Reklama

Jakie argumenty do awansu? Sprawdź, kto może dostać awans!

Awans zawodowy to bez wątpienia marzenie, a zarazem cel wielu osób. Awans wiąże się bowiem z rozwojem kariery, spełnieniem zawodowym oraz oczywiście większym wynagrodzeniem. Jakie argumenty do awansu podać przełożonemu? Czy warto starać się o awans?

Mężczyzna patrzy na rysunkowe schody w górę

Jeśli praca na obecnym stanowisku nie sprawia Ci już satysfakcji, to z pewnością zaczynasz myśleć o awansie na wyższe stanowisko. w wielu przypadkach propozycja ta powinna wyjść z inicjatywy pracodawcy, który w ten sposób pokaże, że ceni Cię jako pracownika oraz szanuje Twoje dotychczasowe dokonania zawodowe. Niestety często temat awansów w firmie to pomijana kwestia, a pracodawca czeka, aż pracownik sam się upomni. Co zrobić w takiej sytuacji? W końcu kilka lat pracy sumiennego wykonywania obowiązków bez perspektywy podwyżki lub awansu może zniechęcić niejednego pracownika. Czasami warto wziąć sprawy w swoje ręce i udać się na szczerą rozmowę z przełożonym. Jakie argumenty podać? Jak merytorycznie wytłumaczyć, że to właśnie Ty nadajesz się do objęcia wyższego stanowiska?

Na czym polega awans zawodowy?

Awans zawodowy to zmiana stanowiska w firmie. Co to oznacza? O awansie mówimy wtedy, gdy pracodawca z uwagi na Twoje zasługi dla firmy przenosi Cię na wyższe stanowisko i znacząco rozszerza Twoje obowiązki, odpowiedzialność i kompetencje w firmie. Zazwyczaj mówimy o awansie wtedy, gdy na dotychczasowym stanowisku zdobyłeś już odpowiednie umiejętności, a swoje obowiązki wykonujesz skrupulatnie i z oddaniem.

Wiele firm stosuje przejrzystą politykę awansów i ma jasno określone zasady dotyczące objęcia wyższego stanowiska. Pracownicy mogą więc wspinać się po szczeblach kariery i otrzymać awans zawodowy według wytycznych, które udało im się spełnić.

Awans wiąże się zazwyczaj z rozszerzeniem dostępów, zwiększeniem odpowiedzialności, udziałem w tworzeniu nowych projektów oraz wyższą pensją. W przypadku, gdy pracodawca nie wychodzi z inicjatywą, to rozmowa związana z awansem zawodowym może wyjść od pracownika.

Rodzaje awansu

Warto zaznaczyć, że wymieniamy dwa rodzaje awansu zawodowego:

  • Awans pionowy – wiąże się z objęciem wyższego stanowiska, często kierowniczego. Ten rodzaj awansu to zwiększenie odpowiedzialności i rozszerzenie obowiązków pracowniczych. Z reguły awans pionowy jest najbardziej pożądanym typem nobilitacji, ponieważ świadczy o zadowoleniu z pracy wykonywanej przez pracownika oraz o zaufaniu, jakim darzy go pracodawca. To także wyższa wypłata.
  • Awans poziomy – awans w rozumieniu „zmiany stanowiska” może także wiązać się z objęciem stanowiska na tym samym szczeblu firmowym. Zazwyczaj jest to przeniesienie na stanowisko o podobnym profilu tylko np. w innym dziale. Z reguły nie wiąże się to z nobilitacją finansową, chodzi raczej o zmianę środowiska i wykorzystanie mocnych stron pracownika w innej płaszczyźnie.

Warto także wspomnieć o rekrutacji wewnętrznej, która w praktyce również wiąże się z awansem. Ogłoszenie w firmie wakatu, na który swoje aplikacje mogą zgłaszać pracownicy, to forma awansu polegająca na wyłonieniu w drodze rekrutacji najlepszego kandydata. Pracownicy składają wtedy swoje CV, a nowe stanowisko czeka na tego, który wypadnie najlepiej na rozmowach kwalifikacyjnych. Proces rekrutacji wewnętrznej opiera się w większości na tych samych założeniach, które brane są pod uwagę podczas awansu pracownika.

Kto może starać się o wyższe stanowisko?

O awans może starać się każdy, jednak to nie oznacza, że wszyscy mają takie same szanse. W wielu firmach awans zależy przede wszystkim od stażu pracy. Z reguły pod uwagę brane są osoby, które obecne stanowisko piastują minimum 2-3 lata. W niektórych przypadkach, jeśli pracownik szybko się rozwija i poszerza swoje kompetencje zawodowe, awans możliwy jest już po roku pracy. Chodzi przede wszystkim o doświadczenie zawodowe.

Awans jest także wskazany dla osób, które nabyły nowe umiejętności. Zaliczają się do tego kursy zawodowe, szkolenia lub studia podyplomowe. Nowe kompetencje to zrozumiały powód awansu, w końcu pracownik, który ma szansę na pracę na lepiej płatnym stanowisku, będzie chciał ją wykorzystać, a brak awansu może być dla niego sygnałem do zmiany pracy.

Warto też pomyśleć o awansie dla pracowników, którzy naprawdę oddają się swojej pracy i wykonują swoje obowiązki z oddaniem i lojalnością. Zaangażowanie to niezwykle istotna sprawa w pracy dlatego, jeśli pracownik od lat skrupulatnie wypełnia polecenia przełożonego, a nie przekłada się to na jego wynagrodzenie, wzrost zaufania czy większe kompetencje pracownicze w firmie to jest to jawny przykład niedocenienia zasobów ludzki, jakie posiada przedsiębiorstwo.

