Jak napisać list motywacyjny do urzędu? Przykłady i wzór do pobrania

List motywacyjny jest jednym z ważniejszych dokumentów, które należy wysłać do pracodawcy, jeśli naprawdę zależy Ci na otrzymaniu stanowiska. Co powinien zawierać list motywacyjny do urzędu, aby wyróżnić się na tle kandydatów?

rekruter czyta list motywacyjny do urzędu

Praca w urzędzie to tzw. „praca w budżetówce„. Wiąże się ona ze stabilnością zatrudnienia, przestrzeganiem przez pracodawcę wszelkich praw pracownika oraz różnymi dodatkami w postaci chociażby odprawy emerytalnej. Aby wyróżnić się na tle kandydatów należy wysłać profesjonalne CV oraz doskonały list motywacyjny. Choć wiele osób uważa, że pisanie listów jest przestarzałą praktyką, ponieważ nikt ich nie czyta, to jednak błędne myślenie. Niekiedy rekruter ma przed sobą kilka osób, które w pełni spełniają wymagania pracodawcy. Co w takiej sytuacji przeceni, kto z nich dostanie pracę? Właśnie list motywacyjny! Jak napisać dobry list do urzędu? Czym powinien się wyróżniać list motywacyjny do urzędu skarbowego? Zapraszamy do lektury!

Co powinien zawierać list motywacyjny do urzędu?

List motywacyjny to jeden z dokumentów aplikacyjnych, w którym należy opisać, dlaczego ten konkretny kandydat będzie najlepszy na dane stanowisko. Czasami w ofercie pracy warunkiem pracodawcy do wzięcia udziału w procesie rekrutacji jest właśnie napisanie takiego listu. Jeśli w takim przypadku nie prześlesz oprócz CV pisma, niestety nie zostaniesz uwzględniony. Często jednak w ogłoszeniu nie ma wzmianki o liście motywacyjnym, ale nie oznacza to, że nie możesz go pisać. Zawsze warto napisać list motywacyjny, a tym samym poświęcić chwilę na zapoznanie się z przyszłym ewentualnym stanowiskiem pracy. Co powinien zawierać taki list?

List motywacyjny powinien zawierać:

  • miejscowość i datę,
  • dane kandydata (imię i nazwisko, adres, nr telefonu i adres e-mail),
  • dane urzędu (nazwa i adres siedziby),
  • zwrot grzecznościowy,
  • informacja o stanowisku, na które rekrutuje kandydat,
  • zdobyte wykształcenie oraz ewentualne doświadczenie,
  • dowody, które potwierdzą, że kandydat będzie idealnym pracownikiem na aplikowane stanowisko,
  • można dołączyć informacje o uzyskanych certyfikatach, dyplomach oraz zdobytych umiejętnościach, które zostaną wykorzystane w nowej pracy,
  • wyrażenie gotowości do spotkania,
  • zwrot grzecznościowy i czytelny, własnoręczny podpis kandydata.

Kiedy piszemy list motywacyjny do urzędu?

Oferty pracy w urzędach zazwyczaj posiadają wiele różnych wytycznych. Wynika to z tego, że osoba zatrudniona w tym konkretnym miejscu musi mieć odpowiednie wykształcenie i nieposzlakowaną opinię, a także nie może być karana. Aby wziąć udział w rekrutacji trzeba zazwyczaj złożyć wiele różnych dokumentów. Są to:

  • CV,
  • list motywacyjny,
  • kserokopia dyplomu ukończenia szkoły średniej lub uczelni wyższej,
  • kserokopia świadectwa pracy potwierdzająca staż pracy,
  • wszystkie dokumenty potwierdzające zdobyte kwalifikacje wymagane na stanowisku,
  • wypełnione i podpisane oświadczenie, które znajduje się na stronie urzędu.

Jak już wspomnieliśmy, nie zawsze dołączenie listu motywacyjnego jest wymagane w ogłoszeniu, ale z pewnością warto go napisać, aby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie.

Jak napisać list motywacyjny do urzędu?

