Reklama

Zaległość podatkowa – co to jest? Czy można uniknąć zapłaty?

Zaległość podatkowa może spotkać podatnika, który popełnił błąd w rozliczeniu z Urzędem Skarbowym lub zapomniał o spłacie zobowiązań. Czy można tego uniknąć? Kto może postarać się o umorzenie zaległości? Czy spłatę zadłużenia i odsetek można rozbić na raty? Sprawdź!

zaległość podatkowa w urzędzie skarbowym

Pojęcie zaległości podatkowej zostało szczegółowo opisane w Ordynacji Podatkowej. Najczęściej spotkają się z nim podatnicy, którzy nie rozliczyli się w terminie z Urzędem Skarbowym. Podatnik, na którego została nałożona zaległość, musi się liczyć z zapłatą powstałych odsetek, jednak od czasu do czasu można tego uniknąć. Złożenie odpowiedniego wniosku daje szanse na umorzenie długu, a w niektórych przypadkach może dojść do przedawnienia zaległości podatkowych. Co, jeśli tak się nie stanie? Czy zaległość podatkową można rozbić na raty? Kiedy może dojść do zaległości i jak sprawdzić swój dług?

Zaległość podatkowa – co to jest?

Wszystkie osoby wykonujące pracę zarobkową i prowadzące przedsiębiorstwa, mają obowiązek rozliczenia się z Urzędem Skarbowym. Jeśli w tej kwestii dojdzie do nieprawidłowości – możemy mówić o powstałej zaległości podatkowej. W artykule 51. Ordynacji Podatkowej, znajdziemy definicję zaległości:

Jest to podatek niezapłacony w wyznaczonym terminie płatności. Ponadto, za zaległość podatkową uważa się także niezapłaconą w ustalonym terminie płatności zaliczkę na podatek lub ratę podatku.

Teoretycznie wszystko wydaje się jasne. Zaległości podatkowe powstają wtedy, gdy osoba zobowiązana nie zapłaci fiskusowi w terminie. Warto zaznaczyć, że definicja może być mylnie interpretowana, a pojęcie zaległości jest zdecydowanie szersze, niż mogłoby się wydawać. Za zaległość podatkową uznaje się nie tylko brak zapłaty w terminie, ale też uzyskanie nienależnych środków. Co to znaczy?

Zaległością podatkową jest też zbyt wysoka nadpłata podatku ujęta w zeznaniu podatkowym za poprzedni rok. Jeśli osoba rozliczająca się z Urzędem Skarbowym dostanie zbyt wysoki zwrot podatku – to taka sytuacja traktowana jest jako wystąpienie zaległości podatkowej. Czy można się przed tym uchronić? Zasada nadpłaty będącej zaległością nie występuje, jeśli podatnik wykazał, że do nieścisłości doszło nie z jego winy czy zaniedbania. Zaległość podatkowa może się też przedawnić. Jeśli ani urząd, ani podatnik nie zauważą nieścisłości – nieuregulowane zobowiązania przedawnią się po 3 lub 5 latach.

Odsetki od zaległości podatkowych – kiedy się je nalicza?

Przedawnienie zobowiązań może dojść do skutku, jednak radzimy zwracać uwagę na obowiązki podatkowe i rozliczać się z nich jak najszybciej. Jeśli do przedawnienia nie dojdzie – podatnik będzie musiał rozliczyć się z kilkuletnich odsetek od zaległości podatkowych. Same odsetki zaczynają rosnąć już od następnego dnia po upływie terminu ważności. Jeśli podatnik zdaje sobie sprawę z zaistniałej pomyłki, powinien jak najszybciej zwrócić się do Urzędu skarbowego i wyrazić tzw. czynny żal. Dlaczego czas jest tak ważny? Czynny żal może zostać zaakceptowany dopiero wtedy, gdy podatnik wyraził go jeszcze przed rozpoczęciem czynności dochodzeniowych. 

Czy umorzenie zaległości podatkowej jest możliwe?

