Reklama

Jak założyć firmę sprzątającą? Sprawdź, czy to się opłaca!

Firma sprzątająca to marzenie wielu przedsiębiorczych osób, które wolą otworzyć własną jednoosobową działalność gospodarczą i pracować na własny rachunek. Ty także myślisz nad założeniem firmy sprzątającej? Sprawdź, od czego zacząć i czy taka działalność jest opłacalna. Dowiedz się, jak krok po kroku otworzyć firmę sprzątającą!

Jak założyć firmę sprzątającą - kobieta trzymająca środki czystości w dłoniach

Firma sprzątająca to świetny pomysł na biznes. Szczególnie dla tych, którzy lubią porządki, chcą więcej zarobić i szukają sposobu na siebie. Założenie własnej działalności o takim profilu wiąże się jednak z pewnymi formalnościami, które wyjaśniamy poniżej. Przed podjęciem jakichkolwiek kroków, warto jednak zwrócić uwagę na konkurencję, tak aby móc skutecznie wyróżnić się na rynku i pomysłowo zareklamować własną firmę. Sprawdź więc, jak założyć firmę sprzątającą. Czy to w ogóle się opłaca? Jakie są aktualnie koszty prowadzenia działalności gospodarczej? Czy do prowadzenia firmy sprzątającej potrzebujesz pozwoleń?

Własna działalność – czy warto?

Założenie firmy sprzątającej to jeden ze sposobów na rozwinięcie działalności gospodarczej. Biznes w branży usług sprzątających od lat cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród klientów, jak i wśród małych i dużych przedsiębiorców. Jeśli jednak chcesz założyć firmę, z pewnością zastanawiasz się, czy warto. Niezależnie od branży, jeśli masz konkretny pomysł może okazać się, że Twoja działalność zagwarantuje Ci wpływy, które pozwolą Ci się utrzymać. Być może odniesiesz większy sukces i z czasem zaczniesz zarabiać znacznie więcej niż na etacie.

Prowadzenie firmy (sprzątającej lub każdej innej) wiąże się z szeregiem wyzwań, jednak jednocześnie ma wiele zalet, które warto rozpatrzyć. Możemy zaliczyć do nich przede wszystkim:

  • większą niezależność w pracy,
  • elastyczne godziny pracy,
  • zasadę ” ile pracujesz, tyle zarabiasz”,
  • duże możliwości finansowe,
  • szanse na osiągnięcie sukcesu biznesowego,
  • zwiększenie budżetu domowego,
  • budowanie biznesu według własnego pomysłu i rozwijanie swoich planów.

Wiele osób decyduje się w pierwszej fazie na jednoosobową działalność gospodarczą, ponieważ jest to na początek mniejsze ryzyko, oraz taka forma działalności wymaga mniejszych kosztów potrzebnych do utrzymania firmy. Odchodzą bowiem np. pensje dla pracowników.

Własna firma sprzątająca – zagrożenia

Jednocześnie należy też pamiętać, że założenie firmy wiąże się z pewnymi zagrożeniami. Chodzi przede wszystkim o:

  • ryzyko związane z brakiem obrotów,
  • możliwe trudności ze znalezieniem klientów,
  • konieczność poświęcenia znacznej ilości czasu na rozwój firmy,
  • dodatkowe wydatki takie jak np. marketing,
  • konieczność nadzorowania rynku i konkurencji,
  • opłacanie podatków i prowadzenie księgowości.

Firma sprzątająca: jak zacząć?

Jak założyć firmę sprzątającą? Na samym początku warto porządnie przeanalizować rynek i zrobić biznesplan. Zapoznaj się z obecnym zapotrzebowaniem na dane usługi, sprawdź konkurencję i zobacz, czy możesz zaproponować bardziej innowacyjne rozwiązanie. Usługi sprzątania są sektorem niezwykle szerokim i wbrew pozorom zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie jest duże. Wiele osób ma problemy, aby znaleźć profesjonalną firmę sprzątającą, która spełni ich oczekiwania. Warto też pamiętać, że rynek obejmuje wiele dziedzin. Możesz więc zdecydować się na założenie firmy sprzątającej, która będzie zajmowała się czyszczeniem obiektów przemysłowych lub domów prywatnych. W przypadku firmy jednoosobowej warto zacząć od pomniejszych zleceń i świadczyć usługi sprzątania w nieco mniejszych obiektach, takich właśnie jak prywatne posesje. Jest to bowiem niespecjalistyczne sprzątanie budynków, które jest nieco łatwiejsze niż inne formy prowadzenia firmy sprzątającej. Jakie? Oprócz tradycyjnego sprzątania możesz także zdecydować się na sprzątanie po zgonach, co wiąże się z wieloma trudnościami organizacyjnymi i wyzwaniami osobistymi.