Profesjonalny list motywacyjny urzędnika nie jest skomplikowany do napisania, ale pod warunkiem, że będziesz stosować się do poniższych zasad. Przede wszystkim pismo nie powinno być zbyt długie. Weź pod uwagę, że rekruter często ma do przeczytania kilkanaście takich listów, przez co ważne jest, aby były one przejrzyste, zawierały najważniejsze informacje i odnosiły się do konkretnej oferty pracy. Najlepiej, aby list motywacyjny do urzędu nie był dłuższy niż jedna strona A4. Jeśli chcesz, żeby był czytelny, przygotuj dosłownie kilka akapitów i oddziel je jednowersowymi przerwami. Stosując się do poniższych wskazówek, będziesz mógł pochwalić się doskonałym listem motywacyjnym.

  • Sprawdź swoje dane kontaktowe

Po wpisaniu danych kontaktowych jak imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu czy adres mailowy, zawsze upewnij się, że są one prawidłowe i poprawnie zapisane. Nie ma nic gorszego niż sytuacja, w której rekruter chce umówić się na spotkanie z kandydatem w ramach rozmowy kwalifikacyjnej, ale podane informacje są błędne i nieistniejące. Przyjrzyj się też krytycznie swojemu adresowi e-mail. Najlepiej, abyś używał służbowej poczty, w której nazwie będzie tylko imię i nazwisko, bez śmiesznych i niestosownych wyrażeń. Upewnij się również, że posiadasz dostęp do poczty elektronicznej.

  • Zaadresuj prawidłowo list motywacyjny do urzędu

Dane adresowe możesz umieścić po prawej stronie dokumentu albo bezpośrednio pod swoimi danymi. Nie będzie to problemem, pod warunkiem, że czcionka będzie tej samej wielkości. Do kogo adresować list motywacyjny w urzędzie? W ogłoszeniu powinna być podana pełna nazwa instytucji, którą powinieneś zapisać w liście. Nie możesz też pominąć adresu urzędu. Jeśli w ofercie nie znajdziesz żadnych innych informacji, to takie zaadresowanie listu w zupełności wystarczy. Czasami jednak zdarza się, że podane są dane konkretnej osoby, do której należy kierować pismo.

  • Pamiętaj o zwrotach grzecznościowych

Rozpoczynając list motywacyjny do urzędu należy skorzystać z oficjalnych zwrotów. Napisz „Szanowni Państwo”, jeśli nie znasz dokładnego adresata listu lub „Szanowny Panie/Szanowna Pani”, w sytuacji, kiedy adresat został podany w ogłoszeniu. Pod żadnym pozorem nie rozpoczynaj listu poprzez „Dzień dobry” albo „Witam”. W przypadku pism urzędowych jest to kategorycznie zabronione, a jako przyszły urzędnik powinieneś znać prawa rządzące oficjalną korespondencją.

  • Rozpocznij list motywacyjny w ciekawy sposób

W pierwszych zdaniach listu motywacyjnego musisz napisać, na jakim konkretnym stanowisku chciałbyś pracować. Możesz nawet podać tytuł naboru z ogłoszenia. Dzięki temu nikt nie będzie miał wątpliwości, do jakiej posady nawiązujesz w piśmie. Postaraj się nie używać typowych „Z wielką radością aplikuję na stanowisko XYZ w administracji publicznej w urzędzie ZYX”, tylko zainteresować rekrutera. Już na wstępie możesz zaznaczyć, że posiadasz odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie, co udowodnisz w kilku przykładach. Takie podejście sprawi, że zostaniesz zapamiętany w procesie rekrutacji, a pracodawca z zainteresowaniem będzie czytać Twoje dokumenty aplikacyjne.

  • Uargumentuj, dlaczego to właśnie Ciebie powinni zatrudnić na stanowisko urzędnicze

Pisząc list motywacyjny powinieneś przede wszystkim skupić się na swoich konkretnych umiejętnościach oraz wymaganiach zawartych w ogłoszeniu. Nie możesz powtarzać informacji zawartych w curriculum vitae, ale musisz je rozwijać. Treść listu motywacyjnego powinna w zasadzie odpowiadać na pytanie „Dlaczego to właśnie mnie powinniście zatrudnić?”. Możesz w kilku przykładach przedstawić swoje kwalifikacje dopasowując je do wymagań zawartych w ofercie oraz dodatkowo rozbudować je o wszystkie te umiejętności, które posiadasz i według Ciebie będą one przydatne na stanowisku w administracji publicznej.

