Reklama

Specjalista ds. public relations: kim jest i czym się zajmuje?

Specjalista ds. public relations jest odpowiedzialny za wizerunek firmy. Co to oznacza? To właśnie ta osoba zajmuje się utrzymywaniem stałych relacji z mediami i opinią publiczną. Dla firmy to pracownik, który odpowiedzialny jest za wizerunek przedsiębiorstwa. Jak wygląda praca specjalisty ds. public relations? Na czym polega jego praca i czy jest to zawód, który zagwarantuje Ci atrakcyjne wynagrodzenie?

Specjalista ds. Public Relations - mężczyzna w garniturze patrzy na ikonki pracowników

PR jest bardzo istotną częścią każdego przedsiębiorstwa. Nawet jeśli jest ono bardzo małe. To właśnie opinia o firmie ma często kluczowe znaczenie dla utrzymania pozycji na rynku oraz dla jej rozwoju. public relations to działania podejmowane w celu ugruntowania pozytywnej opinii o przedsiębiorstwie. Dobrze poprowadzony PR może zdziałać prawdziwe cuda. Szczególnie gdy na horyzoncie pojawią się sytuacje kryzysowe. Wtedy liczy się przede wszystkim wyczucie rynku, dokładne zbadanie sprawy i wiedza, dzięki której możliwe jest wyprowadzenie firmy z wizerunkowego foux pas suchą nogą. Tym wszystkim zajmuje się specjalista ds. public relations. Na czym dokładnie polega jego praca?

Specjalista ds. public relations – czym się zajmuje?

Kierownik ds. PR to osoba odpowiedzialna przede wszystkim za utrzymywanie stałych relacji z przedstawicielami ośrodków opiniotwórczych takich jak prasa, telewizja lub internet, planowanie działań z zakresu media relations oraz za opracowywanie i realizację strategii wizerunkowej. Specjalista ds. public relations odpowiada więc za całokształt tego, jak firma jest postrzegana na rynku oraz jaki przekaz trafia do potencjalnych i stałych klientów (np. przygotowywanie materiałów prasowych).

Zakres obowiązków specjalisty ds. public relations

Dodatkowo do podstawowych obowiązków pracownika public relations należy:

  • opracowywanie strategii z zakresu media relations,
  • tworzenie baz danych mediów oraz klientów firmy,
  • budowanie i utrzymywanie stałych relacji z klientami, dziennikarzami, celebrytami, influencerami oraz innymi przedstawicielami mediów,
  • przygotowywanie materiałów prasowych,
  • analizowanie rynku,
  • przygotowywanie materiałów promocyjnych,
  • przygotowywanie materiałów informacyjnych,
  • realizowanie założeń wizerunkowych w środowisku wewnątrz firmy oraz na zewnątrz firmy np. w mediach społecznościowych,
  • kontakt z klientami i udzielanie odpowiedzi na każde, nawet niewygodne, pytanie.

Jak wygląda praca na stanowisku specjalisty ds. public relations?

Zakres obowiązków jest ściśle związany z charakterystyką realizowanych projektów. Często specjalista od public relations prowadzi także szkolenia dla pracowników odpowiedzialnych za codzienne kontakty z klientami. Natomiast kierownik ds. PR ma przed sobą także dodatkowe zadania skupiające się wokół koordynowania i zarządzania zespołem specjalistów.

Specjalista ds. public relations najczęściej pracuje w biurze, jednak jego miejscem pracy są także targi, konferencje prasowe, wydarzenia branżowe i medialne, podczas których udziela wywiadów i zajmuje się propagowaniem i utrwalaniem dobrego wizerunku firmy.

Dzień w pracy specjalisty ds. PR

Większość definicji public relations nawiązuje do pielęgnowania relacji firmy z jej otoczeniem. Zatem łatwo się domyślić, że rola specjalisty ds. public relations także koncentruje się na tym obszarze. Dlatego praca w PR to głównie praca z ludźmi. Będąc specjalistą ds. public relations, trzeba wiatr mieć dobrze wykształcone tzw. social skills. W przypadku mniejszych firm specjalista dba o komunikację w mediach społecznościowych, czy poprzez stronę internetową firmy. W większych firmach może nawet występować publicznie w telewizji. Zwyczajny dzień pracy to masa wykonanych telefonów i wymienionych wiadomości. Podróże i spotkania z ludźmi.

Niektóre firmy mają własnych specjalistów, inne współpracują z agencjami reklamowymi, które oferują pomoc doświadczonych osób. Osoba odpowiedzialna za PR firmy dba o to, aby była ona dobrze odbierana przez społeczeństwo. Przykładowo prowadzi działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Współpracuje z władzami lokalnymi, komunikuje się w social mediach. Specjalista może znaleźć pracę w korporacji, agencji reklamowej, czy też działać na rzecz instytucji, które nie są nastawione na zysk.

Specjalista ds. public relations – wymagania na stanowisku

Zważywszy na to, że do obowiązków kierownika ds. PR-u zalicza się działania takie jak przygotowywanie, planowanie, budowanie i tworzenie to możemy zaliczyć ten zawód do kręgu zawodów kreatywnych. Dlatego też nadrzędnym wymaganiem jest właśnie kreatywność. Dodatkowo pracodawcy często zwracają uwagę na zdolności organizacyjne i przywódcze (ważne są w tym kontekście nauki społeczne).

