych miastach, gdzie konkurencja na rynku pracy jest naprawdę ogromna.

Aby wyróżnić się na tle innych kandydatów, i co najważniejsze, zostawić ich daleko w tyle trzeba podjąć się stworzenia perfekcyjnego CV na stanowisko doradcy techniczno-handlowego. Najważniejszym elementem tego dokumentu powinno być doświadczenie zawodowe oraz wykształcenie — w tym zawodzie to właśnie te dwie rzeczy są najbardziej istotne dla pracodawcy. Zadbaj też o to, aby Twoje CV prezentowało się schludnie i profesjonalnie. Dobrze dobrana i jednolita czcionka, odpowiednia wielkość i kolor liter. Ważne jest także ułożenie poszczególnych sekcji z najważniejszymi informacjami. Informacje, które są najważniejsze, powinny znaleźć się na górze dokumentu, tak aby to właśnie na nich, jako pierwszych zahaczył oko rekruter. Pamiętaj, aby zawsze wysyłać CV ze zdjęciem. Fotografia powinna być profesjonalna. Nie może być to selfie lub inny luźny obrazek. Musisz wyglądać jak człowiek, który zna się na rzeczy i jest pewny siebie.

Dodatkowo warto dołączyć list motywacyjny. Ten często bagatelizowany element dokumentów aplikacyjnych może przesądzić o wynikach rekrutacji. Dobry list motywacyjny to miejsce, w którym kandydat na stanowisko doradcy może opisać zakres swoich kompetencji miękkich. A jako handlowiec wiesz, że to właśnie one są bardzo ważną częścią tej pracy. W liście motywacyjnym możesz pokazać siebie z bardziej ludzkiej, prywatnej strony. W dokumencie tym powinny znaleźć się rozwinięte informacje z CV oraz dodatkowe opisy pomniejszych sukcesów zawodowych lub umiejętności.

Każdy z dokumentów powinien zmieścić się na jednej stronie A4. Dodatkowo niezwykle ważne jest, aby w żadnym z nich nie było śladów po błędach ortograficznych, językowych czy stylistycznych. Oddając dokumenty aplikacyjne z błędem, automatycznie przekreślasz swoje szanse podczas rekrutacji.

Oceń artykuł
0/5 (0)