  • Prawidłowo zakończ list motywacyjny do urzędu

W zakończeniu listu motywacyjnego możesz wyrazić chęć spotkania, byś mógł dokładniej opowiedzieć o swoich kwalifikacjach, wiedzy oraz doświadczeniu. Pamiętaj, aby również na tym etapie pożegnać się z rekruterem w odpowiedni sposób poprzez dodanie zwrotów grzecznościowych, na przykład „Z poważaniem” lub „Z wyrazami szacunku”. Jeśli w swoim CV do urzędu nie zawarłeś klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych RODO, to jak najbardziej możesz to zrobić w tym momencie. W przeciwnym razie rekruter nie będzie miał możliwości się z Tobą skontaktować.

  • Zadbaj o szczegóły

Po napisaniu listu motywacyjnego upewnij się, że nie ma nigdzie żadnych literówek albo co gorsza błędów ortograficznych czy interpunkcyjnych. Pomimo tego, że jest to pismo rekrutacyjne, miej na uwadze, że jest to jednocześnie dokument wysyłany do urzędu. Z tego też względu zadbaj o odpowiednią czcionkę, o unormowanej wielkości w kolorze czarnym. Wystrzegaj się wszelkich emotikonów, żartów i niestosownych słów. Co ważne, używaj tylko stylu oficjalnego, a nie urzędowego. Na to przyjdzie jeszcze czas w Twojej karierze. Następnie zapisz dokument w formacie PDF i odpowiednio nazwij plik. Najbezpieczniejsza nazwa powinna zawierać Twoje imię i nazwisko, „list motywacyjny” i nazwę stanowiska. Dzięki temu rekruter bez dłuższego zastanawiania się będzie wiedział, do kogo należy plik oraz co zawiera.

List motywacyjny do urzędu miasta — wzór

Poniżej przygotowaliśmy przykładowy wzór listu motywacyjnego do urzędu miasta. Pamiętaj, aby nigdy nie kopiować całej jego treści, tylko jedynie się na nim wzorować. Po dodaniu informacji na temat swoich kompetencji oraz doświadczenia, pamiętaj, aby zapisać plik w formacie PDF i zawsze własnoręcznie go podpisać. Nawet jeśli zamierzasz wysłać dokument elektronicznie, to z szacunku do potencjalnego pracodawcy i zgodnie z zasadami obowiązującymi w urzędach, zawsze powinieneś złożyć swój podpis.

Darmowy wzór listu motywacyjnego do urzędu do pobrania w formacie PDF

 ………………………………

(miejscowość i data)

……………………………

(imię i nazwisko kandydata)

……………………………

……………………………

(adres korespondencyjny)

……………………………

(numer kontaktowy)

……………………………

(adres e-mail)

………………………………

(nazwa urzędu)

.……………………………..

….…………………………..

(adres urzędu)

Szanowni Państwo,

pragnę zaoferować swoje 5-letnie doświadczenie zawodowe, by zyskać oferowane przez Państwa stanowisko Inspektora ds. Funduszy w Urzędzie Miasta w miejscowości ………………………….. . Moje kwalifikacje odpowiadają wszystkim wymaganiom wymienionym przez Państwa w ofercie. Chciałabym wskazać konkretne powody, dla których warto rozważyć moją kandydaturę.

