Reklama

Ile kosztuje promocja firmy na Facebooku?

Promocja firmy na Facebooku pozwala dotrzeć do większego grona odbiorców. Przedsiębiorstwo może zadbać o swoją reputację poprzez social media, zwiększyć sprzedaż, czy też pozyskać inne aktywności. Czy korzystanie z opcji, jakie oferuje Meta, jest opłacalne? Ile kosztuje promocja firmy na Facebooku i jakie korzyści niesie? 

Ile kosztuje promocja firmy na Facebooku - tablica z napisami dotyczącymi marketingu online

Facebook w Polsce zyskał popularność w roku 2008, gdy pojawiła się polska wersja językowa serwisu. Jednocześnie wyparł popularną w tamtych czasach Naszą Klasę. Użytkownicy szybko polubili jego możliwości, śledzili życie swoich znajomych, dzielili się własnymi wydarzeniami z życia i przyznawali sobie „lajki”. Według badania Gemius/PBI dla Wirtualnemedia.pl Facebook jest portalem społecznościowym, na którym spędzamy najwięcej czasu. Jest to w przybliżeniu ponad 17 godzin miesięcznie. Odejmując zatem czas na sen i obowiązki to tak jakbyśmy po powrocie z pracy lub szkoły poświęcili cały czas do wieczora przez dwa dni na surfowanie po Facebooku. Tak długi czas skupienia użytkowników na portalu sprawia, że jest to doskonała przestrzeń do promocji firmy. Użytkownicy, przeglądając informacje ze świata, swoich ulubionych fanpage i znajomych mimowolnie są odbiorcami reklam. Tym, co wyróżnia reklamy na Facebooku w porównaniu do np. reklam w radio czy TV jest doskonałe sprecyzowanie preferencji. Dzięki temu reklamy nie są kierowane do wszystkich, ale do klientów o największym potencjale skorzystania z produktu czy usługi. Dowiedz się, jaki jest orientacyjny koszt reklamy na Facebooku i jak wygląda promocja.

Promocja firmy na Facebooku

Na początek warto zaznaczyć, że Facebook działa pod firmą Meta. W skład produktów firmy wchodzi nie tylko Facebook, ale i Messenger, Instagram, czy Whatsapp. Dzięki temu korzystając z funkcji reklamowych Meta, możemy reklamować przedsiębiorstwo jednocześnie w innych kanałach niż Facebook. Takie połączenie umożliwia dotarcie do wielu klientów. Docieranie do klientów przez social media w biznesie pomaga w budowaniu relacji z klientami oraz w osiąganiu celów biznesowych firmy. Reklamy na Facebooku działają w taki sposób, że podczas przewijania aktualności, czy relacji użytkownikom co jakiś czas pokazują się posty, czy filmiki reklamowe. Dzięki temu reklama na Facebooku nie jest tak nachalna, lecz jednocześnie przyciąga uwagę. Duże znaczenie w promocji firmy na Facebooku ma to, w jaki sposób prowadzone są social media. Tworzenie ciekawych, przyciągających uwagę treści zwiększa szansę na zainteresowanie reklamą i finalnie osiągnięcie celów promocyjnych. Jakie cele wyróżniamy na Facebooku? O tym w dalszej części artykułu.

Jak promować firmę na Facebooku?

Narzędziem, które umożliwia prowadzenie działań promocyjnych na Facebooku, jest Menedżer reklam Meta. Za pośrednictwem Menedżera możliwe jest wyświetlanie reklam zarówno na Facebooku, jak i Instagramie, w Messengerze, czy Audience Network. Narzędzie umożliwia wiele funkcji reklamowych. To miejsce, w którym przedsiębiorca, czy osoba zajmująca się prowadzeniem social mediów ma dostęp do najważniejszych funkcji reklam. Możliwe jest tworzenie reklam, określanie czasu ich emisji, grupy docelowej oraz monitorowania kampanii. Możliwe jest także zarządzanie budżetem, monitorowanie postępu reklam, tego, czy zmierzają do realizacji celów i ich edytowanie. Menedżer reklam można mieć zawsze przy sobie, korzystając z aplikacji mobilnej.