To właśnie specjalista ds. public relations jest odpowiedzialny za organizację konferencji prasowych czy realizację strategii wizerunkowej. Zazwyczaj osoba na tym stanowisku ma pod sobą kilku lub kilkunastu pracowników, dlatego też wspomniane wyżej zdolności przywódcze są niezwykle ważne. Dobry manager to team leader, który staje na równi z zespołem.

Kompetencje miękkie specjalisty ds. public relations

Do tego wszystkiego należy dodać jeszcze cały wachlarz kompetencji miękkich. Kontakt z dziennikarzami wymaga analitycznego myślenia i łatwości w szukaniu logicznych argumentów. Występowanie w telewizji lub internecie (kontakt z mediami) oraz poprowadzenie profesjonalnego szkolenia łączy się z odpornością na stres i umiejętnością prezencji. Przygotowanie projektów to doskonała organizacja pracy pod presją czasu.

Czy potrzebne jest wykształcenie wyższe?

Public relations to także dziedzina, w której często konieczne jest wykształcenie wyższe. Na studiach takich jak nauki społeczne, marketing, psychologia w biznesie lub komunikacja wizerunkowa poznasz tajniki dobierania strategii w oparciu o raporty rynkowe. Dowiesz się także jak zatrzymać obecnych klientów firmy i przyciągnąć nowych. Specjalista PR ma także wiedzę w zakresie historycznych kampanii PR-owych oraz wykorzystania ich elementów we współczesnych projektach. Dodatkowo studia to również doświadczenie zdobyte na zajęciach praktycznych lub podczas praktyk.

Specjalista ds. public relations – zarobki

Jednym z czynników, wpływających na średnie wynagrodzenie specjalisty ds. public relations, jest miejsce zatrudnienia. Pensja tego pracownika zależy również od jego doświadczenia. Dodatkowo liczy się także wykształcenie i wielkość firmy. Jak podaje portal Wynagrodzenia.pl mediana zarobków na tym stanowisku to 7010 zł brutto. Aż 1/4 wszystkich zatrudnionych może natomiast liczyć na wypłatę powyżej 8780 zł brutto. Jeśli dopiero zaczynasz swoją drogę zawodową na stanowisku młodszy specjalista ds. public relations twoje zarobki mogą nie przekroczyć 5580 zł brutto. Jednak wraz ze zdobytym doświadczeniem zwiększają się także wpływy na konto.

Ponadto należy wziąć pod uwagę, że zawód ten obfituje w wiele benefitów pracowniczych takich jak samochód służbowy, telefon komórkowy oraz laptop. Do tego dochodza liczne podróże związane z uczestnictwem w branżowych eventach, co dla wielu osób postrzegane jest jako jeden z większych plusów tego zawodu.

Specjalista ds. public relations – jak nim zostać?

Na stanowisku specjalisty ds. public relations zazwyczaj pracują osoby posiadające wykształcenie wyższe, dlatego jeśli marzysz o pracy w tej branży, zacznij od wyszukania interesującej Cię uczelni. Już w czasie studiów zatroszcz się o doświadczenie zawodowe. Zacznij od praktyk. Może w kolejnym kroku uda Ci się znaleźć ciekawą ofertę stażu w agencji reklamowej lub agencji public relations?

Praca na stanowisku specjalisty ds. public relations jest dostępna w wielu miastach Polski, jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź, Gdańsk, Gdynia, Lublin, Poznań, Białystok, Szczecin. Poszukiwania zacznij od portali z ogłoszeniami o pracę. To najpopularniejszy sposób, w jaki wielu kandydatów poszukuje zatrudnienia. Jeśli jesteś zainteresowany wakatem w konkretnej firmie, warto na jej stronie poszukać zakładki „praca”. To zazwyczaj w tym miejscu pracodawcy zamieszczają informację o wolnych stanowiskach.

Możesz także założyć własną firmę zajmującą się usługami związanymi z szeroko rozumianym wizerunkiem i PR-em. Jak się bowiem okazuje, wiele firm m woli korzystać z zewnętrznych wykonawców niż tworzyć w swoich strukturach osobne działy. Dzięki temu masz szansę rozwinąć własna agencję public relations.

Specjalista ds. public relations – dla kogo ten zawód?

Praca w public relations jest niezwykle ciekawa i wyzwaniowa. Świetnie odnajdą się tu osoby kontaktowe i charyzmatyczne, które lubią kontakt z drugim człowiekiem. Public relations to jednak głęboka woda, o czym można przekonać się przy pierwszym kryzysie wizerunkowym.

Dlatego też pracownik PR powinien umieć zachować spokój w sytuacjach stresowych i działać przemyślanie. Specjalista ds. PR często też musi występować publicznie i odpowiadać na nie zawsze „miłe” pytania. w takim wypadku liczy się zachowanie trzeźwości umysłu i umiejętność szybkiego rozeznania w sytuacji. Dodatkowo konieczna jest także dobra pamięć i… pasja!

Oceń artykuł
3/5 (2)