Odmowa świadczenia pracy zdalnej: kiedy jest to możliwe?

Kiedy pracownik może odmówić pracy zdalnej? Jakie wiążą się z tym konsekwencje? Sprawdź, czy twój pracodawca zobowiązany jest zapewnić ci odpowiednie warunki do pracy w czasie pandemii koronawirusa!

odmowa pracy zdalnej

Okres pandemii koronawirusa spowodował wielkie zamieszanie na rynku pracy. Większość firm zdecydowała się przejść na pracę zdalną, aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo swoim pracownikom. Niestety nie każda zatrudniona osoba ma w domu odpowiednie warunki. Czy w związku z powyższym pracownik może odmówić świadczenia pracy zdalnej?

Szukasz pracy na etat? Sprawdź nasze oferty na stronie GoWork.pl!

Czy pracownik może odmówić pracy zdalnej?

– Jeśli ktoś ma małe mieszkanie, w którym w tym samym czasie pracuje małżonek i uczą się dzieci, a pracownik musi wykonywać czynności wymagające skupienia, bo np. jest księgowym czy analitykiem operującym na dużej liczbie wrażliwych danych, to moim zdaniem może to być obiektywna przyczyna odmowy. W takiej sytuacji bowiem pracownik nie jest w stanie wykonywać swoich obowiązków ani efektywnie, ani rzetelnie, zachowując jeszcze zasady ochrony danych – mówi adwokat Piotr Baranowski w rozmowie z Biznes.interia.pl.

W związku z tym, jeśli pracownik nie ma umiejętności oraz możliwości technicznych i lokalowych, ma prawo odmówić świadczenia pracy zdalnej. Musi jednak odpowiednio uzasadnić swoją decyzję. W innym wypadku naruszy podstawowe obowiązki pracownicze. Jak czytamy na stronie Interia.pl, takie zachowanie może narazić na utratę zaufania ze strony pracodawcy, dlatego w razie sporu sądowego, pracownik powinien rzetelnie uzasadnić swoją odmowę świadczenia pracy z domu.

Odmowa pracy zdalnej: czego może wymagać pracownik od pracodawcy?

Obecnie pracę zdalną reguluje ustawa covidowa, która ma na celu przeciwdziałać sytuacjom kryzysowym związanym z pandemią koronawirusa.

– Zgodnie z obowiązującymi przepisami to pracodawca wydaje polecenie pracy zdalnej, ale musi zapewnić do tego niezbędny sprzęt. W uzasadnionych przypadkach pracownik może zażądać nie tylko laptopa, ale także monitora czy krzesła biurowego do domu – wyjaśnia w Biznes.interia.pl Piotr Bocianowski, adwokat, ekspert i mediator w dziedzinie prawa pracy. – Jeśli pracownik nie ma na tyle sprawnego łącza internetowego, żeby prowadzić telekonferencje, które są częścią jego zakresu obowiązków, to pracodawca powinien dostarczyć np. modem internetowy, aby pracownik mógł swoje obowiązki wykonywać – dodaje.

Zgodnie z art. 104 [1] § 1 Kodeksu pracy narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zapewnia pracodawca. Pracownik nie może więc zakupić sprzętu na własną rękę, a później żądać zwrotu kosztów od swojego szefa.

Szukasz odpowiedzi na pytanie: jak być bardziej efektywnym w pracy zdalnej? My wiemy, zajrzyj do naszego Poradnika!

kalkulator_bg

Kalkulator wynagrodzeń

Neto, brutto, na rękę - można zwariować.
Skorzystaj z naszego prostego i użytecznego kalkulatora wynagrodzeń

Przejdź do kalkulatora

Chcę zarabiać...

 

Przejdź do kalkulatora