Zanim otworzysz firmę, przeprowadź analizę konkurencji

Jeśli nie wiesz dokładnie jaką chcesz założyć firmę sprzątającą, to wybadanie konkurencji pomoże Ci wybrać opcję, która będzie wiązała się ze znacznymi szansami na powodzenie. Na przykład, jeśli konkurencja zajmuje się jedynie sprzątaniem biur czy urzędów, to Twoja firma może w tym czasie zająć się sprzątaniem domów i mieszkań, lokalów po remontach czy porządkowaniem terenów zewnętrznych. Możliwości jest naprawdę wiele! Pamiętaj jednak, aby przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji sprawdzić jakie uprawnienia, jaką liczbę pracowników oraz jaki sprzęt wymaga każda z poszczególnych opcji. Następnie możesz przejść do formalności związanych z zakładaniem własnej firmy sprzątającej.

Jak założyć firmę sprzątającą?

Aby założyć firmę sprzątającą, pierwsze co musisz zrobić to zarejestrować działalność gospodarczą, czyli:

  • Złożyć wniosek CEIDG-1 w Urzędzie Miasta, Urzędzie Gminy lub Urzędzie Dzielnicy (w zależności od twojego miejsca zamieszkania)
  • Złożyć formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
  • Złożyć formularz VAT-R w Urzędzie Skarbowym (jeśli rejestrujemy firmę do VAT)

Powyższe przykłady skierowane są do jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej. Jeśli jednak zdecydujesz się na założenie firmy w formie spółki jawnej lub z ograniczoną odpowiedzialnością, to musisz złożyć wniosek o wpisie do rejestru KRS.

Założenie firmy sprzątającej – jaki kod PKD?

Co zawiera wniosek CEIDG-1? Przede wszystkim musisz w nim zawrzeć takie informacje jak nazwa firmy, adres siedziby, czy swoje dane. Ważny jest także rodzaj prowadzonej działalności, gdzie konieczne jest wpisanie kodu. Jaki kod wybrać? Wszelkie informacje na ten temat znajdziesz na stronie Biznes.gov.pl:

  • Niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych – 81.21.Z

Podklasa ta obejmuje działalności związane z ogólnym, niespecjalistycznym sprzątaniem budynków wszelkich typów, takich jak: – biura, – domy i mieszkania, – fabryki, – sklepy, – instytucje, – pozostałe obiekty przemysłowe i budynki wielomieszkaniowe. Działalności te obejmują głównie sprzątanie wnętrz budynków, ale mogą również obejmować sprzątanie wspólnych miejsc zewnętrznych, takich jak okna czy chodniki.

  • Specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych – 81.22.Z

Podklasa ta obejmuje: – zewnętrzne czyszczenie budynków wszelkich typów, takich jak: biura, fabryki, sklepy, instytucje i pozostałe obiekty przemysłowe i budynki wielomieszkaniowe, – działalność w zakresie specjalistycznego sprzątania budynków, taką jak: mycie okien, czyszczenie kominów i palenisk, pieców, włącznie z piecami do spalania śmieci, kotłów, bojlerów, przewodów wentylacyjnych i kanałów wylotowych, – czyszczenie maszyn przemysłowych, – pozostałą działalność w zakresie sprzątania budynków i obiektów przemysłowych, gdzie indziej niesklasyfikowaną.

  • Pozostałe sprzątanie – 81.29.Z

Podklasa ta obejmuje: – czyszczenie i utrzymanie w czystości basenów, – mycie pociągów, autobusów, samolotów itp., – czyszczenie wnętrz cystern i tankowców, – działalność związaną z dezynfekcją, dezynsekcją i deratyzacją, – mycie butelek, – zamiatanie i polewanie ulic i usuwanie śniegu i lodu, włącznie z usuwaniem śniegu i lodu z dachów budynków, – pozostałą działalność w zakresie sprzątania, gdzie indziej niesklasyfikowaną.

