Reklama

Oszczędzanie na samochód – ile nam to zajmie? Jak wypadamy na tle innych państw UE?

Oszczędzanie na samochód w Polsce trwa zdecydowanie dłużej niż w większości krajów członkowskich Unii Europejskiej. W oparciu o dane Eurostatu stworzono ciekawe zestawienie, które pokazuje, po ilu miesiącach pracy obywatel może sprawić sobie nowe auto. Ile kosztuje nowy samochód, który wykorzystano w badaniach? Ile musi na niego pracować statystyczny Polak?

oszczędzanie na samochód volkswagen golf

Oszczędzanie na samochód to jeden z przykrych obowiązków wielu ludzi. Ciężko wyobrazić sobie funkcjonowanie bez wygód, jakie zapewnia pełna mobilność. Ceny nowych samochodów rosną z roku na rok, dlatego bardzo często decydujemy się na kupno używanego auta, na które nie trzeba będzie oszczędzać… no właśnie. Jak długo musi oszczędzać przeciętnie zarabiający Polak, aby kupić sobie popularne auto z salonu? Dzięki danym udostępnionym przez Eurostat można obliczyć, po ilu miesiącach sumiennej pracy, przeciętnego mieszkańca Europy stać na zakup nowego samochodu. Instytut Samar zebrał dane o zarobkach i zestawił je z ceną najchętniej kupowanego auta we Wspólnocie. Niestety okazało się, że średnia krajowa w 2020 roku w Polsce nie jest wystarczająca, aby móc pochwalić się dobrym wynikiem na tle innych państw. Ile kosztuje samochód, o którym mowa? Kto zarobi na niego najszybciej i gdzie w tym zestawieniu znalazła się Polska? Sprawdź!

Chcesz zarobić na nowe auto? Sprawdź zakładkę „praca Kraków” na GoWork.pl

Oszczędzanie na samochód – polskie zarobki na końcu stawki

Aby zobrazować, ile zajmuje nam oszczędzanie na samochód, trzeba porównać przeciętne zarobki Polaków z resztą Europy. Obecnie średnie roczne wynagrodzenie w Unii Europejskiej wynosi około 25 300 euro. Najwięcej zarobią mieszkańcy Islandii, Norwegii i Luksemburga. W tych państwach przeciętne roczne wynagrodzenie przekracza aż 40 000 euro. Jak na tle średniej europejskiej wypada Polska? Niestety nie najlepiej. 

W Polsce zarabiamy zaledwie 40% przeciętnego europejskiego wynagrodzenia. To w ciągu roku około 10 355 euro, czyli nieco ponad 860 euro miesięcznie. W tym czasie średnio zarabiający obywatel Islandii osiągnie zarobki rzędu 4165 euro. Oczywiście, takie statystyki warto traktować z przymrużeniem oka, ponieważ koszty życia w najbogatszych krajach UE bywają wielokrotnie wyższe. Nie zmienia to faktu, że gdy mówimy o średnim wynagrodzeniu liczonym w euro, zajmujemy 8 miejsce w tabeli… od końca. Wyprzedzają nas takie państwa jak Czechy, Malta, Grecja i Estonia. 

Oszczędzanie na samochód – jak długo musimy pracować?

Dane gromadzone przez Urząd Statystyczny Unii Europejskiej natchnęły Instytut Samar do sporządzenia ciekawego rankingu. Wybrano najbardziej popularny wśród obywateli państw UE samochód, czyli VW Golfa i sprawdzono, jak długo będzie musiał na niego zarabiać przeciętny obywatel Unii Europejskiej. Ile kosztuje samochód, o którym mowa? Na potrzeby statystyki przyjęto, że owo auto kosztuje równe 25 000 euro. 

Na wstępie warto zaznaczyć, że oszczędzanie na samochód wygląda nieco inaczej niż w przedstawionej statystyce, którą warto traktować  jako ciekawostkę. Czas poświęcony na oszczędzanie został obliczony z pominięciem wszelkich kosztów życia, takich jak: jedzenie, rachunki i podatki. Według tego rankingu statystyczny Polak, który chce kupić sobie VW Golfa, musi pracować aż 29 miesięcy. Oczywiście, przeznaczając każdy zarobiony grosz na ten cel. Jak wypadamy na tle innych państw?

Oszczędzanie na samochód – jak wypadamy na tle Unii Europejskiej?

ile kosztuje samochód?

Jeżeli przyjmiemy założenia badań Instytutu Samar, widzimy, że niektórzy obywatele nie muszą martwić się tym, jak zebrać pieniądze na samochód. Islandczyk będzie mógł kupić nowego Volkswagena Golfa już po 6 miesiącach pracy. Szwedowi zajmie to 9 miesięcy, a statystyczny Niemiec kupi go już po 9,5 mies. Na nowe auto tego segmentu najdłużej musi zarabiać obywatel Bułgarii. Na ostatnim miejscu w stawce trzeba na to pracować przez prawie 50 miesięcy.

Oceń artykuł
5/5 (2)