Reklama

Branża FMCG – co to jest i jakie są możliwości zatrudnienia?

Branża FMCG uznawana jest za najbardziej odporną na kryzys branżę. To wszystko dzięki temu, że oferuje pierwszej potrzeby produkty niezbędne do życia każdego człowieka. Sprawdź, jak wygląda rynek FMCG oraz jakie są możliwości zatrudnienia. Czy praca w tej dziedzinie oferuje dobre zarobki?  

fmcg

Każdego dnia zaopatrujemy się w produkty niezbędne do życia. Wchodzimy do sklepu, nie zastanawiając się jaką drogę przebył dany produkt, aby ostatecznie trafić do naszej torby z zakupami. Za jego powstanie i dystrybucję jest odpowiedzialny sektor branży FMCG. Praca przedstawiciela handlowego, czy marketingowca wpływa na to, jakie produkty FMCG widujemy w reklamach, na półkach sklepowych i ostatecznie w naszych lodówkach. Poznaj branżę FMCG. Co to jest?

Branża FMCG: Fast Moving Consumer Goods

Branża koncentruje się na tzw. produktach szybkozbywalnych. Działanie branży polega na zaopatrzeniu sklepów w produkty pierwszej potrzeby. Produkty te, to na przykład napoje, żywność, kosmetyki, suplementy diety, środki czystości. Wszystko to, co możemy znaleźć w sklepach wielkopowierzchniowych, jest silnie skorelowane z działaniem branży FMCG. Obszar działania i funkcjonowania branży dotyczą dobrej strategii wytwarzania produktów i ich dystrybucji. Przykładem firmy branży FMCG, która dobrze wypromowała swoją markę i dominuje na rynku, jest Nestlé Polska S.A. Do zbudowania silnej pozycji konieczne jest przemyślane zarządzanie łańcuchami dostaw.

Branża FMCG – co to znaczy?

FMCG z angielskiego Fast Moving Consumer Goods, to branża produktów pierwszej potrzeby sprzedawanych szybko, często, regularnie i po zazwyczaj okazyjnej cenie. Produkty FMCG sprzedawane są praktycznie wszędzie. Należy do niej głównie żywność, kosmetyki, środki czystości, suplementy diety sprzedawane bez recepty, leki dostępne bez recepty, środki higieniczne czy nawet alkohol i wyroby tytoniowe. Są to produkty, które człowiek nabywa nawet wtedy, gdy ich cena wzrasta. Dlatego rzadko kiedy branżę FMCG dopada finansowy kryzys, a wręcz przeciwnie. Wciąż powstają nowe sklepy w formie stacjonarnej i online, dzięki czemu każdy konsument ma do nich łatwy i szybki dostęp, a rynek stara się dopasować do obecnie panujących trendów, wprowadzając na przykład więcej produktów wegańskich, na wagę , kosmetyków ekologicznych, czy zaprzyjaźniając się z polityką zero waste.

Czym zajmuje się branża FMCG?

Branża FMCG jest bardzo ciekawym i sukcesywnie rozwijającym się rynkiem, który obejmuje wiele niezbędnych stanowisk pracy. Zaliczamy do nich na przykład przedstawicieli handlowych, specjaliści ds. marketingu, specjalistę ds. zakupów, logistyka, a także pracowników produkcji. W FMCG istotny jest pomysł na przyciągnięcie uwagi oraz zaspokojenie potrzeb klienta. Jakie cechy powinien mieć pracownik branży FMCG? Komunikatywność i zmysł sprzedażowy są niezbędne. Liczy się również czas, aby szybko klienta do siebie przekonać. Dlatego rola marketingu w tej branży jest fundamentalna. Bez dobrej reklamy, badań rynku czy zachowań konsumenckich, jak i również przedstawiciela handlowego, sektor FMCG stałby w miejscu i nie przynosiłby oczekiwanych korzyści. Niezbędne są również rozwinięte kanały dystrybucji, centra dystrybucyjne oraz centra produkcyjne, nie tylko na polskim rynku, ale również na zagranicznym. Bez odpowiedniej infrastruktury w sektorze FMCG, nawet najlepszy marketing nie pomoże.

