Reklama

Co powiedzieć po otrzymaniu awansu?

Otrzymanie awansu to pozytywne wydarzenie i chwila, w której pracownik może poczuć się doceniony na tle innych. Jednak taka forma wyróżnienia może sprawdzić, że poczujemy się niezręcznie i aż zaniemówimy ze szczęścia. Jak się zachować w takiej sytuacji? Co powiedzieć po otrzymaniu awansu?

Co powiedzieć po otrzymaniu awansu - pracownicy stojący w grupie, gratulujący koleżance w pracy

Awans to taki moment w karierze, który udowadnia nam, że nasze działania mają sens, że dobrze wykonujemy swoją pracę, a szef jest z nas zadowolony. Otrzymanie awansu w swojej pracy wywołuje emocje, sprawia, że prawdopodobieństwo sukcesu staje się faktem. Wyróżnienie zaspokaja ambicje, ale i zwykle awans wiąże się z korzystniejszymi warunkami zatrudnienia. W parze z awansem zwykle idzie podwyżka, poszerzenie kompetencji, czy lepsze narzędzia pracy. Często droga do awansu jest dosyć jasna, ponieważ firmy określają swoją politykę awansów. Dzięki temu każdy pracownik ma równe szanse do tego, aby taki awans osiągnąć. Wyróżniamy różne typy awansów.

Jakie są rodzaje awansów?

Mamy awans pionowy, który oznacza przejście na wyższe stanowisko niż obecne. Pracownik awansuje w hierarchii firmy. Kolejnym rodzajem jest awans poziomy, w którym to pracownik zmienia swoje stanowisko na inne, np. w innym dziale, lecz jest ono na podobnym poziomie. Możemy także wyróżnić awans wewnętrznej rekrutacji, gdy pracownik firmy bierze udział w rekrutacji na inne stanowiska i awans płacowy, w ramach którego pracownik otrzymuje wyższe wynagrodzenie. Awans to niewątpliwie wyjątkowy moment, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że znaczna część Polaków nigdy nie otrzymała awansu. Warto zatem przygotować się na taki moment i wiedzieć, jak się zachować w tej sytuacji szczególnie z uwzględnieniem komunikacji.

Jak zareagować na wieść o awansie?

Reakcja na wieść o awansie u każdego może być inna. Wszystko zależy od tego, jak bardzo zależało ci na awansie, czy rzeczywiście się o niego starałeś, czy jednak jest to dla ciebie zaskakująca wiadomość. Duże znaczenie ma również sposób poinformowania o awansie.

  • Jeśli otrzymałeś e-maila z informacją, to masz więcej czasu na przygotowanie się z odpowiedzią, niż w sytuacji, gdy zostajesz wezwany do gabinetu szefa, nie wiedząc w jakim celu.
  • Jeśli szef zdecyduje się poinformować cię o awansie osobiście, możesz otrzymać informacje o tym e-mailem lub zostać wezwany przez przełożonego bezpośrednio. Łatwiej się przygotować, jeśli zostaniesz poinformowany o powodzie wezwania. Jeśli nie, wówczas pozostaje tylko improwizacja.
  • W niektórych firmach propagowane jest publiczne ogłoszenie awansu. W takiej sytuacji możesz czuć duży stres. Sytuacja jest nieco łatwiejsza, jeśli zostaniesz poinformowany o takim ogłoszeniu. Gorzej, jeśli wszyscy zostaną zebrani w jednym pomieszczeniu i padnie informacja o twoim awansie, a ty zaskoczony zostaniesz poproszony o wygłoszenie krótkiego przemówienia. Zacznij od powitania, „Witam wszystkich, w szczególności moich przełożonych, którym mam możliwość dziękować za wyróżnienie mojego zaangażowania…”.
  • Wygodnym i bezpiecznym sposobem poinformowania o awansie jest droga telefoniczna lub mailowa. W przypadku maila masz czas na przemyślenie odpowiedzi, ubranie swoich myśli i emocji w ładne i oficjalne słowa. Telefonicznie możesz szybko podziękować, a następnie po zakończonej rozmowie udać się do szefa osobiście lub wysłać sprostowanie w e-mailu, aby podkreślić, jak bardzo cieszy cię ta informacja.

