Rozwój pracowników to jedno z zadań, z którymi mierzą się pracodawcy. W przypadku ignorowania tego obszaru pracownicy mogą czuć, że stoją w miejscu, zamiast się rozwijać, a to już prosta droga do szukania nowego miejsca pracy i wzrostu rotacji pracowników w firmie. Sprawdź, dlaczego rozwój pracowników jest ważny i warto w niego inwestować.

Jednym z głównych powodów, dla którego pracownicy decydują się zmienić miejsce pracy, jest brak możliwości rozwoju, co potwierdzają liczne badania przeprowadzone na przestrzeni lat. To oznacza konieczność częstego przeprowadzania rekrutacji na to samo stanowisko. Jeśli problem rozwoju pracowników w firmie jest obszerniejszy i dotyczy większej liczby stanowisk, to pracodawca musi liczyć się z tym, że nie tylko będzie musiał ponosić wyższe koszty rekrutacji, ale i komunikacja w firmie oraz postęp w realizacji celów będzie zaburzony. To konsekwencja bazowania na pracy osób, które tak naprawdę wciąż są na etapie onboardingu. Dlatego warto zadbać o rozwój pracowników. Dzięki temu zatrzymamy ich w firmie na dłużej i będziemy mogli korzystać z ich wiedzy i doświadczenia zdobytego w naszej firmie. Jednak to niejedyne powody. W tym artykule skupimy się na korzyściach płynących z rozwoju pracowników.
Spis treści
Co oznacza rozwój pracowników?
Rozwój pracowników można określić jako proces, który zachodzi podczas związania pracownika z daną firmą. W trakcie tego procesu pracownik zyskuje nowe lub rozwija wcześniej posiadane kompetencje twarde, lub miękkie. Co istotne, w tym rozwoju pomaga mu pracodawca lub odpowiednio stworzone z myślą o tym stanowisko pracy. Wiele stanowisk pracy z założenia jest rozwojowych, ponieważ branża wymaga choćby ciągłej aktualizacji wiedzy pracownika we własnym zakresie. Niektóre stanowiska jednak wywołują w pracownikach poczucie stagnacji, a z czasem i wypalenie zawodowe. Ciężko np. o rozwój pracownika, który wykonuje prace mechaniczne na produkcji. Jednak rozwój pracowników może przebiegać na różnych płaszczyznach i jest możliwy w każdej branży. O kwestii rozwoju pracowników mozemy także przeczytać w Kodeksie pracy, a konkretnie w art. 103 Kodeksu pracy.
Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.
Rozwój pracowników – dlaczego jest ważny?
Rozwój pracowników to jeden z kluczowych aspektów zatrudnienia. Niesie benefity zarówno dla samego pracownika, jak i pracodawcy. Niestety wciąż można spotkać się z poglądem, że inwestowanie w rozwój pracownika to zbędne marnowanie budżetu firmy. Jednak rozwój samej firmy koreluje właśnie z rozwojem pracowników. Jeśli chcemy by firma rosła w siłę, musimy zadbać o stabilność stanowisk. Nieobsadzone stanowiska lub ciągła zmiana pracownika zaburzają system realizacji zadań i w konsekwencji także celów firmy. Dlatego, jeśli chcemy zatrzymać pracowników w swojej firmie, musimy sprawić, by czuli, że rozwijają się w jej strukturach. Troska o rozwój pracowników zapewnia szereg korzyści. Poniżej najważniejsze z nich.
- Wzrost potencjału zawodowego pracownika – pracownik, który się rozwija, lepiej realizuje swoje zadania, ponieważ ma do tego odpowiednią wiedzę i umiejętności. Ciągle zdobywa nowe doświadczenia, które może wykorzystać na drodze osiągania celów firmy. Lepsza realizacja celów firmy oznacza wzrost zysków.
- Inwestując w rozwój pracowników, mamy szansę na zwrot tej inwestycji. Rozwój pracowników wspiera ich elastyczność. Są gotowi na zmiany, uczą się nowych rzeczy, dzięki czemu są bardziej samodzielni także w innych obszarach. Stanowią nieocenione wsparcie przy wielu projektach.
