Reklama

Public relations – czym się zajmuje PR-owiec?

Sukces każdej firmy oferującej produkty lub usługi opiera się na dobrych relacjach z otoczeniem. PR to działania, które mają na celu sprawić, aby relacje odbiorców i podmiotów były jak najlepsze. Czym dokładnie jest Public relations?

Public Relations - kolaż z haseł, główne hasło "public relations"

Public Relations podbija świat marketingu. W skrócie chodzi przede wszystkim o podejmowanie konkretnych działań marketingowych, zarządzanie reputacją firmy oraz pozycjonowanie przedsiębiorstwa na jak najwyższej pozycji na rynku. Jednak warto zauważyć, że Public Relations nie dotyczy tylko firm i instytucji — to także sposób kreowania wizerunku i marek osobistych między innymi gwiazd, polityków, czy biznesmenów. Wiele osób będących „na świeczniku” korzysta z dobrodziejstwa Public Relations w celu stworzenia i utrzymania pozytywnego wizerunku w opinii publicznej. Na czym dokładnie polega praca w Public Relations? Jak stosuje się narzędzia Public Relations?

PR – definicja

PR jest dynamiczną dziedziną, która ciągle poszerza zakres swoich działań. Dlatego jednoznaczne zdefiniowanie Public Pelations nie jest zadaniem prostym. Wiele osób kojarzy takie działania z poprawą wizerunku firmy, osoby publicznej albo organizacji. Jednak warto się zastanowić, na jakich zasadach odbywa się walka o ów wizerunek.

Według jednej z bardziej rozpowszechnionych definicji Amerykańskiego Stowarzyszenia Public Relations – PR, to przewidywanie, analiza i interpretacja opinii publicznej. To także badania nad działaniami danego podmiotu i reakcjami, jakie wywołały. Na podstawie analizy specjaliści od PR doradzają kierownictwu firmy wszelkiego szczebla w sprawach dotyczących szeroko pojętej komunikacji i formie podejmowanych działań, ze względu na reakcje, jakie mogą wywołać.

Działania, o których mowa to bardzo ważna kwestia związana z funkcjonowaniem przedsiębiorstw i innych podmiotów. Jak łatwo się domyślić, podmiot cieszący się dobrą opinią publiczną będzie miał zdecydowanie większe szanse na odniesienie sukcesu. Jak podaje Encyklopedia biznesu, pozytywne oddziaływanie na opinię publiczną, skierowane jest przede wszystkim na ukształtowanie odpowiedniej jakości stosunków i wzajemnej komunikacji. Jeśli jakieś firmie się to uda, opierając przekaz na etycznych wartościach, są duże szanse, że jej kierownictwo stanie się liderami społecznymi co przekłada się bezpośrednio na relacje z klientami firmy.

Niezależnie od tego, czy jest to przedsiębiorstwo oferujące produkty, czy polityk podczas kampanii – usługi lubianego podmiotu mają większe szanse na zdobycie zaufania i znalezienie kupca.

Jak zostać PR-owcem?

Public Relations to praca dla osób przebojowych, które nie boją się zmian i potrafią obserwować. To raczej nie jest zajęcie dla introwertyka, mającego problemy z budowaniem relacji społecznych, który boi się wychodzić przed szereg. PR-owiec powinien cechować się umiejętnościami miękkimi podobnymi do zalet handlowca – w końcu on też sprzedaje produkt. Co prawda nie jest to proponowanie konkretnej usługi, a sprzedawanie dobrej opinii i generowanie pozytywnego odbioru marki, dla której pracuje.

Aby zostać specjalistą ds. Public Relations, warto zadbać o wykształcenie, które dotyczy nowych mediów, psychologii, marketingu lub języków obcych. Jednak trzeba pamiętać, że sam PR posiada wiele specjalizacji i żaden kierunek studiów nie przygotuje w 100% do tego zawodu. Bardziej liczy się samozaparcie, wczesne odbywanie staży i umiejętność wchodzenia oknem tam, gdzie zamykane są drzwi. Dobry specjalista ds. PR powinien być osobą empatyczną, świetnie rozumiejącą czego oczekuje społeczeństwo i umiejącą budować dobre relacje z ludźmi.

