W biznesie liczy się przede wszystkim dotarcie do potencjalnych klientów i zatrzymanie ich przy sobie. Jak to zrobić? Jednym ze sposobów jest prowadzenie firmowego fanpage w social mediach i stworzenie wokół niego oddanej społeczności.
Działalność biznesowa w social mediach właśnie weszła na kolejny poziom. Firmy masowo zabierają się za prowadzenie fanpage, na którym publikują aktualności z działalności firmy. W ten sposób chcą tworzyć marketing internetowy i docierać do większej grupy docelowej potencjalnych klientów. Oprócz tego przedsiębiorstwa chcą wykreować się w internecie na coś w rodzaju „markowych influencerów”, czyli zbudować i utrzymać wokół swojej firmy społeczność, która przełoży się na wzmocnienie wizerunku firmy jako marki godnej zaufania. Czy prowadzenie profilu firmowego naprawdę jest tak opłacalne? Jakie korzyści wynikają z fanpage na Facebooku? Ile kosztuje profesjonalne prowadzenie fanpage?
Spis treści
Prowadzenie fanpage w mediach społecznościowych – jakie korzyści dla firmy?
Prowadzenie strony firmowej czy prowadzenie fanpage na Facebooku lub innym portalu społecznościowym niesie szereg korzyści dla firmy. Nie chodzi tu tylko o korzyści wizerunkowe, ale także działania, które mogą przełożyć się realny zysk tak jak np. w przypadku sklepów internetowych. Potencjalni klienci w wielu przypadkach przed zakupem decydują się na sprawdzenie opinii w internecie oraz szybką analizę działań firmy. Nie chodzi tu o mozolne badania, a o zwykłe przejrzenie profilu w mediach społecznościowych lub strony internetowej. Jakie dokładnie korzyści niesie ze sobą prowadzenie fanpage firmowego?
- Promowanie produktów
Promowanie najnowszych lub flagowych produktów marki to tak naprawdę jeden z ważniejszych aspektów prowadzenia fanpage firmowego. Dzięki temu możesz szybko i bez zbędnych wydatków dotrzeć do odbiorców w najpopularniejszym serwisie społecznościowym. Jeśli więc chcesz prowadzić fanpage firmy, nie zapominaj, aby co jakiś czas wspomnieć o swoich produktach lub usługach. rób to nie nachalnie, al.e w sposób lekki, a nawet nieco zabawny. Możesz np. żartować z samego faktu prowadzenia reklamy. Społeczność internetowa jest nieco bardziej otwarta na takie zagrywki wizerunkowe, a w razie czego możesz rozwijać wątpliwości odbiorców w komentarzach. Pamiętaj jednak, aby nie sprzesadzić – wszystko powinno odbywać się w granicach dobrego smaku.
- Komentarze użytkowników
większość przedsiębiorców obawia się komentarzy w mediach społecznościowych. Warto jednak uświadomić sobie, że negatywne opinie na pewno się pojawią. Jest to stały element prowadzenia biznesu. Już tylko od Ciebie zależy, co z tym zrobisz. Dobrze byłoby przede wszystkim nauczyć się oddzielać hejt od konstruktywnej krytyki. Dzięki temu możesz uzyskać przydatny feedback, który pomoże ci usprawnić pewne rzeczy. Natomiast nie ma większego sensu reagowania na hejt – to tylko wzmacnia hejtera. Oprócz tego możliwość komentowania to także świetna okazja, aby zapytać o oczekiwania klientów i stworzyć produkty lub usługi, które będą odpowiedzią na ich potrzeby.
- Niski budżet reklamowy
Prowadzenie social media ma jeszcze jedną zaletę – niski budżet reklamowy. Możesz prowadzić kampanie tak naprawdę na całym świecie przy pomocy portali społecznościowych i viralowych publikacji. Jeśli uda Ci się wstrzelić w aktualne trendy masz szansę rozpromować firmę praktycznie zerowym kosztem. Trochę inaczej sprawa wygląda w przypadku zaangażowania do współpracy aktorów lub influencerów bądź profesjonalnego sztabu marketingowego. W tym wypadku budżet musi być większy, jednak nadal jest on niższy niż w przypadku np. reklamy telewizyjnej.
- Kreowanie wizerunku Twojej firmy
Prowadzenie fanpage na Facebooku lub innym portalu wiąże się także z możliwością kreowania wizerunku firmy w dowolny sposób. Odwołanie do wartości i idei to świetny sposób, aby zjednać sobie jak największą grupę odbiorców. Ważne jest jednak to, aby miało to pokrycie z rzeczywistością – społeczność internetowa jest bardzo wyczulona na punkcie hipokryzji i oszustwa, dlatego też nie warto podejmować nawet prób jej oszukania. Prowadzenie profilu umożliwia pokazanie marki z bardziej „ludzkiej” strony, zaprezentowanie procesów i pracowników, a także zmniejszenie dystansu pomiędzy klientem a sprzedawcą.