- Pracodawca, który zapewnia rozwój pracowników, buduje swoją markę pracodawcy. Troska o employer branding sprawia, że ma on szansę przyciągnąć do swojej firmy najlepsze talenty. Stając się konkurencyjnym pracodawcą, sprawia, że najlepiej wykwalifikowani i najbardziej doświadczeni pracownicy chcą związać się z firmą.
- Stwarzając możliwości rozwoju w strukturach firmy, wzmacniamy zaangażowanie pracowników w ich obowiązki. Czują się zaopiekowani przez pracodawcę. Nie czują potrzeby zmiany miejsca pracy, bo wszystko, czego potrzebują, mają w obecnej.
- Zatrudnieni rozwijający się w strukturach firmy czują się docenieni, widząc, że pracodawca inwestuje budżet w ich rozwój. To dodatkowo motywuje ich do pracy i zwiększa potrzebę wykazania się w realizacji celów firmy.
- Firma troszcząca się o rozwój swoich pracowników gwarantuje im poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa. Wiedzą, że nawet jeśli firma zostanie zamknięta lub zostaną zwolnieni, doskonale poradzą sobie na rynku pracy z nowym pakietem doświadczeń i kwalifikacji.
- Inwestycja w rozwój pracowników to jednocześnie inwestycja w budowanie konkurencyjności firmy. Firmę tworzą ludzie, a więc cała organizacja lepiej jest przygotowana na zmiany i wdrażanie innowacji. Poprzez np. szkolenia pracownicy aktualizują swoją wiedzę i poznają wszelkie nowinki techniczne wykorzystywane w danej branży.
Jak podnieść kompetencje pracowników i zadbać o ich rozwój?
Przydzielanie ambitnych zadań
Rozwój pracowników niekoniecznie musi oznaczać przeznaczenie wysokiego budżetu na szkolenia, czy mentoring. Praca potrafi być rozwojowa sama w sobie. Wystarczy, że rozszerzymy zakres obowiązków pracownika o zadania wymagające od niego nauki nowych umiejętności, czy poszerzenia wiedzy. Zadania powinny być różnorodne, a nie mechaniczne. Jeśli pracownik ciągle wykonuje tę samą czynność, to przyzwyczaja się do danego rodzaju pracy, nie uczy się nowych rzeczy. Warto raz na jakiś czas powierzyć pracownikowi ambitne zadanie, które wyciągnie go z rutyny. Dobrym sposobem na pobudzenie może być delegacja do innych krajów, czy udział w międzynarodowych konferencjach.
Udział w projektach międzynarodowych to także szansa na odnalezienie się w nowym środowisku, poznanie innej kultury biznesu. Jest to niezwykle cenne także dla potencjalnie nowego pracodawcy w przyszłości. Warto pamiętać, by tworząc ambitne zadania, udzielić pracownikowi feedbacku. Bez oceny działań, nie będzie on w stanie popracować nad ulepszeniem swoich zdolności. Pracownik powinien mieć także poczucie odpowiedzialności nad zadaniem oraz możliwość samodzielnego działania. Dzięki temu maksymalnie zaangażuje się w projekt.
Kursy i szkolenia
Warto przeprowadzać regularne szkolenia pracowników. Możliwości jest wiele. Szkolenie można traktować jako pewnego rodzaju docenienie pracownika. To mogą być także szkolenia aktualizujące wiedzę lub takie, które mają przygotować go do nowej roli. Popularnym rozwiązaniem jest także organizacja szkoleń dla grupy pracowników, gdzie cały zespół ma szansę zdobyć nowe kompetencje, czy wiedzę. Szkolenia mogą mieć różny charakter. Jedne przekazują kompetencje twarde, inne kompetencje miękkie. Jednym z podstawowych budulców zespołu jest odpowiednia komunikacja. Tę również można zbudować poprzez szkolenia.
Pracownicy będą wdzięczni również za oferowane kursy zawodowe. Przykład może stanowić kurs dotyczący public relations skierowany do osoby zajmującej się marketingiem. Organizując szkolenia grupowe, możemy zaprosić specjalistę do firmy lub też zorganizować wspólne wyjście. Dobrym rozwiązaniem jest także szkolenie wewnętrzne, w którym to wykorzystujemy wiedzę któregoś z zatrudnionych pracowników. W ten sposób ograniczamy koszty oraz znosimy bariery między działami.