PR a marketing

Public Relations ma wiele wspólnego z marketingiem. Kampanie reklamowe, marketingowe i wizerunkowe opiera się bardzo często na jednoczesnej i jednolitej strategii marketingowej. Specjaliści ds. PR mają dużą wiedzę na temat grup docelowych i ich potrzeb. Dlatego naturalną koleją rzeczy jest wspieranie przez nich kampanii marketingowych. Przecież ich głównym celem jest jak najlepsze dotarcie do potencjalnie najbardziej pasującej grupy odbiorców i spowodowanie, że produkt będzie im się dobrze kojarzył.

Marketingowcy przygotowują treści kampanii, której podstawowym celem jest zdobycie jak największego zasięgu i pozytywnego feedbacku. Przede wszystkim dlatego obie dziedziny stanowią zazębiającą się całość – nikt nie zna się tak na kreowaniu komunikacji z otoczeniem, jak specjaliści ds. PR.

Cele Public Relations

Cele Public Relations wiążą się z głównymi obszarami, na które wpływ ma PR. Można określić to zasadą 3Z:

  • zarządzanie reputacją — obiór, tożsamość wizerunkowa firmy, budowanie pozytywnego wizerunku
  • zarządzanie relacjami — nawiązywanie więzi z odbiorcami i pozyskiwanie uwagi potencjalnych klientów
  • zarządzanie zadaniami — efektywna realizacja zadań

Działania dotyczące wizerunku firmy to dobrze zaplanowana strategia, którą można przedstawić w trzech podstawowych krokach prowadzących do osiągnięcia pożądanego celu:

  • Po pierwsze cele ogólne, czyli kreowanie pozytywnej opinii na temat produktów i firmy, która je oferuje. W przeciwieństwie do marketingu nie skupia się tylko na klientach. Odbiorcami zadań PR są instytucje, pracownicy, media, klienci i władze na poziomie regionalnym lub wyższym (kontakt z organizacjami rządowymi).
  • Druga płaszczyzna to cele operacyjne – to przede wszystkim rozbudowa kanałów komunikacji, organizacja eventów, kreowanie stron internetowych i blogów. Takie działania budują obecność marki w Internecie i ułatwiają komunikację oraz obieg informacji zgodnych z ofertą firmy. To także wytworzenie zaufania, dzięki któremu przyszli klienci chętniej dokonają pierwszych zakupów.
  • Trzecim podstawowym zadaniem jest osiągnięcie celu końcowego dzięki zbudowaniu więzi z pracownikami i przekształceniu struktur organizacyjnych w firmie. Wszystko to ma na celu odpowiednio przedstawić i uporządkować poprzednie działania.

Narzędzia Public Ralations

W kreowaniu wizerunku i postrzegania działalności organizacji podejmowane są różne działania Public Relations. Są to przede wszystkim działania marketingowe, takie jak między innymi:

  • Content marketing — marketing treści publikowanych w Internecie. Działania Public Relations współpracujące z content marketingiem łączą się z budowaniem lojalnej bazy klientów oraz docieraniem do różnych grup docelowych między innymi w mediach społecznościowych będąc w stałym kontakcie z lokalną społecznością.
  • Employer branding — działania Public Relations pracują nie tyle z zewnętrznym otoczeniem firmy, ile z jej wnętrzem. Employer branding w Public Relations skupiony jest bowiem wokół obecnych i przyszłych pracowników, czyli na otoczenie wewnętrzne. Poprzez te działania również pośrednio można wpływać na wizerunek firmy.
  • Media relations — wiarygodny dialog z przedstawicielami mediów a daną marką. Media relations to narzędzie wspierające główny zakres działań Public Relations. Opiera się przede wszystkim na osiąganie celów strategicznych poprzez udzielanie rzetelnych informacji i dementowanie fake newsów.

To tylko niektóre z narzędzi stosowanych w Public Relations. Często specjaliści korzystają także z elementów komunikacji społecznej, chcąc wdrożyć i wypróbować różne narzędzia w swojej firmie.


Praca w public relations to zajęcie pełne wyzwań, wymagające dbałości o najdrobniejsze szczegóły. O tym, jak wygląda praca w PR, opowiedział Łukasz Zając, udzielając obszernego i ciekawego wywiadu na kanale YouTube „Szukam Pracy”.

Oceń artykuł
5/5 (3)