Praca obsługa klienta - oferty pracy
Obsługa klienta – praca, która ze względu na swój nietuzinkowy charakter, niezwykle szybko się rozwija. Pracownicy odpowiadający za kontakt z kontrahentami i rozwiązywanie ich problemów są potrzebni w przedsiębiorstwach z niemalże każdej branży. Sprawdź, jaki zakres obowiązków ma specjalista ds. obsługi klienta, a także dowiedz się, na jakie zarobki może liczyć osoba na tym stanowisku. Jakie wyróżniamy rodzaje obsługi klienta? Specjalista ds. obsługi klienta - czy praca zdalna jest możliwa? Jakie wymagania postawią przed kandydatami pracodawcy? Przeczytaj ten artykuł, a wszystkiego się dowiesz!
Praca w obsłudze klienta - jak wygląda i na czym polega?
Obsługa klienta różni się w zależności od konkretnego stanowiska oraz branży, w której działa firma. Zajmują się nią m.in. konsultanci i pracownicy biur podróży, pracownicy biur informacji, recepcjoniści (z wyłączeniem hotelowych), konsultanci telefoniczni oraz rejestratorzy medyczni. Ogólnie rzecz biorąc można powiedzieć, że praca ta polega na zapewnieniu wysokiej jakości obsługi klienta w wybranej dziedzinie, na przykład prawie, finansach, medycynie, marketingu, reklamie, księgowości czy usługach IT. Poza tym specjalista ds. obsługi klienta odpowiada za - jak sama nazwa wskazuje - obsługiwanie klientów. Wyróżnić możemy następujące elementy wchodzące w zakres jego obowiązków:
• przygotowywanie ofert handlowych zaspokajających wszystkie potrzeby klienta,
• sporządzanie raportów z realizowanych operacji i składanie ich na ręce przełożonych,
• utrzymywanie długotrwałych relacji z dotychczasowymi partnerami handlowymi,
• pozyskiwanie nowych klientów,
• udzielanie informacji na temat aktualnych działań promocyjnych, cen produktów i usług, warunków realizacji ich dostaw itd.,
• właściwą realizację procedur obsługi klientów, na przykład sporządzanie dokumentacji, wystawianie kart gwarancyjnych,
• realizacja zgłoszeń reklamacyjnych telefonicznych oraz e-mailowych,
• analizowanie rynku i ofert konkurencyjnych przedsiębiorstw,
• analizowanie wyników sprzedaży,
• negocjowanie warunków oferty,
• realizowanie transakcji,
• podpisywanie umów.
Jak zapewne widzisz, wbrew pozorom, nie jest to łatwa praca. Obsługa klienta i budowanie relacji może jednak przynosić wiele satysfakcji, szczególnie tym, dla których tego typu zajęcie stanowi swego rodzaju pasję. Profesjonalna obsługa klienta to swego rodzaju sztuka, gdzie potrzeba niezmiernie dużo umiejętności i samozaparcia by opanować ją do stopnia mistrzowskiego.
Zarobki w obsłudze klienta - ile wynoszą?
Przeciętne wynagrodzenie specjalisty ds. obsługi klienta to około 5 tys. zł brutto. Jego wysokość będzie jednak różniła się w zależności od miasta zatrudnienia, branży, w której działa firma, doświadczenia, stażu pracy, a także poziomu stanowiska. Śmiało można jednak stwierdzić, że praca w obsłudze klienta jest zajęciem, które pozwoli Ci na spokojne życie.
Zarobki w zależności od miasta
Zarobki osób pracujących w obsłudze klienta różnią się w zależności od miasta. Na największe pensje mogą liczyć pracownicy zatrudnieni w dużych miastach i stolicach województw, na przykład Warszawie (średnio 6,2 tys. zł brutto), Szczecinie (5,8 tys. zł brutto), Katowicach (5,4 tys. zł brutto), Łodzi (5,3 tys. zł brutto), Lublinie (5,1 tys. zł brutto), Poznaniu (5 tys. zł brutto), Wrocławiu (4,9 tys. zł brutto) oraz Krakowie (4,8 tys. zł brutto). Nie jest więc w pełni prawdą, że im większe miasto, tym lepiej płatna praca – obsługa klienta charakteryzuje się dużo większą ilością zmiennych, przez co zadaje kłam stereotypom.
Zarobki w zależności od branży
Na zarobki specjalistów ds. obsługi klienta wpływa również branża, w której działa firma. Największe pensje otrzymują osoby zatrudnione w przedsiębiorstwach związanych z IT, ubezpieczeniami, finansami (w tym pożyczkami), medycyną, marketingiem i reklamą, bankowością oraz prawem.
Zarobki w zależności od poziomu stanowiska
Wynagrodzenie specjalisty ds. obsługi klienta zmienia się w zależności od poziomu jego stanowiska. Najniższą pensję otrzyma osoba początkująca, czyli tzw. junior (młodszy specjalista). Zazwyczaj nie przekracza ona 4 tys. zł brutto miesięcznie. Starszy specjalista może liczyć na około 4,5-5,5 tys. zł brutto miesięcznie. Na zarobki powyżej tej kwoty mają szansę liderzy zespołów - 6-7,5 tys. zł brutto, kierownicy - 9-9,5 tys. zł brutto oraz dyrektorzy - nawet 19-21 tys. zł brutto miesięcznie.
Praca obsługa klienta - jakie są jej plusy i minusy?