E-learning
E-learning to świetny sposób na zapewnienie ciągłego dostępu do szkoleń swoim pracownikom. Jest to stosunkowo tani sposób na rozwój. Na rynku dostępne są specjalne programy e-learningowe, w których to pracownicy mają dostęp do różnego rodzaju szkoleń, quizów sprawdzających wiedzę, ćwiczeń. Co więcej, pracodawcy mogą sprawdzać ich postępy w nauce. E-learning obejmuje prezentacje, grywalizację, nagrania w formie audio i video i wiele innych form. Ich zaletą jest możliwość rozwijania się w każdym momencie. Gdy tylko pracownik ma chwilę przerwy między zadaniami, może poświęcić ten czas na rozwój. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystał także swój czas prywatny, na przykład w drodze powrotnej z pracy. E-learning umożliwia bieżącą aktualizację, personalizowania treści, dzięki czemu każdy otrzymuje taki plan rozwoju, jakiego potrzebuje.
Wsparcie we własnym rozwoju
Pracodawca zawsze powinien być otwarty na propozycje pracowników. Oczywiście nie na wszystko musi się godzić, jednak gdy pracownik sygnalizuje potrzebę rozwoju, dobrze jest wybrać jakąś wspólną drogę. Być może chciałby we własnym zakresie poszerzyć swoje kompetencje, np. udając się na kurs językowy, czy na studia podyplomowe. Pracodawca może rozważyć, czy kompetencje, które chce pozyskać pracownik, okażą się przydatne w firmie i na tej podstawie rozważyć dofinansowanie jego rozwoju.
Coaching
Oczywiście podnoszenie kwalifikacji, poszerzanie swojej wiedzy branżowej i zdobywanie umiejętności kluczowych dla firmy jest bardzo cenne. Jednak nie można zapominać o sferze mentalnej. Nawet pracownik dobrze wykwalifikowany może mieć trudności z odpowiednim wykorzystaniem swoich umiejętności, jeśli nie czuje na przykład sensu swojej pracy lub nie wierzy we własne możliwości. Warto zatem rozważyć zatrudnienie na stałe coacha, czy trenera personalnego lub po prostu raz na jakiś czas organizować takie treningi pracownikom. Dzięki temu wesprzemy pracownika w jego potrzebach. To świetny sposób na podniesienie zaangażowania pracowników, zbudowanie poczucia bezpieczeństwa, zrozumienie, jakie są potrzeby rozwojowe pracowników oraz po prostu wsparcie w codziennej pracy.
Jak podejść do rozwoju pracowników?
Inwestycja w rozwój umiejętności pracowników nie może być podejmowana „po omacku”. Jeśli chcemy, aby nasze działania miały sens, konieczne jest planowanie rozwoju pracownika. Możemy zaplanować ścieżkę rozwoju całego zespołu, jak i opracować indywidualny plan rozwoju pracownika. Warto przeanalizować, jakie są najważniejsze aspekty rozwoju z punktu widzenia organizacji. Co dokładnie będzie potrzebne do podniesienia efektywności pracy. Plany rozwojowe pomagają zwiększyć efektywność szkoleń, kursów, czy innych sposobów rozwoju. Możemy uwzględnić w nich zdobywanie praktycznych umiejętności, rozwój kompetencji miękkich, okresy zdobywania wiedzy, uzupełnianie wiedzy, czy przekazać pracownikom całkowicie nowe umiejętności. Warto podzielić je na szkolenia online, szkolenia stacjonarne, przekazujące kompetencje, które mają kluczowe znaczenie na danym stanowisku. Działania rozwojowe mogą być rozłożone w czasie, obejmować plany początkowego i dalszego rozwoju. Dzięki planom możemy zmierzyć, czy rozwój przynosi oczekiwane rezultaty. Przy projektowaniu planu należy określić cele, które chcemy osiągnąć poprzez rozwój pracowników, potrzeby rozwojowe pracowników oraz zidentyfikować także ich luki kompetencyjne. Wówczas wiemy, jakiego typu rozwój przyniesie najlepsze efekty.