Aby mieć dostęp do Menedżera reklam, konieczne jest utworzenie strony firmowej na Facebooku. Wówczas nie trzeba podejmować kroków w celu założenia konta w Menedżerze reklam, ponieważ tworzy się ono automatycznie po utworzeniu profilu. Należy jednak je skonfigurować. Osobom, które dopiero rozpoczynają przygodę z promowaniem swojej firmy na Facebooku, serwis oferuje darmowe kursy online. Kursy obejmują takie zagadnienia, jak tworzenie grupy odbiorców, poszerzanie zasięgów, monitorowanie i edycja kampanii. Facebook oferuje także materiały szkoleniowe dotyczące marketingu w ogóle. Kursów o różnej tematyce można szukać na stronie Meta Blueprint. Konfiguracja konta w Menedżerze reklam dotyczy wyboru m.in. waluty, strefy czasowej, formy płatności, czy limitu wydatków. Część opcji zostaje automatycznie przypisana do konta ze względu na jego lokalizację.

Schemat promowania firmy na Facebooku

Aby tworzyć reklamy w Menedżerze reklam, trzeba sobie zdawać sprawę z tego, w jaki sposób funkcjonuje schemat ich tworzenia. Struktura obejmuje trzy części: kampanie, zestawy reklam, reklamy. Są to w pewnym sensie warstwy składające się na jedną całość. Każda z warstw oferuje inne funkcje pomagające w realizacji celów biznesowych.

  • Kampania – jest to pierwszy poziom struktury kampanii. Z podziału kampanii wybiera się cel reklam. Przykładowo może to być rozpoznawalność marki. Więcej na temat celów promocyjnych na Facebooku piszemy w dalszej części artykułu.
  • Zestawy reklam – jest to kolejny poziom w strukturze kampanii. Zestawów reklam może być wiele, a każdy może cechować inna strategia. Dla każdego zestawu można określić inny budżet reklamowy, harmonogram i miejsce docelowe – czyli przestrzeń, w której reklamy będą wyświetlane (na przykład w relacji na Facebooku).
  • Reklama – to miejsce na implementację kreacji reklamy. To może być post, film, relacja, karuzela, czy inne.

Ustawianie kampanii reklamowej

Aby utworzyć reklamę w Menedżerze reklam, w pierwszej kolejności należy stworzyć kampanię. Można wykorzystać już istniejącą kampanię lub utworzyć nową klikając w przycisku Utwórz. Kampanię można zakupić w modelu reach and frequency lub modelu aukcyjnym. W tym pierwszym niejako rezerwuje się założoną grupę odbiorców za daną kwotę, a w drugim cenę reklamy dostosowuje się w trakcie jej trwania. Po wyborze modelu należy wybrać cele reklamy. W systemie aukcyjnym jest ich znacznie więcej. W kolejnym etapie tworzymy zestaw reklam. W systemie aukcyjnym ustalamy budżet dzienny lub budżet całkowity, jaki chcemy wykorzystać w trakcie całej emisji reklamy.

Zestawy reklam można nazywać, co ułatwia poruszanie się między nimi. W trakcie tworzenia reklam należy także wybrać stronę na Facebooku i konto na Instagramie, które reprezentują firmę. Podsumowując, tworząc promocje firmy na Facebooku, należy:

  • Wybrać cele reklamy – np. sprzedaż, ruch, rozpoznawalność.
  • Określić grupę odbiorców – można dotrzeć do nowych klientów danej lokalizacji, wybrać według danych demograficznych i zainteresowań, czy też posłużyć się remarketingiem.
  • Wybrać miejsce reklamowe – firmę można promować na Facebooku, Instagramie, Messengerze, Audience Network. Trzeba jednak dobrać odpowiednie format reklamy. Warto najpierw sprawdzić, w jaki sposób wyświetlają się reklamy w konkretnych miejscach.
  • Ustalić najważniejsze informacje kampanii – trzeba ustalić budżet, czy okres emisji reklamy.

