Branża FMCG – co to jest i jakie są możliwości zatrudnienia?

FMCG uznawana jest za najbardziej odporną na kryzys branżę. To wszystko dzięki temu, że oferuje pierwszej potrzeby produkty niezbędne do życia każdego człowieka. Sprawdź, jak wygląda rynek FMCG oraz jakie są możliwości zatrudnienia. Czy praca w tej dziedzinie oferuje dobre zarobki? 

fmcg

FMCG – co to jest?

FMCG z angielskiego Fast Moving Consumer Goods, to branża produktów pierwszej potrzeby sprzedawanych szybko, często, regularnie i po zazwyczaj okazyjnej cenie. Należy do niej głównie żywność, napoje, środki czystości, kosmetyki, czy nawet alkohol i wyroby tytoniowe. Są to produkty, które człowiek nabywa nawet wtedy, gdy ich cena wzrasta. Dlatego rzadko kiedy branżę FMCG dopada finansowy kryzys, a wręcz przeciwnie. Wciąż powstają nowe sklepy w formie stacjonarnej i online, dzięki czemu każdy konsument ma do nich łatwy i szybki dostęp, a rynek stara się dopasować do obecnie panujących trendów, wprowadzając na przykład więcej produktów wegańskich, na wagę czy kosmetyków ekologicznych.

Skrót FMCG oznacza również produkty szybko zbywalne lub szybko rotujące.

Branża FMCG a rynek

Branża FMCG jest bardzo ciekawym i sukcesywnie rozwijającym się rynkiem, który obejmuje wiele niezbędnych stanowisk pracy. Zaliczamy do nich na przykład przedstawiciela handlowego, specjalistę ds. marketingu, specjalistę ds. zakupów, logistyka czy pracownika produkcji. W FMCG istotny jest pomysł na przyciągnięcie uwagi oraz zaspokojenie potrzeb klienta. Liczy się również czas, aby szybko go do siebie przekonać. Dlatego rola marketingu w tej branży jest fundamentalna. Bez dobrej reklamy, badań rynku czy zachowań konsumenckich, jak i również przedstawiciela handlowego, branża FMCG stałaby w miejscu i nie przynosiła oczekiwanych korzyści.

Jak wynika z badań z 2019 roku, które można znaleźć na stronie handelextra.pl, do największych producentów branży FMCG na świecie zaliczamy:

  • Nestlé
  • Procter & Gamble
  • PepsiCo
  • Unilever
  • Ab InBev
  • JBS
  • Tyson Foods

Branża FMCG a praca

Tak jak już wyżej wspomnieliśmy, stanowiska związane z marketingiem czy produkcją są niezbędne na rynku FMCG. Wymagania konsumentów i ich zapotrzebowania ciągle rosną, dlatego branża ta nastawiona jest na duży rozwój, chcąc powiększać swoje perspektywy na wiele horyzontów. Dlatego istnieją spore szanse na zatrudnienie z możliwością otrzymania awansu oraz satysfakcjonującego wynagrodzenia. Czym na przykład zajmuje się specjalista ds. marketingu i przedstawiciel handlowy w branży FMCG?

  • Specjalista ds. marketingu

Osoba na tym stanowisku zajmuje się promocją produktów oraz planowaniem kampanii reklamowych w różnych zasięgach. Dokonuje badań rynku oraz poziomu zainteresowania danym towarem wśród potencjalnych klientów. Monitoruje i analizuje poziom sprzedaży oraz skuteczność realizowanych działań promocyjnych, a także dba o wizerunek przedsiębiorcy.

  • Przedstawiciel handlowy

Przedstawiciele handlowi są odpowiedzialni za wynik sprzedaży konkretnego towaru. Do ich zadań należy między innymi kontakt z klientem oraz umiejętne przekonanie go do zakupu danego produktu. Praca ta wymaga wiele cierpliwości, umiejętności pracy w stresie, a także dużej otwartości na drugiego człowieka.

Jesteś ciekaw, czym zajmuje się osoba pracująca w branży Public Relations? Wejdź tutaj.

Branża FMCG, czym wyróżnia się spośród innych?

Branża FMCG posiada bardzo szeroką gamę produktów pierwszej potrzeby o zazwyczaj niskiej cenie i łatwej oraz szybkiej dostępności. Ma również wiele kanałów dystrybucji oraz małe marże. Dzięki nieubywającemu popytowi na zakup niezbędnych produktów do życia branża FMCG stale się rozwija, przez co oferuje wiele możliwości zatrudnienia i dobrego zarobku.

Sprawdź również:

Zawody przyszłości. Najbardziej opłacalne specjalizacje od 2020 roku

kalkulator_bg

Kalkulator wynagrodzeń

Neto, brutto, na rękę - można zwariować.
Skorzystaj z naszego prostego i użytecznego kalkulatora wynagrodzeń

Przejdź do kalkulatora

Chcę zarabiać...

 

Przejdź do kalkulatora