Webmaster – kim jest i czym się zajmuje? Zarobki i wymagania na stanowisku

Webmaster to człowiek specjalizujący się w tworzeniu oraz administrowaniu stron internetowych. Zna się zarówno na ich estetyce, jak i funkcjonalności. Jego praca jest szczególnie istotna w dzisiejszych czasach, gdy wizerunek każdej firmy buduje się w sieci, m.in. poprzez własną stronę internetową. 

webmaster

Obecnie strona internetowa to podstawa działania niemal każdego przedsiębiorstwa. Szczególnie w przypadku tych firm, które opierają się na handlu lub usługach. Stworzenie strony internetowej jednak nie jest łatwe, dlatego firmy same zatrudniają od tego specjalistów, lub nawiązują współpracę z firmami oferującymi swoje usługi w tym zakresie, korzystając z tzw. outsourcingu. Specjaliści, którzy zajmują się stroną internetową klienta to właśnie webmasterzy.

Webmaster – kim jest?

Webmaster jest projektantem stron internetowych. To administrator serwisu, do jego obowiązków należy planowanie wyglądu strony, jej utrzymanie, funkcje poprawiające, dalszy rozwój. Zajmuje się także administracją stron, aktualizacją witryny internetowej, jak i samym marketingiem internetowym. Jeśli występują jakieś problemy techniczne związane z działaniem strony, wówczas konieczność wprowadzenia poprawek jest zgłaszana właśnie do webmastera. W swojej pracy posługuje się narzędziami do edycji tekstu, obróbki graficznej. Doskonale zna takie języki jak JavaScript, XHTML, CSS.

Webmaster – czym się zajmuje?

Do zadań realizowanych przez webmastera należy tworzenie stron internetowych oraz ich administrowanie. Czynności, które wykonuje w pracy, muszą odpowiadać wytycznym uzyskanym od danego klienta. Pracownik ten współpracuje z innymi działami funkcjonującymi w przedsiębiorstwie. Zakres obowiązków webmastera obejmuje także systematyczne sporządzanie raportów ze zrealizowanych zadań.
Webmaster tworzy strony internetowe, dba o ich wygląd, użyteczność serwisu, interfejs aplikacji, organizuje logiczną strukturę strony, nadzoruje poprawność i funkcjonowanie. Na stronie znajduje się zwykle wiele funkcjonalności, które nie zawsze poprawnie działają. Zdarzają się różne awarie lub rodzą się nowe potrzeby zmian. Webmaster dba o to, by strona internetowa firmy była ciekawa, przejrzysta, działała płynnie i nie sprawiała trudności użytkownikom.

Przykładowe zadania webmastera:

  • inicjowanie nowych projektów,
  • aktualizacja strony internetowej,
  • dodawanie nowych treści na stronę internetową,
  • koordynacja pracy strony internetowej,
  • projektowanie bazy danych,
  • wdrażanie aplikacji internetowych,
  • wybór technologii do opracowania strony internetowej,
  • proponowanie i wdrażanie nowych funkcjonalności strony,
  • zadania pozycjonowania strony,
  • zapewnienie bezpieczeństwa strony.

Webmaster – wymagania na stanowisku

W zawodzie webmastera niezbędna jest bardzo dobra znajomość obsługi komputera. Dodatkowo pracownik ten powinien posiadać wiedzę na temat tworzenia witryn internetowych. Duże znaczenie ma także sumienność oraz dokładność.

Webmastering wymaga dużej wiedzy z zakresu informatyki, lecz przede wszystkich języków programowania. Nikt nie oczekuje od webmastera, że będzie umiał naprawić laptopa, lecz powinien radzić sobie z obsługą takich języków jak JavaScript, SQL, PHP, XHTML. Powinien także posiadać wiedzę z zakresu grafiki komputerowej i typografii. Zawód webmastera można określić jako połączenie programisty z administratorem sieci i UX designerem. W przypadku pracy webmastera stale należy poszerzać swoje kompetencje zawodowe. Technologia nieustannie się zmienia, dlatego ważne jest nadążanie za nowymi rozwiązaniami, które można wykorzystać przy tworzeniu strony internetowej i wyprzedzić tym sposobem konkurencję. Dlatego praca webmastera polega na ciągłej nauce. Musi się dokształcać czytając książki, poradniki, oglądając filmy instruktażowe, słuchać podcastów, biorąc udział w kursach i szkoleniach i przede wszystkim nawiązywać kontakt ze specjalistami z branży, którzy chętnie dzielą się swoim doświadczeniem i wiedzą.