Kampanie cały czas warto monitorować, wyciągać wnioski w trakcie jej trwania, by w przyszłości udoskonalić swoje kampanie i zwiększyć ich efektywność.

Promowanie reklam

Reklamy można tworzyć także bezpośrednio ze strony na Facebooku. Post można wypromować na swojej stronie lub utworzyć reklamę klikając przycisk Promuj. W przypadku promowania postu wybieramy już istniejący post na stronie, dla którego chcemy zwiększyć liczbę reakcji, komentarzy i udostępnień. Tutaj także ustawiamy cel, możemy dodać tzw. Call to Action, czyli czynność, do jakiej chcemy skłonić klienta, np. zapoznanie się z ofertą firmy na jej stronie. W przypadku promowania posta na Facebooku także definiujemy odbiorców w oparciu o lokalizację, wiek, czy płeć. Ustawiamy także budżet i czas trwania kampanii oraz miejsce do wyświetlenia. Do promocji warto wybierać najpopularniejsze posty, które mają duży potencjał na to, by zrealizować cel kampanii. Jeśli chcemy utworzyć nowy post, należy wybrać przycisk Promuj, gdzie można wybrać typ reklamy i inne ustawienia. Facebook oferuje także możliwość automatycznego promowania reklam, która obejmuje ciągłe reklamowanie najskuteczniejszych postów w oparciu o ustawiony z góry dzienny budżet. Należy wybrać na stronie opcje dotyczącą korzystania z reklam automatycznych.

Jak wyglądają reklamy na Facebooku?

Social media marketing na Facebooku wymaga odpowiedniego umiejscowienia reklam, wybrania odpowiednich formatów i stworzenia kreacji wykorzystujących identyfikację wizualną firmy. Można ręcznie ustawić miejsce, w którym ma się wyświetlać reklama lub skorzystać z funkcji Advantage+, która dąży do najefektywniejszego wykorzystania budżetu. Z kolei, jeśli chodzi o formaty, to na Facebooku są do wyboru te wymienione poniżej.

  • Obraz – jest to popularny format, który przyczynia się do zwiększenia unikatowego ruchu. To szybki sposób na stworzenie reklamy. W zestawieniu z tekstem tworzy dobry post do promowania firmy, czy konkretnych produktów.
  • Film – jest to rodzaj kreacji, który skupia uwagę odbiorców na dłużej. W filmie można zamieścić rozbudowany przekaz, który zachęci odbiorców do działania. Do wyboru jest także wykorzystanie filmów 360, w których możliwe jest obracanie urządzenia w celu zmiany punktu widzenia. Filmy można tworzyć w oparciu o różne cele, m.in. sprzedaż, ruch, pozyskiwanie leadów. Call to Action może obejmować Zamów teraz, Zarejestruj się, Zadzwoń teraz i inne.
  • Karuzela – to świetna kreacja do przedstawiania produktów firmy. Dzięki temu, odbiorcy zainteresowani danym produktem z przedstawionych kilku na raz, mogą od razu przejść do sklepu. Poprzez karuzelę można także opowiadać historie składające się z serii obrazów lub filmów.
  • Kolekcja – poprzez kolekcję można w efektowny sposób przedstawić produkty firmy. Kolekcje doskonale sprawdzają się w odkrywaniu produktów na urządzeniach mobilnych.

Trzeba pamiętać, że każdy rodzaj kreacji na Facebooku ma określone wymagania techniczne, m.in. w zakresie maksymalnego rozmiaru pliku, maksymalnej liczby znaków, minimalnej szerokości, czy współczynnika proporcji.

