Reklama

Manager – czym się zajmuje i jakie są jego zarobki?

Manager to stanowisko, które charakteryzuje się ogromną odpowiedzialnością oraz umiejętnością zarządzania pewną grupą ludzi. Zawód ten wymaga specyficznych cech osobowości i nie każdy jest w stanie go wykonywać. Sprawdź, kim jest menedżer i jakie są jego obowiązki.

manager

Manager to określenie pochodzi z języka angielskiego (od słowa „manage” czyli „zarządzać”), które możemy rozumieć jako odpowiednik polskiego kierownika lub przełożonego. Jest to osoba obejmująca stanowisko kierownicze, na której spoczywa odpowiedzialność za wyniki zespołu. Z pewnością ten zawód nie jest dla każdego, ponieważ manager musi wykazywać szereg kompetencji, dzięki którym może dobrze wykonywać swoje obowiązki. Jak zostać managerem? Czy zarządzanie zespołem jest proste? Jakie umiejętności musi mieć menedżer? W artykule wyjaśniamy kilka podstawowych cech idealnego kierownika. Dowiesz się również, jakie studia musisz ukończyć, żeby otrzymać ofertę współpracy oraz idealnie spisać się w roli menedżera zespołu. Sprawdź również, ile wynoszą zarobki kierownika. W jakiej branży może otrzymać najwyższe wynagrodzenie?

Manager czy menedżer?

Termin „manager” szturmem podbił polski rynek pracy już kilka lat temu. Zarówno pracodawcy jak i pracownicy upodobali sobie tę nazwę i uznali, że lepiej oddaje ona charakter tego zawodu niż kierownik, czy zarządca. Jednak wiele osób napotyka problem natury językowej, ponieważ na rynku funkcjonuje jeszcze jedna forma ” menedżer”. Która z nich jest poprawna? Którą należy stosować w ofertach pracy lub w dokumentach aplikacyjnych? Jak zauważa profesor Jan Miodek:

Najbardziej spolszczony –graficznie i fonetycznie – jest „menedżer”, ale „manager” też jest w zgodzie z ortograficzną normą.

Oznacza to, że zarówno forma manager jak i forma menedżer jest poprawna i można ich używać zamiennie. Dobrze jest jednak pamiętać o odpowiedniej odmianie oraz wyrobić w sobie konsekwencję stosowania jednej lub drugiej formy. Warto zauważyć, że poprawna jest również postać ” menadżer” i choć stosowana nieco rzadziej, to jednak nadal mieszcząca się w kanonie. Niepoprawne jest za to słowo „menager”.

Kim jest menedżer?

Manager, menedżer, czy menadżer to osoba pełniąca stanowisko kierownicze. Może zarządzać zarówno całym oddziałem firmy jak i tylko jednym z działów, choć w takim przypadku częściej możemy spotkać się z określeniem tego stanowiska jako The leader, czy po prostu lider. Wiele w tym wypadku zależy od nazewnictwa stanowisk w danej firmie. Zazwyczaj managers są odpowiedzialni za sprawowanie kontroli nad kilkoma liderami, choć jeśli firma jest mała, to stanowiska managera oraz team leadera się łączą.

Do głównych obowiązków menedżera należy zarządzanie zespołem. Ustala on jego priorytety, cele, rozdziela zadania oraz ocenia efekty. Musi również kontrolować działania swoich pracowników, tak aby wszystko udało się zrobić zgodnie z założonym wcześniej planem.

Menadżer (manager) powinien wykorzystywać techniki motywacyjne do pracy, które pomogą grupie osiągać coraz to lepsze wyniki oraz ułatwiać rozwiązywanie wszelkich konfliktów. Stanowisko managerskie powinno być wsparte studiami lub kursami, na których otrzyma się specjalistyczną wiedzę na temat odpowiedniego zarządzania ludźmi. Ważne jest także, żeby manager miał doświadczenie związane z pracą w danej branży i doskonale znał sposób działania swojej firmy.

Szukasz pracy? Aplikuj na nasze oferty pracy w Katowicach

Jak zostać menedżerem?

Dobry kierownik (good manager) powinien ukończyć studia wyższe lub podyplomowe na kierunku zarządzanie. Nie jest to jednak konieczność, aby móc wykonywać ten zawód. Pracodawcy najczęściej oczekują od przyszłych menedżerów wyższego wykształcenia związanego ze specyfiką działu w firmie oraz umiejętności miękkich, takich jak:

  • dobra organizacja czasu,
  • umiejętność nawiązywania kontaktów międzyludzkich,
  • umiejętność zarządzania zespołem,
  • kontaktowość,
  • nastawienie na cel,
  • umiejętność sprawnej komunikacji,
  • umiejętność trafnego wyznaczania celów i zadań.

