Reklama

Trening Jacobsona – na czym polega? Czy to dobry sposób na stres?

Trening Jacobsona to świetny sposób na złagodzenie stresu i szybką oraz efektywną relaksację. Przyda się osobom, które żyją w ciągłym pośpiechu, przechodzą trudny okres w życiu lub odczuwają permanentne zmęczenie. Sprawdź, na czym on polega i czy rzeczywiście przynosi same korzystne efekty. 

trening jacobsona

Jeśli czujesz się zestresowany i spięty, to trening Jacobsona może pomóc Ci poczuć ulgę i w końcu odpocząć. Dbania pokazują, że stan fizyczny naszego ciała oddziałuje na nasze samopoczucie i nastrój. Jeśli nasze mięśnie są ciągle napięte, nawet nieświadomie, to również nasza głowa nie będzie w stanie pozbyć się napięcia emocjonalnego. Pozbycie się tego napięcia mięśniowego może działać kojąco i relaksująco, dlatego warto wypróbować trening relaksacyjny Jacobsona, ponieważ może on znacząco poprawić jakość życia i stać się częścią codziennych rytuałów. Szczególnie że trening Jacobsona nie wymaga dużych nakładów czasu i wysiłku. Czym jest progresywna relaksacja mięśni? Na czym polega trening Jacobsona i jak wprowadzić go w życie?

Trening Jacobsona — co to jest?

Trening Jacobsona stworzył i opracował amerykański lekarz medycyny wewnętrznej, fizjolog, psychiatra i naukowiec Edmund Jacobson w 20. i 30. latach ubiegłego wieku. Jego celem było umiejętne wykorzystanie technik relaksacyjnych (inaczej progresywna relaksacja mięśni), które korzystnie wpływają na układ nerwowy, przeciwdziałają stanom lękowym, poprawiają jakość snu i redukują bezsenność, a także polepszają funkcjonowanie narządów wewnętrznych.

Jacobson wyszedł z założenia, że stan ciągłego napięcia mięśniowego ma ogromny wpływ na zaburzenia emocjonalne i nadmierny stres, ostatecznie doprowadzając do wielu nieprzyjemnych powikłań. Kiedy więc nauczymy się je umiejętnie rozluźniać, staniemy się bardziej odprężeni psychicznie i odporni na destrukcyjne bodźce zewnętrzne.

Trening Jacobsona to przede wszystkim zmniejszenie napięcia mięśniowego i techniki oddechowe, które polegają na rozluźnianiu całych grup mięśniowych przy zachowaniu spokojnego, równomiernego oddechu. Relaksacja Jacobsona zwiększa poczucie samokontroli, a progresywne rozluźnianie mięśni sprawia, że w zrelaksowanym ciele mieszka zrelaksowany umysł.

Trening Jacobsona — na czym polega?

Trening Jacobsona polega na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu określonych grup mięśni przy równoczesnym głębokim wdychaniu i wydychaniu powietrza. To znaczy, że wraz z wdechem napinasz mięśnie, a z wydechem je rozluźniasz. Trening trwa zazwyczaj kilka sekund, po których robimy przerwę i znowu go powtarzamy, aż do osiągnięcia oczekiwanych efektów.

Jak zatem przeprowadzić trening Jacobsona? Istnieje kilka technik, z których najlepiej wybrać taką, która odpowiada Twoim wymaganiom. Jedna z nich polega na rozpoczęciu treningu os stóp, a skończeniu na głowie:

  • napnij mięśnie stóp i łydek — możesz to zrobić, wyciągając palce stóp w stronę kolan,
  • napnij mięśnie ud — napinaj mięśnie na wdechu, poczekaj 5 sekund i rozluźniaj je na wydechu,
  • napnij mięśnie brzucha,
  • wyprostuj i rozluźnij palce u dłoni,
  • napnij mięśnie klatki piersiowej, ramion i pleców,
  • napnij mięśnie czoła, zaciśnij powieki i szczękę, a następnie rozluźnij.

Pamiętaj, aby sekwencje w napinaniu i rozluźnianiu mięśni były dokładne i powtarzane kilka razy. Skup się na różnicy odczuć podczas napinania i rozluźniania mięśni. To właśnie ona ma zadanie uświadomić nam, jak bardzo byliśmy spięci.

Trening Jacobsona najlepiej wykonywać w pozycji leżącej, kiedy możemy zrelaksować cale nasze ciało i poczuć jego ciężar. Oprócz tego możemy również zrobić go, kiedy siedzimy lub wykonujemy różne czynności. Należy jednak zadbać o to, aby każde ułożenie było dla nas całkowicie wygodne i bezbolesne. Podczas treningu skup się na pracy mięśni i na swoim oddechu. Jeśli jest coś, co cię rozprasza, znajdź inne miejsce lub pozycję. Miejsce, w którym będziesz się relaksować, powinno być w pełni wygodne i sprzyjać twojej pracy. Wyłącz telefon, wycisz się i zacznij się odprężać.

Co ważne, Trening Jacobsona możesz ćwiczyć o każdej porze dnia, jednak największe efekty przyniesie wtedy, kiedy będziesz wykonywać go tuż przed snem. Dzięki temu lepiej się wyciszysz i szybciej zaśniesz.

Trening Jacobsona — jak często i jak długo ćwiczyć?

Trening Jacobsona powinien trwać około 20 minut z przerwami. Należy robić go raz dziennie albo co drugi dzień.

Początki nie będą łatwe, zwłaszcza gdy jesteśmy mocno zestresowani, a nasze ciało jest silnie napięte. Warto jednak pamiętać o tym, aby być systematycznym oraz by bez pośpiechu i niepotrzebnej presji delikatnie wchodzić w stan relaksacji. Efekty Treningu Jacobsona mogą być naprawdę zadowalające.

Trening Jacobsona a nerwica

Poprzez sumienne wykonywanie Treningu Jacobsona nabieramy dużej samoświadomości. Dzięki czemu jesteśmy w stanie uodpornić się na wszelkie sytuacje stresowe, a także nauczyć się na nie odpowiednio reagować. Potrafimy również łatwiej poradzić sobie z zaburzeniami lękowymi czy psychosomatycznymi oraz bezsennością. Dlatego osoby z nerwicą mogą śmiało praktykować Trening Jacobsona, który przyniesie im same dobroczynne korzyści.

 

 

Oceń artykuł
4.5/5 (2)