Tworzenie reklam na Facebooku

Aby stworzyć reklamę na Facebooku w Menedżerze reklam po utworzeniu kampanii i zestawu reklam, należy stworzyć reklamę. Wybieramy format reklamy i dodajemy Multimedia lub obraz. Możemy także uzupełnić adres witryny internetowej, nagłówek i opis. Proces dodawania reklamy w dużej mierze zależy od tego, jaki format wybierze przedsiębiorca. W przypadku karuzeli trzeba dodać także minimum dwie karty. Na etapie tworzenia reklamy można także dodać przycisk CTA (Call to Action). Po dopełnieniu wszystkich elementów należy wybrać przycisk Opublikuj. Aby upewnić się, że wszystko poszło zgodnie z planem, warto spojrzeć na miniatury podglądu reklamy. Co istotne, reklamy na Facebooku przechodzą weryfikację. Zwykle trwa to do 24 godzin. Dlatego lepiej reklamy zaplanować wcześniej, zanim przedsiębiorca chce, aby ruszyły. Datę można ustawić z wyprzedzeniem. Reklamy są efektywniejsze, gdy przejdą przez fazę uczenia się.

Twarde zasady tworzenia reklam na Facebooku

Jak już wyżej wspomniano, reklamy na Facebooku przechodzą przez weryfikację. Dlaczego jest to konieczne? Ponieważ w Meta obowiązują ścisłe standardy reklam. W szczególności nie wolno reklamodawcom wyświetlać reklam dyskryminujących ze względu na m.in. kolor skóry, wyznanie, płeć, czy pochodzenie etniczne. Po drugie, reklamy na Facebooku opierają się również o standardy społeczności. Z tego względu reklamy nie mogą także propagować szkodliwych zachowań, nękać, propagować nienawiści. Ponadto:

  • Reklamy nie mogą dotyczyć treści osobistych, np. orientacji seksualnej.
  • Reklamy nie mogą zawierać treści erotycznych, nagości, nie mogą być nacechowane seksualnie.
  • Marki Meta nie można wykorzystywać w reklamach. Nie może ona stanowić najbardziej charakterystycznego elementu przekazu.
  • Nie można reklamować nielegalnych produktów i usług.
  • Zakazane jest szerzenie dezinformacji.
  • Treści nie mogą być prowokujące ani zwodnicze.

Więcej na temat reklam zakazanych na Facebooku można dowiedzieć się ze strony serwisu. Jeśli reklama na Facebooku zostanie odrzucona, należy ją edytować lub stworzyć nową reklamę, która będzie zgodna z zasadami Facebooka. Następnie trzeba poprosić o ponowną weryfikację.

Cele reklamy na Facebooku

Ważnym aspektem prowadzenia kampanii na Facebooku jest wybór celu. Od tego zależy, w jaki sposób budżet kampanii będzie rozdysponowany oraz, jaki będzie koszt realizacji tego celu. Wyróżniamy takie cele jak:

  • Rozpoznawalność – ten cel umożliwia dotarcie do jak największej liczby osób, dzięki czemu firma lub jej produkt stanie się rozpoznawalna. Więcej użytkowników Facebooka będzie ją kojarzyć i być może w przyszłości skorzysta z jej usług.
  • Ruch – ten cel pomaga zdobyć użytkowników, np. sklepu, czy aplikacji. Użytkownik jest zachęcony do tego, aby odwiedzić wybrane miejsce.
  • Aktywność – jak sama nazwa wskazuje, przez ten cel skłaniamy odbiorców do aktywności, np. polubienia strony na Facebooku, czy rozmowy poprzez Messenger. Możemy uzyskać wyświetlenia filmu, konwersje, czy wiadomości.
  • Kontakty – to sposób na pozyskiwanie tzw. leadów, czyli subskrypcji, rozmów telefonicznych, rejestracji.
  • Promocja aplikacji – to opcja dla osób, które wprowadzają aplikacje mobilną na rynek i chcą, aby więcej osób zaczęło z niej korzystać. W ten sposób można zachęcić odbiorców do dokonania zakupu poprzez aplikację, czy skorzystania z nowej funkcji.
  • Sprzedaż – ten cel służy do zwiększenia sprzedaży, np. w sklepie internetowym.

