Personal shopper – zakres obowiązków. Jak zostać personal shopperem?

Personal shopper to zawód, o którym wielu z nas jeszcze nie słyszało. Nic dziwnego! Personal shopperzy największą popularnością cieszą się w dużych miastach, takich jak Warszawa. Na czym polega praca personal shoppera? Jakie zadania należą do jego zakresu obowiązków? Jak zostać personal shopperem?

Personal shopper - profesjonalny personal shopper trzyma swoją wizytówkę

Usługi oferowane przez personal shoppera na pierwszy rzut oka mogą się wydawać zbędną fanaberią, jednak jeśli pod uwagę weźmiemy fakt, że w wielu zawodach jedną z części składowych profesjonalizmu jest nienaganna prezencja, to profesja personal shoppera dla wielu osób jest swoistym ratunkiem. Personal shopper doradzi Ci, w jakich kolorach wyglądasz najlepiej, jakie fasony pasują do Twojej sylwetki oraz jak dopasować się do dress code’u obowiązującego w twoim miejscu pracy. Jak dokładnie wygląda zakres obowiązków personal shoppera?

Personal shopper: kto to?

Zacznijmy od dokładnej analizy tego, kim jest personal shopper. Tak naprawdę, w najprostszej definicji personal shopper jest osobistym stylistą, który pomoże ci dobrać ubrania do twojej sylwetki, preferencji i pracy. Usługa personal shoppera nie zamyka się tylko w zakresie wspólnych zakupów — to także analiza sylwetki, analiza kolorystyczna oraz dokładny wywiad.

Personal shopper to osoba, która świetnie odnajduje się w najnowszych trendach i potrafi dopasować ich elementy na indywidualnych zasadach swoich klientów. Wie kiedy i z czego zrezygnować, aby zachować odpowiedni charakter stylizacji i dopasować ją do konkretnej stylizacji.

Na rynku pracy w zawodzie personal shoppera wielu jest samozwańczych stylistów, którzy nie mają zbyt wiele wspólnego z profesjonalnym personal shopperem, a ich usługi ograniczają się tylko do wspólnych zakupów. Dlatego ważne jest, aby dokładnie sprawdzać personal shoppera, z którym chcesz nawiązać współpracę. Co ciekawe jest to jedna z profesji związanych z modą, w której liczba kobiet jest równa bądź nawet mniejsza niż liczba mężczyzn.

Czym zajmuje się personal shopper?

Personal shopper wykonuje tak naprawdę wszystkie obowiązki stylisty, a dodatkowo większość przedstawicieli tego zawodu ma w swojej ofercie wspólne zakupy oraz analizę szafy, co odróżnia ich od tradycyjnego stylisty. Tak naprawdę personal shopper dba nie tylko o to, abyś miał nowe ubrania na jedną okazję — jego usługa to często także szkolenia i doradztwo, które rozciąga się od przeglądu szafy do całkowitej wymiany garderoby.

Osoba na tym stanowisku zajmuje się przede wszystkim zmianą twojego stylu i dopasowaniem go do twoich codziennych wyzwań. Co więcej, jako profesjonalista, który zna się na modzie, trendach i zasadach poszczególnych dress code’ów dopasuje on poszczególne elementy stroju w taki sposób, abyś zawsze miał ubiór idealnie dobrany do konkretnej sytuacji zawodowej. A jak wiemy, przestrzeganie takich zasad i dbanie o takie szczegóły, jest niezwykle ważne, szczególnie jeśli zależy nam na dobrym pierwszym wrażeniu lub podkreśleniu swojego profesjonalnego podejścia do pracy.

Personal shopper — zakres obowiązków

Przyglądając się bliżej zadaniom, jakie stoją przed personal shopperem, możemy uwypuklić ogólny zakres obowiązków, które są podstawą tego zawodu. Co znajdziemy na takiej liście? Są tam między innymi zadania takie jak:

  • analiza sylwetki
  • analiza dopasowania kolorystycznego
  • wywiad związany z osobistymi preferencjami oraz wykonywanym zawodem
  • analiza dress code’u obowiązującego w danej firmie
  • wspólne zakupy
  • opracowanie trasy zakupów według budżetu klienta
  • szkolenia z zakresu doboru stylizacji
  • zakupy dokonywane w imieniu klienta

Jak zostać personal shopperem?

Aby zostać personal shopperem, nie musisz posiadać wykształcenia kierunkowego ani specjalnych kursów. Jeśli jednak zależy ci na współpracy z gwiazdami, celebrytami lub osobami ze świata biznesu, wtedy może się okazać, że ukończenie szkolenia (kursy) lub studiów związanych z projektowaniem i stylizacją ubrań jest mile widziane przez twoich klientów.