Ile kosztuje prowadzenie fanpage?
Opcja prowadzenia fanpage’a Twojej firmy wiąże się mimo wszystko z pewnymi wydatkami. Możesz bowiem zająć się tym sam lub zatrudnić kogoś, kto się na tym zna. Jeśli zależy ci na zbudowaniu zasięgów i usługach takich, jak np. optymalizacja reklam i zdobywanie nowych odbiorców na terenie całego kraju najlepiej skorzystać z profesjonalnej pomocy. Firmy lub specjaliści z tej dziedziny dysponują bowiem wiedzą, doświadczeniem i odpowiednimi narzędziami do badania np. zainteresowania klientów bądź wykorzystania odpowiednio dobranych tematu i badaniem statystyki strony, aby zagwarantować wzrost rozpoznawalności marki. Jednak ile kosztuje takie rozwiązanie?
Obsługa fanpage może odbywać się przez pracownika wewnętrznego lub zewnętrznego. W pierwszym przypadku możesz zatrudnić kogoś na stałe, kto będzie prowadził i nadzorował konto firmowe oraz publikował aktualności na temat Twojej firmy. Jeśli jest tego dużo i zależy Ci na systematyczności najlepiej zatrudnić kogoś na stałe do prowadzenia fanpage w pełnym wymiarze godzin. Możesz również zdecydować się na współpracę zdalną. Koszty, jakie poniesiesz, będą takie same jak w przypadku zatrudnienia „tradycyjnego” pracownika.
Natomiast korzystając z firm zewnętrznych, możesz zdecydować się na różne pakiety, których cena zazwyczaj zaczyna się od kilkuset złotych miesięcznie. Im więcej zadań, a przy tym większa skuteczność (np. organizowanie internetowych kampanii reklamowych) cena pakietów będzie wzrastać. Ostatecznie koszt zależy od wielkości firmy, miejscowości, a także konkretnego zakresu zadań. Zazwyczaj można umówić się na bezpłatną konsultację.
Na czym polega prowadzenie fanpage?
Na czym polega prowadzenie fanpage? Przede wszystkim jest to jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do konkretnej grupy docelowej. Oprócz tego pomaga budować świadomość marki poprzez posty publikowane w social mediach oraz ich aktywne prowadzenie. Prowadzenie fanpage’a dotyczącego własnej działalności polega więc na gromadzeniu i utrzymaniu odbiorców, którzy chętnie będą zapoznawać się z publikowanymi materiałami i dzielić się nimi z innymi użytkownikami. W ten sposób powstaje darmowy marketing szeptany, a rozprzestrzenianie świadomości marki przypomina reakcję łańcuchową. Oczywiście takie działanie wymaga obecności osoby, które będzie kontrolowała social media i sprawdzała, czy aktualny PR firmy jest zgodny z założeniami pierwotnymi.
Zlecając publikację postów liczy się kreatywne wykorzystanie tego co akurat dzieje się w firmie i w branży oraz tworzenie wizerunku eksperta w swojej dziedzinie. Taki wizerunek pomaga firmie zdobyć zaufanie klientów, a jednocześnie buduje jej pozycję, jako poważnej konkurencji na rynku. W końcu chcemy korzystać z usług i produktów przedsiębiorców, którzy znają się na tym co robią. Strona firmowa i social media to świetny sposób na zakotwiczenie się w świadomości klientów, jako firma z renomą.
Tworzenie fanpage powinno opierać się na systematycznych publikacjach – najlepiej codziennych, w których będą pojawiały się informacje poważne, jak i te mniej poważne. Możesz więc jednego dnia informować nowych klientów o promocjach, a drugiego dnia zdecydować się na nieco luźniejsze publikacje związane z anegdotami firmy bądź relacją z integracji pracowników.
Jak skutecznie prowadzić fanpage firmy w mediach społecznościowych?
Firmowy fanpage powinien opierać się na trzech podstawowych obszarach:
- wytwarzanie treści (content) – regularne publikacje materiałów graficznych, tekstów bądź filmów lub zdjęć,
- moderacja – czyli interakcja z użytkownikami, odpowiadanie na komentarze, prowadzenie dialogu i rozpoczynanie lub kończenie dyskusji,
- marketing – dobrze by było, aby wszystkie działania miały zabarwienie marketingowe, warto więc zwrócić uwagę na zachwalanie marki, informowanie o nowych rozwiązaniach itp.
Tak więc – profesjonalna grafika i oferta skierowana do grupy docelowej to już początek dobrej drogi do stworzenia skutecznego profilu w social mediach. Bardzo ważne jest także dbanie o klientów i odbiorców i pozostawanie z nimi w ciągłym kontakcie. Zaangażowana komunikacyjne firma znacznie lepiej potrafi zbudować wokół siebie społeczność lojalnych klientów i dopasować ofertę do ich potrzeb.