Koszt reklamy na FB a cele kampanii

Możliwe jest ustalenie całkowitego budżetu kampanii w ramach funkcji Advantage+. Inna opcja to ustawienie oddzielnego budżetu dla każdego z zestawu reklam. To funkcja dobra dla przedsiębiorców, którzy mają różne cele w promocji firmy. Wyróżniamy także budżety dzienne i budżety całkowite. Budżet dzienny to kwota, która będzie wykorzystywana przez serwis w ciągu dnia na kampanię, czy zestaw reklam. Budżet całkowity to kwota, która będzie przeznaczona na cały okres emisji reklamy.

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Facebook sam wydaje zalecenia co do budżetu potrzebnego na osiągnięcie celu reklamy. Według danych zamieszczonych na stronie Facebooka (stan na maj 2023) minimalny budżet reklamy ze względu na cel powinien wynosić:

  • 59,00 USD z celem aktywność;
  • 70,00 USD z celem kontakty;
  • 32,00 USD z celem ruch;
  • 54,00 dla celu promocji aplikacji;
  • 7,00 USD dla rozpoznawalności;
  • 24,00 USD w celu sprzedaży.

Takie koszty wychodzą przy założeniu, że powyższe kampanie trwają przynajmniej przez 7 dni. Budżet można określić dla poszczególnych kampanii, które będą go rozdysponować między zestawy reklam lub dla poszczególnych zestawów reklam.

Ile kosztuje reklama na Facebooku? Wskaźniki KPI

Cena reklamy na Facebooku jest zmienna w zależności od tego, jaki cel wybierze reklamodawca. Mamy do czynienia z poniższymi wskaźnikami:

  • CPC (Cost Per Click) – jest to współczynnik efektywności reklamy. Oznacza koszt, jaki reklamodawca ponosi za kliknięcie użytkownika. Aby go wyznaczyć, dzielimy łączny koszt kliknięć przez liczbę kliknięć.
  • CTR – współczynnik klikalności, który mówi nam o tym, jaki jest stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy. Dzięki temu wiemy, jak dobrze działa reklama, ile osób, które ją zobaczyły, postanowiło zrealizować cel.
  • CPA (Cost Per Action) – określa koszt konkretnej akcji, np. zakupu, czy leadu.
  • CPM (Cost Per Mille) – jest to koszt za 1000 wyświetleń.

Kwestię limitów wydatków na koncie reklamowym ustawia się w sekcji płatności w menedżerze reklam.

Koszt reklamy na Facebooku – podsumowanie

Jeśli firma nie zatrudnia specjalisty ds. social media, może skorzystać z usług profesjonalistów. Na rynku dostępne są agencje marketingowe, które w swojej ofercie mają także udzielanie pomocy w zakresie przeprowadzania działań promocyjnych na Facebooku. Koszt takich usług jest różny i uzależniony od pakietu. Najtańsze pakiety rozpoczynają się już od ok. 300 zł za miesiąc, a bardziej rozbudowane kosztują nawet kilka tysięcy miesięcznie. Ostateczny koszt reklam na Facebooku trudny jest do przewidzenia, ponieważ wiele zależy od celu kampanii, jak i kwestii tego, ile konkretny przedsiębiorca chce wydać na reklamę. Znane są kampanie, na które firma przeznacza powyżej kilkuset tysięcy miesięcznie, jak i takie, które kosztują 5 tys. zł, czy mniej. Koszt jednej akcji zaczyna się już od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Zwykle do rozpoczęcia promowania firmy na Facebooku wystarczy kilkaset złotych miesięcznie.

Oceń artykuł
0/5 (0)