O czym pamiętać po osiągnięciu awansu?

Niezależnie od tego, w jaki sposób zostaniesz poinformowany o awansie, musisz pamiętać o kilku punktach. W szczególności należy wyrazić wdzięczność za takie wyróżnienie.

  • Szczerze podziękuj. Możesz także podkreślić, że ciężko na to pracowałeś i cieszysz się, że widać efekty twojego zaangażowania.
  • Podkreśl, jak ważna jest dla ciebie współpraca i zapewnij o swoim zaangażowaniu na nowym stanowisku.
  • Po podziękowaniach pora na doprecyzowanie najważniejszych kwestii. Jeśli okaże się, że nowe obowiązki są zbyt obciążające dla ciebie, możesz odmówić awansu. Nie ciesz się więc przedwcześnie, zaplanuj rozmowę z szefem, podczas której dowiesz się wszystkich szczegółów związanych z awansem.
  • O awansie musisz porozmawiać także ze współpracownikami. W zależności od tego, jakiego rodzaju jest to awans, część z nich może czuć zazdrość, czy uważać to za niesprawiedliwe. Gdy otrzymasz awans, to bardzo ważny moment, abyś zachował dobre relacje.
  • Gdy minie ekscytacja, przeanalizuj swoje emocje i to, czy jesteś gotów na taki krok. Choć awans z założenia jest czymś pozytywnym, to nie możesz dać się ponieść emocjom, musisz zachować równowagę i skoncentrować się na tym, jakie kompetencje zawodowe powinieneś w sobie rozwinąć. Przykładowo, jeśli nowa praca to stanowisko kierownicze, musisz wykształcić w sobie umiejętności przywódcze.
  • Warto pamiętać także o rodzinie. Jeśli otrzymasz awans, podziel się tym z bliskimi i przyjaciółmi. Doceń ich wsparcie w twojej drodze zawodowej. Mimo że sam otrzymałeś awans, to nie znaczy, że jesteś jedyną osobą, która przyczyniła się do twojego sukcesu.

Zmiana stanowiska na wyższe – omówienie szczegółów

Gdy otrzymasz awans i za niego podziękujesz, musisz dowiedzieć się, z czym dokładnie wiąże się nowe stanowisko. Oczywiście fakt, że zostałeś doceniony, zasługuje na wdzięczność, lecz musisz zastanowić się, czy propozycja awansu rzeczywiście jest dla ciebie dobra. Może się zdarzyć tak, że stanowisko wiąże się z częstymi wyjazdami, a ty nie chcesz opuszczać rodziny na kilka dni w miesiącu.

  • W szczególności zapytaj o nowe obowiązki i zakres odpowiedzialności. Warto przeanalizować, czy jesteś w stanie sprostać nowym zadaniom, czy większa odpowiedzialność nie wprowadzi do twojego życia zbyt wiele stresu.
  • Spytaj o nowe wynagrodzenie. W przypadku awansu szef zwykle od razu przedstawia warunki nowej posady. Może się jednak zdarzyć tak, że będziesz musiał o wszystko dopytywać. Dowiedz się, jakie będzie twoje nowe wynagrodzenie i porównaj je do nowego zakresu obowiązków. Przemyśl, czy stanowi ono dobrą rekompensatę za trudy związane z nowym stanowiskiem.
  • Oprócz samego wynagrodzenia powinieneś się także dowiedzieć, jakie będą nowe warunki pracy. Jeśli przychodzisz do innego działu, może się okazać, że obowiązuje w nim inny system premiowy. Być może należą ci się także inne benefity pozapłacowe i narzędzia pracy.

Co powiedzieć szefowi i przełożonym po otrzymaniu awansu?