W tym zawodzie najważniejsze jest tak naprawdę doświadczenie, charyzma i znajomość zasad modowych. Jeśli masz poczucie stylu i estetyczną smykałkę to prawdopodobnie świetnie odnajdziesz się w tym zawodzie. Jednak od czego zacząć swoja zawodową ścieżkę? Pamiętaj, że większość personal shopperów prowadzi własną działalność gospodarczą, dlatego przed rozpoczęciem pracy zadbaj o dopełnienie wszelkich niezbędnych formalności związanych z założeniem firmy.

Następnie przede wszystkim musisz skupić się na działalności marketingowej w social mediach oraz sukcesywnym budowaniu bazy klientów. Reklama własnej działalności jest dźwignią handlu. Zacznij od utworzenia konta w social mediach reklamującego twoje usługi. W praktyce oznacza to, że musisz sukcesywnie dzielić się ze swoją społecznością najnowszymi stylizacjami, aktualnymi trendami i zakresem oferowanych usług. Postaraj się także zaangażować znajomych i rodzinę w promocję twojej firmy.

Gdy uda Ci się zdobyć pierwszych klientów, zrób wszystko, aby stanąć na wysokości zadania i pokazać się z jak najlepszej strony. Dzięki temu możesz liczyć, że zadowoleni klienci polecą twoje usługi swoim znajomym, a to jest równoznaczne z rozkręceniem zainteresowania wokół twojej działalności.

Personal shopper: praca — wymagania

Zawód personal shoppera może na pierwszy rzut oka wydawać się prosty i niewymagający. Jednak warto zauważyć, że na rynku pracy sprawdzają się wszystkie profesje, na które obserwujemy popyt, a ten na usługi personal shoppera stale rośnie. W tym zawodzie liczą się przede wszystkim kompetencje miękkie. To właśnie dzięki charyzmie i komunikatywności możesz liczyć na stale powiększające się grono wiernych klientów. Jakie jeszcze wymagania powinien spełniać profesjonalny personal shopper?

Zacznijmy od tego, że jeśli sam chcesz doradzać innym w kwestii wyglądu, to sam musisz prezentować się nienagannie. Twój wizerunek jest jednocześnie twoim narzędziem marketingowym, dlatego perfekcyjny makijaż, czy niebanalna fryzura to absolutne minimum, które musisz spełnić. Nie zapomnij także o dopracowanej stylizacji — w końcu jesteś stylistą.

Ponadto musisz wykazywać się empatią. Jeśli klient ma potrzebę, aby całe spotkanie poświęcić na rozmowę o swoich kompleksach, warto okazać mu wsparcie i być uważnym słuchaczem. Dzięki temu łatwiej będzie Ci współpracować z takim klientem oraz zdobędziesz wiedzę, które elementy jego garderoby są warte wykorzystania, a które sprawiają, że czuje się on niepewnie. Każdy z nas ma w swoim życiu momenty, w których nie czuje się dobrze w swojej skórze. Często rolą personal shoppera jest właśnie usługa, która ma obudzić w tobie pewność siebie i sprawić, że na nowo odkryjesz mocne strony swojego wyglądu.

Oprócz tego bardzo istotny jest zmysł estetyczny oraz znajomość modnych fasonów i aktualnych trendów. Przyda się także doza poczucia humoru i czerpanie radości ze swoich codziennych obowiązków i kontaktu z drugim człowiekiem. Pamiętaj także, że przyda się znajomość języka angielskiego oraz prawo jazdy. Spotkania mogą odbywać się w różnych częściach miasta, dlatego samochód z pewnością się przyda.

Personal shopper — zarobki

Z racji tego, że personal shopper zatrudniany jest na indywidualnych warunkach dopasowanych do każdego klienta (przeważnie umowy zlecenia lub umowy o dzieło) to jego zarobki też są bardzo różne. W tym wypadku dużo zależy od tego, z jakimi klientami pracujesz, jaki jest zakres usług i w jakim mieście prowadzisz działalność. Oczywiście dużo też zależy od twojej pozycji na rynku. Jeśli cieszysz się sporym zainteresowaniem i ciężko znaleźć Ci wolny termin, to z pewnością twoje zarobki będą znacznie wyższe, niż osoby, która dopiero zaczyna swoją przygodę z personal shoppingiem.

Średnie zarobki na tym stanowisku liczone są zazwyczaj na godzinę lub „sesję”. W Warszawie uśredniona cena za godzinę wspólnych zakupów to wydatek w granicach 100-200 zł. Jeśli chcesz skorzystać z dodatkowych usług, takich jak analiza szafy lub całkowita metamorfoza musisz liczyć się z wydatkiem w okolicach 400-500 zł za „sesję”. Często początkujący personal shopperzy, dopóki nie rozkręcą bazy klientów, traktują tę profesję jak dodatkowe źródło dochodu.

Oceń artykuł
0/5 (0)