Specjalista ds. Public Relations: kim jest i czym się zajmuje?

 

Specjalista ds. Public Relations jest odpowiedzialny za wizerunek firmy. Co to oznacza? To właśnie ta osoba zajmuje się utrzymywaniem stałych relacji z mediami i opinią publiczną.

Specjalista ds. Public Relations - mężczyzna w garniturze patrzy na ikonki pracowników

PR jest bardzo istotną częścią każdego przedsiębiorstwa. Nawet jeśli jest ono bardzo małe. To właśnie opinia o firmie ma często kluczowe znaczenie dla utrzymania pozycji na rynku oraz dla jej rozwoju. Public Relations to działania podejmowane w celu ugruntowania pozytywnej opinii o przedsiębiorstwie. Dobrze poprowadzony PR może zdziałać prawdziwe cuda. Szczególnie gdy na horyzoncie pojawią się sytuacje kryzysowe. Wtedy liczy się przede wszystkim wyczucie rynku, dokładne zbadanie sprawy i objęcie, której zadaniem jest wyprowadzenie firmy z wizerunkowego foux pas suchą nogą. Tym wszystkim zajmuje się specjalista ds. Public Relations. Na czym dokładnie polega jego praca?

Specjalista ds. Public Relations – czym się zajmuje?

Kierownik ds. PR to osoba odpowiedzialna przede wszystkim za utrzymywanie stałych relacji z przedstawicielami ośrodków opiniotwórczych takich jak prasa, telewizja lub Internet, planowanie działań z zakresu media relations oraz za opracowywanie i realizację strategii wizerunkowej. Dodatkowo do podstawowych obowiązków pracownika Public Relations należy:

  • opracowywanie strategii z zakresu media relations
  • tworzenie baz danych mediów oraz klientów firmy
  • budowanie i utrzymywanie stałych relacji z klientami, dziennikarzami, celebrytami, influencerami oraz innymi przedstawicielami mediów
  • przygotowywanie materiałów prasowych
  • realizowanie założeń wizerunkowych w środowisku wewnątrz firmy oraz na zewnątrz firmy
  • kontakt z klientami i udzielanie odpowiedzi na każde, nawet niewygodne, pytanie

Zakres obowiązków jest ściśle związany z charakterystyką realizowanych projektów. Często specjalista od Public Relations prowadzi także szkolenia dla pracowników odpowiedzialnych za codzienne kontakty z klientami.

Specjalista ds. Public Relations – wymagania na stanowisku

Zważywszy na to, że do obowiązków kierownika ds. PR-u zalicza się działania takie jak przygotowywanie, planowanie, budowanie i tworzenie to możemy zaliczyć ten zawód do kręgu zawodów kreatywnych. Dlatego też nadrzędnym wymaganiem jest właśnie kreatywność. Dodatkowo pracodawcy często zwracają uwagę na zdolności organizacyjne i przywódcze. To właśnie specjalista ds. Public Relations jest odpowiedzialny za organizację konferencji prasowych czy realizację strategii wizerunkowej. Zazwyczaj osoba na tym stanowisku ma pod sobą kilku lub kilkunastu pracowników, dlatego też wspomniane wyżej zdolności przywódcze są niezwykle ważne. Dobry manager to team leader, który staje na równi z zespołem.

Do tego wszystkiego należy dodać jeszcze cały wachlarz kompetencji miękkich. Kontakt z dziennikarzami wymaga analitycznego myślenia i łatwości w szukaniu logicznych argumentów. Występowanie w telewizji lub Internecie (kontakt z mediami) oraz poprowadzenie profesjonalnego szkolenia łączy się z odpornością na stres i umiejętnością prezencji. Przygotowanie projektów to doskonała organizacja pracy pod presją czasu.

Public Relations to także dziedzina, w której wymaga się wykształcenia wyższego. Na studiach takich jak nauki społeczne, marketing, psychologia w biznesie lub komunikacja wizerunkowa poznasz tajniki dobierania strategii w oparciu o raporty rynkowe. Dowiesz się także jak zatrzymać obecnych klientów firmy i przyciągnąć nowych. Specjalista PR ma także wiedzę w zakresie historycznych kampanii PR-owych oraz wykorzystania ich elementów we współczesnych projektach. Dodatkowo studia to również doświadczenie zdobyte na zajęciach praktycznych lub podczas praktyk.

Specjalista ds. Public Relations – ile zarabia?

Jednym z czynników, wpływających na średnie wynagrodzenie specjalisty ds. Public Relations, jest miejsce zatrudnienia. Pensja tego pracownika zależy również od jego doświadczenia. Dodatkowo liczy się także wykształcenie i wielkość firmy. Jak podaje portal Wynagrodzenia.pl mediana zarobków na tym stanowisku to 5790 zł brutto. Aż 1/4 wszystkich zatrudnionych może natomiast liczyć na wypłatę powyżej 7 tys. brutto. Jeśli dopiero zaczynasz swoją drogę zawodową na stanowisku młodszy specjalista ds. Public Relations twoje zarobki nie przekroczą 4 tys. brutto. Jednak wraz ze zdobytym doświadczeniem zwiększają się także wpływy na konto.

Ponadto należy wziąć pod uwagę, że zawód ten obfituje w wiele benefitów pracowniczych takich jak samochód służbowy, telefon komórkowy oraz laptop.

Specjalista ds. Public Relations – jak nim zostać?

Na stanowisku specjalisty ds. Public Relations zazwyczaj pracują osoby posiadające wykształcenie wyższe, dlatego jeśli marzysz o pracy w tej branży, zacznij od wyszukania interesującej Cię uczelni. Już w czasie studiów zatroszcz się o doświadczenie zawodowe. Zacznij od praktyk. Może w kolejnym kroku uda Ci się znaleźć ciekawą ofertę stażu w agencji reklamowej lub agencji PR-owej?

Praca na stanowisku specjalisty ds. Public Relations jest dostępna w wielu miastach Polski, jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź, Gdańsk, Gdynia, Lublin, Poznań, Białystok, Szczecin. Poszukiwania zacznij od portali z ogłoszeniami o pracę. To najpopularniejszy sposób, w jaki wielu kandydatów poszukuje zatrudnienia. Jeśli jesteś zainteresowany wakatem w konkretnej firmie, warto na jej stronie poszukać zakładki „praca”. To zazwyczaj w tym miejscu pracodawcy zamieszczają informację o wolnych stanowiskach.

Oceń artykuł
5/5 (1)