Jak założyć firmę sprzątającą bez rejestracji – warunki

Od 30 kwietnia 2018 roku istnieje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej bez konieczności jej rejestracji, czyli tak zwanej “działalności niezarejestrowanej”. Ma na to prawo osoba fizyczna, której miesięczne przychody nie przekraczają 75 proc. minimalnego wynagrodzenia oraz przez ostatnie 60 miesięcy nie prowadziła swojej działalności gospodarczej.

Takie rozwiązanie jest dobre dla osób, które formę prowadzenia firmy sprzątającej traktują jako dodatkowe źródło dochodu. Jeśli zastanawiasz się jak założyć firmę sprzątającą i czy ten biznes jest w ogóle dla Ciebie, to dobrym pomysłem będzie sprawdzenie się w branży usług sprzątających w ramach działalności niezarejestrowanej. Nie wiąże się to bowiem z koniecznością odprowadzania podatków lub składek ZUS oraz nie musisz wypełniać formalności w urzędzie skarbowym. Konieczne jest jednak pilnowanie wysokości dochodu, który nie może przekroczyć 75% minimalnej krajowej w danym roku kalendarzowym. Od lipca 2023 roku próg przychodów, poniżej którego nie musisz martwić się rejestracją działalności, wynosi 2700 zł miesięcznie.

Prowadzenie firmy sprzątającej: podatki

Praca w branży usług sprzątających również wiąże się z koniecznością odprowadzania podatków. Chodzi oczywiście o podatek dochodowy. Formę opodatkowania wybierasz na formularzu CEIDG-1. Możesz skorzystać z następujących opcji:

  • Skala podatkowa

Podatek na zasadach ogólnych to podstawowa forma opodatkowania sprawdzi się również przy działalności firmy sprzątającej. Wysokość podatku to 12% przychodu do kwoty 120 tysięcy rocznie oraz 32% powyżej tej kwoty. Skala podatkowa umożliwia odliczenie kosztów uzyskania przychodów, co w przypadku firmy sprzątającej może okazać się bardzo przydatne, bowiem konieczne jest kupowanie środków i maszyn czyszczących, które nie są tanie. Oprócz tego istnieje możliwość rozliczenia się z małżonkiem oraz skorzystanie z ulg podatkowych. Ten model podatkowy sprawdza się u osób, które nie przekraczają drugiego progu podatkowego.

  • Podatek liniowy

Podatek liniowy charakteryzuje się stałą wysokością podatku 19% niezależnie od dochodów. Mimo teoretycznie korzystniejszego rozliczenia to jednak forma ta ma pewne ograniczenia, takie jak brak możliwości rozliczenia z małżonkiem czy brak większości ulg podatkowych. Oprócz tego wybierając ten rodzaj opodatkowania, nie możesz świadczyć usług porządkowych na rzecz swojego byłego pracodawcy, jeśli wykonywałeś tam te same obowiązki.

  • Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to popularna forma rozliczenia ze względu na korzystne stawki, które zaczynają się od 3%. Jednak w przypadku usług sprzątania stawka ryczałtu wynosi 8,5%. Na Biznes.gov.pl dowiesz się także, jakie są limity związane z terminem płacenia ryczałtu:

Zaliczki na podatek płać do 20 dnia kolejnego miesiąca następującego po danym miesiącu, a za grudzień  – przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania.

W tym przypadku jednak także nie możesz odliczać kosztów uzyskania przychodów oraz odpada możliwość wspólnego rozliczenia z małżonkiem i nie możesz odliczyć ulg podatkowych takich jak np. ulga na dziecko.

Opodatkowanie VAT-em firmy sprzątającej

Jeśli chcesz założyć firmę sprzątającą, musisz wiedzieć, że nie jest ona przedmiotowo zwolniona z VAT-u. Możesz jednak skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o ile Twoje dochody nie przekroczą 200 tysięcy euro rocznie. W niektórych przypadkach dla firmy sprzątającej bycie VAT-owcem może być jednak korzystne. Kiedy?

  • Jeśli świadczysz usługi na rzecz innych podatników VAT,
  • Jeśli świadczysz usługi opodatkowane stawką poniżej 23% – w tym przypadku wystąpi nadwyżka podatku naliczonego (wydatki) nad należnym (sprzedaż),
  • Jeśli chcesz dokonywać w ramach działalności transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Firma sprzątająca: czy się opłaca?

Czy założenie firmy sprzątającej się opłaca? Czy warto założyć firmę sprzątającą? Na pewno! Pomimo wysokiej konkurencji, miejsc pracy jest wiele. Nie są to tylko biurowce, urzędy czy placówki ochrony zdrowia, ale również osoby prywatne, które zlecają wykonanie porządków w swoim domu.