  1. Jako doświadczona księgowa, pracująca między innymi na stanowisku Kierownika działu rachunkowego w firmie “XYZ”, doceniana zarówno przez podwładnych jak i zarząd firmy, miałam możliwość obsługiwania programów bankowości elektronicznej oraz sprawdzania dokumentów finansowych pod względem formalno-rachunkowym .
  2. W obecnej pracy zdobyłam również doświadczenie w czytaniu ustaw związanych z kwestiami budżetowymi. Dzięki temu wdrożenie do pracy jako Inspektor ds. Funduszy w Państwa urzędzie z pewnością będzie przebiegać w skróconym czasie.
  3. W 2018 roku ukończyłam kurs znajomości programów księgowych QWANT i od tego czasu czynnie wykorzystywałam tę wiedzę w codziennej pracy. Dodatkowo potrafię obsługiwać programy MS Office (Word, Excel, Power Point).
  4. Dodatkowo jestem odpowiedzialna, zorganizowana i systematyczna. Potrafię sama rozsądnie zaplanować swój dzień roboczy, a praca przed komputerem i z dokumentacją nie stanowi dla mnie żadnego problemu.

Bardzo chciałbym mieć możliwość spotkania się z Państwem na rozmowie kwalifikacyjnej. Chętnie odpowiem na wszelkie Państwa pytania związane z moją kandydaturą oraz planami zawodowymi. Byłbym bardzo wdzięczny za jakąkolwiek odpowiedź oraz za uwzględnienie mojej kandydatury.

Z wyrazami szacunku

…………..……………………

(czytelne imię i nazwisko kandydata)

Załączniki:

  1. Dyplom potwierdzający ukończenie kursu znajomości programów księgowych QWANT

List motywacyjny do urzędu skarbowego – wzór

Jeśli planujesz napisać list motywacyjny do nietypowego urzędu, czyli na przykład do urzędu skarbowego czy do urzędu pracy pamiętaj, aby zawsze uwzględnić w piśmie pełną nazwę instytucji i jej adres. Choć urzędy należą ostatecznie do sfery budżetowej państwa, to mimo to każdy rekruter chciałby poczuć, że list motywacyjny był pisany indywidualnie na potrzeby zamieszczonej oferty pracy. Nie bój się zatem odwoływać w dokumencie zarówno do treści samego ogłoszenia jak i nazwy stanowiska. Dzięki temu będzie on czytelny, a rekruter bez problemu znajdzie interesujące go kwestie. Pisząc list możesz stosować się do wszystkich powyższych wskazówek. Poniżej przygotowaliśmy przykładowy list motywacyjny do urzędu skarbowego, którym możesz się inspirować. Pamiętaj jednak, aby nigdy nie kopiować treści w całości.

Darmowy wzór listu motywacyjnego do urzędu skarbowego do pobrania w formacie PDF

 ………………………………

(miejscowość i data)

……………………………

(imię i nazwisko kandydata)

……………………………

……………………………

(adres korespondencyjny)

……………………………

(numer kontaktowy)

……………………………

(adres e-mail)

………………………………

(nazwa urzędu)

.……………………………..

….…………………………..

(adres urzędu)

Szanowni Państwo,

aplikuję na stanowisko referenta w Urzędzie Skarbowym w miejscowości ……………………………… …………………….., ponieważ moje kwalifikacje i zdobyte doświadczenie zawodowe są adekwatne do Państwa wymagań zamieszczonych w ogłoszeniu o pracę. Będzie mi niezwykle miło, jeśli zechcą się Państwo zapoznać się z 3 powodami, dla których to właśnie ja powinienem podjąć tę pracę.

Przez ostatnie 2 lata zajmowałem się porządkowaniem dokumentacji prowadzeniem biura komorniczego w mieście ………………………… . Nauczyłem się sprawnego rozwiązywania problemów, odpowiedzialności za ważną dokumentację oraz skutecznej komunikacji z petentami.

Jestem absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Administracja. Dzięki temu potrafię bez trudu interpretować i pisać skomplikowane pisma urzędowe, jak również mam wiedzę na temat przepisów prawa administracyjnego. Podczas studiów miałem możliwość odbywać praktyki studenckie w Urzędzie Skarbowym, dlatego praca dla Państwa nie będzie moim pierwszym doświadczeniem w tego typu placówce.

