Reklama

Resort rozwoju otrzymał interpelację w sprawie kontroli czasu pracy. Będą zmiany? Sprawdź raport PIP

Przedstawicielka Koalicji Obywatelskiej złożyła interpelację w sprawie kontroli czasu pracy do resortu rozwoju. Swoją decyzję zmotywowała negatywnymi wynikami raportu Państwowej Inspekcji Pracy. Sprawdź, jaką uzyskała odpowiedź.

interpelacja w sprawie kontroli czasu pracy

Agnieszka Hanajczyk, posłanka Koalicji Obywatelskiej złożyła do Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii interpelację w sprawie kontroli czasu pracy, która opiera się na wynikach raportu Państwowej Inspekcji Pracy. Hanajczyk apeluje do resortu rozwoju, aby ten odniósł się do wyników PIP oraz zmienił niektóre przepisy. Proponuje również wprowadzenie ruchomego czasu pracy, co może jednak prowadzić do wielu nadużyć. Sprawdź wyniki raportu Państwowej Inspekcji Pracy. Jak odniósł się do nich rząd?


Szukasz pracy? Aplikuj na nasze oferty pracy w Szczecinie


Interpelacja w sprawie kontroli czasu pracy: wyniki raportu PIP

Według raportu Państwowej Inspekcji Pracy w 2020 roku aż 34 procent firm miało problem z rozliczeniem nie tylko czasu pracy, ale i rozkładu pracy oraz okresów rozliczeniowych. Ponadto z 27 do 32 procent wzrósł odsetek pracodawców, którzy źle rozliczyli ewidencję czasu pracy swoim pracownikom. To jednak nie wszystko: w bieżącym roku aż 19 procent firm nie potrafiło zapewnić przeciętnego pięciotygodniowego tygodnia pracy w okresie rozliczeniowym. Przypomnijmy, że za brak ewidencji czasu pracy grożą ogromne kary. Mogą wynieść nawet 30 tysięcy złotych.

Na podstawie powyższych badań Hanajczyk złożyła interpelację w sprawie kontroli czasu pracy do resortu rozwoju. Z jaką reakcją się spotkała? Czy jest szansa na zmianę przepisów?

Interpelacja w czasie kontroli czasu pracy: odpowiedź resortu

Na portalu Pulshr.pl czytamy, że do interpelacji Agnieszki Hanajczyk w sprawie kontroli czasu pracy odniosła się Iwona Michałek, była wiceminister rozwoju, pracy i technologii. Według niej żadnych zmian w przepisach nie będzie, ponieważ istnieją obecnie takie rozwiązania, które umożliwiają pracodawcom kontrolę czasu pracy osób zatrudnionych.

Szczegółowo zakres informacji, które powinna zawierać ewidencja czasu pracy, określa § 6 punkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 roku w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz. U. poz. 2369), którego przepisy weszły w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. Z powołanego przepisu wyraźnie wynika, że zaliczana do dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy ewidencja czasu pracy obejmuje m.in. nie tylko informacje o liczbie przepracowanych godzin, ale również informacje dotyczące godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy w danym dniu (dobie pracowniczej) – komentuje Iwona Michałek.

Była minister wspomniała również o przepisach w Kodeksie pracy, które umożliwiają firmom precyzyjne ustalenie godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy w każdym przypadku.

Oceń artykuł
3/5 (2)