Firma sprzątająca może więc przynosić spore dochody. Przed założeniem własnego biznesu, warto jednak zastanowić się, czy ma być to indywidualna działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna czy spółka z o.o. Dobrym rozwiązaniem będzie więc skorzystanie z odpowiedniego doradcy podatkowego.

Spółka cywilna to najtańsza i najprostsza forma z powyższych działalności. Największym minusem jest jednak to, że istnieje pewne ograniczenie co do możliwości prowadzenia działalności na większą skalę. Najwięcej osób zakładających firmę sprzątającą korzysta więc z jednoosobowej działalności gospodarczej, która daje im nieco większe możliwości.

Firma sprzątająca: zarobki

Jeśli chcesz założyć firmę sprzątającą, to z pewnością głównym pytaniem, na które chcesz znać odpowiedź, jest to, ile można zarobić. Zarobki w firmie sprzątającej wahają się od 2 tysięcy do nawet 10 tysięcy w większym mieście. Wszystko jednak zależy od liczby zleceń i powierzchni obiektów do uporządkowania. Dodatkowo ważne jest to, jak radzisz sobie z pozyskiwaniem klientów, a także jakim sprzętem dysponujesz (np. odkurzacze przemysłowe, czy specjalistyczne środki). Świadczenie usług dla osób prywatnych wyceniane jest inaczej niż świadczenie usług dla firm. Ważna jest także forma – czy podajesz stawki za godzinę Twojej pracy, czy może od razu za cały metraż. Istotne są także dodatkowe czynności, takie jak prasowanie, mycie okien, czy mycie naczyń.

Trudno jednoznacznie podać stawki, jakie możesz policzyć za wykonywanie poszczególnych czynności, ponieważ wiele zależy od miasta. W mniejszych miejscowościach możesz zażądać za posprzątanie 100m domu około 300 zł, natomiast w Warszawie może być to już dwa razy więcej. Im mniejszy metraż tym cena spada. Koszt dodatkowych czynności jak np. prasowanie zależy też od ilości ubrań, a nawet od tego, czy do prasowania są koszule.

Najwięcej możesz zarobić, sprzątając w firmach, biurowcach, czy bankach. Są tam duże przestrzenie, które wiążą się z większym nakładem pracy, dlatego też możesz zaproponować wyższe stawki.

Jak zadbać o marketing firmy sprzątającej?

Pozyskiwanie klientów obecnie odbywa się głównie w Internecie. Działania marketingowe mogą sprawić, że Twoja firma stanie się znana i ceniona także poza obszarem Twojej działalności, co może skłonić Cię do rozszerzenia działalności o inne rynki. Usługi sprzątające może promować w mediach społecznościowych, na własnej stronie internetowej, ale i w sposób tradycyjny – choćby w prasie, którą wciąż przegląda wiele osób prywatnych. Wybór działań marketingowych jest uzależniony od rodzaju oferowanych usług i grupy docelowej, do której kierujemy działania.

Jeśli chcesz zyskać wielu klientów, przede wszystkim musisz zadbać o stworzenie profesjonalnej strony internetowej. Powinna być ona intuicyjna, trafiać swoją szatą graficzną do odbiorców. Jeśli kierujesz usługi do firm, zadbaj o formalny charakter strony. Jeśli do osób prywatnych, może być ona nieco bardziej kolorowa i mniej formalna. Ważne, aby opracować spójną komunikację. Staraj się być obecnym w mediach społecznościowych. Załóż stronę firmową na Facebooku. Możesz także tworzyć treści eksperckie na YouTubie, dodawać zdjęcia posprzątanych pomieszczeń na Instagramie, czy chwalić się swoją pracą na TikToku. 

Ważne, aby treści były dodawane regularnie, ponieważ w innym wypadku odbiorcy szybko zapomną o istnieniu firmy. Stale monitoruj opinie o firmie, jakie pojawiają się w sieci. Dzięki temu możesz poznać zdanie swoich klientów i na tej podstawie wprowadzić zmiany, które udoskonalą twoją działalność. Kieruj do klientów specjalne promocje, na przykład dla tych, którzy zdecydują się ponownie skorzystać z twoich usług. W ten sposób pozyskasz kolejne zlecenia.

Oceń artykuł
4.2/5 (11)