Reklama

Co dają szkolenia dla pracowników? Czy warto w nie inwestować?

Szkolenia dla pracowników oferuje niemal każdy pracodawca. Szkolenia stanowią jeden z elementów budowania wizerunku pracodawcy. Zachęcają do aplikowania kandydatów, którzy od miejsca pracy oczekują nie tylko wynagrodzenia, ale i rozwoju. Jednak warto pamiętać, że wyszkolony pracownik to także korzyść dla pracodawcy. Dlaczego? Co dają szkolenia pracowników?

co dają szkolenia dla pracowników - szkolenie zespołu pracowników, mężczyzna wskazuje markerem na tablicę

Będąc pracodawcą, musisz mierzyć się z wieloma wydatkami, jakie mają związek z zatrudnieniem pracownika. Prawo pracy nakłada na ciebie pewne obowiązki, nie tylko konieczność zapłaty wynagrodzenia (przynajmniej w wysokości pensji minimalnej). Musisz także pokryć m.in. koszty wykonania badań medycyny pracy, szkolenia BHP, czy koszty odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej. Jeśli jednak chcesz być znaczącym pracodawcą i przyciągnąć do swojej organizacji talenty, musisz być konkurencyjny. To oznacza wyjście z kosztów podstawowych znacznie dalej. Benefity pozapłacowe, premie, spotkania integracyjne, czy szkolenia pracowników generują wysokie dodatkowe koszty dla pracodawcy. Jednak warto je ponieść. Dlaczego? W tym artykule pochylamy się nad kwestią szkoleń.

Dlaczego warto szkolić pracowników?

Szkolenie pracowników leży zarówno w interesie zatrudnionych, jak i samego pracodawcy. Edukacja i doświadczenie stanowią bardzo dużą wartość, lecz uczymy się całe życie. Szkolenia pracownicze stanowią kolejny krok w rozwoju, pomagają zaktualizować wiedzę i praktyki branżowe (które ciągle się zmieniają). Szczególnie rozwój technologii udowodnił nam, jak szybko wiedza zawodowa ulega przedawnieniu. Sam pracodawca powinien się doszkalać, by za nią nadążyć. Jeśli jednak chce dysponować zespołami, które potrafią nadążać za zmieniającymi się trendami, powinien zainwestować również w dokształcanie pracowników.

Jednak nie tylko technologia sprawia, że branża się zmienia i pojawiają się nowe rozwiązania. Również regulacje prawne sprawiają, że przedsiębiorcy i ich pracownicy często muszą zmienić swoje podejście w dotychczasowej strategii działania. Z kolei w nauce pojawiają się nowe odkrycia, które potrafią wpłynąć na różne sektory produktów i usług. Zatem jednym z głównych argumentów przemawiających za zasadnością szkoleń, są po prostu zmiany. Jednak zalet jest znacznie więcej. Poniżej kilka zdań na ten temat.

Wpływ szkoleń na motywację i zaangażowanie pracowników

Szkolenie pracowników pozytywnie wpływa na ich motywację. Mowa nie tylko o szkoleniach, których celem jest motywacja sama w sobie, ale o wszystkich, niezależnie od tematu. Decyzja o przeprowadzeniu szkolenia jest dla zatrudnionego komunikatem, że pracodawcy zależy na jego rozwoju. W końcu pracodawca musi zainwestować w nie pieniądze, które mógłby spożytkować w inny sposób. Mimo to, woli wybrać dobro pracowników. To sprawia, że przeszkolony pracownik czuje się doceniony, chce się niejako odwdzięczyć swoim zaangażowaniem i wykonywaniem obowiązków tak dobrze, jak tylko potrafi. Może czuć się spełniony zawodowo. Nie myśli o zmianie pracy, gdyż dobrze czuje się zaopiekowany w obecnej.

To wszystko stanowi także dużą wartość dla pracodawcy. Zmotywowany pracownik stara się osiągnąć lepsze wyniki, co pozytywnie wpływa także na wyniki i zyski całej firmy. Na samą motywację wpływa także wzrost pewności siebie, jaki można osiągnąć poprzez szkolenia pracowników. Gdy zdobywają wiedzę, są bardziej pewni swoich nowych umiejętności praktycznych i gotowi do podejmowania wyzwań.