Potrafię bez większych trudności obsługiwać programy pakietu MS Office (Excel, Word, Power Point), a także Google Docs, dzięki czemu będę mógł bez problemu wdrożyć się w tryb Państwa pracy. W 2019 roku uzyskałem certyfikat potwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie B2, dzięki czemu jestem w stanie wykorzystywać tę zdolność w pracy.

Bardzo chciałbym mieć możliwość spotkania się z Państwem na rozmowie kwalifikacyjnej. Chętnie odpowiem na wszelkie Państwa pytania związane z moją kandydaturą oraz planami zawodowymi. Byłbym bardzo wdzięczny za jakąkolwiek odpowiedź oraz za uwzględnienie mojej kandydatury.

Z wyrazami szacunku

…………..……………………

(czytelne imię i nazwisko kandydata)

Załączniki:

  1. Certyfikat potwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie B2

List motywacyjny do urzędu bez doświadczenia

Jeśli dopiero skończyłeś studia i nie masz jeszcze żadnej praktyki w pracy lub Twoje doświadczenie zawodowe nie jest w żaden sposób powiązane z pracą urzędową, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś również wziął udział w rekrutacji. Każdy w końcu kiedyś zaczynał. W takiej sytuacji jak najbardziej oprócz CV musisz napisać list motywacyjny bez doświadczenia. Dzięki temu Twoje szanse na zwrócenie uwagi rekrutera oraz możliwości na ewentualne zatrudnienie znacznie wzrosną. Jak już wiesz, treść listu motywacyjnego to głównie opis doświadczenia oraz dopasowanie wymagań z ogłoszenia do posiadanych kwalifikacji. Ty, ponieważ jeszcze nie masz doświadczenia, nadal możesz odnieść się do wszystkich powyższych wskazówek, jak napisać list motywacyjny do urzędu, a także dodatkowo możesz:

  • napisać o różnych aktywnościach pozaszkolnych – wolontariat, koła nauki, pełnienie funkcji przewodniczącego szkoły itp. Postaraj się znaleźć umiejętności, które będziesz mógł wykorzystać w nowej pracy;
  • bazować na wiedzy i zdobytym wykształceniu (w zależności od stanowiska czasami wystarczy mieć wykształcenie średnie);
  • wspomnieć o umiejętnościach zdobytych podczas edukacji oraz umiejętnościach miękkich;
  • jeśli odbywałeś staż lub praktyki obowiązkowo o tym napisz, zwłaszcza, jeśli związane były z pracą biurową;
  • jeśli pracowałeś dorywczo lub w okresie wakacyjnym, postaraj się znaleźć wykorzystywane tam umiejętności, które przydadzą się również w pracy w urzędzie;
  • wykorzystaj młody wiek, chęć nauki i zaangażowanie.

Pamiętaj, że urzędy i ministerstwa często organizują praktyki dla zainteresowanych, dlatego nawet jeśli nie zostaniesz zatrudniony, to zawsze możesz próbować zgłosić swoją kandydaturę i napisać list motywacyjny na praktyki.

List motywacyjny do urzędu bez ogłoszenia

Jeśli marzy Ci się praca w jednym z wybranych urzędów, a akurat w danym momencie nie jest prowadzona rekrutacja pracowników, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zgłosił swoją kandydaturę i tym samym wysłał CV i list motywacyjny bez ogłoszenia. Dzięki dobrze przygotowanym dokumentom aplikacyjnym można skupić na sobie uwagę pracodawcy, który podczas następnej rekrutacji odezwie się do Ciebie jako jednego z pierwszych kandydatów. Co należy zatem zrobić, aby sytuacja przebiegała po Twojej myśli? Przekonaj pracodawcę, że będziesz najlepszym kandydatem na danym stanowisku. W tym celu możesz stosować się do wszystkich powyższych rad. W przypadku braku wymagań, możesz zainspirować się wymaganiami na podobne stanowiska, ale do urzędów w innych miastach. Pamiętaj, aby dodatkowo dołączyć podanie o pracę. Dzięki temu nikt nie pomyśli, że dokumenty zostały wysłane do urzędu omyłkowo.

Oceń artykuł
0/5 (0)