Dobry menadżer powinien również być asertywny i nie dać wejść sobie na głowę. Do skutecznych realizacji swoich celów powinien także umieć podejmować decyzję i być konsekwentnym. Należy też pamiętać, że dobry manager jest kimś w rodzaju pośrednika pomiędzy pracodawcą a pracownikami, dlatego musi umieć dbać jednocześnie o interesy każdej ze stron oraz pamiętać o tym, co jest dobre dla firmy jako ogółu.

Jak zostać managerem? Rodzaje stanowisk

Menedżerowie mogą pracować w różnych obszarach w zależności od ich specjalizacji. Tak naprawdę w każdej firmie znajdzie się osoba, która pracuje w roli managera. Jest to także popularne stanowisko w branży restauracyjnej, w której osoba zarządzająca restauracją, barem czy pubem zamiast właściciela to manager. Jakie są najpopularniejsze stanowiska, na których pracują managers?

  • Projekt Manager (manager of project) – zajmuje się zarządzaniem i realizowaniem danego projektu. Najczęściej pracuje on w branży reklamowej.
  • HR Manager – to stanowisko obejmuje działania związane z zarządzeniem zasobami ludzkimi w danej organizacji. HR Manager ma pod sobą kilku rekruterów, którzy zajmują się szukaniem ludzi do pracy i przeprowadzaniem rozmów kwalifikacyjnych.
  • IT Manager (manager of IT) – zajmuje się zarządzaniem pracownikami z działu IT.
  • Account Manager – opiekuje się klientami.
  • General Manager – nadzoruje prace kilku managerów.
  • Product Manager – bierze udział w rozwoju marki danego produktu.

Cechy dobrego managera – co jeszcze powinno go wyróżniać w pracy?

Do najistotniejszych cech dobrego managera zaliczamy również wysokie umiejętności z zakresu zarządzania, asertywności, odporności na stres, komunikatywności i dobrej pracy zespołowej. Bardzo przydatna jest także umiejętność skutecznego motywowania i zachęcania do lepszej i efektywniejszej pracy. Kierownik w pracy, który potrafi mobilizować grupę, podnosi jej kompetencje i wprowadza dobrą atmosferę, zyskując aprobatę wśród swoich pracowników. Warto, aby manager rozwijał swoje umiejętności i na bieżąco zapoznawał się z najnowszymi trendami w zarządzaniu. Dzięki temu jest w stanie dynamicznie prowadzić swój zespół i dbać o to, aby pracownicy czuli się doceniani i brani pod uwagę. W końcu to od ich pracy zależy, czy firma będzie się rozwijać.

Manager powinien być osobą, która dogada się ze wszystkimi, a jednocześnie zawsze będzie pamiętać o celu. Bardzo ważne jest także dokształcanie się w dziedzinie, w której działa firma. Nie może być sytuacji, w której szeregowy pracownik lepiej orientuje się w nowinkach branżowych lub w najnowszych rozwiązaniach niż manager.

Manager – ile zarabia?

Według raportu z 2018 roku, znajdującego się na stronie pracuj.pl, zarobki menedżera sięgają nawet do 15 500 zł brutto. Od tego czasu jednak średnia wynagrodzenia na tym stanowisku znacząco wzrosła. Jednak ich wysokość wynagrodzeń jest bardzo zróżnicowana, ponieważ zależy od wykształcenia i rodzaju branży, w której pracuje.

Obecnie dział IT jest jednym z najbardziej opłacalnych zawodów ze względu na wchodzące w życie coraz to nowsze technologie. Zarobki IT Managera mogą sięgać nawet 20 000zł brutto. Zaraz po nim jest Finance Manager z pensją 17 500 zł brutto oraz Supply Chain Manager, którego zarobki wynoszą 16 000 zł brutto. Następnie:

  • Kierownik zakładów produkcyjnych oraz sprzedaży z branży farmaceutycznej lub medycznej – 13 500 zł brutto,
  • E-commerce Manager – 10 800 zł brutto,
  • Kierownik restauracji – 8 400 zł brutto.

Powyższe kwoty są opodatkowane. Wynagrodzenie, jakie otrzymamy “na rękę” będzie mniejsze od kwoty brutto. Sprawdź zarobki managera netto w naszym kalkulatorze płac.

Pamiętaj także, że są to tylko orientacyjne zarobki, ponieważ wiele zależy od miejsca zatrudnienia, czy wielkości firmy oraz branży. W mniejszych zakładach osoby na tych samych stanowiskach mogą zarabiać znacznie mniej, ponieważ zmniejsza się także ich odpowiedzialność. Znaczenie ma także rodzaj umowy.

Oprócz tego managerowie otrzymują również samochód służbowy, telefon oraz laptop. Częstą praktyką sa także dodatkowe finansowe benefity, takie jak premie za wyniki lub nagrody za osiągnięcia.

Oceń artykuł
4.3/5 (7)