Odsetki za zaległości podatkowe połączone z kwotą zasadniczą, mogą wpędzić w kłopoty każdego podatnika. Co, jeśli ktoś nie jest w stanie zapłacić swojego zobowiązania? Czy istnieje jakiekolwiek wyjście z sytuacji? Istnieją nawet dwa, jednak żadne z nich nie daje gwarancji zaakceptowania prośby podatnika. Mówimy tu o umorzeniu zaległości podatkowych i rozbiciu zobowiązania na raty. Czym jest umorzenie i kiedy warto złożyć wniosek?

Jakie zaległości podatkowe można umorzyć? Kiedy wnioskować?

Umorzenie zaległości podatkowej może dotyczyć podatku VAT, CIT i PIT. Niestety spełnienie wszelkich możliwych warunków nie daje pewności, że fiskus przychylnie spojrzy na wniosek podatnika. Decyzja o umorzeniu zaległości podatkowych jest całkowicie uznaniowa, a to znaczy, że ulga zwalniająca z zaległości zależy tylko od urzędniczej oceny sytuacji. Pracownicy US patrzą na każdą sprawę w sposób indywidualny, oceniając skutki potencjalnej odmowy. Jakie sprawy podatkowe można umorzyć?

  • Zaległości podatkowe (w całości lub części);
  • odsetki za zwłokę w zapłacie zaległości (w całości lub części);
  • opłatę prolongacyjną, ustalaną podczas rozbicia zaległości lub podatku na raty, a także odroczenia terminu zapłaty.

Nowy wniosek o umorzenie zaległości podatkowej może złożyć podatnik, firma, pracodawca, inkasent, spadkobierca podatnika, spadkobierca płatnika, a także osoba trzecia (która jest pełnomocnikiem). W kwestii składania wniosku należy pamiętać o dotrzymaniu ważnego terminu. Wniosek o umorzenie zaległości można złożyć najwcześniej dzień po upływie terminu zapłaty podatku. Przed upływem terminu nie możemy mówić o zaległości, dlatego taki wniosek nie będzie miał racji bytu.

Szukasz pracy? Praca w Radomiu czeka, aż ją odkryjesz!

Rozłożenie zaległości podatkowych na raty

Tak jak wspomnieliśmy, umorzenie zaległości podatkowej to nie jedyna możliwość. Podatnik, który nie poradzi sobie z jednorazową spłatą, może wnioskować o rozłożenie kwoty spłat na raty. Ulga tego rodzaju polega na rozdzieleniu kwoty zobowiązania na przynajmniej dwie części. Taki mechanizm można zastosować w związku z koniecznością zapłaty podatku, zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę i odsetek od nieuregulowanych zaliczek na podatek dochodowy.

Niestety, również w tym przypadku zaakceptowanie wniosku o zaległościach podatkowych na raty jest uznaniowe. To urzędnicy zdecydują, czy przystać na prośbę wnioskującego. Jednak można przypuszczać, że rozbicie zaległości na raty jest bardziej prawdopodobne, niż całkowite umorzenie zobowiązania. 

Zarówno rozłożenie zaległości na raty, jak i umorzenie zobowiązań należy załatwić, kontaktując się z Urzędem Skarbowym. 

Jak sprawdzić zaległości podatkowe?

Sprawdzenie zaległości podatkowych to ważne zadanie. Przede wszystkim chroni podatnika przed narastającymi odsetkami od ewentualnych zaległości. Może się też przydać m.in. podczas procedury ustalającej zdolność kredytową. Jak sprawdzić zaległości podatkowe bez wychodzenia z domu? Najprostszym sposobem jest uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach PIT, CIT lub VAT. Aby tego dokonać, trzeba wypełnić i złożyć wniosek przez internet, lub w US odpowiednim dla Twojego miejsca zamieszkania. 

Zaświadczenie podatkowe będzie stanowiło dokładny wykaz sytuacji, w jakiej znajduje się podatnik. Jeżeli ma jakiekolwiek zaległości podatkowe, to takie zaświadczenie z pewnością je wypunktuje. Wydanie jednego zaświadczenia kosztuje 21 złotych, a dokument powinien trafić do podatnika już w ciągu 7 dni od złożenia wniosku.

Oceń artykuł
1/5 (1)