Szkolenia a wzrost kompetencji zawodowych

Nie bez powodu pracownicy sami, zanim przystąpią do rekrutacji, płacą za szkolenia. Jako pracodawca, oczekujesz od pracowników, jak najwyższych kwalifikacji zawodowych. Dlatego spośród CV wybierasz osoby o dobrym wykształceniu i z certyfikatami, potwierdzającymi branżowe umiejętności pracowników. Jednak, zamiast oczekiwać, że pracownicy zgłoszą się do ciebie, mając za sobą szkolenia, na jakich ci zależy, możesz sam zainwestować w podnoszenie kompetencji całego zespołu. Wówczas zbudujesz zespół wyposażony w dokładnie te narzędzia, które potrzebne są do realizacji zadań w twojej firmie. 

Pracownik, którego zatrudniasz, już dysponuje pewnym zakresem wiedzy i doświadczeniem z innych miejsc pracy. Jednak, jeśli chcesz, by podjął się nieco ambitniejszych zadań niż dotychczas, bądź uważasz, że warto poszerzyć jego wiedzę o nowe elementy, szkolenie jest do tego dobrym rozwiązaniem. Dokształcanie kadry pracowniczej sprawia, że zatrudnieni mogą angażować się w coraz to bardziej złożone projekty. 

Rozwój pracowników – korzyści dla pracodawcy

Każde szkolenie to także szansa na wymianę doświadczeń, zadawanie pytań i konfrontację własnych przypuszczeń ze specjalistami. Pracownik może zrewidować własne podejście ze szkoleniowcem, nauczyć się nowych rozwiązań i wdrożyć je w firmie. To z kolei przyczynia się do podniesienia innowacyjności przedsiębiorstwa. Twoja firma stanie się dzięki temu bardziej konkurencyjna, a jej nowoczesne podejście szybko zostanie docenione przez partnerów biznesowych i klientów. Do innych zalet szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe, należą:

  • aktualizacja wiedzy;
  • poszerzenie wiedzy o kolejne, dotąd niewykorzystane obszary;
  • lepsza efektywność wykonywanej pracy;
  • redukcja popełnianych błędów;
  • większa samodzielność pracowników;
  • mniejsza potrzeba kontroli pracowników.

Budowanie employer brandingu poprzez szkolenia

Employer branding, czyli wizerunek pracodawcy to ważny obszar, nad którym warto popracować, jeśli chcesz zyskać kompetentnych pracowników. Niektórzy pracodawcy wciąż wychodzą z założenia, że to pracownik powinien starać się o pracę, a nie na odwrót. I rzeczywiście tak jest, ponieważ pracownik zgłasza swoją kandydaturę. Jednak w dobie dostępności wielu ofert pracy, kandydat ma opcje wyboru między kilkoma firmami. To sprawia, że pracodawcy konkurują między sobą o pracowników.

Jeśli chcą ich zdobyć, muszą popracować nad swoim wizerunkiem pracodawcy. Ten buduje się poprzez m.in. politykę personalną firmy, kulturę organizacyjną, konkurencyjność wynagrodzeń, czy ilość i różnorodność benefitów pozapłacowych. Jednym z obszarów, na który kandydaci zwracają uwagę, jest możliwość rozwoju pracowników. Tą z kolei można zaproponować im właśnie poprzez realizację szkoleń, czy awanse. 

Jak wykorzystać szkolenia w budowaniu wizerunku pracodawcy?

Organizując szkolenia swoim pracownikom, udowadniasz, że traktujesz poważnie ich rozwój. Ponadto wierzysz w ich umiejętności i to, że inwestycja w nich ma sens. Czują się nie tylko docenieni, ale i wzrasta ich szacunek oraz lojalność wobec pracodawcy. Dzięki szkoleniom możesz niektórym pracownikom powierzyć bardziej zaawansowane zadania, a nawet zarządzanie zespołem. Dzięki temu odciążasz siebie z obowiązków, rozpraszając władzę w strukturach firmy. Pracownicy czują większą sprawczość i bardziej zależy im na realizacji celów firmy. 