Rozmawiając z szefem czy to bezpośrednio, czy telefonicznie możesz poprowadzić rozmowę w następujących krokach:

  • Podziękuj np. „Bardzo dziękuję za takie wyróżnienie, jestem wdzięczny za zaufanie”, „Dziękuję, awans wiele dla mnie znaczy„.
  • Pokaż, że się cieszysz, np. „Nie mogę się doczekać nowych obowiązków”, „Bardzo się cieszę, że będę mógł się przysłużyć w firmie na nowym stanowisku”,Liczę na owocną współpracę z nowym zespołem”, „Realizacja celów firmy na nowym stanowisku przeniesie mi wiele satysfakcji”.
  • Zapytaj o szczegóły: „Czy w związku z awansem przewidywane są dodatkowe korzyści?” „Czy mogę prosić o udzielenie więcej informacji na temat warunków obowiązujących na nowym stanowisku pracy?„, „Czy może mi pan przedstawić, jakie są pańskie oczekiwania wobec mnie na nowym stanowisku pracy?
  • Pamiętaj, że jeśli warunki nie spełniają twoich oczekiwań, możesz odmówić awansu (co niestety może się także wiązać z utratą pracy), lecz możesz także przystąpić z szefem do negocjacji.

Przez całą rozmowę postaraj się zachować pełen profesjonalizm. Na koniec rozmowy podziękuj raz jeszcze, aby szef miał świadomość, że jesteś naprawdę wdzięczny za ten awans, co utwierdzi go w przekonaniu, że podjął dobrą decyzję.

Jeszcze raz dziękuję za daną mi szansę, wspólnie osiągniemy cele firmy.”

Jak podziękować za awans?

Poniżej przedstawiono przykładową treść podziękowania za awans, jakie można wystosować w formie maila do pracodawcy lub też wykorzystać w rozmowie bezpośredniej. Początek maila jest oficjalny, lecz oczywiście można go dostosować do standardów, jakie panują w firmie. W niektórych przedsiębiorstwach wszyscy zwracają się do siebie po imieniu niezależnie od niższego, czy wyższego stanowiska, włącznie z prezesem.

Szanowny Panie …………………

Bardzo dziękuję za wytypowanie właśnie mnie do awansu. To dla mnie bardzo duże wyróżnienie, za które jestem niezmiernie wdzięczny. To dla mnie zaszczyt, że będę mógł pełnić obowiązki na stanowisku……………………………………………………………

Głęboko wierzę, że jestem w stanie sprostać oczekiwaniom i wspólnie z zespołem zrealizujemy wiele owocnych projektów, które przyczynią się do osiągania celów firmy.

Jeszcze raz dziękuję za ofiarowanie mi tej szansy, Dam z siebie wszystko, aby jak najlepiej ją wykorzystać i udowodnić, że zasługuje na tak odpowiedzialne stanowisko.

Z wyrazami szacunku/Pozdrawiam

…………………………………………..

Jak poinformować współpracowników o awansie?

Nie tylko rozmowa z szefem może przysporzyć stresu po otrzymaniu awansu. Także poinformowanie o zmianie innych pracowników może stanowić wyzwanie. Szczególnie jeśli wśród nich znajdują się osoby, które także liczyły, że otrzymają ten awans. Nawet jeśli nie powiedzą tego wprost, mogą czuć się niesprawiedliwie. W skrajnych sytuacjach mogą to okazywać poprzez wrogie lub szydercze uwagi. Warto z takimi osobami porozmawiać bezpośrednio, aby rozluźnić atmosferę. W trakcie rozmowy podkreśl, że uważasz byłego rywala za świetnego pracownika i według ciebie także zasługuje na wyróżnienie i uważasz, że o twoim awansie zadecydowały detale. Warto także podkreślić, że także ma szanse na osiągnięcie dużego sukcesu w strukturach firmy.