Webmaster powinien być osobą dokładną, która potrafi wykryć nawet najdrobniejsze błędy niewidoczne dla użytkowników stron. Mimo że większość swojej pracy spędza przy samodzielnym stanowisku, to ważna jest komunikatywność. Wynika to z faktu, że często rozmawia z klientem, a takie rozmowy nie należą do najłatwiejszych. Klient czasem ma oczekiwania, których nie da się spełnić, lub jest to problematyczne. Webmaster powinien więc wiedzieć, w jaki sposób rozmawiać z klientem, tak by zaproponować mu lepsze rozwiązanie. Z tego samego powodu ważne są umiejętności negocjacyjne.

Webmaster – ile zarabia?

Wysokość pensji webmastera zależna jest m.in. od rodzaju oraz liczby wykonywanych przez niego zleceń.
Zgodnie z informacjami ujętymi na stronie Wynagrodzenia.pl pochodzącymi z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń mediana zarobków na stanowisku webmastera wynosi 5100 zł brutto, czyli ponad 3700 zł “na rękę”. Co drugi wabmaster zarabia od 4140 zł brutto do 7300 zł brutto. Zarobki webmasterów są więc atrakcyjne, mimo że znacząco odbiegają od wynagrodzeń, jakie uzyskują na przykład programiści lub architekci IT.

Webmaster – jak nim zostać?

W objęciu posady webmastera pomocne może okazać się wykształcenie uzyskane dzięki studiom na kierunku informatyka. Większe znaczenie mają natomiast umiejętności praktyczne, np. znajomość języków programowania, oraz doświadczenie. Tak jak w wielu innych zawodach w branży IT, by zostać webmasterem nie trzeba wcale mieć studiów. Oczywiście pomagają one w zdobyciu zatrudnienia, lecz informatycy zwykle sami uczą się swojego fachu. W sieci dostępnych jest wiele źródeł, które przekazują wiedzę na temat budowania stron internetowych, dlatego formalna edukacja nie jest tak istotna. Liczą się przede wszystkim umiejętności. Osoby, które jednak chcą podnieść swoje kwalifikacje poprzez zdobycie wykształcenia wyższego, mogą udać się na studia informatyczne.

Dobrym rozwiązaniem jeszcze przed studiami jest nauka w technikum o profilu informatycznym. Na studiach warto wybrać także specjalność, która ukierunkowuje kandydata na wybrane dziedziny wiedzy, na przykład technologie internetowe, czy inżynierie oprogramowania internetowego. Chcąc zostać w przyszłości webmasterem, warto zadbać o swoje portfolio jeszcze przed poszukiwaniem pracy. Dobrze zatem wykonywać jakieś amatorskie strony internetowe, które dobrze działają i mają estetyczny wygląd. Należy zadbać o odpowiednią szatę graficzną, poprawne działanie serwisu, funkcjonalność strony i płynność działania.

Jaka praca dla webmastera?

Webmaster znajdzie zatrudnienie we wszystkich firmach, które mają strony internetowe. Są to przede wszystkim znane marki, jak i przedsiębiorstwa branży e-commerce. Webmasterzy są potrzebni w dużych serwisach internetowych, redakcjach, agencjach reklamowych. Webmaster zwykle spędza nad projektem wiele miesięcy. Chyba że wprowadza jedynie poprawki, wówczas zajmuje mu to znacznie krócej. Jeśli webmaster ma sprawować pieczę nad konkretnym projektem, wówczas zatrudnia go firma i koncentruje on wszystkie swoje kompetencje w zakresie działania tylko do jednej strony lub stron danego przedsiębiorstwa.

Oceń artykuł
2.8/5 (4)