Nie da się ukryć, że obsługa klientów nie należy do najłatwiejszych zadań. Osoba pracująca w tym obszarze musi z uśmiechem wykonywać swoje obowiązki, niezależnie od nastroju oraz zachowania rozmówcy. Z drugiej strony, specjalista ds. obsługi klienta ma szansę na szybki awans i wysokie podwyżki. Fach ten może przynieść mu również wiele satysfakcji. Przed podjęciem zatrudnienia, sprawdź najpierw wszystkie plusy i minusy, jakie daje ta praca – obsługa klienta może Cię zaskoczyć!
Plusy pracy w obsłudze klienta
Pracownicy obsługi klienta zazwyczaj nie narzekają na rutynę - każdy dzień przynosi inne zadania i wyzwania, dlatego praca ta uchodzi za ciekawą oraz różnorodną. Może ona również być bardzo satysfakcjonująca - w szczególności dla tych osób, którym zależy na niesieniu pomocy innym i rozwiązywaniu ich problemów. Wdzięczność kontrahentów jest bardzo silnym motywatorem. Specjalista ds. obsługi klienta ma również szansę na szybki rozwój umiejętności komunikacyjnych, które są niezwykle ważne zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Na tym stanowisku można także nauczyć się również planowania i organizacji pracy, negocjacji, nawiązywania długotrwałych relacji oraz aktywnego słuchania. Ścieżka kariery specjalisty ds. obsługi klienta jest zazwyczaj jasno zdefiniowana, a zatem pracownicy o określonych kompetencjach i predyspozycjach mogą liczyć na szybkie awanse oraz wysokie podwyżki. Praca w obsłudze klienta jest zatem atrakcyjna dla każdego, kto swobodnie czuje się w otoczeniu innych ludzi i doskonale radzi sobie ze stresem.
Minusy pracy w obsłudze klienta
Głównym minusem tej pracy jest fakt, że klienci często oczekują obsługi przez całą dobę. Oznacza to, że potencjalni kandydaci na stanowisko specjalisty ds. obsługi klienta muszą być przygotowani na konieczność pracy w niedziele i święta lub w systemie zmianowym. Osoby, którym taki tryb nie odpowiada, mogą jednak poszukać firm gwarantujących obsługę jedynie w dni robocze. Problematyczny dla zatrudnionych może być także multitasking, czyli robienie kilku rzeczy na raz w bardzo szybkim tempie. Poza tym praca w obsłudze klienta może generować stres - szczególnie, gdy pracownik ma do czynienia z poirytowanym, niekulturalnym rozmówcą, który wymaga znacznie więcej, niż można mu zaoferować. Osoba na tym stanowisku musi także trzymać własne emocje pod kontrolą, a problemy zostawiać w domu - klient nie zawsze jest wyrozumiały i empatyczny. Najczęściej wymaga profesjonalnej obsługi bez względu na prywatną sytuację pracownika czy jego złe samopoczucie.
Obsługa klientów - jak znaleźć zatrudnienie w tej branży?
Obsługa klientów to obszar, w którym zatrudnienie znajdzie zarówno osoba z doświadczeniem na podobnym stanowisku, jak i tak, która dopiero wkroczyła na rynek pracy. Ciekawe oferty dostępne są na stronie Serwisu Pracy GoWork.pl, gdzie pracodawcy z całej Polski zamieszczają setki ogłoszeń dziennie. Wybierz interesujące Cię wynagrodzenie, formę umowy oraz rodzaj etatu i aplikuj! Obsługa klienta – praca, której warto spróbować!
Praca zdalna - specjalista ds. obsługi klientów
Praca zdalna w obszarze obsługi klienta jest bardzo powszechna. Znajdą ją zwłaszcza konsultanci telefoniczni w call center, recepcjoniści, rejestratorzy oraz pracownicy biur informacji. Oferty pracy zdalnej dla specjalistów ds. obsługi klienta dostępne są niemal w każdym mieście. Kandydat może zatem wybrać odpowiadającą mu firmę i nie przejmować się odległością od jej siedziby, pracując z dowolnego miejsca na Ziemi. Jeżeli Twoim docelowym punktem zaczepienia jest Warszawa, praca zdalna umożliwi Ci rozwój w strukturach firmy tego miasta nawet wówczas, gdy nie mieszkasz w Polsce.
Zdalna praca nie wyklucza wcale szeregu pożądanych zalet, na jakie liczyć mogą pracownicy zatrudnieni w formie stacjonarnej. Co daje praca zdalna? Umowa o pracę to dziś już branżowy standard nawet w przypadku home office. Jeśli zaś chodzi o zakres obowiązków, to zasadniczo nie zmienia się on - nadal chodzi o kompleksowe doradztwo klientom zgodne ze standardami firmy i promowanie produktów firmy oraz jej usług. Zmienia się tylko styl pracy z klientem.
Praca dla studenta w obsłudze klienta
Specjalista ds. obsługi klienta może być doskonałym stanowiskiem dla studenta. Osobom z tym statusem najczęściej proponowana jest umowa zlecenie. Mają oni również elastyczne godziny wykonywania obowiązków, dlatego połączenie nauki z pracą nie powinno stanowić większego problemu. Warto również pamiętać, że w przypadku studentów i uczniów, kwota brutto na umowie jest jednocześnie kwotą netto - ich zarobki są zatem wyższe.