Jeśli zależy ci na wizerunku pracodawcy, każde szkolenie rejestruj, rób zdjęcia, a następnie dziel się nimi na stronie internetowej w zakładce poświęconej karierze, czy w mediach społecznościowych. Gdy osoby z zewnątrz firmy dowiedzą się, że jesteś dobrym pracodawcą, wzrośnie liczba chętnych do pracy w twojej firmie. Pozytywny wizerunek pracodawcy pomaga zredukować rotację pracowników. To z kolei prowadzi do zmniejszenia kosztów związanych z rekrutacją.

Zalety szkoleń kompetencji miękkich

Nie wszystkie szkolenia dotyczą rozwoju kompetencji twardych. Obecnie wszyscy specjaliści branży Human Resources doskonale zdają sobie sprawę ze znaczenia rozwoju kompetencji miękkich. Także przeglądając oferty pracy, łatwo dostrzec, jak często pracodawcy nawiązują do nich w wymaganiach. Z analizy Manpower Group z 2021 r. wynika, że pięć kompetencji miękkich najtrudniejszych do pozyskania według pracodawców w Polsce to:

  • odpowiedzialność, rzetelność, dyscyplina;
  • logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów;
  • inicjatywa;
  • krytyczne myślenie, zdolności analityczne;
  • odporność i elastyczność.

Jednak zapotrzebowanie na umiejętności miękkie również ulega zmianom.

Z kolei w 2018 roku, w raporcie Niedobór talentów wyszczególniono rozwiązywanie problemów, współpracę, komunikację, organizację, zarządzanie.

Nie każdy, nawet najbardziej wykwalifikowany pracownik dysponuje oczekiwanymi kompetencjami miękkimi. Dlatego warto prowadzić szkolenia zespołowe, w których pracownicy mają okazję je nabyć. Łatwo można nauczyć swoich pracowników prawidłowej komunikacji, redukcji stresu, czy zarządzania czasem. To także świetny sposób na integrację zespołową. Takie szkolenia zwykle odbywają się w grupie, dzięki czemu pracownicy wchodzą ze sobą w interakcje. Uczą się ze sobą współpracować, efektywnie rozwiązywać problemy, wzrasta ich zaufanie do siebie. To wszystko wpływa na poprawę kultury organizacyjnej w firmie, a pracownicy są w stanie czerpać większą satysfakcję ze swojej pracy.

Czy są jakieś wady szkoleń? 

Głównym kryterium, które powstrzymuje pracodawców przed inwestycją w szkolenia pracownicze, są koszty. Aby przeprowadzić szkolenie, trzeba wynająć specjalistów, czasem także zakupić materiały niezbędne do przeprowadzenia szkolenia. Niektórzy upatrują także wad szkoleń w poświęceniu czasu, który pracownicy mogliby poświęcić na wykonywanie zadań. Ciężko także poznać zalety szkoleń, jeśli pracodawca nie monitoruje ich efektów. Jeśli nie zauważy pozytywnych zmian w firmie po przeprowadzonym szkoleniu, prawdopodobnie będzie miał większe opory do tego, aby w przyszłości przeprowadzić kolejne szkolenia. Mimo wszystko stosunek zalet szkoleń do ich wad przemawia zdecydowanie na korzyść doszkalania pracowników.

Szkolenia to forma inwestycji w kapitał intelektualny przedsiębiorstwa. Przekazując część swoich środków na rozwój kompetencji zawodowych pracowników, możesz liczyć na zwrot w postaci lepszych wyników ich pracy – w konsekwencji także wzrost zysków firmy. Wiedząc, co dają szkolenia pracownicze, łatwiej zrozumieć, dlaczego znane firmy otwarcie traktują szkolenia jako jeden z elementów zachęty dla kandydatów. Jako pracodawca, dzięki szkoleniom przy zmiennych warunkach zewnętrznych, zachowasz pracowników, którzy są na bieżąco z wszelkimi zmianami w branży.

Oceń artykuł
0/5 (0)