Zwracając się do swoich współpracowników, wobec których, staniesz się niedługo szefem, musisz tonować emocje. W szczególności, jeśli informacja o awansie nie wyszła z góry i to ty musisz poinformować zespół o tym fakcie, musisz to zrobić delikatnie. Przede wszystkim się nie przechwalaj. Nie podkreślaj, że jesteś najlepszy i dlatego dostałeś awans. Jeśli chcesz zachować dobre relacje przedstaw jasno komunikat o awansie i wymień argumenty, które wpłynęły na awans w pracy. Jeśli nowe stanowisko wiąże się z zarządzaniem zespołem, to pokaż jego członkom, że zależy ci na partnerskiej współpracy. Wskaż na to, że ty także potrzebujesz ich pomocy i że jesteś tam dla nich.

Na początku poproś ich o wsparcie i pomoc we wdrożeniu. Jeśli idziesz do innego działu, to jego pracownicy mogą na początku być bardziej zorientowani w sprawach niż ty. Możesz zorganizować pierwsze spotkanie, w którym wspólnie nakreślicie cele, opracujcie nowe pomysły i rozwiązania. Uwagi pracowników są bardzo cenne i mogą ci pomóc w realizacji celów firmy. Możesz także zacząć od wspólnej integracji po pracy, na przykład wyjściu do restauracji, gdzie zbudujecie miłe relacje już na początku waszej współpracy. Traktuj pracowników z szacunkiem i bądź także ludzki. Pracownicy mają prawo mieć oczekiwania również względem ciebie.

E-mail do współpracowników

Jeśli otrzymasz awans, możesz wysłać do pracowników e-mail, lub też udać się do nich osobiście. Co powiedzieć? Poniżej przykład.

Drodzy współpracownicy

Z radością pragnę Was poinformować, że otrzymałam awans na stanowisko ……………………………….. W związku z tym od dziś nasza współpraca przyjmie nieco inny charakter. Z tej okazji wyrażam wdzięczność wobec wszystkich tych, którzy służyli mi wsparciem i pomocą podczas mojej pracy w tej firmie. Dzięki temu zyskałem doświadczenie i wiedzę niezbędną do rozwoju w strukturach firmy, co także przyczyniło się do mojego dzisiejszego awansu.

Liczę na to, że nasza współpraca będzie przebiegała w satysfakcjonujący dla wszystkich sposób. Jestem otwarty na Wasze pomysły i uwagi oraz ciągle gotowy do rozmów. Mam nadzieję, że będziemy się wspólnie wspierać w realizacji zadań, co pomoże w dążeniu do celów firmy. Nie mogę się doczekać wspólnej pracy, uważam, że razem możemy wiele osiągnąć.

Dziękuję wam za dotychczasową współpracę i cieszę się na jej nowy etap.

Pozdrawiam.

Czego nie robić po otrzymaniu awansu? 

Powyżej zebraliśmy garść informacji na temat tego, w jaki sposób komunikować się z szefem i współpracownikami, gdy dowiemy się o awansie. Teraz pora wskazać, jakich zachowań najlepiej unikać, jeśli nie chcemy zepsuć relacji. Jeśli otrzymasz awans, ale nie jesteś z niego zadowolony, staraj się nie wyrażać swojego niezadowolenia. Możesz przystąpić do negocjacji z szefem, wskazując, że chciałbyś zmienić kilka warunków awansu. Masz prawo także odmówić awansu. Musisz jednak mimo wszystko okazać wdzięczność, że to właśnie ty zostałeś wybrany na nowe stanowisko. Pracodawca, przyznając awans, uważa, że robi coś dobrego. Musisz potwierdzić jego założenia.

Otrzymanie awansu może nieco wpłynąć na ambicję, staraj się jednak trzymać emocje na wodzy. Nie krytykuj innych, nie wykorzystuj awansu jako okazji do tego, aby dowartościować się, uprzykrzając życie innym osobom. Nie bądź arogancki, bo fakt, że to właśnie ty dostałeś awans, wcale nie czyni cię lepszym człowiekiem od innych. Staraj się także unikać tworzenia niezdrowej atmosfery w zespole. Warto budować relacje na współpracy, a nie w atmosferze konkurencji.

Oceń artykuł
1/5 (1)