Jak wynika z badań z 2019 roku, które można znaleźć na stronie handelextra.pl, do największych producentów branży FMCG na świecie zaliczamy:

  • Nestlé
  • Procter & Gamble
  • PepsiCo
  • Unilever
  • Ab InBev
  • JBS
  • Tyson Foods
  • Coca Cola Company
  • Kraft Foods

Charakterystyka branży FMCG

Branża FMCG posiada bardzo szeroką gamę produktów pierwszej potrzeby o zazwyczaj niskiej cenie i łatwej oraz szybkiej dostępności. Ma również wiele kanałów dystrybucji oraz niskie marże. Dzięki nieubywającemu popytowi na zakup niezbędnych produktów do życia branża FMCG stale się rozwija, przez co oferuje wiele możliwości zatrudnienia i dobrego zarobku.

Rynek FMCG to produkty szybkozbywalne, towary pierwszej potrzeby. Jest to branża najbardziej odporna na wszelkie zawirowania ekonomiczne. Zapewnia niskie ceny, artykuły spożywcze i zatrudnienie.

Zarobki w branży FMCG

Branża FMCG w Polsce oferuje różnorodne zarobki ze względu na szeroki wachlarz stanowisk, jakie potrzebne są do działania branży. Osoby na stanowiskach zarządczych mogą oczywiście uzyskać znacznie wyższe zarobki niż handlowcy. Dyrektor sprzedaży może liczyć na zarobki rzędu kilkunastu – kilkudziesięciu tysięcy złotych. Specjalista ds. marketingu zarabia ok. 7 tys. złotych, podczas gdy przedstawiciel handlowy ok. 5 tys. złotych.

W kontekście planowania kariery branża FMCG z pewnością jest jedną z bardziej atrakcyjnych na rynku pracy. Rynek FMCG jest rynkiem stabilnym, a co za tym idzie, oferuje często stabilne zatrudnienie. Ciągle pojawiają się setki ofert pracy, które ogłaszają wakaty w kolejnych gigantach produkcyjnych.

Praca w branży FMCG

Tak jak już wyżej wspomnieliśmy, stanowiska związane z marketingiem czy produkcją są niezbędne na rynku FMCG. Wymagania konsumentów i ich zapotrzebowania ciągle rosną, dlatego branża ta nastawiona jest na duży rozwój, chcąc powiększać swoje perspektywy na wiele horyzontów. Dlatego istnieją spore szanse na zatrudnienie z możliwością otrzymania awansu oraz satysfakcjonującego wynagrodzenia. W sektorze FMCG ciągle rośnie zapotrzebowanie na dyrektorów sprzedaży (tak samo szybko, jak na nowych klientów) oraz innych pracowników szczebla kierowniczego. Często poszukiwany jest także analityk sprzedaży lub doradca ds. obsługi klientów.

Warto zauważyć, że branża FMCG świetnie radzi sobie z employer brandingiem. Działania marketingowe prowadzone wobec potencjalnych i stałych pracowników, często kreują największe firmy, jako idealne miejsce do pracy. Dużą wagę przywiązuje się do zadowolenia pracowników, szczególnie tych, którzy mają bezpośredni wpływ na konsumentów. Niestety rynek pracy produktów szybkozbywalnych nie jest sprawiedliwy i na świetny employer branding nie mogą liczyć pracownicy produkcyjni. Na szczęście sytuacja ta powoli ulega poprawie, a coraz więcej firm, obecnych i tych dopiero wchodzących na rynek FMCG dba także o pracowników niższych szczebli.

Specjalista ds. marketingu w branży FMCG

Osoba na tym stanowisku zajmuje się promocją produktów oraz planowaniem kampanii reklamowych w różnych zasięgach. Dokonuje badań rynku oraz poziomu zainteresowania danym towarem wśród potencjalnych klientów. Monitoruje i analizuje poziom sprzedaży oraz skuteczność realizowanych działań promocyjnych, a także dba o wizerunek przedsiębiorcy.

Przedstawiciel handlowy w branży FMCG – co robi?

Przedstawiciele handlowi są odpowiedzialni za wynik sprzedaży konkretnego towaru. Do ich zadań należy między innymi kontakt z klientem oraz umiejętne przekonanie go do zakupu danego produktu. Praca ta wymaga wiele cierpliwości. Musisz także posiadać umiejętność pracy w stresie, a także dużej otwartości na drugiego człowieka.

Oceń artykuł
4/5 (4)