Jakie argumenty do awansu?

Rozmowy o awansie nie należą do najprostszych. Jeśli to pracodawca składa propozycję objęcia, sprawa jest dość prosta – zgadzasz się lub nie, choć w większości przypadków pracownicy przyjmują propozycje związane z nowy stanowiskiem. Jeśli jednak praca na tym samym stanowisku przez wiele lat nie zaowocowała rozmową zainicjowaną przez pracodawcę, warto samemu iść na spotkanie z przełożonym i wyjaśnić, dlaczego uważasz, że zasługujesz na awans. W niektórych firmach trzeba napisać podanie. Jakie argumenty zastosować?

  • Zaznacz, że pracujesz już długi czas i masz bogate doświadczenie zawodowe. Znasz firmę i ludzi, wiesz jak zachodzą procesy i zdajesz sobie sprawę ze słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa. Od wielu lata pracujesz na dobre imię i sukces firmy.
  • Jesteś gotowy na wyzwania związane z nowym stanowiskiem, ponieważ w ostatnim czasie udało Ci się poprowadzić z sukcesem projekt grupowy lub opanować stresującą sytuację związaną z niezadowolonym klientem.
  • Utrzymujesz dobre relacje z pozostałymi pracownikami, którzy cenią sobie Twoje rady i przychodzą po pomoc w spornych kwestiach.
  • Zdobyłeś nowe umiejętności, które uprawniają Cię do pracy na wyższym stanowisku.
  • Od lat okazujesz zaangażowanie i lojalność w swoich codziennych obowiązkach oraz starasz się, aby firma osiągała kolejne sukcesy i się rozwijała.

Jaki błędów unikać podczas rozmowy o awans?

Taka rozmowa dla wielu osób będzie wiązała się ze stresem, a nawet i strachem przed tym, co powie pracodawca. Ciężko przewidzieć reakcję drugiej strony, jednak można postarać się uniknąć kilku błędów, które mogą zadziałać na Twoją niekorzyść podczas rozmowy o awans. Jakie to błędy?

  • Arogancja

Aroganckie podejście ze zbytnią siebie pewnością może zostać źle odebrane. Na rozmowę nie idziesz po to, by walczyć – przynajmniej w praktyce – ale po to, aby razem z pracodawcą wypracować sposób na zwiększenie Twojej efektywności i motywacji do pracy, które może zwiększyć awans. Stawiaj na silne argumenty i wyliczenia, a nie na butę i krnąbrność, które są zaprzeczeniem profesjonalizmu.

  • Brak merytorycznych argumentów

Idąc na tak ważną rozmowę, musisz być przygotowany. Pamiętaj o wypisaniu swoich zasług i sukcesów. Na pracodawców najlepiej działają liczby, dlatego wykresy i procentowe wyliczenia są jak najbardziej pożądane. Podaj tylko merytoryczne argumenty, które mają potwierdzenie w rzeczywistości. Jeśli podajesz swoje dobre cechy, podeprzyj je przykładami.

  • Po trupach do celu

Pokazywanie swoich zdolności na tle grupy może nie być niczym złym, jednak jeśli do uzyskania awansu wykorzystujesz potknięcia i błędy innych, które wyciągasz w czasie rozmowy z pracodawcą, to nie jest to dobra droga do rozwoju kariery. Większość przełożonych nie patrzy przychylnie na takie osoby. Jak masz kierować zespołem, skoro nie wiesz, na czym polega współpraca i team?

  • Emocjonalne podejście

Umawianie się z pracodawcą na rozmowę o awans pod wpływem emocji to nie jest dobre rozwiązanie. Szczególnie jeśli bodźcem był np. awans kolegi, co wywołało uczucie zazdrości. Rozmowa powinna być konkretna, merytoryczna i pozbawiona zbędnych emocji. W końcu jesteście w pracy i dogadujecie niuanse przyszłej współpracy.

Kiedy jest najlepszy moment, aby starać się o awans?

W karierze zawodowej każdego pracownika przychodzi taki moment, że zaczyna on marzyć o zajęciu wyższego stanowiska w hierarchii firmy, ponieważ na obecnym stanowisku czuje, że nie może się już rozwinąć. Sam awans zależy jednak nie tylko od doświadczenia zawodowego, wiedzy czy umiejętności, ale także od… właściwego czasu! W wielu firmach dochodzi bowiem do sytuacji, że kwartalne, półroczne lub nawet roczne budżety określane są np. na początku roku. To właśnie przed zatwierdzeniem planu finansowego jest najlepszy moment, aby podjąć rozmowę o awansie lub podwyżce, ponieważ pracodawca ma wtedy większe pole do wprowadzenia tych zmian.

Jednocześnie warto też zwrócić uwagę na okres, w jakim znajduje się firma. Jeśli właśnie mieliście spotkanie dotyczące znacznych spadków i trudnej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa możesz mieć pewność, że pytania o objęcie wyższego stanowiska, spotkają się raczej z automatycznym odrzuceniem. Kadra zarządzająca musi bowiem najpierw zażegnać kryzys finansowy i wyprowadzić firmę na równe tory.

Oceń artykuł
0/5 (0)